Unifi till 21 datorer, 3 skrivare samt WIFI?

Permalänk
Medlem

Unifi till 21 datorer, 3 skrivare samt WIFI?

Hej! Jag driver en tandläkarpraktik.
Vi har i dagsläget ca 21 datorer, 3 skrivare

Vår koncern kommer gå över i koncerngemensam IT där lokala servrar ska avskaffas och vi i framtiden kommer jobba med:
-Arbetsstationer som är låsta till ett begränsat utbud av programvaror samt enbart godkända webbsidor i syfte att skydda känslig information och data
-Kioskdatorer som är öppna för alla webbsidor och som kan användas till annat än helt arbetsrelatera.

Det är i nuläget nödvändigt att skaffa WIFI till vår praktik och undrar vad ni hade skaffat för lösning för att i framtiden klara sig som router, switch och accespunkter.

Jag tänker mig:
UniFi Dream Machine Pro
UniFi Switch PRO 48 PoE
UniFi Lite Access Point x ca 6-10st

Har ni några invändningar, tankar?

Mvh

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem

Det låter som att ni kommer få en ny brandvägg när ni får koncerngemensam IT, så lägg inte för mycket pengar där.

Antalet accesspunkter beror helt på storleken på byggnaden och vilka väggar. Men det låter som att du tänker dig en accesspunkt i vartannat rum, vilket kan vara rimligt om det är betong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det låter som att ni kommer få en ny brandvägg när ni får koncerngemensam IT, så lägg inte för mycket pengar där.

Antalet accesspunkter beror helt på storleken på byggnaden och vilka väggar. Men det låter som att du tänker dig en accesspunkt i vartannat rum, vilket kan vara rimligt om det är betong.

Tanken är att kunna ha 20-30 stationära datorer igång samtidigt samt mobila enheter (3d scanner) som är beroende av Wi-Fi för att kunna skicka data. Det viktigaste är att det fungerar och är driftsäkert.

Vi har redan serverracket samt server som ska fasas ut och då tänkte jag att unifys racketlösningar fungerar smidigt hos oss.

Har du andra förslag?

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Tanken är att kunna ha 20-30 stationära datorer igång samtidigt samt mobila enheter (3d scanner) som är beroende av Wi-Fi för att kunna skicka data. Det viktigaste är att det fungerar och är driftsäkert.

Vi har redan serverracket samt server som ska fasas ut och då tänkte jag att unifys racketlösningar fungerar smidigt hos oss.

Har du andra förslag?

Ja, men då behöver du en 48-portars switch. En managed ger dig fördelar vid felsökning och du kan separerar nätverket med vlan om det skulle vara behov av det. Den har poe, vilket är smidigt när du ska ha så många accesspunkter.

Men just router hade jag köpt den billiga USG så länge för jag tror inte du får ha den kvar för det centrala systemet, men det får du kolla upp så du inte kastar pengar i sjön. Kör en separat cloud key gen2, så man kan styra systemet utan att var bunden till en dator/server.

Accesspunkternas antal är som tidigare helt i förhållande till byggnaden och det låter som om ni har höga krav och då gäller högre densitet med accesspunkter.

Unifi är ju lätt att komma igång med och bra small business grejor så det är ett bra val ur den synpunkten.

Permalänk
Medlem

Antalet enheter per AP kan vara ett problem om dom skickar mycket data. Unifi är enligt mig "medelbra" i både hårdvara och mjukvara. Spontant tror jag inte det räcker för 21 enheter är antagligen utspridda på en för stor yta. Om du har en planskiss på byggnaden och kan dela den så kan jag simulera Wifi-lösningen åt dig. Helst skulle jag behöva veta egenskaperna för klienterna du ansluter. Datorer är ingen problem men udda enheter som 3d scanners etc kan ha väldigt udda egenskaper, som endast b-standard osv. Även om dom är nya.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Antalet enheter per AP kan vara ett problem om dom skickar mycket data. Unifi är enligt mig "medelbra" i både hårdvara och mjukvara. Spontant tror jag inte det räcker för 21 enheter är antagligen utspridda på en för stor yta. Om du har en planskiss på byggnaden och kan dela den så kan jag simulera Wifi-lösningen åt dig. Helst skulle jag behöva veta egenskaperna för klienterna du ansluter. Datorer är ingen problem men udda enheter som 3d scanners etc kan ha väldigt udda egenskaper, som endast b-standard osv. Även om dom är nya.

Hej! Vad snällt! Ska se vad jag kan hitta gällande planskiss.
Datorerna och skrivarna kommer vara trådbundna.
Det är egentligen bara scannern/s (https://www.3shape.com/en/trios-move) som kommer vara på det trådlösa,
samt om vi väljer att öppna upp ett publikt nätverk för patienterna.
Scannern kommer vara flytande mellan rummen och behöver fungera komma åt Wifi i rummen.

Mvh

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro