AMD "Big Navi" uppges bräcka Geforce RTX 3080 i 3DMark Firestrike

Permalänk
Melding Plague

AMD "Big Navi" uppges bräcka Geforce RTX 3080 i 3DMark Firestrike

Enligt läckta prestandaresultat överträffar AMD "Big Navi" konkurrenten Geforce RTX 3080 i testsviten 3DMark Firestrike Ultra.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Spännande GO AMD, säger jag som har intel och nvidia i burken

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Låter häftigt men det kanske också gäller priserna? I alla fall om man ska gå efter prissättningen på Ryzen 5000-serien.

Permalänk
Medlem

Hoppas det stämmer. Då kanske en del av de som vill ha 3080 köper dessa i stället, så blir det lättare att få tag i 3080 för oss som behöver CUDA.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

ohh spännande

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Kul, hoppas det stämmer. Nvidia behöver konkurrens.

Synd att jag själv tvingas kvar på mitt 3080 då min LG C9 inte har stöd för freesync.

Hoppas detta leder till att nästa generation också får stora kliv upp i prestanda!

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Ryktesrapporteringen denna höst känns ganska överdriven. "Läckta prestandaresultat" hör väl numera till standard marknadsföring.
Skulle inte förvåna mig om andra kort väntar runt hörnet och det blir fortsatt huggsexa kring prestandakronan en tid framöver.
-Samtidigt, om så är fallet, blir det kanske lite nostalgikänsla på marknaden för grafikkort?

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Kommer Sweclockers fucka upp även denna stream eller har ni fått upp värmen nu? 😂

Det som var så bra sist tills ni fimpade streamen 😔

Permalänk
Medlem

Då blir det nog ett AMD kort istället(inte för det finns några 3080 kort att köpa ändå).

Permalänk
Medlem

Bådar gott om AMD kan lansera vettiga high-end kort.
Frågan är ju vad priset blir, landar det på 3090 nivå så, mjaaaaa inte så attraktivt längre.

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Låter häftigt men det kanske också gäller priserna? I alla fall om man ska gå efter prissättningen på Ryzen 5000-serien.

Tvivlar på det. På CPU sidan har dom redan sprungit förbi Intel och anser att dom kan ta mer betalt. Det gäller knappast GPU sidan, Nvidia är ledande och det vet dom om. Det kan ju dock ändras nu med Big Navi, konkurrens är bra

Permalänk

Samt nya rykten om att den tidigare nedlagda 3070ti/super. Återuppstår, fast på GA102 med fler beräkningsenheter https://wccftech.com/nvidia-preps-new-geforce-rtx-30-ga102-gr...
Älskar alla läckor/ryckten, bygger lite hype. Och den är oftast roligare, än själva produkten

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Kom igen nu AMD, sätt ett konkurrenskraftigt pris och krossa Nvidia som drabbats av storhetsvansinne!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hoppas det stämmer. Då kanske en del av de som vill ha 3080 köper dessa i stället, så blir det lättare att få tag i 3080 för oss som behöver CUDA.

Ja det borde börja lätta upp lite när 3080, 3070 & AMD finns tillgängliga på marknaden samtidigt.

Permalänk
Medlem

Ångra att jag köpt en ny 1440p g-sync skärm i julen. Aldrig varit så hypad för en lansering men samtidigt jävla besviken av Nvidias hantering av releasen/marknads strategi. Bli små "bitter" på Nvidia och nöjd med att heja på AMD!

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

Köper gärna ett AMD-kort men det känns som att dlss är framtiden och där vet jag inte hur det går för amd, har dom nåt liknande ens?

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk

Intressant mer strid i toppen. Det blir intressant och se lite raytracing prestanda också.

Visa signatur

i7-7700K, 16GB
RTX3080 Aorus Master

Permalänk
Medlem

Börjar kännas lite tjatigt, men för AMD är det pris/prestanda som gäller, inte upprepa majan med radeon VII, 90%prestanda, 125% pris.
90%prestanda/50%pris, räcker långt för AMD, dom måste inte vara absolut snabbast.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Får se hur detta funkar i praktiken då 2080ti och 3080 får typ samma score i timespy etc. Men man hoppas på ett bra resultat!

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Avstängd

All hype är fett nice faktiskt. Skönt med bra rykten, oavsett vad slutsumman kommer bli. Jag tror på dessa till viss grad men det avgörande är såklart priset. Lägger sig AMD på ett bra pris så är det guld. Tänker försöka fixa ett kort men frågan är vilket som lär bli bäst; referens eller tredjeparts. Vet inte vilka som anses vara bra AMD-tredjeparts kort sedan tidigare. Någon som har bra koll? Kan annars kolla vilka 5700XT som var bäst sist antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Kul, hoppas det stämmer. Nvidia behöver konkurrens.

Synd att jag själv tvingas kvar på mitt 3080 då min LG C9 inte har stöd för freesync.

Hoppas detta leder till att nästa generation också får stora kliv upp i prestanda!

Jag har också LG C9, med ett enkelt hack kan du få freesync att fungera. Bara LG som vägrar att implementera det för att mjölka kunder genom att få de att köpa nyare modell.

Jag har 3080 beställning, ska beställa AMD, det som kommer först kommmer att äran att kopplas mot LGn...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Toppen! Mer konkurrens är aldrig fel. Ska bli roligt att se var det här barkar iväg någonstans prestandamässigt när vi har 2 spelare på planen.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Börjar kännas lite tjatigt, men för AMD är det pris/prestanda som gäller, inte upprepa majan med radeon VII, 90%prestanda, 125% pris.
90%prestanda/50%pris, räcker långt för AMD, dom måste inte vara absolut snabbast.

Har de 90% av prestandan och ungefär samma effektivitet behöver de inte prissätta sig så lågt som 50% under nvidia. Räcker nog att de lägger sig 500 till 1000kr lägre så säljer de. Fast ska de snabbt öka i marknadsandel är det ju smart att sälja för halva priset förutsatt att de tjänar något på korten vid det priset.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av slusk:

Kommer Sweclockers fucka upp även denna stream eller har ni fått upp värmen nu? 😂

Det som var så bra sist tills ni fimpade streamen 😔

Vi hoppas att OBS inte ska borka ut denna gång. Senaste gången (Zen 3) fick vi dock igång streamen igen någon minut efter kraschen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

All hype är fett nice faktiskt. Skönt med bra rykten, oavsett vad slutsumman kommer bli. Jag tror på dessa till viss grad men det avgörande är såklart priset. Lägger sig AMD på ett bra pris så är det guld. Tänker försöka fixa ett kort men frågan är vilket som lär bli bäst; referens eller tredjeparts. Vet inte vilka som anses vara bra AMD-tredjeparts kort sedan tidigare. Någon som har bra koll? Kan annars kolla vilka 5700XT som var bäst sist antar jag.

Sapphire och XFX brukar göra bra AMD tredjepartskort. Det finns givetvis undantag men rekommendationen är en i mitt tycke bra tumregel. Invänta alltid recensioner från seriösa källor är väl tmregeln. När det gäller 5700 korten gjorde även Powercolor fina kort, XFX misslyckades något med sin kylare som dock förbättrades och jag har för mig att version 3 är helt ok. Rätta mig gärna om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Big Daddy Navi

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Har redan siktet inställt på Big Navi. Även om det inte skulle vara fullt så kraftfullt som 3080. Så det är bara ett plus om det faktiskt är snabbare!

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr att AMD, som vanligt gällande GPU-sidan, inte kommer leva upp till hypen.

Permalänk
Medlem

Galet hypad alltså. Blir priset bra så köper jag direkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Kul, hoppas det stämmer. Nvidia behöver konkurrens.

Synd att jag själv tvingas kvar på mitt 3080 då min LG C9 inte har stöd för freesync.

Hoppas detta leder till att nästa generation också får stora kliv upp i prestanda!

Jag har också LG C9. Den stöder inte specifikt G-Sync (även om den är GSync-kompatibel) utan VRR Variable Refresh Rate, så det är mycket möjligt att det funkar med AMD också. Hoppas jag.