Asus Geforce RTX 3070 TUF Gaming OC och MSI Geforce RTX 3070 Gaming X Trio

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag vet inte vad det har med Nvidia att göra? Kolla 5700Xt på prisjakt, 4099-6848:- ligger spannet på. Det gäller ALLA GPUer, inte bara Nvidia.

Bara för att någon butik har ett automatiserat pris på 6848:- betyder det inte att det är kortets pris. Bra kylare kostar ca 500-700 kr extra. Priserna på RTX 3000-serien har jättemycket med Nvidia att göra, och de priser som de uppger vid release stämmer inte med verkligheten.

2080Ti var det första tydliga exemplet, det har aldrig varit ett $999-kort, det har alltid varit ett kort för $1199 och uppåt. Nu gäller det hela line-upen. För mig spelar det ingen roll dock, RTX 3070 kostar ca 7000 för ett kort med vettig kylare och RTX 3080 ca 9000.

Så kommer det se ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Detta fenomen har alltid existerat vad jag sett, att en dyr påkostad modell med fet kylare och extra ström etc med eget designat kretskort kommer nära i priset på den billigaste modellen av en bättre GPU. Är upp till kund om man vill ha mer prestanda eller ett påkostat kort.

Ja, men om du läser igen jämförde jag TUF mot TUF.
Även om jag inte har fått mitt 3080TUF så betalade jag 8k, och tar vi 4k Sweclockers prestanda index är skillnaden ca38%.
Så om vi justerar för prestanda skillnaden 7x1.38=9.66k och det är inte i närheten av 8k. Även om vi jämför dagens pris på 3080 TUF 9.2k på Inet.se har 3070 TUF ett väldigt märkligt pris.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Tips: NetOnNet listar inte 3070, men om man googlar så finns det vissa i lager om man går direkt till produkternas sida.

Asus Dual 6090:- i lager https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...
Asus Strix 7790:- i lager https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Tack, tror jag fick in en beställning på Asus Dual i tid!

Den verkar ha backplate och semi-passiv drift, då har jag svårt att motivera 25% mer för ett Strix. Men skulle gärna se ett test av Sweclockers 🙂

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Priset 499 dollars är väl exklusive moms?

499 dollar är 4 447,05 kronor exklusive moms i så fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Broder Truck:

Priset 499 dollars är väl exklusive moms?

Japp. 499 dollar blir ca 4450 kronor. Svensk moms på det blir ca 5600 spänn. Give or take.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gobtog:

Asus TUF OC finns för 6390 hos INET och Proshop så 6990 stämmer inte.

Svar nej, var ett extremt fåtal kort och ska inte räknas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Priset 499 dollars är väl exklusive moms?

Vilket blir ca 5600 med moms.

Det kommer inte finnas många kort för $499 i USA heller. Det är en handfull Founders-kort och sen lite subventioner vid lansering sen kommer korten nog ligga en bra bit högre. Allt för att recensionerna ska se bra ut.

Jag får ge Nvidia det. AMD har i lansering efter annan förstört sina produkter genom att visa upp sin usla kylare först. Minns specifikt 290/290X som var enormt bra produkter med en fantastiskt usel referenskylare som levde vidare i temperatur och ljudnivå-grafer i flera år därefter. Där det såg ut som om 290X var värsta skräpet ställt mot 780Ti medan tredjepartskorten var tysta och svala. Kass PR helt enkelt. Men det har alltid varit AMD:s styrka, att vara usla på marknadssidan. Nvidia däremot har alltid vetat hur man spelar spelet med hårdvarutestare.

Det har blivit bättre från teknikmedias sida dock, mycket bättre. Känns som att de flesta testare numera är vakna på fulspel.

Permalänk
Medlem

I samband med att de(asus) släpper ut TUF nu som steget över dual OC modellen så antar jag att det kommer en RoG STRIX variant med utökat minne kanske med chips från TSMC fab. Låter bättre att vänta till sådant i så fall.

Kollar man tradera så poppar RTX2080TI modeller upp konstant till prisnivå på circa 6000sek. Att 3070 redan börjar på 6000-7500 beroende på modell är inte så bra. ATI har nyligen släppt deras.

Om man jämnför

RTX2080TI | 12GB GDDR6 352-bit | 68 RT cores | 5700kr (Beg)
RTX3070 | 08GB GDDR6 256-bit | 46 RT cores | 6000-7000kr
AMD RX6800| 16GB GDDR6 256-bit| 60 RT cores | 6700-7700kr

Notera följande: Detta kan vara en drivrutin sak, men just nu presterar 1 RT core från AMD endast till 70% av den prestanda jämnfört med motsvarig från NVIDIA.
RX6800 är snabbare än 2080TI endast när man kör med Ryzen + RX combo.
DLSS är inte inkluderad i jämnförelsen, RX6800 presterar sämre i vissa spel om man kör NVIDIA korten med DLSS

Permalänk
Medlem

Lanseringen för 3xxx har verkligen varit katastrof. Tror det definitivt är dumt att köpa dessa kort nu, när RDNA2-korten kommer ut på marknaden så är jag säker på att Nvidia kommer sänka priset på både 3070 och 3080 (förutsatt att AMD har tillräckligt lager och att retail reflekterar msrp).

Visa signatur

Fractal Design Define C (Noctua 2x 140 1x120)| MSI X370 Krait Gaming | Ryzen 3700X | Noctua DH15-S | G. Skill Flare X (3200Mhz XMP) | ASUS TUF RTX 3070 OC | Kingston A2000 1Tb NVMe & 2x Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 650W |

Permalänk
Inaktiv

Fråga, TUF korten har dom plastbaksida eller är det i annat material?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av anon300311:

Fråga, TUF korten har dom plastbaksida eller är det i annat material?

Från recensionen:
Baksidan av kortet pryds, likt de övriga TUF-korten i Geforce RTX 3000-serien, av en täckplåt i aluminium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Fråga, TUF korten har dom plastbaksida eller är det i annat material?

Både fram och baksida av aluminium på tuf korten. Vilket inte är helt vanligt bland konkurrenterna, tyvärr,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragande:

Sju lök för ett *70-kort som inte går att köpa ... Det är ju nästan lanseringspriset för 3080. Får verkligen hoppas att AMD visar var skåpet ska stå med sin lansering och pressar ner priserna. Samt hoppas att ryktena om att nVidia kyper tillbaka till TSMC stämmer så att det går att få tag på några kort Q1 2021. Tyvärr sitter man med G-syncskärm.

Ser ut att vara riktigt fina kort annars, temperaturer och ljudnivåer är verkligen imponerande med tanke på strömförbrukningen.

@fragande

AMD Radeon RX 6900 XT price is $999, vs $1,499 for RTX 3090
RX 6800 and RX 6800 XT cost $579 and $649, respectively

https://gadgets.ndtv.com/laptops/news/amd-radeon-6000-series-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Nice, är iallafall något rimligt, även om det är dyrare än ett 3080 vid lansering justerat för prestanda.

Ja inga fantastiskt priser men samtidigt behöver jag ett.

Jag är mest överraskad att jag fick tag i ett som var i lager så här sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Notera följande: Detta kan vara en drivrutin sak, men just nu presterar 1 RT core från AMD endast till 70% av den prestanda jämnfört med motsvarig från NVIDIA.

Vart har du hittat benches eller speltest med raytracing på AMD?

Det är helt olika arkitekturer så finns ingen riktlinje för vad AMD's "RT Cores" borde prestera på, då de är en generation bakom skulle jag gissa att korten presterar sämre i raytracing overall, iallafall i de implementeringar som finns nu om de får stöd för dem.

Vad den än presterar vid launch så kanske de blir bättre framöver med andra drivers och mer agnostiska implementeringar givetvis, men om man prioriterar raytracing över allt annat så känns ampere som ett mycket säkrare val för tillfället.

Har man inte bråttom så kan det givetvis vara värt att vänta.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Tycker dom är dyra mot hur dom presterar

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Nu när Amazon lanseras i Sverige ville jag tro att vi skulle få bättre tillgång till den amerikanska marknaden, då leveranser från USA alltid varit bökigt genom Amazon tidigare (mitt intryck iaf). Då skulle man ju också vilja se en tillgång till t ex 3070 FE. ELLER ska Amazon bara bli en ny CDON med en amerikansk ägare?

Kan ju redan nu säga att det inte kommer handlas mycket hos dem från min sida i så fall.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

5600 * 1.25 = 7000kr

25% över referenspriset

För 0% prestanda

Vi kan inte acceptera detta

Oavsett om det är Nvidia som ljuger och inte vill hålla sitt referenspris och sälja kort för det eller om partnertillverkarna tar ut sjuka marginaler (tror inte det dock), men det kan ju inte vara okej att det ska diffa så här mycket!

Nvidia borde bli av med sina utmärkelser helt och hållet tills de skärper sig och slutar ljuga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

5600 * 1.25 = 7000kr

25% över referenspriset

För 0% prestanda

Vi kan inte acceptera detta

Oavsett om det är Nvidia som ljuger och inte vill hålla sitt referenspris och sälja kort för det eller om partnertillverkarna tar ut sjuka marginaler (tror inte det dock), men det kan ju inte vara okej att det ska diffa så här mycket!

Nvidia borde bli av med sina utmärkelser helt och hållet tills de skärper sig och slutar ljuga...

Håller med helt och hållet, sämsta lanseringen någonsin

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av medbor:

5600 * 1.25 = 7000kr

25% över referenspriset

För 0% prestanda

Vi kan inte acceptera detta

Oavsett om det är Nvidia som ljuger och inte vill hålla sitt referenspris och sälja kort för det eller om partnertillverkarna tar ut sjuka marginaler (tror inte det dock), men det kan ju inte vara okej att det ska diffa så här mycket!

Nvidia borde bli av med sina utmärkelser helt och hållet tills de skärper sig och slutar ljuga...

Du får ju både tystare och svalare kort och vad jag såg i prestandagraferna så låg de över Founders edition i prestanda. Även om det inte är något som märks men så brukar det vara med OC modeller. För någon är det säkert värt pengarna, själv köper jag oftast de enklare korten och monterar egen kylare ifall jag inte blir nöjd.

Antar att 6000kr modellerna blir vanligare om någon månad eller tre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av the squonk:

Håller med helt och hållet, sämsta lanseringen någonsin

Anton skrev en krönika om det här för ett tag sedan.
https://www.sweclockers.com/artikel/30431-kronika-vad-kostar-...

Grafikkortstillverkarna verkar inte riktigt sköta det här med "rekommenderade priser" helt enkelt.

Tycker gott man kan grilla dem i reviews för det här.

För egen del kan man väl egentligen helt enkelt bortse från amds och nvidias rekommenderade prissättningar och istället bara kolla - vad kostar korten faktiskt i butik?
Ta beslut för köp utifån rådande prisssättning helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du får ju både tystare och svalare kort och vad jag såg i prestandagraferna så låg de över Founders edition i prestanda. Även om det inte är något som märks men så brukar det vara med OC modeller. För någon är det säkert värt pengarna, själv köper jag oftast de enklare korten och monterar egen kylare ifall jag inte blir nöjd.

Antar att 6000kr modellerna blir vanligare om någon månad eller tre.

Founders Edition var väl ändå inte så varm eller högljudd? Så klart kan det skilja några grader, men snälla någon... glöm inte att FE är 2 slots också...

Dessutom är inte detta bara 3070, samma gäller 3080 i den mån det ens går att köpa och ’introduktionserbjudanden’...

Samma var ju med 2080ti och 999$ för FE. När om någonsin har det gått att köpa 2080 ti för under 10000kr eller ens nära det? 2080 eller super kostade ju över 9000kr

Nej, detta ska inte accepteras.

Att dom lanserar kort och har tillverkningsproblem är en sak (kolla Tesla Model 3) men man måste ju hålla priserna åtminstone. Om de sänker priset är det också okej, men detta är så planerat och uträknat att det äcklar mig. Allt för att få bra första recensioner och att pris/prestanda ska se okej ut, sen är det fritt fram att ljuga fritt?

Känns samma som att EA introducerade annonser i UFC en månad efter launch så att inga recensioner skulle nämna det.

@JonasT, har ni någon plan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Anton skrev en krönika om det här för ett tag sedan.
https://www.sweclockers.com/artikel/30431-kronika-vad-kostar-...

Grafikkortstillverkarna verkar inte riktigt sköta det här med "rekommenderade priser" helt enkelt.

Tycker gott man kan grilla dem i reviews för det här.

För egen del kan man väl egentligen helt enkelt bortse från amds och nvidias rekommenderade prissättningar och istället bara kolla - vad kostar korten faktiskt i butik?
Ta beslut för köp utifån rådande prisssättning helt enkelt.

Jag förstår den pragmatiska bilden, men då ska ju alla recensioners slutsatser vara dynamiska baserat på dagspris. Hela kärnan i en recension är ju precis hur mycket man får för pengarna, med ett pris som är 25% högre (om vi nu förutsätter att korten går att köpa alls) så är ju antagligen slutsatsen och utmärkelsen en helt annan(!)

Som konsument köper jag ditt argument delvis, men det går ju inte att lita på vad som skrivs i recensioner då, eller så måste man tolka om allt själv...

Nej! Jag tycker inte det är bra nog!

Permalänk
Avstängd

En besvikelse att 3070 inte drar betydligt mindre ström än 2080 ti. Från 345W till 325/330W..... 15-20W eller 5-6% lägre strömförbrukning för likvärdig prestanda. Är nästan inom felmarginalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

En besvikelse att 3070 inte drar betydligt mindre ström än 2080 ti. Från 345W till 325/330W..... 15-20W eller 5-6% lägre strömförbrukning för likvärdig prestanda. Är nästan inom felmarginalen.

Samtidigt är det liknande prestanda för en bit under halva lanseringspriset som när 2080ti kom, den rackaren gick väl på 13-15k i början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Samtidigt är det liknande prestanda för en bit under halva lanseringspriset som när 2080ti kom, den rackaren gick väl på 13-15k i början?

Officiella lanseringspriset var på 999$, men ja de såldes långt över detta hela livslängden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

En besvikelse att 3070 inte drar betydligt mindre ström än 2080 ti. Från 345W till 325/330W..... 15-20W eller 5-6% lägre strömförbrukning för likvärdig prestanda. Är nästan inom felmarginalen.

Verkar ju lustigt, då jag är ganska säker på att jag hörde iaf minst 2 reviewers anmärka på att rtx3070 hade den bästa performance per watt siffra de sett? man kanske inte ska förvänta sig för mycket dock.

hardware unboxed som har nvidias utrustning för att mäta enbart grafikkort fick följande siffror: (när man spelar doom i 4k ultra nightmare quality)

rtx3070 fe = 226 watt

rx5700xt = 250 watt

rtx2080ti = 262 watt

36watts skillnad iaf där.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av medbor:

Founders Edition var väl ändå inte så varm eller högljudd? Så klart kan det skilja några grader, men snälla någon... glöm inte att FE är 2 slots också...

Är man en av få som faktiskt behöver ett två slots kort är det en fördel annars är det väl inte något att bry sig om?
Mitt nuvarande kort tar upp fyra slots och trots det använder jag två expansionsplatser utöver GPU och har en ledig.

Sen säger jag inte att FE har en dålig kylare men dessa kort har en bättre och 41db mot 37 är en del och trots det är korten runt 10c svalare, detta när korten är helt nya och inte dammiga.
Jag skulle aldrig köpa korten i fråga utan jag köper som sagt hellre billigare kort och fixar en bra kylare i efterhand om jag blir missnöjd. (har just nu ett vega 56 referens med en Morpheus II)

Citat:

Samma var ju med 2080ti och 999$ för FE. När om någonsin har det gått att köpa 2080 ti för under 10000kr eller ens nära det? 2080 eller super kostade ju över 9000kr

Jag har i alla fall sett 2080 ti för typ 11-11500kr några gånger men då med blower kylare. Har inte haft koll på dollarkursen men man ska väl ta 999 dollar plus 25% moms för att få rimliga svenska priser? Hamnar man verkligen under 10 000kr då?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Känns väldigt oprisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Verkar ju lustigt, då jag är ganska säker på att jag hörde iaf minst 2 reviewers anmärka på att rtx3070 hade den bästa performance per watt siffra de sett? man kanske inte ska förvänta sig för mycket dock.

hardware unboxed som har nvidias utrustning för att mäta enbart grafikkort fick följande siffror: (när man spelar doom i 4k ultra nightmare quality)

rtx3070 fe = 226 watt

rx5700xt = 250 watt

rtx2080ti = 262 watt

36watts skillnad iaf där.

Borde vara mer skillnad med en hel tillverkningsnod i skillnad, smalare minnesbuss och halverad gpu-storlek....