Permalänk
Medlem

OLED B9 eller CX?

Skulle behöva lite hjälp med att välja en ny TV. Har nuvarande en Samsung Q7FNA.

Men har dreglat mig in på Oled.

Kommer använda Tvn till PS5 när den kommer, 4k filmer/serier. Har kollat på,

LG OLED65B9SLA för 17900:-
LG OLED65CX6LA 24990:-

Vilken ska man välja på? CX finns i butik här, men inte B9. Och sen till frågan är tekniken så mycket bättre i CX mot B9? Skiljer ju 7000:- mellan apparaterna.
Och hur är det med inbränningar nu förtiden? Förstår att man inte kan sitta med samma statiska bild i timmar, men hur fungerar det i spel? Där kan man glömma bort att äta etc

Eller ska man helt enkelt vänta ut Blackfriday? ja jag vet att den frågan är svår att svara på

Förtydligade rubriken från "Ny tv Oled"/Thomas Y
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Sweclockers testpiot av CX-modellen Testpilot: LG OLED 48CX – alla rätt

Sweclockers expert Laxpudding om valet mellan B9 och C9: Videotest: LG OLED C9 och B9 – nästan lika

Prisjakt-jämförelse mellan CX, C9, B9, B9S

Jag själv hade köpt den billigaste eftersom det är en sådan lite skillnad mellan dem. Det vill säga B9S, enligt Prisjakt

Permalänk
Medlem

@Laxpudding kan ju detta på sina fem fingrar så svarar han får du reda på det du behöver.
B9 är ju 2019 års modell i B-serien medans CX är 2020 av C-serien.
C-serien har ju bl.a en bättre soc för bildbehandling (stödjer om jag minns rätt även bättre HDR) men du kan läsa en del på Swec TV-guide 2019 så får du rätt bra känsla för B/C-serien.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Skulle behöva lite hjälp med att välja en ny TV. Har nuvarande en Samsung Q7FNA.

Men har dreglat mig in på Oled.

Kommer använda Tvn till PS5 när den kommer, 4k filmer/serier. Har kollat på,

LG OLED65B9SLA för 17900:-
LG OLED65CX6LA 24990:-

Vilken ska man välja på? CX finns i butik här, men inte B9. Och sen till frågan är tekniken så mycket bättre i CX mot B9? Skiljer ju 7000:- mellan apparaterna.
Och hur är det med inbränningar nu förtiden? Förstår att man inte kan sitta med samma statiska bild i timmar, men hur fungerar det i spel? Där kan man glömma bort att äta etc

Eller ska man helt enkelt vänta ut Blackfriday? ja jag vet att den frågan är svår att svara på

Skulle definitivt rekommendera en C9 och tror du kommer hitta den bra mycket billigare på black friday så mitt råd är att vänta (inte många veckor kvar). Så länge du inte kör panelen på max ljusstyrka och med samma bild 24/7 behöver du nog inte oroa dig över inbränningar. Haft min 65" i över ett år nu (Philips 65 OLED 903) och den används i princip varje dag för att kolla på nyheter/barnprogram i flera timmar utan minsta tecken på inbränningar.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Skulle definitivt rekommendera en C9 och tror du kommer hitta den bra mycket billigare på black friday så mitt råd är att vänta (inte många veckor kvar). Så länge du inte kör panelen på max ljusstyrka och med samma bild 24/7 behöver du nog inte oroa dig över inbränningar. Haft min 65" i över ett år nu (Philips 65 OLED 903) och den används i princip varje dag för att kolla på nyheter/barnprogram i flera timmar utan minsta tecken på inbränningar.

Mycket viktig poäng. Trådstartaren kan upp bevakningar på alla intressanta produkter på Prisjakt och vänta.

Permalänk
Medlem

Ingen DTS på CX om det är samma för alla CX. Hellre kört på en C9/B9

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Eller ska man helt enkelt vänta ut Blackfriday? ja jag vet att den frågan är svår att svara på

C9 gick för 21-22k på BF förra året så man kan ju gissa att det blir liknande med CX.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺

Det mesta av svaren har redan repeterats flera gånger om i forumet. Så kortfattat:

B9 har redan gått igenom en reacykel förra året. Den kommer sälja slut när som
CX har ännu inte passerat genom en reacykel. Priset är fortfarande högre än vad det väntas bli efter/under Black Friday

C-modellen har i första hand något högre ljusstyrka. I andra hand lite mer avancerad systemkrets som mest uttalat är mer raffinerad AI-uppskalning av sämre bildkällor. Ser man på främst bra bildkällor, likt Blu-ray och uppåt är det mycket liten skillnad mellan de två. Det som talar mest för CX är att den kommer få support och uppdateringar ytterligare ett år till jämfört med B9. Vilket kan vara viktigt när vi är i en övergångsfas med mycket ny teknik.

Inbränningar på OLED är i första hand ett diskussionsämne. I praktiken handlar det om sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

Oj så många bra svar, tack! Hittade laxpuddingen test mellan C9-B9 innan jag gick o la mig!

Kändes som jag ville ha lite mer kött på benen, så man inte köper grisen i säcken, handlar ändå om rätt så mycket pengar.

Det där med inbränningar såg ett test av rtings på youtube, som laxpudding säger, sunt förnuft antar jag.

Sen att det inte var så stor skillnad mellan C -B9 visste jag inte dock. Men frågan är som laxpudding skriver, att CX kommer får fler uppdateringar om det nu kan vara värt dom extra pengarna?🤔 Sen kollar man väl lite på viaplay/Cmore Hd

Om jag köper kommer det bli ifrån Netonnet, deras klubbhylla erbjuder öppetköp i 90 dagar och har prisgaranti! Om jag nu inte kommer kunna hålla mig ifrån ett köp innan Blackfriday 😂

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig 🙈 90 dagars öppetköp om den nu droppar i pris till blackfriday

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ska inte TV'n fraktas stående? Så vart det iaf för mig när jag köpte min 65" samsung för några år sedan

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Ska inte TV'n fraktas stående? Så vart det iaf för mig när jag köpte min 65" samsung för några år sedan

Så kan det säkert vara 🙈 men inget som är trasigt nu iallafall 🤣

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Kunde inte hålla mig 🙈 90 dagars öppetköp om den nu droppar i pris till blackfriday

https://i.imgur.com/rMGd8QA.jpg

Bra val! Har kört min 65CX sen i somras är mycket nöjd förutom strulet med 3080-kortet men som nu är löst efter en uppdatering. Jag gick från 65C7 till CX och skillnaden märktes mest med ljusstyrkan för mig.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Så kan det säkert vara 🙈 men inget som är trasigt nu iallafall 🤣

Gött att det gick bra då iaf Själv rätt sugen på att gå Oled, får se hur det går nu under black friday.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shinjed:

Ska inte TV'n fraktas stående? Så vart det iaf för mig när jag köpte min 65" samsung för några år sedan

Detta är en korsning mellan skröna och OLEDs skörhet. Förr sa man så om plasma TV eftersom det var "flytande kristaller" och folk blev rädda för att allt skulle "lägga sig fel" elelr något.

Det som korsats med OLED är att OLED är extremt tunna och KAN böjas om du fraktar dåligt men då är det alltså utan kartong med ojämna underlag. Där finns risker såklart men vem är så korkad? Är allt i kartongen och du kör på en relativt jämn väg så är det inga problem.

@tjobbo
Allt hänger på vad du ska använda TVn till. Det enda CX har över 9-modellerna är egentligen BFI och någon uppdatering i software. Justja och "Filmmaker mode". Sen har 9-modellerna tekniskt sett bättre HDMI (full 2.1 48Gbps istället för "bara" 40Gbps) men detta spelar endast roll för folk som vill köra 4k120Hz full chroma alltså PC entusiaster.

Ska du bara se filmer, lira spel, etc, så är det ingen som helst skillnad för gemene man. Du skulle varit lika nöjd med B9:an, speciellt om du kom från något annat än OLED. Kör själv E9 som är typ densamma och kunde inte varit nöjdare.Sålde min C8 till pappa då jag ville "framtidssäkra" med HDMI 2.1 men det hade likväl kunnat vara egentligen. Dock så kommer nya konsoller så bra att ha OM någon specifik funktion skulle fungera bra så fuck it.

Sen såklart är det bättre garanti och service då den nya är, ja, nyare, så det är väl ett plus, men inte värt de tusenlapparna.

Hade egentligen tipsat om att vänta till Black Friday tider. Dessa blir alltid nedsatta och då kan det hamna ganska lågt. Speciellt nu när det är svårt att få folk att köpa saker tror jag att de tar i lite mer (du vet, Corona, mindre omsättning, etc). Vi lär se antingen största eller lägsta Black Friday-omsättningen. Är nyfiken på hur det kommer bli faktiskt.

Permalänk
Bildexpert 📺

Emballaget är byggt för att fraktas stående. Folkmunnen om att liggande frakt är dåligt och riskerar förstöra TV:n kommer från förr i tiden med stora plasma som hade tunga frontglas som vid liggande transport kunde skada själva panelen. Glaset riskerade bågna inåt mot panelen. För de här korta sträckorna butik till hemmet är det inget problem med moderna TV eftersom det (normalt) inte är likadan konstruktion. Låt bli att köra rally på en grusväg bara.

Permalänk
Medlem

Jag är jäkligt sugen på en OLED, och det lutar åt en 65a B9S eller CX på Black Friday. Men funderar lite på hur stort problem reflektioner och ljusstyrkan är på oled. Vissa skriver att man knappt kan ha fönster och vissa skriver att det inte är något större problem. Hur upplever ni det?
Jag har stora fönster i vårat vardagsrum, vi har mörkläggningsgardiner vi hänger upp ibland men det kommer igenom lite på sidan ändå. Har fönster åt andra hållet också. Sen ibland om man har folk vill man kanske inte mörklägga hela rummet.
Bild

Permalänk

Vet inte om någon nämnde det här men Cmore och Tv4 Play finns inte i någon WebOS Tv att tillgå. Det blir ett annat medium för att kunna spela upp dessa appar så som Chrome Cast, Apple TV et c

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pata88:

Jag är jäkligt sugen på en OLED, och det lutar åt en 65a B9S eller CX på Black Friday. Men funderar lite på hur stort problem reflektioner och ljusstyrkan är på oled. Vissa skriver att man knappt kan ha fönster och vissa skriver att det inte är något större problem. Hur upplever ni det?
Jag har stora fönster i vårat vardagsrum, vi har mörkläggningsgardiner vi hänger upp ibland men det kommer igenom lite på sidan ändå. Har fönster åt andra hållet också. Sen ibland om man har folk vill man kanske inte mörklägga hela rummet.
Bild

Jag har inge problem med endast persienner nerdragna, men har inge direkt sol på min fasad heller utan bara reflektioner från motstående fasad.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pata88:

Jag är jäkligt sugen på en OLED, och det lutar åt en 65a B9S eller CX på Black Friday. Men funderar lite på hur stort problem reflektioner och ljusstyrkan är på oled. Vissa skriver att man knappt kan ha fönster och vissa skriver att det inte är något större problem. Hur upplever ni det?
Jag har stora fönster i vårat vardagsrum, vi har mörkläggningsgardiner vi hänger upp ibland men det kommer igenom lite på sidan ändå. Har fönster åt andra hållet också. Sen ibland om man har folk vill man kanske inte mörklägga hela rummet.
Bild

Går igenom detta med svag ljusstyrka på OLED här: https://www.sweclockers.com/artikel/28703-teknikstund-svag-lj...

OLED-reflexfiltret är ett av de bästa. Sedan kanske det beter sig på ett sätt man är ovan med i och med att det är högblankt. Och den TV:n man stirrade på innan var halvmatt. Istället för att se fönstret fick man en ljus diffus fläck över halva ytan. Men det gjorde kanske inte så mycket med den TV:n eftersom fläcken inte var lika distinkt som den är mot OLED-svärtan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Vet inte om någon nämnde det här men Cmore och Tv4 Play finns inte i någon WebOS Tv att tillgå. Det blir ett annat medium för att kunna spela upp dessa appar så som Chrome Cast, Apple TV et c

Jo det var jag allt medveten om, använder min Nvidia shield för Cmore. Tycker det är lite konstigt att inte Cmore/tv4play finns i WebOS för Viaplay finns ju där =/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pata88:

Jag är jäkligt sugen på en OLED, och det lutar åt en 65a B9S eller CX på Black Friday. Men funderar lite på hur stort problem reflektioner och ljusstyrkan är på oled. Vissa skriver att man knappt kan ha fönster och vissa skriver att det inte är något större problem. Hur upplever ni det?
Jag har stora fönster i vårat vardagsrum, vi har mörkläggningsgardiner vi hänger upp ibland men det kommer igenom lite på sidan ändå. Har fönster åt andra hållet också. Sen ibland om man har folk vill man kanske inte mörklägga hela rummet.
Bild

Dock ingen sol, snöar ute och är grått! Men drog i gång alla lampor på max i vardagsrummet.

Man ser bara lampan i taket vid den svarta ”remsan” ingen som syns på själva bilden när jag kollar på film. Inget som jag skulle störa mig på, men jag dimrar alltid ner ledlisten/taket när jag kollar på film 😊

Får väl återkomma om 6månader, när solen är tillbaka här 🤣

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pata88:

Jag är jäkligt sugen på en OLED, och det lutar åt en 65a B9S eller CX på Black Friday. Men funderar lite på hur stort problem reflektioner och ljusstyrkan är på oled. Vissa skriver att man knappt kan ha fönster och vissa skriver att det inte är något större problem. Hur upplever ni det?
Jag har stora fönster i vårat vardagsrum, vi har mörkläggningsgardiner vi hänger upp ibland men det kommer igenom lite på sidan ändå. Har fönster åt andra hållet också. Sen ibland om man har folk vill man kanske inte mörklägga hela rummet.
Bild

C9 är klart bättre än min gamla plasma när det är ljust iaf. Mörka serier/filmer är inget vidare när solen ligger på men ljusare tycker jag fungerar bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Vem sitter och gluggar film när det är soligt ute? Tycker det är ett icke problem

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Bildexpert 📺

Största problemet med att titta på film i ett ljust rum är inte TV:ns reflexfilter eller dess ljusstyrka. Du är det största problemet. Din kropp och ditt mindset hindrar dig från att njuta av film.

När du befinner dig i ett ljust rum drar dina pupiller ihop sig. Dina ögon blir sämre på att tillgodogöra dig skillnader i mörka nyanser. Så även om du springer iväg och köper exempelvis TCL X10 för att trycka ut 700–800 nits kommer du få det ännu svårare att tillgodogöra dig mörka nyanser därför att din pupill drar ihop sig ännu mer.

Lösningen på det problemet är att använda TV:ns gamma-reglage för att öka ljusutbytet i mörka nyanser. Då blir allting tydligare men bilden också plattare och tråkigare. Film och TV-serier som bygger på immersion och suggestion blir just också plattare och tråkigare.

Ifall du ställer om ditt rum till en mer dämpad belysning och skärmar av starkt ljus utifrån kan du istället använda kroppen till en fördel för filmtittande. Din pupill blir större och du börjar aktivera mörkerseendet vilket gör att du blir bättre på att urskilja subtila nyansskillnader i mörka scener. Du får också en filmupplevelse som är närmare hur bilden skapades från början, oftast med en biograf i åtanke.

Att titta på sport, familjekomedier, matlagninsprogram eller liknande mitt på dagen är en annan sak. Där är bilden skapad på ett annat sätt för att förmedla något annat än vad en film är tänkt att förmedla. Är detta vad man är ute efter är förstås hög ljusstyrka en fördel.