AMD förklarar Smart Access Memory och kylardesign i Radeon RX 6000

Permalänk
Melding Plague

AMD förklarar Smart Access Memory och kylardesign i Radeon RX 6000

En teknisk genomgång visar hur Smart Access Memory låser upp hela minneskapaciteten, och hur den semi-passiva kylaren fungerar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker deras egna kort är riktigt snyggt med tre fläktarna och tvivlar på att man kommer få AIB-kort som är lika snygga, titta bara på 30-serien, IMO. Hoppas att det går att få tag i ett 6900 XT/6800 XT med just den designen.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

"Korten stöder ett ljudlöst läge där fläktarna stannar av helt vid låg belastning, och vid belastning uppges ljudnivån hålla sig till 37 dBA."
Låter som att kortet kan låta bra

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Medlem

Jag vill veta vad det är som gör att tidigare processorer och styrkretsar inte kan nyttja tekniken. Är det en legitim teknisk anledning? Fine. Men är det en artificiell nedlåsning? Bu. Inget som får mig att köpa ett 500-series moderkort i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Blir nog ett Radeon 6800XT, jag ger dock Nvidia tid fram till Radeon lanseringen på sig att sälja mig ett 3080 FE för att jag har en G-Sync monitor..

Visa signatur

Serverdator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vill veta vad det är som gör att tidigare processorer och styrkretsar inte kan nyttja tekniken. Är det en legitim teknisk anledning? Fine. Men är det en artificiell nedlåsning? Bu. Inget som får mig att köpa ett 500-series moderkort i alla fall.

Spontant kan jag tänka mig två anledningar. Man kom på det hela efter att 400-serien redan var producerad och behövde något annorlunda i styrkretsen, som kopplar upp mot något i CPU'n som tidigare inte fanns där, för att det skulle funka. Något man lärde sig med utvecklingen av nya konsolerna och att PCIe4 kanske är en del av lösningen.

Jag hade gärna vetat mer om det tekniska... men kanske är något det inte vill vara toktydliga med för sina konkurrenter?

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Spontant kan jag tänka mig två anledningar. Man kom på det hela efter att 400-serien redan var producerad och behövde något annorlunda i styrkretsen, som kopplar upp mot något i CPU'n som tidigare inte fanns där, för att det skulle funka. Något man lärde sig med utvecklingen av nya konsolerna och att PCIe4 kanske är en del av lösningen.

Jag hade gärna vetat mer om det tekniska... men kanske är något det inte vill vara toktydliga med för sina konkurrenter?

Jag vill veta varför inte zen 2 har denna möjligheten med 500 serie moderkort

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Högljudda kort,
ingen innovativ formfaktor utan samma gamla beprövade,
otroligt hög strömförbrukning på 300W innan du ens börjat överklocka
specialhack som bara funkar med vissa CPU'er för att kunna visa hög prestanda vid launch.

Mycket snack där alla argument funkar lika bra omvänt, väntar in verkliga benchmarks (och priser)

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag vill veta vad det är som gör att tidigare processorer och styrkretsar inte kan nyttja tekniken. Är det en legitim teknisk anledning? Fine. Men är det en artificiell nedlåsning? Bu. Inget som får mig att köpa ett 500-series moderkort i alla fall.

Skrivet av danskung:

Jag vill veta varför inte zen 2 har denna möjligheten med 500 serie moderkort

Jag gissar att det har med PCIe Gen4 att göra
Antingen för bandbredd eller kanske nåt med latency?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Hahaha 37 dBA vid load... aa tjena, mätte de ute från trapphuset då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Jag gissar att det har med PCIe Gen4 att göra
Antingen för bandbredd eller kanske nåt med latency?

Fast 3000 serien har ju PCIe 4 med B550 och X570 så måste vara någon funktion i själva processorn eller låst artificiellt.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Jag gissar att det har med PCIe Gen4 att göra
Antingen för bandbredd eller kanske nåt med latency?

Om det bara hade med PCIe Gen4 att göra så borde ju tekniken också fungera för oss med Zen2 prolle, x570 mobo samt Gen4 grafikkort

Permalänk
Medlem

Tror AMD måste förklara varför inte Ryzen 3000 inte stöds. Måste väl komma en uppdatering.

Permalänk
Medlem

Intressant men borde väl fungera ungefär lika bra med nvidia korten & direct access när det väl släpps på windows också övrigt ogillar jag lösningar som låser en till en tillverkare.
nu börjar det med mer låsta lösningar på pc sidan också inte någon bra utveckling

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Högljudda kort,
ingen innovativ formfaktor utan samma gamla beprövade,
otroligt hög strömförbrukning på 300W innan du ens börjat överklocka
specialhack som bara funkar med vissa CPU'er för att kunna visa hög prestanda vid launch.

Mycket snack där alla argument funkar lika bra omvänt, väntar in verkliga benchmarks (och priser)

Högljudda? 37db vid load är väl inte mycket?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Synd att det är så fult! Får bli ett partnerkort för min del om jag skall uppgradera.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Att det ska behövas en Ryzen 5000-processor för att låsa upp hela minneskapaciteten ser jag som ett misslyckande.

Efter många om och men så gav dom med sig så olika sync tekniker kan fungera med olika skärmar och kort.
Det var en stor barriär som revs där. Tacksamt för oss konsumenter.

Jag ogillar allt som håller tekniker inom ett företag.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Jag vill veta varför inte zen 2 har denna möjligheten med 500 serie moderkort

Om svaret finns i något fysiskt så lär det vara förändringar till CPU'n. Då Zen3 inte är en snabbare Zen2 så är det inte orimligt att anta att det finns skillnader i CPU'n som kan stödja olika saker. Men mer info hade helt klart varit önskvärt.

Sett någon som talat om att det har med olika delar av cachestrukturen som är nytt i Zen3 att göra, men det fanns ingen källa till det så tar det med en nypa salt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Undrar om nVidias GPU Direct Storage kommer ge liknande prestandavinning förutom loading times som Smart Access Memory. Vad tror ni?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Att det ska behövas en Ryzen 5000-processor för att låsa upp hela minneskapaciteten ser jag som ett misslyckande.

Efter många om och men så gav dom med sig så olika sync tekniker kan fungera med olika skärmar och kort.
Det var en stor barriär som revs där. Tacksamt för oss konsumenter.

Jag ogillar allt som håller tekniker inom ett företag.

...Va?

Det har att göra med hur man kommunicerar med minnet. Oavsett om du kör med NVIDIA eller AMD idag så finns denna begränsning. Det AMD har gjort med den nya generationen är att få bort den begränsningen, vilket leder till prestandalyft. Det är inget som är "nedlåst" mer än det varit i många år nu med PCIe-enheter som adresseras från processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Att det ska behövas en Ryzen 5000-processor för att låsa upp hela minneskapaciteten ser jag som ett misslyckande.

Efter många om och men så gav dom med sig så olika sync tekniker kan fungera med olika skärmar och kort.
Det var en stor barriär som revs där. Tacksamt för oss konsumenter.

Jag ogillar allt som håller tekniker inom ett företag.

Nej, du har tillgång till hela minneskapaciteten ändå. Det är bara att du effektivare kan skicka data till kortet.
Lite som att ett PCIe4 grafikkort i en PCIe3 slot har tillgång till hela kortet och alla funktioner, men bandbredden som kommunikationen kan ske i är teoretiskt lägre.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vill veta vad det är som gör att tidigare processorer och styrkretsar inte kan nyttja tekniken. Är det en legitim teknisk anledning? Fine. Men är det en artificiell nedlåsning? Bu. Inget som får mig att köpa ett 500-series moderkort i alla fall.

Det är nog en artificiell nedlåsning av någon sort misstänker jag. Kräver det PCIe 4.0 så är det också en artificiell nedlåsning då banorna från CPU är kapabla till 4.0 även på äldre bord beroende på vilken CPU som är installerad. AMD valde att låsa ner det i rädsla av att vissa äldre brädor kanske skulle ha undermåliga ledningsbanor, vilket är förståeligt. Ska bli intressant att se djupdykningar i det. Precis som Direct Storage borde ju PCI-generationer inte spela någon roll för funktionalitet, bara för bandbredd. Så det kanske inte ger 4-11% som på 500-seriens bord utan säg 0-5% på 400-serien. Oavsett en boost som de kanske gör sig själva en otjänst att inte aktivera på äldre styrkretsar, speciellt med tanke på att B550 och X470/B450 har minimala skillnader som styrkretsar och rent tekniskt inga skillnader alls sett till primära PCIe x16-kontakten grafikkortet sitter i bortsett från AMD:s nedlåsning av PCIe 4.0 på 400-serien.

Sedan är ju frågan om det egentligen borde fungera med 3000-seriens CPU:er också då IO-die är samma som i 5000-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

Synd att det är så fult! Får bli ett partnerkort för min del om jag skall uppgradera.

AMD prodcuerar väl inga egna kort?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

AMD prodcuerar väl inga egna kort?

Det har de väl gjort i alla tider? Kom t.ex. ihåg 5700 XT Anniversary Edition.

Permalänk
Medlem

Om det gör så mkt som 5-11 %, förstår jag plötsligt varför siter som hardware unboxed nyligen valt att byta till Ryzen för speltestbädd. De vill att Radeon 6xxx ska prestera så bra som möjligt när den kommer och de fick säkert förhandsinfo om detta från AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Intressant men borde väl fungera ungefär lika bra med nvidia korten & direct access när det väl släpps på windows också övrigt ogillar jag lösningar som låser en till en tillverkare.
nu börjar det med mer låsta lösningar på pc sidan också inte någon bra utveckling

Pratar du om Nvidia Direct Storage eller Nvidia GPUDirect? För ingen av de är jämförbara med SAM utan är för helt andra grejer. Direct Storage är även en del av DirectX 12 ultimate och amd ger stöd till det också på RX 6800.

(Är på telefon så blir för mycket att skriva varför.)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

AMD prodcuerar väl inga egna kort?

Skrivet av Niolator:

Det har de väl gjort i alla tider? Kom t.ex. ihåg 5700 XT Anniversary Edition.

De producerar inga egna kort, utan de skapar bara en referens design som kommer allra först och som Sapphire tillverkar åt dem. Sen får partnertillverkarna börja spotta ut kort med egna designer.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

AMD prodcuerar väl inga egna kort?

Dom du såg i presentationen var AMD’s referenskort.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

AMD prodcuerar väl inga egna kort?

Skrivet av ELF:

De producerar inga egna kort, utan de skapar bara en referens design som kommer allra först och som Sapphire tillverkar åt dem. Sen får partnertillverkarna börja spotta ut kort med egna designer.

Ok, I stand corrected.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Om det gör så mkt som 5-11 %, förstår jag plötsligt varför siter som hardware unboxed nyligen valt att byta till Ryzen för speltestbädd. De vill att Radeon 6xxx ska prestera så bra som möjligt när den kommer och de fick säkert förhandsinfo om detta från AMD.

Tveksam till det. Och även om de testar med det igång så måste de även testa med allt sådant avslaget för att få någon form av grund för sina resultat. Annars blir det inte seriöst.

Tror helt ärligt att de bytte för att även Nvidia stödjer PCIe 4.0 med RTX 3000-serien. Jag tycker inte det var rätt att byta då Intel i alla fall fram till nästa vecka har snabbast CPU:er för spel, men resultaten verkar stämma väl med resten av testsajterna även om de använt en undermålig spel-CPU.