Permalänk

Chromecast utan 5.1-ljud

Har en fundering kring ljudformatet som jag går via min chromecast ultra. Vilka ljudformat kan jag förvänta mig egentligen? Om jag streamar från Netflix så kommer ljudet i 5.1 format precis som då jag tittar på film via Dvd/Blueray. Om jag däremot streamar från Cmore eller Viaplay då kommer ljudet endast i Stereo. Fonns det någon annan mediaspelate som klarar 5.1-ljud även via dessa tjänster eller är det själva tjänsten som är begränsningen?

Stavfel
Permalänk
Medlem

Detta kanske inte hjälper så mycket. Men vet att tv4 play, svt play och youtube kör enbart i sterio tyvärr . Så det kanske då via play okså kanske gör då?

Beroende på vad du har för gräjer så kan du kanske få ett "simulerat" 5.1 ljud från sterio? Men orginal ljudet kommer ju fortfarande vara i sterio.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Viaplay erbjuder faktiskt 5.1 på flera av sina titlar, dock inte via chromecast av någon anledning. Kör därför i nuläget viaplay på min dator i vardagsrummet istället.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Viaplay erbjuder faktiskt 5.1 på flera av sina titlar, dock inte via chromecast av någon anledning. Kör därför i nuläget viaplay på min dator i vardagsrummet istället.

Jag provade att köra via PS4 igår och då fungerade 5.1-ljudet alldeles utmärkt.

Permalänk

Jag har samma problem efter att jag köpte en Google TV 4K chromecast. Min TV stödjer inte Viaplay/chromecasten men det finns en lösning på problemet. Jag har kontaktad både Google Sverige och Viaplay suporten/teknikerna då detta beror på en förprogrammering från Viaplays sidan enligt mej och Google. Om ni som mej kör Chromecasten i en inport på en 5.1 förstärkare med HDMI in och en HDMI ut port till TV:n så startar HD filmen (om den har 5.1 som de flesta har, varför dom inte visar detta i tablån för filmerna är dåligt se på hur Netflix gör) om jag gör det med fjärrkontrollen i Dolby stereo! Om jag Castar samma film med samma uppsättning så startar filmen i 5.1 Dolby digital +. Så att hänvisa till TV:n som enda felkälla är fel av Viaplay dom behöver knacka lite kod i stället. Hur det fungerar om man sätter chromecasten i en dator eller TV:n direkt kan jag dock inte svara på men kanske detta kan vara av intresse ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebulinarenn:

Jag har samma problem efter att jag köpte en Google TV 4K chromecast. Min TV stödjer inte Viaplay/chromecasten men det finns en lösning på problemet. Jag har kontaktad både Google Sverige och Viaplay suporten/teknikerna då detta beror på en förprogrammering från Viaplays sidan enligt mej och Google. Om ni som mej kör Chromecasten i en inport på en 5.1 förstärkare med HDMI in och en HDMI ut port till TV:n så startar HD filmen (om den har 5.1 som de flesta har, varför dom inte visar detta i tablån för filmerna är dåligt se på hur Netflix gör) om jag gör det med fjärrkontrollen i Dolby stereo! Om jag Castar samma film med samma uppsättning så startar filmen i 5.1 Dolby digital +. Så att hänvisa till TV:n som enda felkälla är fel av Viaplay dom behöver knacka lite kod i stället. Hur det fungerar om man sätter chromecasten i en dator eller TV:n direkt kan jag dock inte svara på men kanske detta kan vara av intresse ändå.

Först å främst måste hemmabio förstärkarn vara kopplad från Arc/eARC (ut) HDMI porten till TV:ns HDMI ARC/eARC port (in). Har min 4K Apple TV inkopplad till en HDMI port i min 7.2 receiver (kör Dolby Atmos 5.2.2/Netflix premium (4K).
Netflix premium har en "ljudbugg", då fel ljudinfo kan visas på filmer/serier med bl.a Atmos ljud, man får kolla displayfönsteret på receivern, vad som står där. Har (tyvärr) Viaplay appen på min 4K Apple TV å om jag tittar på en serie kan texten försvinna efter några avsnitt. Visas "Multi in" (från Apple TV:n) på min receiever display:n när filmer/serier från Viaplay, SVT Play, Disney + (Star Wars filmerna har Atmos ljud) har 5.1 ljud.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.