Quiz: Vad kan du om nätverkslagring?

Permalänk
Melding Plague

Quiz: Vad kan du om nätverkslagring?

Hur bra koll har du på förkortningar, standarder och terminologi när det gäller nätverksansluten lagring?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att många på det här forumet missar här

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem

Lite väl lätt denna veckan kan man tycka.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Är det fler än jag som 9 av 10 gånger inte ens ser quizet?

Visa signatur

Core I5 11600k, GeFore GTX 1080Ti, 32GB Corsair, 2500GB Samsung 870 EVO SSD, Gigabyte Z590 Aorus Elite AX, Samsung Odeyssey G7 32" <3

Permalänk
Medlem

Allt som det verkar, 10/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wixner:

Kan inte tänka mig att många på det här forumet missar här

Eh...
Bara 9/10. *skäms pytte lite*

Permalänk
Medlem
Skrivet av HiGrip:

Är det fler än jag som 9 av 10 gånger inte ens ser quizet?

Javascript-blocker?

Permalänk
Medlem

Hmm, detta var lite för lätt och kändes mer som marknadsföring...

Permalänk
Bildexpert

Är rätt oteknisk av mig i överlag men 7/10 rätt blev det

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Eh...
Bara 9/10. *skäms pytte lite*

Bara 8/10. *skäms adekvat mycket*

Skrivet av medbor:

Hmm, detta var lite för lätt och kändes mer som marknadsföring...

Det är marknadsföring.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Ett av svaren är på gränsen till falsk marknadsföring av Synology, jag är inte imponerad.

Går NASen åt h-vete så är man ju totalt rökt, dvs även NAS fantaster bör komplettera med en molnlösning för att vara säkra. En backup site på en annan plats är dock en ok lösning också.

Permalänk
Medlem

9/10 svarade HAMR istället för SMR. 👎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Bara 8/10. *skäms adekvat mycket*

Det är marknadsföring.
https://i.imgur.com/1yqSmFS.png

Jag vet att det är det, men det kändes som det också... inte samma sak. Sponsrade artiklar ska helst inte kännas så tydligt som jag tyckte denna gjorde

Permalänk
Medlem

6/10, bättre än jag trodde

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av makatech:

Ett av svaren är på gränsen till falsk marknadsföring av Synology, jag är inte imponerad.

Går NASen åt h-vete så är man ju totalt rökt, dvs även NAS fantaster bör komplettera med en molnlösning för att vara säkra. En backup site på en annan plats är dock en ok lösning också.

Det är ett Quiz som är tydligt flaggat för att vara sponsrat av just Synology. De som är NAS-fantaster fattar nog nackdelarna och fördelarna men i stora drag är ju inget av svaren felaktiga och inom tolkningsområde. Detta var inte direkt en objektiv genomgång av NAS och dess teknik.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

9/10

Med en nätverksteknikerutbildning i bakgrunden (dock typ 6-7 år tillbaka sedan jag höll på med det) så kändes alla tekniska frågot ganska självklara. Var bara frågorna specifika till Synologys marknadsföring som jag inte vart helt säker på.

Permalänk
Medlem

För mycket synology frågor även om jag bonande på cmr

Permalänk
Medlem

9/10, sumpade RAID10. Köpte en DS212j när den kom och har en DS220j nu så Synologys ekosystem är jag välbekant med.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

9/10
Hade inte den blekaste aning om vad CMR och SMR stod för.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Lite väl lätt.

Permalänk
Medlem

Skit detta va min chans att få 10 rätt och så klantade jag mig på en fråga

Permalänk
Medlem

50/10 rätt. Det är väl här man ska skryta?

(nä skoja, 4/10, helt ok då jag är usel på nätverk men det här resultatet är inget man skriver en kommentar om)

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk

Alltid gött med en 10/10.
Den ska jag spara ner till min NAS.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivmaskin

Alltid lite knepigt att pejla in rätt svårighetsgrad på sådana här quizar, men hellre något för lätt än helt omöjligt (tycker jag). Hittills är det en dryg tredjedel som nått 8 rätt eller fler, starkt jobbat

Gällande innehållet är det ganska svårt att skapa frågor kopplade till ett företags produkter, som inte kräver att man söker igenom produktsidor för att hitta svaren. I det här fallet testade jag att flika in produkter främst genom bilder och efterföljande text, men tar gärna feedback på upplägget och förbättringsförslag!

Permalänk
Medlem

Inte säker på hur jag fick 9/10 när jag aldrig ägt en nas lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Är rätt oteknisk av mig i överlag men 7/10 rätt blev det

Skrivet av Chromatic:

Inte säker på hur jag fick 9/10 när jag aldrig ägt en nas lol

Exakt mina tankar också. Hur lyckades jag med 8/10?!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

6/10 Korrekta svar!
Över hälften! Bra jobbat.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Alltid lite knepigt att pejla in rätt svårighetsgrad på sådana här quizar, men hellre något för lätt än helt omöjligt (tycker jag). Hittills är det en dryg tredjedel som nått 8 rätt eller fler, starkt jobbat

Gällande innehållet är det ganska svårt att skapa frågor kopplade till ett företags produkter, som inte kräver att man söker igenom produktsidor för att hitta svaren. I det här fallet testade jag att flika in produkter främst genom bilder och efterföljande text, men tar gärna feedback på upplägget och förbättringsförslag!

Jag har svårt att sätta fingret på det, men det kändes bara lite fel på något sätt. Det var på inget sätt allvarligt illa och det kändes inte helt sämst, men ja som sagt... fortsätt dock gärna med dessa, de är ju något annat än att bara ha artiklar i alla fall

Permalänk
Medlem

Bah. 9/10 pga revisionism i IT-ledet. Taskigt att ge fel för Redundant Array of Inexpensive Disks, vilket är precis vad RAID står för, iaf om man är gammal och erfaren.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ett av svaren är på gränsen till falsk marknadsföring av Synology, jag är inte imponerad.

Går NASen åt h-vete så är man ju totalt rökt, dvs även NAS fantaster bör komplettera med en molnlösning för att vara säkra. En backup site på en annan plats är dock en ok lösning också.

Därför man har en NAS till i separat byggnad som ordinarie NAS speglar mot en gång i veckan.

8/10 här, var väl ok.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]