Permalänk
Medlem

Nanobeam mellan två byggnader

Hallå!

Går i tankarna att sätta upp en trådlös brygga mellan två byggnader och det jag egentligen undrar är om Hus 2 som skall få internetuppkoppling från Hus 1 kan ha en egen router efter en Nanobeam. Så att den byggnaden kan sitta på egen DHCP och dela ut IP-adresser? Eller tänker jag tokigt där?

Har sökt efter såna exempel men inte hittat något direkt.

Tacksam för svar

Visa signatur

Amd Ryzen 3600, Asus Rog Strix B450-F, Corsair 32Gig@3600Mhz, Gigabyte RTX3070 Arous Master

Permalänk
Medlem

Oj, jag är inte super duktigt på hur nätverk fungerar, brukar bli en del frustration från min sida. Men jag har satt 2 nanobeams mellan 2 hus på mina föräldrars gård och det funkar utmärkt. Skulle spontant säga att det bästa och enklaste är att inte ha mer än en router i nätverket. Tänk nanobeamsen som en lång kabel. Om du drog en lång kabel mellan 2 hus skulle du inte sätta en router där utan bara en switch och accespunkt. Skulle göra på samma sätt här. Du har ju trots allt redan en router som delar ut ipadresser, dhcp server, sköter dns etc. Om det inte är två olika hushåll som ska dela på uppkoppplingen ser jag ingen anledning till att ha 2 st routers med alla problem det innebär.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Oj, jag är inte super duktigt på hur nätverk fungerar, brukar bli en del frustration från min sida. Men jag har satt 2 nanobeams mellan 2 hus på mina föräldrars gård och det funkar utmärkt. Skulle spontant säga att det bästa och enklaste är att inte ha mer än en router i nätverket. Tänk nanobeamsen som en lång kabel. Om du drog en lång kabel mellan 2 hus skulle du inte sätta en router där utan bara en switch och accespunkt. Skulle göra på samma sätt här. Du har ju trots allt redan en router som delar ut ipadresser, dhcp server, sköter dns etc. Om det inte är två olika hushåll som ska dela på uppkoppplingen ser jag ingen anledning till att ha 2 st routers med alla problem det innebär.

Jag sitter med liknande problem på sikt (nästa år om all renovering löper på som tänkt), och blir nyfiken på vilken prestanda du får, och vilket avstånd det är mellan husen?

Permalänk
Medlem

Tack för snabb respons!

Det är ju just det att det är tänkt att vara mellan två hushåll.

jag tänker lite såhär. Om nanobeamen på hus2 har en statisk ip och man ställer in den adressen i routern som dns och att det då kanske vill fungera, men det är bara vilda gissningar här

Visa signatur

Amd Ryzen 3600, Asus Rog Strix B450-F, Corsair 32Gig@3600Mhz, Gigabyte RTX3070 Arous Master

Permalänk

Hej du kan ha 2 router inkopplade, dom måste bara ligga på olika subnet (den adressen som börjar med 255)

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Oki tack för svaret

Visa signatur

Amd Ryzen 3600, Asus Rog Strix B450-F, Corsair 32Gig@3600Mhz, Gigabyte RTX3070 Arous Master

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Jag sitter med liknande problem på sikt (nästa år om all renovering löper på som tänkt), och blir nyfiken på vilken prestanda du får, och vilket avstånd det är mellan husen?

2 st sånna använde jag:
https://www.dustinhome.se/product/5010517420/nanostation-loco...
Det är ca 30 meter mellan husen och det är två tunna träväggar i mellan. Båda enheterna sitter inomhus i vindsmiljö.

Har inte testat mer än bredbandskollen som maxar 4G uppkopplingen på 20 mbit. Det enda som sitter anslutet är en solcellsinverter aå hastigheten var inte viktig i mitt fall, men skulle misstänka att jag hamnar nära teoretiska max på 300 mbit då jag har full signalstyrka mellan enheterna enligt den tillhörande mjukvaran.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Kör du på två nanobeam eller nanostation. Båda ger bra hastigheter. Så till att det är fri sikt så kommer det inte vara några problem att få 100Mbit.

Om du får två IP-adresser från internetleverantören kan du koppla direkt i medieomvandlaren. Så får ni varsin publik IP-adress. Annars skaffa en edgerouter och konfigurera med två olika IP-nät på varsin utgång. Sedan en unify accesspunkt i varje hus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

2 st sånna använde jag:
https://www.dustinhome.se/product/5010517420/nanostation-loco...
Det är ca 30 meter mellan husen och det är två tunna träväggar i mellan. Båda enheterna sitter inomhus i vindsmiljö.

Har inte testat mer än bredbandskollen som maxar 4G uppkopplingen på 20 mbit. Det enda som sitter anslutet är en solcellsinverter aå hastigheten var inte viktig i mitt fall, men skulle misstänka att jag hamnar nära teoretiska max på 300 mbit då jag har full signalstyrka mellan enheterna enligt den tillhörande mjukvaran.

Tack för infon, jag får fundera på om det är värt prestandatappet, nu när man äntligen fått hem fiber...

Permalänk
Medlem

Vad är du ansluten till för fibernät? Många har 2-4 publika IP-adresser (eller privata beroende på leverantör). Har du två publika kan du köra två helt separat nät, med egna routrar och egna regler för portforwarding.

Ska det bara vara en utökning av ditt egna nätverk kör då med en (1) router. Tänker du på vad för utrustning som kan kopplas in i hus 2 så ja, de kan köra med en vanlig WiFi-router, men bör ställa om den till accesspunktläge. Senare gäller även om du ska köra två olika subnät/VLAN då det inte finns någon anledning att köra NAT på NAT – dela upp i första routern i de lägena. Går givetvis bra att också köra vanliga accesspunkter som inte har någon router/NAT-funktion samt switch för det som behöver vara trådat. Ska du routa mellan två subnät och olika routrar bör du inte köra NAT i hus 2, skulle säga att det är överkurs med hemma/konsumentrouters.

Börja med att beskriva problemet bättre Skriv också vilket fibernät det gäller och vilken leverantör du tänker ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korez:

Hallå!

Går i tankarna att sätta upp en trådlös brygga mellan två byggnader och det jag egentligen undrar är om Hus 2 som skall få internetuppkoppling från Hus 1 kan ha en egen router efter en Nanobeam. Så att den byggnaden kan sitta på egen DHCP och dela ut IP-adresser? Eller tänker jag tokigt där?

Har sökt efter såna exempel men inte hittat något direkt.

Tacksam för svar

Kolla på youtubers: crosstalk solution, willie howe och lawrencesystems. Där sistnämnda är mer inriktad på nätverk överlag och de 2 första är mer fokuserad på ubiquitiprylar. De förklarar och sätter upp nätverk precis som du efterfrågar. Blir inte så mycket tapp i prestandan. Däremot så kan svarstiden påverkas en del. Och du "bör" ha fri sikt mellan båda punkterna, läses Måste
Så det beror lite på orsaken att du vill ha internet i hus 2. Om det är något du hyr ut? Annan familjemedlem som bor där? Vad för typ av trafik kommer går där över? Avstånd? Marknivå eller luften?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Tack för infon, jag får fundera på om det är värt prestandatappet, nu när man äntligen fått hem fiber...

Du kanske får ut 300 mbit, kommer du ha en snabbare internet uppkoppling?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Du kanske får ut 300 mbit, kommer du ha en snabbare internet uppkoppling?

Ja har 1000 mbps idag, och får i praktiken ut drygt 900...

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Ja har 1000 mbps idag, och får i praktiken ut drygt 900...

Ja då skulke det kanske kunna vara läge att överväga kabel.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

Tack för infon, jag får fundera på om det är värt prestandatappet, nu när man äntligen fått hem fiber...

Det finns en bättre variant till samma pris: Ubiquiti Networks NanoStation 5AC Loco
Dessa har samma fart som Nanobeam men klarar kortare avstånd , 10+ km.
De säljs utan PoE injector så dessa måste du köpa separat.

Själv har jag en äldre variant, NanoStation M5, som jag har använt i många år.
De har bara 100 Mbit/s Ethernet så det blir inte bättre fart än detta.
Väldigt stabila och ping ligger på 1 ms.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W