Samlingstråd för oss på jakt efter Ryzen 4000-laptops

Permalänk
Medlem

Här är produktsidan men det fanns bara ett ex:
https://www.komplett.se/product/1165165?noredirect=true#

Det som fick mig att köpa denna var just att den hade en vettig skärm, dvs _inte_ 120Hz-skärmen.

Nu ser jag att HP Omen 15 går att beställa med fetare grafikkort men jag tror inte de har samma garantimöjligheter. Lenovon gick utmärkt att komplettera med garanti via Lenovos sida.

Skrivet av mille74:

Har du någon länk till Kompletts produktsida? Hittar den inte själv, men det låter intressant.

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem

Lite Cinebench R20-resultat (laddaren inkopplad):

Quiet: 3577pts (fläktarna startar när cpu-tempen når 65 grader men är ändå i princip ljudlös).
Balanced: 4200 pts, en del fläktljud, CPUn går aldrig över 80 grader, ca 3.8 GHz
Performance: 4478 pts, ganska högljudd, CPU-temp närmare 100 grader, ca 4Ghz. 65 watt på CPUn...

Grymt bra!

Skrivet av LV455:

Tjoho! Jag köpte en Legion 5p 4800H med 1650Ti, 16GB & 512GB & 144Hz-skärm (100% sRGB), från Komplett 12345:-. Tilläggas bör att jag inte ville ha någon fet GPU så det här passade mig utmärkt.

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av LV455:

Här är produktsidan men det fanns bara ett ex:
https://www.komplett.se/product/1165165?noredirect=true#

Det som fick mig att köpa denna var just att den hade en vettig skärm, dvs _inte_ 120Hz-skärmen.

Nu ser jag att HP Omen 15 går att beställa med fetare grafikkort men jag tror inte de har samma garantimöjligheter. Lenovon gick utmärkt att komplettera med garanti via Lenovos sida.

Omen går bort då den har ansi baserat tgb. Det finns en Legion-modell hos komplett med 4800h/rtx2060för ca 16kkr (https://www.komplett.se/product/1164535/gaming/speldator/barb...) . Ruggigt sugen, men velar mellan den och en kommande HP Elitebook 855 med r7 pro 4750u... Dessa ilandsproblem...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Thinkpad T14 med 4750U kanske kan vara något annars? Jag tittade en del på den men valde dock med Legion 5 pga att jag gärna vill ha lite GPU-stöd i Lightroom samt att jag tror att Legion-burken kan prestera högre utan att fläktarna hörs jämfört med den mindre T14. Det är ju käckt att ha ett kylsystem som är dimensionerat för 4800H+2060 när man bara använder CPUn, tänkte jag.

Skrivet av mille74:

Omen går bort då den har ansi baserat tgb. Det finns en Legion-modell hos komplett med 4800h/rtx2060för ca 16kkr (https://www.komplett.se/product/1164535/gaming/speldator/barb...) . Ruggigt sugen, men velar mellan den och en kommande HP Elitebook 855 med r7 pro 4750u... Dessa ilandsproblem...

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av LV455:

Thinkpad T14 med 4750U kanske kan vara något annars? Jag tittade en del på den men valde dock med Legion 5 pga att jag gärna vill ha lite GPU-stöd i Lightroom samt att jag tror att Legion-burken kan prestera högre utan att fläktarna hörs jämfört med den mindre T14. Det är ju käckt att ha ett kylsystem som är dimensionerat för 4800H+2060 när man bara använder CPUn, tänkte jag.

De flesta övriga Lenovo går också bort, då jag inte vill ha laddning enbart över usb-c och inte har vettiga 15-16 skärmar.

Ang. usb-c laddning så har min jobb-laptop (hp elitebook 840 g5) lite strul då usb-c kontakten verkar glappa (utan att det märks annat än att den slutar ladda), där har jag fått skaffa en ny laddare för det dedikerade ladduttaget. Dessutom låsar man också en av usb-c portarna för laddning, vilket jag tycker är dåligt.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Inaktiv

Funderar nu på en Ryzen 4000-laptop. Datorn kommer främst att användas för nytta och nöje som webbsurf, streama film och dokumentation. Det finns dock planer på att videoredigera längre fram i både 1080p och 4K. Videoredigeringsprogrammet lär bli Adobe Premiere Elements. Inget avancerat till en början då jag är nybörjare. Om jag förstår rätt bör man satsa på dedikerad grafik och gärna Nvidia-grafik då Adobe stödjer det bäst?

Laptops jag tittar på just nu är:

  • Asus ZenBook 14 UM433 Pure (Ryzen 7U / 16 GB / 512 GB / MX350)

  • Asus ROG Zephyrus G14 (Ryzen 7HS / 16 GB / 512 GB / GTX 1650)

  • HP Omen 15 (Ryzen 7H / 16 GB / 512 GB / RTX 2060)

  • Lenovo Legion 5 (oklar konfiguration här)

Har jag missat någon annan intressant laptop? Förstår att det kommer att komma fler laptops med Ryzen 4000 också.

Mest intresserad av Dell XPS (15) för dess goda rykte och då de ofta påstås ha en av de bästa pekplattorna på Windows laptops (kommer från MacBook Pro 13 från sent 2012). Dock kör alla Dell XPS fortfarande Intel och priserna är avskräckande.

Jag prioriterar främst prestanda ihop med bra kylning och låg ljudnivå. Låg ljudnivå gäller främst under låg belastning som vid webbsurf och streaming. I övrigt prioriterar jag skärm med bra färgåtergivning (100% sRGB), bakgrundsbelyst tangentbord och en så bra pekplatta som möjligt (gärna i glas eller slät yta). Möjlighet till USB-C laddning uppskattas också.

HP Omen 15 och Lenovo Legion 5 verkar ha bra kylning och inte låta allt för mycket. Tydligen ska de erbjuda olika inställningar för anpassa aktuellt ändamål (default mode, extreme performance mode).

Asus ROG Zephyrus G14 ska bli varmare men den är ju också mer kompakt. Mest orolig för ljudnivån då vissa skriver att den låter som en jetmotor och att den låter även under låg belastning... Annars ska den ha en pekplatta i glas som verkar hyfsad, men den har samtidigt ett dåligt bakgrundsbelyst tangentbord och saknar en webbkamera (blivit en del videomöten nu under pandemin). Asus ZenBook 14 kanske inte är kraftfull nog med MX350 och jag måste inte ha så slimmad dator.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att kylningen funkar förvånansvärt bra i Legion 5-burken, nu har jag dessutom lekt lite med "Ryzen Controller" som låter användaren justera effekt/temperatur-inställningar. Man kan t.ex utgå från "Quiet"-läget, som ju är väldigt tyst, och höja t.ex maxtemp och effekt på CPU'n tills man tycker att det börjar låta lagom mycket.

Dock har jag ännu inte belastat GPUn något, gissningsvis låter den mer då.

Skrivet av anon315148:

HP Omen 15 och Lenovo Legion 5 verkar ha bra kylning och inte låta allt för mycket. Tydligen ska de erbjuda olika inställningar för anpassa aktuellt ändamål (default mode, extreme performance mode).

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LV455:

Jag tycker att kylningen funkar förvånansvärt bra i Legion 5-burken, nu har jag dessutom lekt lite med "Ryzen Controller" som låter användaren justera effekt/temperatur-inställningar. Man kan t.ex utgå från "Quiet"-läget, som ju är väldigt tyst, och höja t.ex maxtemp och effekt på CPU'n tills man tycker att det börjar låta lagom mycket.

Dock har jag ännu inte belastat GPUn något, gissningsvis låter den mer då.

Jag kan acceptera att det låter mer om man belastar CPU/GPU. Dock bör inte vanlig webbsurf, streama film eller YouTube vara en belastning (en gammal Intel i3 med inbyggd grafik gör det utan att låta något).

Låter ju bra med kylningen både i Legion 5 och HP Omen 15. Undrar vad som skiljer de åt egentligen. Är pekplattan i plast även på Legion 5? Är den slät eller texturerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jag kan acceptera att det låter mer om man belastar CPU/GPU. Dock bör inte vanlig webbsurf, streama film eller YouTube vara en belastning (en gammal Intel i3 med inbyggd grafik gör det utan att låta något).

Jag räknar med att den kommer att vara knäpptyst för både musikmakeri och bildbehandling med fullgod prestanda, i quiet-läget presterar den bra utan att föra väsen.

Provade lite 4k-film via YouTube, CPU-tempen ligger stadigt på runt 44 grader och datorn är knäpptyst.

Skrivet av anon315148:

Låter ju bra med kylningen både i Legion 5 och HP Omen 15. Undrar vad som skiljer de åt egentligen. Är pekplattan i plast även på Legion 5? Är den slät eller texturerad?

Pekplattan är i plast med fin väldigt fin textur. Jag gillar den, det är ingen risk att fingret "klibbar fast" men ändå exakt. Min uppdragsgivare har försett mig med en HP Zbook G5 (högljudd och varm sak), den har slätare och därmed "trögare" pekplatta. Jag föredrar Lenovo-plattan alla gånger.

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LV455:

Jag räknar med att den kommer att vara knäpptyst för både musikmakeri och bildbehandling med fullgod prestanda, i quiet-läget presterar den bra utan att föra väsen.

Provade lite 4k-film via YouTube, CPU-tempen ligger stadigt på runt 44 grader och datorn är knäpptyst.

Pekplattan är i plast med fin väldigt fin textur. Jag gillar den, det är ingen risk att fingret "klibbar fast" men ändå exakt. Min uppdragsgivare har försett mig med en HP Zbook G5 (högljudd och varm sak), den har slätare och därmed "trögare" pekplatta. Jag föredrar Lenovo-plattan alla gånger.

Tack för info. Precis vad jag vill veta. Alltid svårt att bedöma andras uppfattning av bra/dålig pekplatta men det låter lovande. Det låter ändå som att du har något att jämföra med. Testat två HP laptops, en från många herrans år sedan och en för bara ca 2 år sedan, båda hade oanvändbara plattor. Kände mig tvungen att använda en mus. Samma med en billig Toshiba som har ca 5 år på nacken.

Att datorn är knäpptyst låter också lovande. Man blir helt klart köpsugen. HP Omen 15 kan jag få för ett väldigt bra pris via Benify (12k). Lenovo Legion 5 kostar 16k men har också dubbelt så stor SSD. Dock behöver jag inte så stor SSD. Man kanske kan välja konfiguration via Lenovo?

Hur är Lenovo avseende kundservice? Har annars positiv upplevelse av HP i det avseendet. Inte så svåra att få tag på och de verkade engagerade.

Permalänk
Medlem

Jag var ju ute efter ljudlös prestanda och blev mycket positivt överraskad.

Vad gäller pekplattor har jag lite att jämföra med här hemma: Någon ASUS-gaming-laptop, DELL M4800, HP Zbook G5 samt Lenovon. Jag har ju bara haft Lenovon i några dagar och inte använt den speciellt mycket i väntan på disk och minne men jag trivs ändå bäst med dess platta, trots att jag inte hunnit vänja mig. Även tangenbordet är bra även om M4800-tangentbordet också är mycket trevligt.

Vad gäller kundservice har jag ingen erfarenhet. Jag köpte ju dock till 4 års nästa-dag-på-plats-garanti.

Skrivet av anon315148:

Tack för info. Precis vad jag vill veta. Alltid svårt att bedöma andras uppfattning av bra/dålig pekplatta men det låter lovande. Det låter ändå som att du har något att jämföra med. Testat två HP laptops, en från många herrans år sedan och en för bara ca 2 år sedan, båda hade oanvändbara plattor. Kände mig tvungen att använda en mus. Samma med en billig Toshiba som har ca 5 år på nacken.

Hur är Lenovo avseende kundservice? Har annars positiv upplevelse av HP i det avseendet. Inte så svåra att få tag på och de verkade engagerade.

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Tack för info. Precis vad jag vill veta. Alltid svårt att bedöma andras uppfattning av bra/dålig pekplatta men det låter lovande. Det låter ändå som att du har något att jämföra med. Testat två HP laptops, en från många herrans år sedan och en för bara ca 2 år sedan, båda hade oanvändbara plattor. Kände mig tvungen att använda en mus. Samma med en billig Toshiba som har ca 5 år på nacken.

Att datorn är knäpptyst låter också lovande. Man blir helt klart köpsugen. HP Omen 15 kan jag få för ett väldigt bra pris via Benify (12k). Lenovo Legion 5 kostar 16k men har också dubbelt så stor SSD. Dock behöver jag inte så stor SSD. Man kanske kan välja konfiguration via Lenovo?

Hur är Lenovo avseende kundservice? Har annars positiv upplevelse av HP i det avseendet. Inte så svåra att få tag på och de verkade engagerade.

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/Lenovo-Legion-5-15ARH05H...

Kanske kan vara något?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

Bra pris!

Ser även att Lenovo har rabatt på 4800H-modellen på sin hemsida, den går att få för 13949kr nu.
Bra specs.
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-5-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av buckthetruck:

Bra pris!

Ser även att Lenovo har rabatt på 4800H-modellen på sin hemsida, den går att få för 13949kr nu.
Bra specs.
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-5-...

Japp, på Lenovo ska man nog aldrig handla fullpris då det brukar dyka upp 10-15% rabatt hela tiden. För övrigt har jag bestyckat min Legion 5:a med 32GB RAM och en 2TB-SSD utan problem.

Otroligt kraftfull och snål maskin, jag blir konstant imponerad. Kör på "Quiet" även i Lightroom, det finns ändå kraft så det räcker.

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem

Som ägaren av HPn så är jag väldigt nöjd, men måste ändå säga att Lenovon verkar snäppet bättre:

"Lenovo Legion 5 vs HP Omen 15 Comparison - Which Ryzen Gaming Laptop?"

Tillägg och typo
Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem

Är min uppfattning rätt att kylsystemet är bättre på legion? Har kollat massor av reviews och legion 5 och omen 15 är ju väääääldigt nära varandra. Har väldigt svårt att bestämma vilken av dessa två jag ska välja och om jag ska sikta på 4600h eller 4800h?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Är min uppfattning rätt att kylsystemet är bättre på legion? Har kollat massor av reviews och legion 5 och omen 15 är ju väääääldigt nära varandra. Har väldigt svårt att bestämma vilken av dessa två jag ska välja och om jag ska sikta på 4600h eller 4800h?

Fundera på om du vill ha ANSI- eller ISO-baserad tangentbordslayout. ISO är det som är det *historiskt* vanligaste i Europa och Sverige. Några tangenter har flyttats runt mellan modellerna och andra har olika form.

De Omen 15 jag sett har ANSI-baserat svenskt tgb.
Legion 5 *verkar* ha ISO-baserat svenskt tgb.

Smaken är som baken, och om man bryr sig eller inte.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Omen 15 verkar inte vara tillgänglig längre så det kan ju också påverka beslutet.

Jag klickade iaf hem en Legion 5 alldeles nyss. 13173 kr direkt från Lenovo. Har länge varit insnöad på en ultraportabel 13"/14" laptop eftersom jag inte behöver så mycket oomph och mångsidigheten kan komma till hands när man reser (iofs oklart när fan det kommer hända igen...)

Om jag rannsakar mig själv så vet jag dock att jag kommer anväda en laptop nästan alltid som en desktop replacement, i stort sett orörlig. Med det faktumet, plus att jag är fruktansvärt nyfiken på att uppleva prestandan med RTX2060 + 4800H, så fick vilja/sug trumfa behov Upgraderar från 3570K och ett Nvidia GTX 670 i en stationär burk.

Permalänk
Inaktiv

Nja, det är samma pris som jag kan få HP Omen 15 för via Benify och den har 4800H och RTX 2060.

Skrivet av buckthetruck:

Bra pris!

Ser även att Lenovo har rabatt på 4800H-modellen på sin hemsida, den går att få för 13949kr nu.
Bra specs.
https://www.lenovo.com/se/sv/laptops/legion-laptops/legion-5-...

Såg det också så sent som igår men idag verkar priset högre igen. Trots rabatt är HP Omen 15 fortfarande billigare via Benify, med enda skillnaden att den har mindre SSD.

Skrivet av CE71:

Som ägaren av HPn så är jag väldigt nöjd, men måste ändå säga att Lenovon verkar snäppet bättre:

"Lenovo Legion 5 vs HP Omen 15 Comparison - Which Ryzen Gaming Laptop?"
https://www.youtube.com/watch?v=L9NhW3Zk18I

Kul att höra från någon som har HP:n. Hur upplever du pekplattan?

Kollat på en del videor men lutar mer åt HP:n. Dels för priset och dels för att den verkar ha bättre webbkamera samt SD-kortläsare. Det verkar annars som att båda har bra kylning och bara USB Gen 1? Att jag har haft positiv erfarenhet av HP:s kundtjänst tidigare väger också in. Det betyder inte att Lenovo skulle vara sämre dock, bara ingen egen erfarenhet.

Skrivet av Olegh:

Omen 15 verkar inte vara tillgänglig längre så det kan ju också påverka beslutet.

Jag klickade iaf hem en Legion 5 alldeles nyss. 13173 kr direkt från Lenovo. Har länge varit insnöad på en ultraportabel 13"/14" laptop eftersom jag inte behöver så mycket oomph och mångsidigheten kan komma till hands när man reser (iofs oklart när fan det kommer hända igen...)

Om jag rannsakar mig själv så vet jag dock att jag kommer anväda en laptop nästan alltid som en desktop replacement, i stort sett orörlig. Med det faktumet, plus att jag är fruktansvärt nyfiken på att uppleva prestandan med RTX2060 + 4800H, så fick vilja/sug trumfa behov Upgraderar från 3570K och ett Nvidia GTX 670 i en stationär burk.

Har samma tankegångar som du. Sugen på en ultrabook dock 14-15 tum men inser att det är svårmotiverat. Det är trevligt med ultrabooks men min plan är ju att videoredigera längre fram i både 1080p och 4K, då kanske det är en fördel att köpa en laptop som faktiskt har mer möjligheter att "andas" och kyla ner sig.

Många skulle rekommendera en stationär om man vill ha mest valuta för pengarna, men jag vet att jag har behov av att variera min sittplats (flytta mig mellan olika rum, sitta i soffan eller i sängen). Dock har jag inga behov av att på regelbunden basis släpa med mig den ut utan bara mellan bostäder ibland. Hade en stor och klumpig 17-tum laptop en gång i tiden och även om det kändes sjukt smidigt att gå från den till MacBook Pro 13 (sent 2012) så var det ändå ingen enorm skillnad i att flytta den hemma. Bara trevligare med en mindre formfaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Nja, det är samma pris som jag kan få HP Omen 15 för via Benify och den har 4800H och RTX 2060.

Såg det också så sent som igår men idag verkar priset högre igen. Trots rabatt är HP Omen 15 fortfarande billigare via Benify, med enda skillnaden att den har mindre SSD.

Kul att höra från någon som har HP:n. Hur upplever du pekplattan?

Kollat på en del videor men lutar mer åt HP:n. Dels för priset och dels för att den verkar ha bättre webbkamera samt SD-kortläsare. Det verkar annars som att båda har bra kylning och bara USB Gen 1? Att jag har haft positiv erfarenhet av HP:s kundtjänst tidigare väger också in. Det betyder inte att Lenovo skulle vara sämre dock, bara ingen egen erfarenhet.

Har samma tankegångar som du. Sugen på en ultrabook dock 14-15 tum men inser att det är svårmotiverat. Det är trevligt med ultrabooks men min plan är ju att videoredigera längre fram i både 1080p och 4K, då kanske det är en fördel att köpa en laptop som faktiskt har mer möjligheter att "andas" och kyla ner sig.

Även jag är/var sugen på en motsv. EliteBook 855G7, men även jag gick in på en Lenovo Legion i helgen trots att den bröt mot ett av mina urvalskriterier (<2kg). Att det inte blev en Omen beror på att de har ANSI-baserat tangentbord. Priset var det som fällde avgörandet till Lenovos fördel kontra det (förväntade) prisläge som gäller för HPs EliteBooks 8xx...

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mille74:

Även jag är/var sugen på en motsv. EliteBook 855G7, men även jag gick in på en Lenovo Legion i helgen trots att den bröt mot ett av mina urvalskriterier (<2kg). Att det inte blev en Omen beror på att de har ANSI-baserat tangentbord. Priset var det som fällde avgörandet till Lenovos fördel kontra det (förväntade) prisläge som gäller för HPs EliteBooks 8xx...

Ej insatt i tangentbord på det sättet (ANSI vs ISO). Sökte på det men blir inte mycket klokare. Har dock inga större svårigheter att anpassa mig, gått från Mac till Windows och tvärtom. Visst gjorde jag felslag i början (gamla invanda kommandon) men jag lär mig ganska snabbt det nya.

Ultrabooks med Ryzen 4000 är lockande, dock har jag andra önskemål som väger tyngre än formfaktorn. Jag vill kunna öppna datorn och enkelt byta batteri i framtiden (det första som blir dåligt) eller om något annat strular t.ex. SSD så ska även det kunna bytas ut. Sen vill jag ha tillräcklig kraft för videoredigering. Så jag inte köper en lika dyr dator med sämre kraft bara för att den är snygg att titta på. Jag vill få saker gjort, inte beundra hur snygg eller ful en dator är.

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om black friday då? Kommer dessa laptops att reas ut eller snackar vi 5% rabatter across the board?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Kul att höra från någon som har HP:n. Hur upplever du pekplattan?

Helt ok, tappade inte hakan men har inget att klaga på.
Med det sagt så kör jag alltid med blåtandsmus eftersom jag spelar en del, så mitt betyg på pekplattan är kanske inte värd så mycket.

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Upgraderar från 3570K och ett Nvidia GTX 670 i en stationär burk.

Är nyfiken på att höra dina tankar. Har nämligen samma desktop-specs och letar efter en ny laptop.

Permalänk
Medlem

Som ariasias skrev här över, tror ni det är någon ide att hoppas på black friday-rea?
Har tyyyp bestämt mig att det blir en Lenovo Legion 5. Varit ute efter en släpbar dator som går att spela rätt okej på. Känner inte riktigt att jag råd eller att det är värt att ge mer pengar för att komma över mellansegmentet som jag läst mig till att denna tillhör.
Det är ju inte den snyggaste men som många andra tänker man nog att man kommer sitta mer "på cafe" och jobba än vad man verkligen kommer göra.
Någon med lite bättre koll, är det någon ide att vänta ut bärbart köp just nu? Kommer det något precis kring hörnet? Kommer ju alltid nytt men ni fattar kanske hur jag menar.

Såg att inet höjde priset på Lenovo Legion 5 med ryzen med 500kr. Kommer nog köpa från lenovo direkt om det blir av men lite trist. Undrar lite varför. Ligger redan 2500kr över lenovo själva, Komplett ligger kvar på 15500

Permalänk
Medlem
Skrivet av logpog:

Som ariasias skrev här över, tror ni det är någon ide att hoppas på black friday-rea?
Har tyyyp bestämt mig att det blir en Lenovo Legion 5. Varit ute efter en släpbar dator som går att spela rätt okej på. Känner inte riktigt att jag råd eller att det är värt att ge mer pengar för att komma över mellansegmentet som jag läst mig till att denna tillhör.
Det är ju inte den snyggaste men som många andra tänker man nog att man kommer sitta mer "på cafe" och jobba än vad man verkligen kommer göra.
Någon med lite bättre koll, är det någon ide att vänta ut bärbart köp just nu? Kommer det något precis kring hörnet? Kommer ju alltid nytt men ni fattar kanske hur jag menar.

Såg att inet höjde priset på Lenovo Legion 5 med ryzen med 500kr. Kommer nog köpa från lenovo direkt om det blir av men lite trist. Undrar lite varför. Ligger redan 2500kr över lenovo själva, Komplett ligger kvar på 15500

Har själv haft koll på priser på Legion 5 och Omen 15. Och priserna flyger upp och ner, de lägsta för 4600h har legat på 12'. För 4800h runt 13' som även ligger i led med pc-specialisten

Så jag hoppas verkligen att det blir en större prissänkning vid black friday eller mellandagsrean

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av logpog:

Som ariasias skrev här över, tror ni det är någon ide att hoppas på black friday-rea?
Har tyyyp bestämt mig att det blir en Lenovo Legion 5. Varit ute efter en släpbar dator som går att spela rätt okej på. Känner inte riktigt att jag råd eller att det är värt att ge mer pengar för att komma över mellansegmentet som jag läst mig till att denna tillhör.
Det är ju inte den snyggaste men som många andra tänker man nog att man kommer sitta mer "på cafe" och jobba än vad man verkligen kommer göra.
Någon med lite bättre koll, är det någon ide att vänta ut bärbart köp just nu? Kommer det något precis kring hörnet? Kommer ju alltid nytt men ni fattar kanske hur jag menar.

Såg att inet höjde priset på Lenovo Legion 5 med ryzen med 500kr. Kommer nog köpa från lenovo direkt om det blir av men lite trist. Undrar lite varför. Ligger redan 2500kr över lenovo själva, Komplett ligger kvar på 15500

Komplett ligger på 15990, lenovo på 15499, komplett 16490. Så inte 2500 över lenovo.

Däremot hade lenovo höstrea och weekend deal i kombo så då blev det ca 13200 under helgen innan höstrean upphörde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oh Geesus:

Är nyfiken på att höra dina tankar. Har nämligen samma desktop-specs och letar efter en ny laptop.

Kan absolut försöka göra något utlåtande!

Något som redan diskuterats i tråden är ju att den ska vara tyst i idle/låg belastning, hoppas på att kunna bekräfta det. När det gäller prestanda så är det ganska öppet för mig ännu om jag kommer märka så mycket skillnad. Handen på hjärtat så är det inte så att jag behöver mer prestanda än vad jag har idag, utan anledningen till mitt byte är återkommande blåskärmar som jag, under omständigheterna, är ovillig att försöka felsöka...

Såg precis ett mail om att den skickats med UPS från Nederländerna igår kväll och förväntas vara framme idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Kan absolut försöka göra något utlåtande!

Något som redan diskuterats i tråden är ju att den ska vara tyst i idle/låg belastning, hoppas på att kunna bekräfta det. När det gäller prestanda så är det ganska öppet för mig ännu om jag kommer märka så mycket skillnad. Handen på hjärtat så är det inte så att jag behöver mer prestanda än vad jag har idag, utan anledningen till mitt byte är återkommande blåskärmar som jag, under omständigheterna, är ovillig att försöka felsöka...

Såg precis ett mail om att den skickats med UPS från Nederländerna igår kväll och förväntas vara framme idag

Min Legion 5 (4800h/rtx2060/16GB/1TB) kom i tisdags (beställde söndags) med UPS. Har inte mer än bootat den på en usb-sticka (system rescue cd) och kört en "dd" som backup (till NAS) av factory default från ssd/nvme'n. "dmesg" säger att det sitter en Samsung nvme i den. Vet ej mer än så idagsläget då jag inte hunnit boota upp den på Windows'en än.

@Oh Geesus - bara så du får en notifiering om "svar".

Har sedan tidigare själv en 3570k och ett gtx660, men här är tanken att vi ska få en dator som vi kan ta med på semester, när barnen "ockuperar" den stationära och lab/felsökning av hemmanätet i "teknikskrubben" långt från stationära Hoppet är att den skall "hålla" en 5-10 år. Har inte heller egentligen behovet av prestanda jämfört med "gamla" stationära, då tiden för spel är näst intill "noll".

Notera att det var UPS som levererade, så det gäller att man är på plats när de kommer. Ingen föravisering om att de kommer, utan bara att "följa" deras shipment tracker för att veta att den är på gång och *gissa* att de kommer.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Min Legion 5 (4800h/rtx2060/16GB/1TB) kom i tisdags (beställde söndags) med UPS. Har inte mer än bootat den på en usb-sticka (system rescue cd) och kört en "dd" som backup (till NAS) av factory default från ssd/nvme'n. "dmesg" säger att det sitter en Samsung nvme i den. Vet ej mer än så idagsläget då jag inte hunnit boota upp den på Windows'en än.

@Oh Geesus - bara så du får en notifiering om "svar".

Har sedan tidigare själv en 3570k och ett gtx660, men här är tanken att vi ska få en dator som vi kan ta med på semester, när barnen "ockuperar" den stationära och lab/felsökning av hemmanätet i "teknikskrubben" långt från stationära Hoppet är att den skall "hålla" en 5-10 år. Har inte heller egentligen behovet av prestanda jämfört med "gamla" stationära, då tiden för spel är näst intill "noll".

Notera att det var UPS som levererade, så det gäller att man är på plats när de kommer. Ingen föravisering om att de kommer, utan bara att "följa" deras shipment tracker för att veta att den är på gång och *gissa* att de kommer.

Jag köpte samma och det var ups, men de levera de inte till dörren utan fick sms om att hämta på utlämningsställe, så det är tydligen olika.