Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Routern ballar ur när jag försöker ansluta med robotdammsugare

Permalänk
Medlem

Routern ballar ur när jag försöker ansluta med robotdammsugare

Håj alla sweclockers!

Fick hem en ny Roborock E4 igår och självklart vill jag direkt försöka ansluta den till wifi. När jag via appen i mobilen hittar nätverket och ansluter till roboten så lyckas den connecta en kort stund innan den blir utkastad från wifit och 2.4ghz bandet bara försvinner.
Måste starta om routern för att den ska lyckas komma tillbaka men jag misstänker att det är något knas med den.
Routern är en Tilgin HG2501 som jag fick från Bahnhof och har funkat superbra i snart 2 års tid, fram tills nu. Har testat resettat, bytt SSID, password, channel mm men inget hjälper.

Någon annan som haft liknande problem som har några tips?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 || Hyper 212 Black Edition || ASUS PRIME B450M-A || Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) 3200MHz || SAPPHIRE Pulse RX5700 XT || Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe || Kingston A400 960GB || Seasonic Focus GX 650W || Phanteks Eclipse P300A ||

Permalänk
Medlem

Finns det firmware uppdatering tillgänglig för dammsugaren eller routern?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miller:

Håj alla sweclockers!

Fick hem en ny Roborock E4 igår och självklart vill jag direkt försöka ansluta den till wifi. När jag via appen i mobilen hittar nätverket och ansluter till roboten så lyckas den connecta en kort stund innan den blir utkastad från wifit och 2.4ghz bandet bara försvinner.
Måste starta om routern för att den ska lyckas komma tillbaka men jag misstänker att det är något knas med den.
Routern är en Tilgin HG2501 som jag fick från Bahnhof och har funkat superbra i snart 2 års tid, fram tills nu. Har testat resettat, bytt SSID, password, channel mm men inget hjälper.

Någon annan som haft liknande problem som har några tips?

Pröva att stänga av 5 GHz-nätet helt på din router under tiden du ska få igång din Roborock för att se om det fungerar bättre då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Finns det firmware uppdatering tillgänglig för dammsugaren eller routern?

Routern är uppdaterad men för dammsugaren vet jag inte med tanke på att jag inte kan ansluta den.

Skrivet av ToddTheOdd:

Pröva att stänga av 5 GHz-nätet helt på din router under tiden du ska få igång din Roborock för att se om det fungerar bättre då.

Testat det med men det händer samma sak.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 || Hyper 212 Black Edition || ASUS PRIME B450M-A || Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) 3200MHz || SAPPHIRE Pulse RX5700 XT || Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe || Kingston A400 960GB || Seasonic Focus GX 650W || Phanteks Eclipse P300A ||

Permalänk
Medlem

Kikade lite i en log och hittade detta

CRM.err !! M WLAN: (Security) Failed to execute /ethernet/switch/ifx/arl/del(fid="1",mac="5c e5 0c 2b b1 5b"): ENOENT

Borde ju ha något med det att göra?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 || Hyper 212 Black Edition || ASUS PRIME B450M-A || Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) 3200MHz || SAPPHIRE Pulse RX5700 XT || Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe || Kingston A400 960GB || Seasonic Focus GX 650W || Phanteks Eclipse P300A ||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Kanske kommer full lastad med virus o skit redan från fabrik?
Dvs snällt av dom så man i alla fall slipper o ladda ner all virus o skit själv sekunden efter den kopplas upp (som den mesta smarta skiten gör idag).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Fick ingen vidare hjälp från Bahnhofs kundtjänst heller så routern fick pensioneras i förtid och införskaffade mig TP-Link Deco M4 istället, så nu funkar allt klockrent.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 || Hyper 212 Black Edition || ASUS PRIME B450M-A || Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB) 3200MHz || SAPPHIRE Pulse RX5700 XT || Crucial P3 Plus 1TB M.2 PCIe Gen4 NVMe || Kingston A400 960GB || Seasonic Focus GX 650W || Phanteks Eclipse P300A ||