Permalänk
VR-fantast
Skrivet av CubaCola:

Sådär.. äntligen har jag fått igång min quest2 och hann att testa den några minuter innam dottern blev förälskad i den och har nu haft den på sig hela tiden

Komforten - sitter jätteskönt på huvudet.
Tur man inte införskaffade elite strap med en gång

Ipd - kan inte använda 1an då min näsa är för bred tydligen? Linserna tar i näsan

Bilden är riktigt bra när det gäller upplösning.
Men man ser något som liknar chromatic abbriviation? När man tittar åt sidorna

Ljudet i högtalarna är över förväntan också

Om det är chromatic abberation du ser kan du testa fullösningen med mellanlägen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Går det att köra custom songs i Beat Saber med Quest 2?

Ett hett tips är att testa https://moonrider.xyz/ istället. Det körs i browser, så du kan öppna det från din Quest direkt och spela. Gratis och med många fler låtar än Beat Saber! Körde det 20 min nu och blev rätt imponerad faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om det är ett hinder så kan du testa att sätta i glasögondistansen?
Du borde då få lite mindre synfält, men bekvämare näsa.

Jag tror jag kör på IPD 2-settings än så länge, det fungerar bra

Skrivet av Halldin:

Om det är chromatic abberation du ser kan du testa fullösningen med mellanlägen:

https://www.youtube.com/watch?v=xnfuMcakBEw

Ja, så heter det!. Vågar inte pilla med det där ännu, får se imorgon

Enda störiga är att många andra användare man möter i spelen är typ 12 åriga killar som mest svär, eller undrar om man är tjej

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Sötast

Kära dagbok.
Idag körde jag bil en timmes tid (kom ihåg att jag hade en gammal Logitech Force GT ratt i källaren!
(Testade LFS - var säker på att jag skulle bli illamående av bil i VR men det var mest lite som berg-och-dalbana ibland... magen snurrade till en sekund här och där men mådde prima när jag var klar)

Efter det påbörjade jag en karriär i bordtennis!

1 match vunnen... och c:a 40 förlorade.

Permalänk
Medlem

Hejsan alla. Börjar tröttna på link kabeln så tänkte kolla om denna router jag har nu funkar med Virtual Desktop? Plannerar att införskaffa en bättre till Black Friday, men denna är allt jag har tills dess!
https://www.comhem.se/kundservice/drift-och-felsok/com-hem-wi...

Och om denna funkar för VD. Hur ser det ut med andra kablar som fungerar med link? Har nämligen hört att latens ligger på ca 40ms med VD, vilket jag antar inte är så kul i Beat saber, vilket är det jag spelar mest just nu. Vill heller inte behålla link kabeln för ett spel, utan lämnar hellre tillbaka den och köper en billigare och kortare kabel. Typ 3m är väl lagom? Har någon tips på bra kabel?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Hejsan alla. Börjar tröttna på link kabeln så tänkte kolla om denna router jag har nu funkar med Virtual Desktop? Plannerar att införskaffa en bättre till Black Friday, men denna är allt jag har tills dess!

Och om denna funkar för VD. Hur ser det ut med andra kablar som fungerar med link? Har nämligen hört att latens ligger på ca 40ms med VD, vilket jag antar inte är så kul i Beat saber, vilket är det jag spelar mest just nu. Vill heller inte behålla link kabeln för ett spel, utan lämnar hellre tillbaka den och köper en billigare och kortare kabel. Typ 3m är väl lagom? Har någon tips på bra kabel?

Prova!

Permalänk
Medlem

Hmm, är Wifi6 lika med link kabel när det kommer till prestanda?

Tänkte isåfall som Mattias10 sa, att vänta till BF och köpa en Wifi6 router kanske, då jag även har handlat hem en ny telefon med 5G (vad jag förstå ska då även klara wifi6)

Kanske bättre att vänta med link kabel och istället se vad wifi 6 kan komma med?

Man får ju fan inte glömma datorn med, om man nu kör VD, vad för nätverkskort behöver man?

Permalänk
Medlem

Ok, drog igång en video från en berg- och dalbana ståendes och hade dessutom druckit ett par öl.
Inte min absolut smartaste idé genom tiderna om jag får säga det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Problemet är att jag kommer att behöva köpa en 25 meter lång koax kabel för att kunna flytta routern till samma rum som datorn. Så vill helst inte göra det innan jag vet att det faktiskt kommer att fungera. Men tror jag kör på med link ett tag till istället. Och köper en ny router på BF.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/w...

Mycket billigare än så kommer man väl inte undan Wifi 6?

Men kanske blir någon "fräsigare" modell på rea under BF, vem vet

Permalänk
Sötast
Skrivet av Salcin74:

Ok, drog igång en video från en berg- och dalbana ståendes och hade dessutom druckit ett par öl.

Har man sagt A får man säga B

Do tell the >full< story!

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Mattias10:

Just Beat Saber hade jag valt att bara köpa och köra lokalt på Quest, bäst prestanda och du måste inte vara i närheten av en dator för att köra.

Det innebär dessvärre att man får köpa spelet två gånger (jag hade det också på Steam) men i min mening är det värt det för standalone-aspekten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Just Beat Saber hade jag valt att bara köpa och köra lokalt på Quest, bäst prestanda och du måste inte vara i närheten av en dator för att köra.

Det innebär dessvärre att man får köpa spelet två gånger (jag hade det också på Steam) men i min mening är det värt det för standalone-aspekten.

@Mattias10
Som det står här, kör Quest versionen av Beat saber.
Med Steam versionen kommer du inte komma upp i nå högre nivåer, varken med Link eller vd.
Det är en rejäl skillnad, du kommer känna det
Prova demot som är gratis så märker du

Vill du tävla mot världsrankingen har du större chans med Quest versionen

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd

Nu har jag börjat spela lite, slog igång Alyx igen efter att bara kört kompisens Q1 några timmar under sommaren.
Kanske extra trött efter arbetsveckan min jag blev åksjuk rätt snabbt. Det här måste man vänja sig in på, att stå var nästan inte en option, märkligt att man kan både veta vad man gör och ändå lura sin hjärna något absurd. Hoppas jag slipper behöva köpa åksjuketabletter för det är något jag aldrig annars behöver.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nu har jag börjat spela lite, slog igång Alyx igen efter att bara kört kompisens Q1 några timmar under sommaren.
Kanske extra trött efter arbetsveckan min jag blev åksjuk rätt snabbt. Det här måste man vänja sig in på, att stå var nästan inte en option, märkligt att man kan både veta vad man gör och ändå lura sin hjärna något absurd. Hoppas jag slipper behöva köpa åksjuketabletter för det är något jag aldrig annars behöver.

Bara ta det försiktigt och avbryt när man börjar känna sig dålig.
Alyx har ju 2st teleport alternativ också. det hjälpte inte köra med det?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av totte1015:

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/w...

Mycket billigare än så kommer man väl inte undan Wifi 6?

Men kanske blir någon "fräsigare" modell på rea under BF, vem vet

Quest 1 har väl typ 150 mbit limit? Tror intd att quest 2 är ljusår bättre, så verkar en smula overkill. Bra pris dock.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Quest 1 har väl typ 150 mbit limit? Tror intd att quest 2 är ljusår bättre, så verkar en smula overkill. Bra pris dock.

100 vs. 150 MBps över VD. Det är dock OFDMA som är största fördelen med Wifi 6 enligt utvecklaren, har man inte problem med störningar funkar en bra AC-router antagligen nästan lika bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Bara ta det försiktigt och avbryt när man börjar känna sig dålig.
Alyx har ju 2st teleport alternativ också. det hjälpte inte köra med det?

Hann inte så mycket igår, kom hem sent. Men nu har jag hela helgen på mig.
Ska även prova trådlöst.. krävs i Doom VR

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Halldin:

100 vs. 150 MBps över VD. Det är dock OFDMA som är största fördelen med Wifi 6 enligt utvecklaren, har man inte problem med störningar funkar en bra AC-router antagligen nästan lika bra.

Jahapp. Då får man dras med kompression och kass bild även i quest 2 (alltså kass i jämförelse med riktigt vr headset).

Permalänk
Medlem

Jahapp. Då får man dras med kompression och kass bild även i quest 2 (alltså kass i jämförelse med riktigt vr headset).

Inget är perfekt, som sagt många var nöjda med Quest 1 och jämfört med det är det en rejäl förbättring.

Vill inte kalla PCVR jämförelsen kass, så klart inte lika bra som index eller kommande Reverb G2 men då är det betydligt dyrare enheter mm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Skrivet av Allexz:

Har man sagt A får man säga B

Do tell the >full< story!

Har inga problem med åksjuka eller så men men jag kan ha överskattat min balans något och att stå upp är svårt nog även utan öl.
Jag säger inte att det är så men eventuellt så har vissa blåmärken börjat framträda och en ny lampa behöver införskaffas.

Permalänk
VR-fantast

Vi vet inte vad kabeln kommer möjliggöra när Link går ur beta, nu vid lansering verkar det vara strax över 100 MBps precis som för första Quest. Tror de flesta skulle ta 150 Mbps trådlöst över alternativet, redan runt 100 Mbps ser det överlag okej ut, mörka scener och dimma undantaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Hmm, är Wifi6 lika med link kabel när det kommer till prestanda?

Tänkte isåfall som Mattias10 sa, att vänta till BF och köpa en Wifi6 router kanske, då jag även har handlat hem en ny telefon med 5G (vad jag förstå ska då även klara wifi6)

Kanske bättre att vänta med link kabel och istället se vad wifi 6 kan komma med?

Man får ju fan inte glömma datorn med, om man nu kör VD, vad för nätverkskort behöver man?

5G och WiFi 6 är inte samma sak och det finns faktiskt vissa telefoner med 5g som inte har wifi 6.

Permalänk
Medlem

Skaffade EA Play idag, kostade 40kr för en månad, för att testa star wars squadrons. Spelade genom Virtual Desktop ihop med en Xboxdosa. Väldigt häftig upplevelse men tyvärr alldeles för svårt för mig. Brukar vara ganska duktig på flygspel med gamepad men att flyga en TIE fighter i rymdens vacuum var oerhört mycket svårare. Beter sig inte alls som flygsimulator "på jorden", vilket det ju inte heller ska. Grymt svårt också att det inte finns något upp eller ner när man ska jaga X-wings + att allt gick så fruktansvärt snabbt. Lägger ner det spelet och nöjd att jag skaffade en billig testversion och inte köpte hela spelet för 400kr

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Zachtionman:

Skaffade EA Play idag, kostade 40kr för en månad, för att testa star wars squadrons. Spelade genom Virtual Desktop ihop med en Xboxdosa. Väldigt häftig upplevelse men tyvärr alldeles för svårt för mig. Brukar vara ganska duktig på flygspel med gamepad men att flyga en TIE fighter i rymdens vacuum var oerhört mycket svårare. Beter sig inte alls som flygsimulator "på jorden", vilket det ju inte heller ska. Grymt svårt också att det inte finns något upp eller ner när man ska jaga X-wings + att allt gick så fruktansvärt snabbt. Lägger ner det spelet och nöjd att jag skaffade en billig testversion och inte köpte hela spelet för 400kr

X-Wing är lite bättre (undantaget om man är känslig för åksjuka) eftersom utsikten är bättre. Med TIE får man i högre grad förlita sig på radarn. Testa kampanjen så får man öva på olika moment steg för steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

@Mattias10
Som det står här, kör Quest versionen av Beat saber.
Med Steam versionen kommer du inte komma upp i nå högre nivåer, varken med Link eller vd.
Det är en rejäl skillnad, du kommer känna det
Prova demot som är gratis så märker du

Vill du tävla mot världsrankingen har du större chans med Quest versionen

Testade demot, och kände ingen vidare skillnad. Dock så kanske det beror på att difficulty var på Normal, och då spelar det ju ingen roll alls om man har 0 ms latens eller 1000... men tror att jag ska försöka refunda på steam. Dock så vet jag inte om det är värt att ge upp alla mods och sånt för lite lägre latens! Dock så kanske jag då inte behöver Oculus link kabeln alls, och istället kan köra VD på alla PC spel. Vilket vore ett stort plus. Men man kanske behöver link för Eleven table tennis. Men det finns ju dock också på Quest store. Men vill helst inte köpa massa spel där då jag i framtiden kanske byter till ett annat headset och då förlorar jag access till alla dem spelen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zachtionman:

Jag köpte Squadrons för 278kr (Origin) och är så fantastiskt nöjd. Blev åksjuk första gången jag spelade och fick stänga av efter en timme men nu när jag fräser omkring så är det så skönt! Speciellt in en A-wing eller X-wing där möjligheterna att se sig omkring är total.

Att boosta och sen drifta är helt underbart häftigt!

Permalänk
Medlem

Platt fall?

Skrivet av Salcin74:

Haha vad hände? En pizza på golvet eller blåmärken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Testade demot, och kände ingen vidare skillnad. Dock så kanske det beror på att difficulty var på Normal, och då spelar det ju ingen roll alls om man har 0 ms latens eller 1000... men tror att jag ska försöka refunda på steam. Dock så vet jag inte om det är värt att ge upp alla mods och sånt för lite lägre latens!

Ok, själv tycker jag att man känner latency i Steam versionen oavsett Link eller vd. Quest-versionen är mycket mer onspot 1:1 så att säga.
Det går att köra men inte optimalt jag spelar på expert.
Expert+ vill jag påstå omöjligt, då är det Quest versionen som gäller då det måste vara väldigt exakt.

Men det sagt, Steam versionen är enklare att modda.
Jag vet inte hur mycket mods det finns för quest.
Custom låtar finns iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Ok, själv tycker jag att man känner latency i Steam versionen oavsett Link eller vd. Quest-versionen är mycket mer onspot 1:1 så att säga.
Det går att köra men inte optimalt jag spelar på expert.
Expert+ vill jag påstå omöjligt, då är det Quest versionen som gäller då det måste vara väldigt exakt.

Men det sagt, Steam versionen är enklare att modda.
Jag vet inte hur mycket mods det finns för quest.
Custom låtar finns iaf.

https://www.youtube.com/watch?v=_VIcjVeiC2Y
Den här personen verkar inte ha några som helst problem med expert+ och link iallafall. Och detta är på en galen nivå som jag aldrig kommer att nå upp till. Jag klarar mig bra på Expert sålänge Så det ser iallafall inte ut som det kommer vara några större problem att köra med link. Men det ända problem är när jag går över till VD istället för Link, så kommer jag behöva ha kvar Link kabeln för att köra beat saber, vilket känns onödigt. Dock så kanske det är fler spel som spelar dåligt över VD? så att det är ändå bra att ha kvar link kabeln för dem? För om jag kan skippa link kabeln helt och hållet så refundar jag garanterat Beat saber på steam och köper det på quest istället. Eller så köper jag bara en billigare kabel som kan köra link. Fan va svårt det ska vara...

Visa signatur