Permalänk
Medlem

Ok.
Kanske blivigt bättre, vet inte hur länge sen det är jag körde Link

Värt att tänka på är att officiella link kabeln är betydligt snabbare än vanliga usb kablar så det är mycket möjligt den man måste ha i framtiden för att kunna klara snabbare överföring

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ni som känner latency i link.
Kör ni Nvidia eller AMD?
Tänkte på new nvenc encodern på rtx-korten spelar ju i en annan division så den kanske ger mindre latency än AMD?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Halldin:

Vi vet inte vad kabeln kommer möjliggöra när Link går ur beta, nu vid lansering verkar det vara strax över 100 MBps precis som för första Quest. Tror de flesta skulle ta 150 Mbps trådlöst över alternativet, redan runt 100 Mbps ser det överlag okej ut, mörka scener och dimma undantaget.

Guy Godin: https://twitter.com/VRDesktop/status/1313955478674710528

Citat:

I don’t know if there are hardware limitations on Quest 2 but in any case, doesn’t make sense to stream at more than 150 Mbps. You get diminishing returns beyond that

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok.
Kanske blivigt bättre, vet inte hur länge sen det är jag körde Link

Värt att tänka på är att officiella link kabeln är betydligt snabbare än vanliga usb kablar så det är mycket möjligt den man måste ha i framtiden för att kunna klara snabbare överföring

Kanske blir att ha kvar Link kabeln då också. Enda problemet är att det blir så jäkla dyrt.
Quest 2 - 3690 kr
Link - 999 kr
Elite Strap - 499 kr
Hörlurar - 499 kr
Vr cover - 300-500 kr
Router - 500-700 kr
Mamut grips - 300 kr
Totalt: ca 7000 kr
Och så ska man köpa en jävla massa spel till också!

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Mattias10:

Kanske blir att ha kvar Link kabeln då också. Enda problemet är att det blir så jäkla dyrt.
Quest 2 - 3690 kr
Link - 999 kr
Elite Strap - 499 kr
Hörlurar - 499 kr
Vr cover - 300-500 kr
Router - 500-700 kr
Mamut grips - 300 kr
Totalt: ca 7000 kr
Och så ska man köpa en jävla massa spel till också!

Den officiella Linkkabeln är fiberoptisk för att möjliggöra 5 meter längd, det är annars ingen skillnad alls på att ta en vanlig 3m USB 3-kabel (Gen1, 5 Gbps).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Den officiella Linkkabeln är fiberoptisk för att möjliggöra 5 meter längd, det är annars ingen skillnad alls på att ta en vanlig 3m USB 3-kabel (Gen1, 5 Gbps).

Aa, problemet är bara att hitta en sådan. Denna kanske funkar?

https://www.komplett.se/product/1128050/datorutrustning/kring...

Edit: nvm folk säger att den inte funkar

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Mattias10:

Aa, problemet är bara att hitta en sådan. Denna kanske funkar?

https://www.komplett.se/product/1128050/datorutrustning/kring...

Edit: nvm folk säger att den inte funkar

Om du menar den norska recensionen på Komplett så är den skriven i april, Oculus uppdaterade Link i maj för att stödja även USB 2-kablar: https://uploadvr.com/oculus-link-usb-2-update/
Efter den uppdateringen så började alla möjliga kablar att fungera, inklusive laddkabeln till Quest 1.

Jag har kört med både officiell Link-kabel och en kort USB 2-kabel (för sittande spel) från NetOnNet och har inte sett någon uppenbar skillnad i kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Om du menar den norska recensionen på Komplett så är den skriven i april, Oculus uppdaterade Link i maj för att stödja även USB 2-kablar: https://uploadvr.com/oculus-link-usb-2-update/
Efter den uppdateringen så började alla möjliga kablar att fungera, inklusive laddkabeln till Quest 1.

Jag har kört med både officiell Link-kabel och en kort USB 2-kabel (för sittande spel) från NetOnNet och har inte sett någon uppenbar skillnad i kvalitet.

Okej, men kommer denna kabel även då fungera i framtiden när Link tillåter högre överföringshastigheter? För vore surt att köpa denna och sedan behöva köpa ännu en ny kabel i framtiden. Då är det ju lika bra att bara behålla Link kabeln nu liksom. Kommer endast använda link för spel som kräver låg latens, ex. beat saber och eleven table tennis?
Har du annars tips på andra kablar som funkar?

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Mattias10:

Okej, men kommer denna kabel även då fungera i framtiden när Link tillåter högre överföringshastigheter? För vore surt att köpa denna och sedan behöva köpa ännu en ny kabel i framtiden. Då är det ju lika bra att bara behålla Link kabeln nu liksom. Kommer endast använda link för spel som kräver låg latens, ex. beat saber och eleven table tennis?
Har du annars tips på andra kablar som funkar?

Kan ju inte lova något men USB 2 är upp till 480 Mbps och USB 3.1 Gen1/2 är 5 resp. 10 Gbps. USB 3 är full duplex så den klarar kommunikation i 2 riktningar samtidigt, kanske kan vara en fördel (?). Virtual Desktop går upp till 150 Mbps vilket är långt under ens USB 2-spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kan ju inte lova något men USB 2 är upp till 480 Mbps och USB 3.1 Gen1/2 är 5 resp. 10 Gbps. USB 3 är full duplex så den klarar kommunikation i 2 riktningar samtidigt, kanske kan vara en fördel (?). Virtual Desktop går upp till 150 Mbps vilket är långt under ens USB 2-spec.

Juste, läste att gå över 150 Mbps knappt gör någon skillnad. Så tänker att den borde säkert funka bra. Kommer ändå att vänta tills Blackfriday typ då jag ändå har 50 dagars öppet köp på min link kabel. Så det finns ingen anledning att retunera den nu, och då så kanske någon har gjort några tester på kablar eller nått!
Men angående Beat Saber. Anser du det värt att refunda på Steam för att köpa på quest istället? Bryr mig inte om kabeln alls, men tänker mest kring latens. Vill inte ha ett disadvantage för att jag kör med link liksom. Och en till grej som du kanske inte kan svara på. Men är det viktigt med låg latens med Eleven Table Tennis och många andra spel? För om jag måste köpa det på Quest store så kan jag ju lika gärna också köpa beat saber på quest store och skippa link kabeln helt och köra dem native i quest och resten av PSVR spelen genom VD!

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Mattias10:

Juste, läste att gå över 150 Mbps knappt gör någon skillnad. Så tänker att den borde säkert funka bra. Kommer ändå att vänta tills Blackfriday typ då jag ändå har 50 dagars öppet köp på min link kabel. Så det finns ingen anledning att retunera den nu, och då så kanske någon har gjort några tester på kablar eller nått!
Men angående Beat Saber. Anser du det värt att refunda på Steam för att köpa på quest istället? Bryr mig inte om kabeln alls, men tänker mest kring latens. Vill inte ha ett disadvantage för att jag kör med link liksom. Och en till grej som du kanske inte kan svara på. Men är det viktigt med låg latens med Eleven Table Tennis och många andra spel? För om jag måste köpa det på Quest store så kan jag ju lika gärna också köpa beat saber på quest store och skippa link kabeln helt och köra dem native i quest och resten av PSVR spelen genom VD!

Såg den här på Amazon för under 200kr: https://www.amazon.de/-/en/6amLifestyle-Oculus-Compatible-Cha...

Jag hade kört Beat Saber och Eleven på Quest lokalt. Då kan du om du vill köra i ett annat rum/hus utan att tänka på datorn (eller hoppa in i VR utan att starta datorn). Eleven är dessutom crossbuy så du får det till både Rift store och Quest store.

Det enda aberet är väl att custom songs just nu inte fungerar och det tillför ju rätt mycket värde till Beat Saber, får se om dom löser det.

Permalänk
Medlem

Gällande custom songs till beat saber för Quest 2 så är det inte möjligt idag. Utvecklarna av BMBF arbetat dock på det och jag hoppas verkligen att de kommer till en lösning snart.

Går att följa utvecklingen här:
https://www.reddit.com/r/OculusQuest/comments/jae7u2/beat_sab...

Om någon har en lösning som jag missat så får ni gärna dela med er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Men Linkkabeln är väl den enda som kan ladda headsetet medan man spelar?

Nu kanske inte många ser det som ett problem men kanske värt att nämna.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av PSK76:

Men Linkkabeln är väl den enda som kan ladda headsetet medan man spelar?

Nu kanske inte många ser det som ett problem men kanske värt att nämna.

Det tror jag inte, här är till exempel en där det uttryckligen står 60W PD: https://www.amazon.com/Oculus-Quest-Charging-Delivery-Gaming/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Såg den här på Amazon för under 200kr: https://www.amazon.de/-/en/6amLifestyle-Oculus-Compatible-Cha...

Jag hade kört Beat Saber och Eleven på Quest lokalt. Då kan du om du vill köra i ett annat rum/hus utan att tänka på datorn (eller hoppa in i VR utan att starta datorn). Eleven är dessutom crossbuy så du får det till både Rift store och Quest store.

Det enda aberet är väl att custom songs just nu inte fungerar och det tillför ju rätt mycket värde till Beat Saber, får se om dom löser det.

Okej, har suttit senaste 3 timmarna och gjort research kring detta med Beat saber. Men kan fan inte bestämma mig. Känner ju själv knappt någon skillnad på PC och Oculus versionen. Men samtidigt så kanske den skillnaden blir mer noterbar när jag kommer upp på högre nivåer. Kör just nu endast på Expert. Men samtidigt så finns problemet att jag i framtiden kanske väljer att köpa ett icke Oculus headset, och då ryker liksom spelet... Finns det några fler som kan ge sin input på detta? Någon som kanske kör både Steam versionen med link och Quest versionen? För just nu är jag mest sugen på att bara börja lira, men har redan lirat 4 timmar, vilket är gränsfall för att Steam support ska godkänna en refund!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då har jag också införskaffat beat sabre och kör via VD, än så länge funkar det bra nog för mig och jag kunde klara en expertbana fastän jag streamade från datorn då. Testade expert+ på skoj men det kan jag inte se att jag någonsin kommer klara oavsett latencies

Brutalast är ju banorna när man ska röra händerna viss många meter, fick flaxa som en kolibri för att klara 900m haha, fitbiten loggade min spelsession som ett aerobicspass så det var ju glad bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Okej, har suttit senaste 3 timmarna och gjort research kring detta med Beat saber. Men kan fan inte bestämma mig. Känner ju själv knappt någon skillnad på PC och Oculus versionen. Men samtidigt så kanske den skillnaden blir mer noterbar när jag kommer upp på högre nivåer. Kör just nu endast på Expert. Men samtidigt så finns problemet att jag i framtiden kanske väljer att köpa ett icke Oculus headset, och då ryker liksom spelet... Finns det några fler som kan ge sin input på detta? Någon som kanske kör både Steam versionen med link och Quest versionen? För just nu är jag mest sugen på att bara börja lira, men har redan lirat 4 timmar, vilket är gränsfall för att Steam support ska godkänna en refund!

Steams gräns brukar vara 2.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Steams gräns brukar vara 2.

Yes, 2 timmar speltid och 14 dagar sedan köp. Men då är det en garanterad refund. De gör även ofta undantag. Speciellt om man har något problem att skylla på, i mitt fall latens. Och annars så antar jag att de har tagit beslutet åt mig

Edit: Nu har jag bett support om en refund. Hoppas på det bästa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Yes, 2 timmar speltid och 14 dagar sedan köp. Men då är det en garanterad refund. De gör även ofta undantag. Speciellt om man har något problem att skylla på, i mitt fall latens. Och annars så antar jag att de har tagit beslutet åt mig

Japp, jag köpte Superhot VR och klarade ut "kampanjen" på 80 minuter.... Har ingen lust att köra om samma banor med speciella modes så blev en refund direkt och pengarna kom tillbaka efter några timmar. Kändes lite fult när jag kört igenom spelet men jag visste på riktigt inte att det var så kort.

Permalänk
Medlem

Kan någon skicka bild på setup hur ni har löst med powerbank på baksidan?

Jag får inte riktigt ihop hur det blir praktiskt, då powerbanken är ju rektangulär medans allt på bakhuvudet är runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Jag har båda versionerna.
Varför jag har det är för att jag hade wmr headset tidigare.
Kunde direkt känna att Beat saber på Steam inte känns samma med Quest + Link eller VD än ett renodlat PCVR headset så jag köpte Quest versionen.

Sen är Beat saber ett perfekt spel om man tar med sig headsetet nånstans, kanske för att visa för andra + att det är ett spel man kan spela på relativt liten yta

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Kan någon skicka bild på setup hur ni har löst med powerbank på baksidan?

Jag får inte riktigt ihop hur det blir praktiskt, då powerbanken är ju rektangulär medans allt på bakhuvudet är runt

Utan att ha testat så skulle funderar jag på om jag kan använda mitt... överarmsfodral som jag stoppar mobilen i då jag är ute och springer. Borde powerbanken få plats i och den har ett mjukt kardborreband som jag birde kunna fästa runt bakstycket. Har, du något sådant liggande hemma så prova?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag har båda versionerna.
Varför jag har det är för att jag hade wmr headset tidigare.
Kunde direkt känna att Beat saber på Steam inte känns samma med Quest + Link eller VD än ett renodlat PCVR headset så jag köpte Quest versionen.

Sen är Beat saber ett perfekt spel om man tar med sig headsetet nånstans, kanske för att visa för andra + att det är ett spel man kan spela på relativt liten yta

Yes blir att köpa quest versionen. Så länge som steam accepterar min refund det vill säga. Bara att köpa det på Steam sen igen när jag byter till ett annat headset, men det lär väl dröja

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rolig notis, Quest 2 har inte ens varit ute 1 vecka och tråden är redan lika stor som Quest 1 tråden.
Måste betyda nått

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Utan att ha testat så skulle funderar jag på om jag kan använda mitt... överarmsfodral som jag stoppar mobilen i då jag är ute och springer. Borde powerbanken få plats i och den har ett mjukt kardborreband som jag birde kunna fästa runt bakstycket. Har, du något sådant liggande hemma så prova?

Hmm, har tyvärr inget sådant liknande :/

Har mycket skit gällande elektronik men inte just sånt

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att visa det jag ser på en TV eller datorskärm?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Rolig notis, Quest 2 har inte ens varit ute 1 vecka och tråden är redan lika stor som Quest 1 tråden.
Måste betyda nått

Och Quest 2 har plats 25 av populäraste produkter på Prisjakt. Som bäst kom Quest 1 till plats 24 och det tog över ett år efter säljstart. En vecka efter lansering var Quest 1 på plats 203 på Prisjakt.

Fascinerande att trots deras till synes höga popularitet fortfarande finns i lager och går att köpa i butiker utan problem. Antingen byggde de upp hiskeliga lager eller är de mindre populära än det verkar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Måste betyda nått

Det kan ni tacka mig och mina tusen frågor för

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Hmm, har tyvärr inget sådant liknande :/

Har mycket skit gällande elektronik men inte just sånt

Testade med en äldre powerbank. Alltså, det funkar men vågar ibte uttala mig om hur det är efter 2 timmars lir.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk

Dock undrar man ju lite nu hur det kommer att gå med utvecklingen av påkostade spel nu när rift går i graven. Tidigare har ju fb gödslat med pengar på diverse projekt.