Amazon öppnar dörrarna i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Amazon öppnar dörrarna i Sverige

Efter flera år av rykten och logistik på svensk mark kan svenska konsumenter nu handla på Amazon.se, men dragplåstret "Prime" saknas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag kommer avvakta. Verkar saknas Prime osv tex. Sen gillar jag inte deras företagskultur med inga fack osv.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Master of Overkill

Hur kan dom undvika såna regler?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

And so it begins

Permalänk
Musikälskare

Sjukt skoj! Ska in och provbeställa något

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Det känns lite bakvänt att insistera på att någon ska betala till Copyswede, men kanske är det där jag hamnar ändå.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hoppas dem bestrider Copyswede så vi blir av med skiten. Skulle gynna alla svenska webbhandlare.
Är det någon som har råd att stoppa det så är det Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Det känns lite bakvänt att insistera på att någon ska betala till Copyswede, men kanske är det där jag hamnar ändå.

Det räcker med att 1 företag måste betala så måste alla. Eller tvärt om, ifall de slipper så ska alla andra slippa vilket är det bättre alternativet. Uppenbarligen så kan man undvika det..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Lösningen på Copyswede är ju att ingen betalar. Problem löst.
Jag slås alltid över hur galet ful Amazon-sajterna är. Deras knappar är alltid svinfula bilder som är helt oskarpa. Kolla "Ta reda på mer om Amazon" -knapparna. Kolla den här suddiga bilden!
Och denna . Är det för att de alla är .jpeg? Väljer man detta för att sajten ska ladda snabbare?

Permalänk
Medlem

Kollat lite snabbt på några olika produkter. De jag tittat på verkar vara i snitt 200-300 kr billigare än motsvarande från svenska återförsäljare. Ett Aorus Xtreme som jag nyss köpte från webhallen var endast 200kr billigare på amazon. Sedan vet jag inte vad frakten kostar på det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det räcker med att 1 företag måste betala så måste alla. Eller tvärt om, ifall de slipper så ska alla andra slippa vilket är det bättre alternativet. Uppenbarligen så kan man undvika det..

Agreed. Alla eller ingen... Men blir inga köp förrän det där är reglerat för mig. Princip står för mig över pris.

Permalänk

När Prime, Kindle och allt det andra kommer så blir det mer intressant.

Permalänk
Inaktiv

Deras layout på hela hemsidan är ju verkligen tvärsämst. Man kan ju tycka ett mångmiljardföretag bör ha råd med bättre.

Permalänk
Avstängd

Kommer nog inte handla så mycket där oavsett pris eftersom sidan är i stort sett omöjlig att navigera på. Möjligen om jag har en specifik produkt jag vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

Kollat lite snabbt på några olika produkter. De jag tittat på verkar vara i snitt 200-300 kr billigare än motsvarande från svenska återförsäljare. Ett Aorus Xtreme som jag nyss köpte från webhallen var endast 200kr billigare på amazon. Sedan vet jag inte vad frakten kostar på det.

Endast 200kr billigare? Vad hade du förväntat dig, 50% billigare saker på amazon jämfört med svenska butiker?

Permalänk
Medlem

Rätt tråkigt att de säljer "USK"-märkta versioner av sina spel. Så mycket riktigt använder de ju sitt tyska lager.

Oavsett vad tycker jag att det är väldigt konstigt att de får andra utgångspunkter än övriga webbutiker vad gäller copyswede m.m.
Jag kommer nog fortsättningsvis att handla så lite som möjligt på Amazon för att motverka deras marknadsandelar så gott jag själv kan påverka situationen.

Permalänk
Bildexpert

Att priserna är så slumpmässiga som 4 021,54kr, 22 040,93kr, 573,46kr etc. drar tankarna till Wish eller nåt...

Permalänk
Medlem

Ta mina pengar Amazon!!!

Permalänk
Medlem

Hoppas få köper via detta skurkföretag, skäms lite att jag själv gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Att priserna är så slumpmässiga som 4 021,54kr, 22 040,93kr, 573,46kr etc. drar tankarna till Wish eller nåt...

Jag misstänker att det är raka konverteringar ifrån deras tyska euro priser med eventuella påslag som sverige tvingat på. Exempelvis 6% mer skatt eller om det är ännu mer nu när corona orsakat skattesänkningar temporärt i tyskland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

Det känns lite bakvänt att insistera på att någon ska betala till Copyswede, men kanske är det där jag hamnar ändå.

Se det snarare som att man insisterar på "fair play" för konkurrensen. Självklart är det sjukt dåligt att en av världens absolut största företag med världens rikaste man i spetsen slipper betala samma avgifter som resterande företag på svenska marknaden.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Rätt tråkigt att de säljer "USK"-märkta versioner av sina spel. Så mycket riktigt använder de ju sitt tyska lager.

Oavsett vad tycker jag att det är väldigt konstigt att de får andra utgångspunkter än övriga webbutiker vad gäller copyswede m.m.
Jag kommer nog fortsättningsvis att handla så lite som möjligt på Amazon för att motverka deras marknadsandelar så gott jag själv kan påverka situationen.

Vad står USK för?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Vad står USK för?

Unterhaltungssoftware Selbstkontrolle

USK är en organisation i Tyskland som har för uppgift att göra en rekommenderad åldersgräns för barn till dator- och TV-spel.

Om de inte sätter en åldersgräns så förbjuds spelet i Tyskland, så i princip är det ett kontrollorgan.

Permalänk
Medlem

Kollade lite på bd-r, Micro SD, etc, lite dyrare än från Tyskland, men fri frakt från 229, kanske kan bli ok det här. Får hoppas på gedignare prisjämförelser mellan se och de, och andra butiker.

Jag utgår ifrån att även Amazon betalar svensk piratkopieringsavgift till copyswede?

Ursäkta, privatkopieringsavgift, auto-correct gjorde ett ingripande jag inte räknade med.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Lösningen på Copyswede är ju att ingen betalar. Problem löst.
Jag slås alltid över hur galet ful Amazon-sajterna är. Deras knappar är alltid svinfula bilder som är helt oskarpa. Kolla "Ta reda på mer om Amazon" -knapparna. Kolla den här suddiga bilden!
Och denna . Är det för att de alla är .jpeg? Väljer man detta för att sajten ska ladda snabbare?

Jag är också ärligt talat lite i chock över att de har valt att följa samma designspråk som de haft i vad, 10 år?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad står USK för?

Det är tysklands motsvarighet till Pegi-märkning som vi är vana vid här i sverige.
Rutan är ungefär 3ggr så stor som pegi-rutan, dvs ganska ful.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Unterhaltungssoftware_Selbstkon...

Permalänk
Medlem

Läser bara recensioner av produkter på detta Amazon, var flitig bokköpare då det begav sig, något jag djup ångrar idag, skulle aldrig köpa något igen, må denna lokal brinna upp**

** Virituell brand alltså, jag skriver inget om anstiftan till brand.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Deras layout på hela hemsidan är ju verkligen tvärsämst. Man kan ju tycka ett mångmiljardföretag bör ha råd med bättre.

Jag håller med dig till fullo. Var tvungen att gå in och kolla då jag aldrig handlat via Amazone tidigare men var väldigt svårt att hitta, filtrera. Priserna har jag ingen direkt uppfattning om då jag inte jämfört men sidan var verkligen skräp.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zipparn:

Lösningen på Copyswede är ju att ingen betalar. Problem löst.
Jag slås alltid över hur galet ful Amazon-sajterna är. Deras knappar är alltid svinfula bilder som är helt oskarpa. Kolla "Ta reda på mer om Amazon" -knapparna. Kolla den här suddiga bilden!
Och denna . Är det för att de alla är .jpeg? Väljer man detta för att sajten ska ladda snabbare?

Jag undrar om det är en medveten strategi. Lite halvkass sida ger ju intrycket att det är billigt, ungefär som Lidls eller Nettos reklamutskick som har mycket fula färger och sånt jämfört med Ica eller Hemköp. Rörigheten vet jag inte, men det kan ju finnas någon tanke, att man spenderar mer tid på sidan och därmed köper mer eller så, men det känns förstås mer långsökt.

Permalänk
Medlem

Kolla lite snabbt på deras hemsida men den var så satans dålig att det nästan är värt att handla från dyrare för att slippa den där hemsidan från 1993.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.