Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia Geforce RTX 3070 – mycket prestanda för pengarna

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ipac:

Där har du helt fel, det är ingen subjektiv bedömning. Att användandet av dyrare elektronik-komponenter ger ett högre utpris till kund är helt självklart och allt annat än orimligt.

Däremot så är det orimligt att sitta och förvänta sig att tillverkarna ska bjussa på mellanskillnaden. Men det är rätt ofta man ser det här på Swec. Man önskar sig mkt men det ska fan inte kosta nått - det är, om nått, orimligt.

Nä men du. Du tycker att något är rimligt prissatt.
"3070 (och troligen kommande 3060Ti) är väldigt rimligt prissatt ijmf med 1070 och 970"
Det är helt OK att tycka det. Men det är en subjektiv åsikt.

Grafikkortstillverkarna har valt att göra dyrare elektronik vilket höjt priserna. Rimligen finns en efterfrågan på det här.

Man kan ha åsikter om hur bra en grej är ställt mot en annan. Hur bra är bra? Ganska subjektivt ;). Och man kan ha åsikter kring prisförskjutningar på en marknad. That is fine. Men det är alltså åsikter.

Om man istället tar upp sambandet med att dyrare komponenter rimligen leder till högre priser så är det mindre av en åsikt. Dety du tar upp i det här inlägget. Men det är alltså ett annat påstående än det du gjorde i förra inlägget - vilket rimligen kräver ett annat svar.
Så ditt nya påstående - där håller jag med dig.

Det där med att bjussa på mellanskillnaden är inte något jag påstått. Det där får stå för dig.
Det jag märkt av är att priserna för bättre grafikkort ökat väldigt snabbt de senaste åren.

Kanske är det rimligt. Finns efterfrågan så ser väl tillverkarna till att förse marknaden med vad som efterfrågas.
Eller så är tillverkarna bara bra på att utnyttja anchoring-effekten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Inte alls säkert.
Det kort från "förr" som är mest likt 3070 är GTX 980.

980 - 398 mm2 (100% nyttjande), 28 nm, 256 bit buss och 8 stycken GDDR5 minnesmoduler - $549
3070 - 392 mm2 (96% nyttjande), 8 nm, 256 bit buss och 8 stycken GDDR6 minnesmoduler - $499

Var är den orimliga prisökningen?

Dvs det är inte alls jämförbart med 5600/5700. Däremot kommer det nog komma ett GA106-kort som är mer jämförbart som nog kommer kosta som 5600/5700, eventuellt billigare.

Samma minnesbuss och minnen? Samma strömkrav? Hur är det inte jämförbart? Bara GPU som skiljer...

Dessutom att jämflra med en 5+ år gammal GPU och tycka priset borde vara lika känns lite konstigt på denna marknad med ständig utveckling

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä men du. Du tycker att något är rimligt prissatt.
"3070 (och troligen kommande 3060Ti) är väldigt rimligt prissatt ijmf med 1070 och 970"
Det är helt OK att tycka det. Men det är en subjektiv åsikt.

Läs hela inlägget nästa gång.

Citat:

Orimligt senaste åren? 3070 (och troligen kommande 3060Ti) är väldigt rimligt prissatt ijmf med 1070 och 970 så där har du helt enkelt fel.

Om man tittar på det som kostar, dvs innehållet, och inte bara namnet som folk ofta här gör för att de inte begriper bättre.

Så nej, det är inget "nytt påstående".

Permalänk

Är sugen på detta kort. Men frågan är om man bör vara orolig att 8gb vram är för lite? Vad tror ni? vill ju inte behöva köpa ett nytt om ca 2 år igen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ipac:

Läs hela inlägget nästa gång.

Så nej, det är inget "nytt påstående".

Det är inte nytt. Men det är fortfarande din åsikt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av PinguHEHE:

Är sugen på detta kort. Men frågan är om man bör vara orolig att 8gb vram är för lite? Vad tror ni? vill ju inte behöva köpa ett nytt om ca 2 år igen

Jag går själv och funderar på att beställa.

Tycker prestandan är för dålig för 4k, så därför tror jag att 8GB räcker gott och väl.

Har i stort sett slutat spela överhuvudtaget sedan jag skaffade en 1440P skärm, och prestandan i alla spel stendog så behöver verkligen ett nytt grafikkort.

edit :; ska tillägga att prestandan i de spel jag spelar inte räcker till.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Samma minnesbuss och minnen? Samma strömkrav? Hur är det inte jämförbart? Bara GPU som skiljer...

Bara? Är ju en fullständigt central del av ett grafikkort.

Men visst, man kan ju alltid behändigt bortse från väl valda delar. 1660S ($229) är väl den som är mest lik 5600 ($279)...det är ju "bara" tillverkningsprocess som skiljer.

Poängen är iaf att när väl Nvidia kommer med kort som är mer likt 5600/5700 (än vad 3070 är, 3060TI resp 3060 mao) så kommer det oxå kosta i nivå med 5600/5700 så det är rätt svårt att se vad du vill få ut av den jämförelsen.

Citat:

Dessutom att jämflra med en 5+ år gammal GPU och tycka priset borde vara lika känns lite konstigt på denna marknad med ständig utveckling

Ska man undersöka påståendet "det har blivit orimligt dyrt de senaste åren" så ligger det i sin natur att man jämför med några år gamla grejer.

Men det utvecklas ja. Inte minst mm2-priset (och utvecklingskostnaderna, pga ökad komplexitet) som har garanterat ökat de senaste 5 åren så det är egentligen orimligt att tycka att det ens ska kosta samma, det borde vara dyrare nu.

Permalänk

Sitter på en 1080Ti just nu och börjar märka att den har kommit upp i åren. Skulle en 3070 vara optimal för 3440x1440p skärm om man vill uppnå 144hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är inte nytt. Men det är fortfarande din åsikt.

Hur ska du ha det? Nyss sa du "Om man istället tar upp sambandet med att dyrare komponenter rimligen leder till högre priser så är det mindre av en åsikt."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det man kan konstatera är att man alltid har fått mer prestanda per krona för elektronik. Däremot har priserna för prissegmentet inte alltid dubblats på 5 år. Det har alltså gått att få mer för samma peng (ja, även med större prestandahopp ibland) utan stora prisökningar i segmentet tidigare. Nu ser vi även tydliga prisökningar.
Det behöver inte vara fel. Jag förstår din ståndpunkt.
Men det kanske inte är så konstigt att kraftiga prisökningar inte tas emot med entusiasm av alla.

När jag för något år sedan gjorde en grov översikt (svårt att göra likvärdiga jämförelser över lång tid), hade prestanda för konsumentkort Ökat ungefär en faktor tio på tio år, medan prestanda/W och prestanda/dollar bara ökat en faktor fyra. Och den ökningstakten är avtagande. Så mellan tummen och pekfingret, vill du ha ett rejält lyft i prestanda, säg en faktor tre, till samma pris som för ett givet kort idag, lär du få vänta till 2030 ungefär. Man kan inte vara för petig med detaljerna, eftersom tekniker ändras, och förbättringarna brukar ske i trappsteg i samband med byte till bättre litografisk teknik. (Människors inkomster stiger i runda slängar med inflationstakten så deras utrymme att spendera på sånt här ökar inte. Den absoluta prisnivån spelar roll.)

En konsekvens är rimligen att folk som jag som haft för vana att byta system med ett visst intervall, märker att det inte ger så mycket och helt enkelt byter upp oss mer sällan. Vilket minskar försäljningsvolymen. Om tillverkarnas respons är att flytta sig up-market och sälja dyrare produkter för att kompensera (vilket de gör) håller de vinstnivåerna uppe, men till priset att av att de ytterligare tappar kunder för att det helt enkelt börjar kosta mer än det smakar för stora grupper potentiella kunder. En del av dem är unga, så återväxten drabbas också.

Jag ser ingen lösning på problemet så länge marknaden fortsätter i de etablerade hjulspåren.

Permalänk
Skrivet av ipac:

980 - 398 mm2 (100% nyttjande), 28 nm, 256 bit buss och 8 stycken GDDR5 minnesmoduler - $549
3070 - 392 mm2 (96% nyttjande), 8 nm, 256 bit buss och 8 stycken GDDR6 minnesmoduler - $499

Var är den orimliga prisökningen?

det orimliga ligger i jämförelsen med ett -70 kort. 980 549usd. 3080 runt 9000sek? +- en tusenlapp?

När Nvidia 9800 GT lanserades kostade den under 200usd. Som ett svar på atis 5000 -serie. Ser inte skymten av ett 3080 för runt 2000 sek i butik.

De har bara märkt att folk gladeligen slantar upp vad tusan som helst. Även fast de prissätter helt orimligt i förhållande till produktionskost.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Inte rätt kort om man har tänkt att gå över till 4k gaming närmsta året/åren. Dock om man planerar på att ligga kvar på 1440p i 4-5 år till innan man tar steget till 4k så är det nog helrätt imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Bara? Är ju en fullständigt central del av ett grafikkort.

Men visst, man kan ju alltid behändigt bortse från väl valda delar. 1660S ($229) är väl den som är mest lik 5600 ($279)...det är ju "bara" tillverkningsprocess som skiljer.

Poängen är iaf att när väl Nvidia kommer med kort som är mer likt 5600/5700 (än vad 3070 är, 3060TI resp 3060 mao) så kommer det oxå kosta i nivå med 5600/5700 så det är rätt svårt att se vad du vill få ut av den jämförelsen.

Ska man undersöka påståendet "det har blivit orimligt dyrt de senaste åren" så ligger det i sin natur att man jämför med några år gamla grejer.

Men det utvecklas ja. Inte minst mm2-priset (och utvecklingskostnaderna, pga ökad komplexitet) som har garanterat ökat de senaste 5 åren så det är egentligen orimligt att tycka att det ens ska kosta samma, det borde vara dyrare nu.

Jag pratade tydligt om tillverkningskostnaden för kortet, inte prestandan. Dessutom sade att just GPUn troligen är något dyrare redan i mitt första inlägg... jag vet inte vart du vill komma...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ipac:

Hur ska du ha det? Nyss sa du "Om man istället tar upp sambandet med att dyrare komponenter rimligen leder till högre priser så är det mindre av en åsikt."

Jo såhär ska jag ha det ;).

Du skrev en mening som jag kopierade. Men jag lade till en bokstav för att vända innebörden. Jag underströk även ordet.
Det gjordes i detta inlägg:
#18686221

Här tyckte jag nog att jag var tydlig med att poängtera precis vilken del av påståendet som är subjektivt och tyckande. Alltså genom att stryka under ordet.
Men jag verkar ha misslyckats med tydligheten vilken del det var som var subjektiv.

Det är alltså just den delen där du ger uttryuck för vad du tycker är rimligt som jag påstår är subjektiv. Det blir svårt att säga till andra att andra har fel när det egentligen är åsikter som går isär.

Jag får be om ursäkt för att jag inte direkt förtydligade den delen en vända till. Hade besparat oss några inlägg tror jag.

Man kan alltså ha åsikter om vad man tycker är rimligt.
Och samtidigt kan man som du också tar upp se ett samband mellan dyrare tillverkning och högre priser vilket är en mindre subjektiv del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

det orimliga ligger i jämförelsen med ett -70 kort. 980 549usd. 3080 runt 9000sek? +- en tusenlapp?

När Nvidia 9800 GT lanserades kostade den under 200usd. Som ett svar på atis 5000 -serie. Ser inte skymten av ett 3080 för runt 2000 sek i butik.

De har bara märkt att folk gladeligen slantar upp vad tusan som helst. Även fast de prissätter helt orimligt i förhållande till produktionskost.

Fast du jämför ju i huvud taget inte produktionskostnader. Du jämför prislapp baserat på namnet.

Men ja, det har, minst sagt, hänt lite på de 12(!) år som gått sen 9800GT var aktuell... om du inte inser äpplen vs päron situationen här så förstår jag att du tycker det blivit "dyrt". Och jag som tyckte jag tog i lite när jag gick tillbaka till 970.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EntropyQ3:

När jag för något år sedan gjorde en grov översikt (svårt att göra likvärdiga jämförelser över lång tid), hade prestanda för konsumentkort Ökat ungefär en faktor tio på tio år, medan prestanda/W och prestanda/dollar bara ökat en faktor fyra. Och den ökningstakten är avtagande. Så mellan tummen och pekfingret, vill du ha ett rejält lyft i prestanda, säg en faktor tre, till samma pris som för ett givet kort idag, lär du få vänta till 2030 ungefär. Man kan inte vara för petig med detaljerna, eftersom tekniker ändras, och förbättringarna brukar ske i trappsteg i samband med byte till bättre litografisk teknik. (Människors inkomster stiger i runda slängar med inflationstakten så deras utrymme att spendera på sånt här ökar inte. Den absoluta prisnivån spelar roll.)

En konsekvens är rimligen att folk som jag som haft för vana att byta system med ett visst intervall, märker att det inte ger så mycket och helt enkelt byter upp oss mer sällan. Vilket minskar försäljningsvolymen. Om tillverkarnas respons är att flytta sig up-market och sälja dyrare produkter för att kompensera (vilket de gör) håller de vinstnivåerna uppe, men till priset att av att de ytterligare tappar kunder för att det helt enkelt börjar kosta mer än det smakar för stora grupper potentiella kunder. En del av dem är unga, så återväxten drabbas också.

Jag ser ingen lösning på problemet så länge marknaden fortsätter i de etablerade hjulspåren.

Väl skrivet!
Jag håller med hela vägen.

Och ja, det är väl egentligen inte orimligt att en produktkategori får ett ökat spann på prissättningen när teknikutvecklingen blir mer komplex och det finns mer slantar i mångas plånböcker (vilket verkar vara fallet). I kombination då med att marknaden efterfrågar stora prestandaökningar konstant.
Det är nog helt enkelt så att jag bara grubblat lite kring att det är dyrare att köpa de bättre korten idag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag pratade tydligt om tillverkningskostnaden för kortet,

Det gör jag med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

Finns ju flera 3070 för ca 6000 ute vad jag ser. Lär ju komma några med snart också så 8000kr ser jag inte riktigt hur du kan få det till.

Jo det är listpris på kort som inte finns idag, och enbart kommer finnas i mycket liten upplaga. Om vi ser till hur 3080 försäljningen går så kommer enbart några hundra kort säljas för "rekomenderat" pris för att sedan skuta i höjden.

MEN jag hoppas så kart att jag har fel och att priserna håller och tillgången är god. vi får se i de närmsta dagarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

3080 FE säljs ju dock fortfarande för 7800~.
Så du har ju inte direkt bevis för ett jota. Förutom att några AIBs hade introduktionspriser medans andra inte hade det. De var också tydliga med att detta var intropriser, och det fanns exempel på marknaden som visade hur priserna skulle se ut när intropriset försvann.

Så på vilket sätt är detta fantasipriser? Nvidia kommer fortfarande att sälja ett bestämt antal FE-kort.

Vart kan jag köpa 3080 FE i Sverige för det priset menar du?

Permalänk
Medlem

FE är ju så snyggt med.. Hade verkligen passat bra i mitt chassi dessutom pga storleken. Men som folk säger så är ju chansen att man får tag i ett rätt minimal.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk

...och fortfarande är beggade 2080ti överprisade på begmarknaden.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av ipac:

Fast du jämför ju i huvud taget inte produktionskostnader. Du jämför prislapp baserat på namnet.

Men ja, det har, minst sagt, hänt lite på de 12(!) år som gått sen 9800GT var aktuell... om du inte inser äpplen vs päron situationen här så förstår jag att du tycker det blivit "dyrt". Och jag som tyckte jag tog i lite när jag gick tillbaka till 970.

Så du menar att ett 3080 skulle vara 6000 sek dyrare att tillverka idag än 9800gt kostade för tolv år sedan?
Det är alltså 4x slutpriset för en motsvarande produkt 12 år senare. Med samma resonemang bör ju en Volvo kosta 4 miljoner svenska kronor minst, redan idag. Tänk så mycket de investerat i all ny dyr teknik... 😂

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PinguHEHE:

Sitter på en 1080Ti just nu och börjar märka att den har kommit upp i åren. Skulle en 3070 vara optimal för 3440x1440p skärm om man vill uppnå 144hz?

I vilka spel?
I de mest tungdrivna blir det ju... tungt enligt recensionen, eftersom upplösningen är tyngre att driva än 1440p (men lättare än 4K).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Så du har missat att FE inte går att köpa i Europa sen ett par veckor tillbaka? Butiken är stängd. Swec har frågat Nvidia som kan/vill inte ge några besked.

Enda sättet att köpa FE är på kedjan Best Buy i USA eller av scalpers på Ebay för dubbla priset.

Stämmer inte helt, det här. De har skickat ut FE till diverse ÅF i europa (för MSRP+skatt). Dock inte någon som levererar till Sverige.

Bör nämnas att det sker en hel del ändringar på nvidias egna butik dom här timmarna. "Founders Edition"-texten över 3080 och 3090 skymtades en stund på svenska produktsidorna till och med. Något kanske är på gång att hända!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Kommer det överhuvudtaget finnas 3070 FE att tillgå i Sverige? Har hört talas om att man ska kunna beställa på Nvidias hemsida men blir inte riktigt klok på det hela...

Permalänk
Medlem
Skrivet av babboska:

Kommer det överhuvudtaget finnas 3070 FE att tillgå i Sverige? Har hört talas om att man ska kunna beställa på Nvidias hemsida men blir inte riktigt klok på det hela...

Ingen vet, just därför Sweclockers inte gett kortet någon bemärkelse. Däremot har de ju skickat ut kort för recension, så vore ju konstigt om det inte kommer till Sverige alls. Frågan är ju om det kommer finnas tillgängligt på torsdag eller i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Så du har missat att FE inte går att köpa i Europa sen ett par veckor tillbaka? Butiken är stängd. Swec har frågat Nvidia som kan/vill inte ge några besked.

Enda sättet att köpa FE är på kedjan Best Buy i USA eller av scalpers på Ebay för dubbla priset.

Och du verkar ha missat att Nvidia har gått ut med att deras onlineshop i Europa sakta men säkert öppnar upp igen.
Sverige är bara inte där ännu. Men förhoppningsvis så öppnar den imorgon.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

I vilka spel?
I de mest tungdrivna blir det ju... tungt enligt recensionen, eftersom upplösningen är tyngre att driva än 1440p (men lättare än 4K).

de flesta nya AAA-titlarna.
cyberpunk
gears 5. Gears 5 ligger jag på 110 fps ca

Permalänk

Det stod inge om hur man connectar kortet, är det 8 pin tills Nvidias egen 12 pin? Och hur kommer aftermarket korten vara är det bara en 8 pin som behövs då?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Det stod inge om hur man connectar kortet, är det 8 pin tills Nvidias egen 12 pin? Och hur kommer aftermarket korten vara är det bara en 8 pin som behövs då?

Samma som 3080FE, följer med adapter, 8-pin är de sladdarna som nätagget behöver ha