Amazon öppnar dörrarna i Sverige

Permalänk
Medlem

Vanliga Svenssons överkonsumerar ju som odjur så jag kommer inte bli förvånad om det går bra för dem.

Permalänk

Dom hade ju i alla fall lite 3080 på lager, kommer nog ta slut snabbt efter jag skriver detta.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Dålig svenska indeed

Permalänk
Medlem

Provhandlade en parfym där just bara för att testa
Nautica, Eau de Toilette Spray, 100 ml

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vet inte hur ni andra gör men jag brukar inte klicka runt i kategorier hos dem heller, sökruta ftw

Skrivet av tvelander:

Jag söker bara på artikelnummer / tillverknings nummer.
Leta skulle jag aldrig göra.

Ja om ni letar efter en specifik produkt ja, det gör ju jag med. Om ni sitter och jämför olika produkter eller är nyfikna på nya produkter ni inte redan har koll på då?

Permalänk
Medlem

Jag bojkottar bolag som Amazon. Vill inte bo i en värld där det enda som finns är multinationella e-handelsjättar som har mosat all lokal konkurrens. Jag vill fortsätta att kunna gå till mina lokala handlare, se och känna på prylar, prata med folk. Ni vet, det som kallades shopping förr.

Det är ju en meningslös fajt, men tja.. Lok'tar ogar!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Jag söker bara på artikelnummer / tillverknings nummer.
Leta skulle jag aldrig göra.

Du söker på artikelnummer alltså? Jag skriver bara in artikelnumren direkt.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Happ, ingen prime, det var ju det man mest ville ha.

Sen tycker jag deras system är värdelöst. Är ju nån sorts förvirrande ”marknadsplats”.

- Har hittat saker som jag vill ha från Amazon.com som är ”fullfilled by amazon”, men dom finns inte på .se?

- Och sen hittat en sak på amazon.de, men det är ju en lokal åf som inte säljer på .se.

Mao, alla 3 ”use case” jag hade för .se funkar ju ändå inte.

Permalänk
Skrivet av ronz:

Herregud vad dåligt deras system är för kategorier. Svårt att hitta den man vill...

En amerikansk kollega av mig förklarade för mig en gång att det han gillade med amazon, target, walmart osv, var att han bara kunde skriva generic terms och välja första och bästa. Han var aldrig inne i kategorier, sökte bara på "toilet paper", "soda", "hdmi cable" osv.

Så kan nog handla om att amerikanarna handlar på et lite annat sätt enn oss. Vi är nog mycket mer upptagna av att kolla upp alternativer, mens dom helst bara skal ha det att gå snabbt.

Det förklara kanske också varför dom ska ha hela produktbeskrivelsen med i header på varje produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Vilka kollade du då på?

3900X och 3950X

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Direktöversatta produktbeskrivningar som gör det svårt att se vilken produkt du faktiskt tittar på.

Nej, den här skiten kommer jag att undvika som pesten.

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

jag känner att de här var verkligen dåligt för Svensk Webb-handel överlag. Amazon är jag inte imponerad över varken som arbetsgivare eller hur deras business model påverkar marknaden och alla de företag som använder sig av Amazon.

Amazon är ju bara en gigantiskt "warehouse" med tillhörande webshop som andra bolag kan köpa in sig hos när de själva inte vill eller kan eller har råd med egna lagerlokaler och webshoppar.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Processorer var ju sjukt mycket billigare än billigaste på prisjakt i alla fall.
Men websidan känns omodern och priserna känns allmänt "skumma" om man säger. Känns inte riktigt bra. Men vi får väk se var det hela landar.

Man är ju van att se t. ex 399Kr och inte 413,68Kr och sådant. Det får de fan fixa om det ska kännas seriöst.

Så det känns bättre om de rundar upp till 499 än 413,68 behåller? Är du mer villig att köpa då?

Permalänk
Medlem

Som sagt bra pris på kamera(tillbehör) men lite intressant att de hade "alla" typer av underkategorier förutom objektiv, som brukar vara den vanligaste sak man kollar efter till sin kamera , inte för lätt att navigera då, gäller att söka direkt på produkten istället.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gud vilket skräp rätt igenom. Tror inte våra etablerade ÅF behöver vara speciellt oroliga.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Ni som blir överraskade över hur hemsidan ser ut, har ni aldrig varit inne på amazon innan? Utseendet på amazon.se kan inte komma som en överraskning för någon kan jag tycka.

Permalänk
Medlem

Jämför man med amazon.com så är ju dom fortfarande mycket billigare än vad amazon.se är? Finns ju bra (och ibland gratis) fraktalternativ också, så jag skulle ju hellre handla där och vänta lite extra på mina prylar? Även med en billig frakt så kan man köpa saker billigare ifrån andra sidor än den svenska.

Permalänk
Medlem

Precis som när Wish och Aliexpress blev så populära i Sverige så kommer Amazon sälja otroligt mycket nu i början. Och då pratar jag inte datorprodukter utan alla andra produkter.
Kläder, smink, inredning, övrig elektronik, verktyg, kökssaker, m.m. kommer gå superbra nu i början. Och folket kommer köpa på sig nya roliga saker de inte behöver. Precis som Wish.

Jag själv ska försöka undvika köpa därifrån om det inte är något speciellt.

Så om några månader kommer vi se rubriker som "Amazons etablering i Sverige blev en succé!"

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Men, det känns som en google-översatt Alibaba/wish-sida.

Haha var precis det jag tänkte också när jag sökte efter ett par New Balance herrskor -> Ny balans herr eller varför inte Ny balans kvinnors fräscha skum Evare' väg löpning sko istället för New Balance Women's Fresh Foam Evare Running Shoe.

Ja att översätta sidan får dom nog jobba på och kanske inte auto-översätta märkesnamn...

/Ullman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickzter:

Åh, de har mx mastern i äkta läder!

https://ibb.co/9pNHpSy

Oj den var bra

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk

90-talet ringde och ville ha tillbaka sin webbsida. Oroligt svårnavigerat. Nej det ska mycket till innan jag beställer något från Amazon. Dessutom inga kollektivavtal samt att jag hellre gynnar våra inhemska återförsäljare.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro | 16" QHD 165Hz | Ryzen 7 5800H | 16GB DDR4@3200 Mhz | 512GB SSD | RTX 3070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Så det känns bättre om de rundar upp till 499 än 413,68 behåller? Är du mer villig att köpa då?

Eller kanske 419? 409?

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av PlogarN97:

Så det känns bättre om de rundar upp till 499 än 413,68 behåller? Är du mer villig att köpa då?

Nja, nog kan de runda upp till 419 kr och så ser det bättre ut. Som sagt handlar det om intryck även om jag förstås förstår varför priserna ser ut som de gör.

Permalänk
Medlem

Jaha...

Förvånansvärt dålig lansering. Inget att bli excalterad över.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

3900X och 3950X

Jämför du inte då priser med (svenska ÅF) och utan kylare(amazon)?

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Gud vilket skräp rätt igenom. Tror inte våra etablerade ÅF behöver vara speciellt oroliga.

På vilket sätt är det skräp?

Permalänk
Medlem

Hahaha, trodde verkligen hemsidor såg bättre ut och lanseringar höll bättre kvalitet... nej jag är inte alls intresserad av detta.

Tyvärr är deras utbud av saker troligen bättre än mycket annat, då får vi se när man behöver något mysko, men kommer inte gå in där om jag hittar på andra ställen.

Hur är det med frakten förresten? I USA får man ju hem sakerna, gissar att det bara gäller till ombud här (som vanligt?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Ja om ni letar efter en specifik produkt ja, det gör ju jag med. Om ni sitter och jämför olika produkter eller är nyfikna på nya produkter ni inte redan har koll på då?

Beror lite på, är det teknikprylar har jag förmodligen redan koll på alternativ via normala nyhetsflöden jag följer.
Annars brukar jag googla på "bästa XYZ" och se över vad som finns.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ett överflöd av skräp och fruktansvärda översättningar. Ungefär lika troligt att jag handlar därifrån som från Wish faktiskt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av The Kristoffer:

Du söker på artikelnummer alltså? Jag skriver bara in artikelnumren direkt.

Asså jag söker med dom sorry lite otydligt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240