Hur det här på något sätt skulle vara ett bra exempel på bristmarknadsföring har jag svårt att se.
Om man använder proshops siffror (från 12/10) på 3080 som exempel:
3625 beställningar
416 mottagna kort
103 på väg
Dvs ca 11,5% av beställningarna är levererade EN MÅNAD EFTER PRODUKTSLÄPP.
Någonstans i linan finns det ju problem, men inte jävla chans att Nvidia sitter på ett lager med flera tusen GPU:er eller sagt åt Samsung att dra ner på produktionstakten.
Varje dag utan leveranser är förlorade kunder.
Största sannolikheten är antagligen produktionstakten hos Samsung, sen huruvida det är yield-problem eller något annat som spökar är ju svårt att säga utan insyn.
Vad gäller efterfrågan jämfört med andra releaser kanske @Pliind eller @Asus.David kan svara på om de får eller kanske redan gjort.
Varje dag utan leveranser innebär inte säkert förlorade kunder eftersom det inte finns något DIREKT alternativ att tillgå. Vi som håller på och ältar här har ju sannolikt inte bokat av, till exempel. Trotts att det snart gått en månad. Eller finns det tecken på att det vekrar vara en över-avbeställning utöver de som bokar av dubbelbokningar?
Bristen på produkter att tillgodose efterfrågan med innebär att det byggs upp en exklusivitet kring produkten och det kan i sin tur både trissa upp ett almänt ha-begär och i förlängningen driva upp accepterade priser. Jag har naturligtvis ingen aning om det faktiskt är så, att det finns ett strategiskt initiativ bakom tillgångsproblemet, jag säger bara att det inte är helt orimligt.