Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Du är inte ensam. Avanza (med flera) släpper var år lite statistik ifrån sina användare och majoriteten klarar inte av att slå en global indexfond. Finns självklart de som presterat mycket bättre, men gör de det över en 10års period funderar jag på?
Dessa gamla visdomsord gäller än: "Time in market > timing the market"

En indexfond speglar ju snittet så efter avgifter slår drygt 50% dessa men du har helt rätt, att försöka förutse marknaden som lekman är ingen barnlek. Det går inte att göra med någon större säkerhet och eftersom avkastningen är positiv över tid är det ganska stor risk att man missar avkastning genom att gå ur marknaden. Det viktigaste är att hitta en bra riskspridning och att anpassa risknivån efter sparhorisont.

Permalänk
Medlem

Läste nyss att England inför samma restriktioner som man hade i våras.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviru...

Tror detta kommer ha en påverkan på världens marknader. Inväntar en börsras på 10+%.
Kommer inget ras inträffa före årsskiftet så kommer jag börja köpa mig in på aktiemarknaden efter nyår.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

En indexfond speglar ju snittet så efter avgifter slår drygt 50% dessa men du har helt rätt, att försöka förutse marknaden som lekman är ingen barnlek. Det går inte att göra med någon större säkerhet och eftersom avkastningen är positiv över tid är det ganska stor risk att man missar avkastning genom att gå ur marknaden. Det viktigaste är att hitta en bra riskspridning och att anpassa risknivån efter sparhorisont.

Hur menar du? Du kan ju inte bara ta alla aktieägare i världen, ta snittet av deras avkastning över en viss period och säga att det är avkastningen hos indexfonden?

Permalänk
Medlem

100% Corsair-aktier (CRSR), mkt nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Läste nyss att England inför samma restriktioner som man hade i våras.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviru...

Tror detta kommer ha en påverkan på världens marknader. Inväntar en börsras på 10+%.
Kommer inget ras inträffa före årsskiftet så kommer jag börja köpa mig in på aktiemarknaden efter nyår.

Ja dessa nya restriktioner kommer sannolikt dra ner börsen en bit. Det kan dock vara svårt att veta när man ska hoppa in igen om man sålt av för en dipp. Därför låter jag mina ligga, och kommer köpa mer på vägen ner. Det tycker jag funkat bra för mig hittills.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja dessa nya restriktioner kommer sannolikt dra ner börsen en bit. Det kan dock vara svårt att veta när man ska hoppa in igen om man sålt av för en dipp. Därför låter jag mina ligga, och kommer köpa mer på vägen ner. Det tycker jag funkat bra för mig hittills.

Visst är det så. Men tittar vi på covid våren så har omx30 fallit i en hel månad, från 20 februari till 20 mars.
Sedan har det legat runt minimum nivån i 2 veckor och sedan började stimulanspaketen och helikopterpengarna.
Dessutom hade man förhoppningar att sommaren skulle avsluta pandemin, pga värme och solljus.

Nu har vi ingen sommar att se fram emot, bara vaccin. Men i takt att ekonomier och länder kommer att stängas ner, tror jag att även börsen ska falla. Jag har ingen förhoppning om att tajma den lägsta nivån. Jag kommer köpa in mig med jämna mellanrum.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hur menar du? Du kan ju inte bara ta alla aktieägare i världen, ta snittet av deras avkastning över en viss period och säga att det är avkastningen hos indexfonden?

Det är absolut mer avancerat än så, men indexfonder blir ett genomsnitt även om inte aktieägare investerar i värdepapper som fullt ut motsvarar ett och samma index.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

100% Corsair-aktier (CRSR), mkt nöjd

när ni investerar i utländska aktier handlar ni då från ett KF konto eller ISK ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

när ni investerar i utländska aktier handlar ni då från ett KF konto eller ISK ?

Jag kör ISK. Vet inte om det egentligen är nån jätteskillnad.

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

KF finns väl inte längre? Jag använder i vilket fall som helst ISK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

Skrivet av Nioreh83:

skillnaden är hur man hanterar källskatten:
ISK - där måste ni själva anmäla till skatteverket om att få tillbaka skatten på utdelningar av utländska papper.
KF - då ni inte äger värdepapper, utan har bara avsatt kapital till ett försäkringsbolag som köper papper åt er, så saknar ni rösträtt, och ansvarar inte heller för deklarering och rapportering av utländsk källskatt. Det ska försäkringsbolaget göra åt er.

läs mer här:
https://www.aktiespararna.se/nyheter/undvik-onodig-skatt-utla...

Dessutom erbjuder vissa banker utlåning av aktier på KF kontot. Avanza gör det med vissa svenska papper. Då får man lite mer extra avkastning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om jag har förstått det rätt så handlar det om skatten på konton

Skrivet av fesoj:

KF finns väl inte längre? Jag använder i vilket fall som helst ISK.

på avanza finns KF konto men förstår mig inte på det riktigt hade varit skönare att använda ISK så man har allt på samma konto men vill ju inte göra någon dum sak med skatterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

skillnaden är hur man hanterar källskatten:
ISK - där måste ni själva anmäla till skatteverket om att få tillbaka skatten på utdelningar av utländska papper.
KF - då ni inte äger värdepapper, utan har bara avsatt kapital till ett försäkringsbolag som köper papper åt er, så saknar ni rösträtt, och ansvarar inte heller för deklarering och rapportering av utländsk källskatt. Det ska försäkringsbolaget göra åt er.

läs mer här:
https://www.aktiespararna.se/nyheter/undvik-onodig-skatt-utla...

Dessutom erbjuder vissa banker utlåning av aktier på KF kontot. Avanza gör det med vissa svenska papper. Då får man lite mer extra avkastning.

men om jag förstår det rätt så kan det ta flera år innan man får tillbaka det från skatten om man kör på ett KF konto

Permalänk
Medlem

Video om KF vs ISK

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Detta hade jag ingen aning om. Jag har ISK hos Avanza och har en del utländska aktier som jag har fått utdelning på. Skatten på detta sköts alltså inte automatiskt av Avanza, utan jag behöver göra något manuellt för att det ska bli korrekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Detta hade jag ingen aning om. Jag har ISK hos Avanza och har en del utländska aktier som jag har fått utdelning på. Skatten på detta sköts alltså inte automatiskt av Avanza, utan jag behöver göra något manuellt för att det ska bli korrekt?

Skatten betalas automatiskt, men du har rätt att få tillbaka en viss del av utdelningsskatten. Och det är den du måste ha själv koll på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

men om jag förstår det rätt så kan det ta flera år innan man får tillbaka det från skatten om man kör på ett KF konto

Det stämmer, det tar väldigt lång tid.
Nordea har sina KF med en skatteåterbetalning på 6 veckor.
källa: https://kollpakontot.blogspot.com/2020/05/aterbetalning-av-ut...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Skatten betalas automatiskt, men du har rätt att få tillbaka en viss del av utdelningsskatten. Och det är den du måste ha själv koll på.

Nja, avanza anmäler det till SKV. Problemet är att har du underskott av kapitalkan du inte gå tillbaka speciellt mycket utan har ett tak på 500 kronor. Därav brukar kf föredras om man har mycket renodlade utländska utdelningsaktier. Har du tillväxtaktier så vill man dock självklart ha dessa på isk för att minimera skatten.

"Hur gör man avräkningen av utländsk källskatt på ett ISK?
Du behöver inte göra någonting för att få tillbaka den utländska källskatten eftersom det görs automatiskt av Skatteverket. De räknar ut en utländsk inkomst och utgår från den när de gör avräkningen. Dock får inte den framräknade inkomsten överstiga schablonintäkten. Läs mer om avräkning av utländsk källskatt på Skatteverkets hemsida. "

Permalänk

Jag tycker rätt mycket talar för ett stark avslut på året. Lockdownsen är lightversioner, tidsbestämda och marknaden reagerar sällan eller i princip aldrig lika hårt på samma nyhet två gånger. Det ser därför, i min mening, mycket bättre ut nu än det gjorde i mars.
Man kan se att S&P 500 börjat visa positiva divergenser mot slutet av förra veckan på samma vis som det gjorde vid nedgången i mars och i september vilket talar mycket för att marknaden tycker att dippen är värd att köpa och att en botten närmar sig, så de indikationerna som finns tycker jag säger att det just nu är bra risk/reward på marknaden även om man mycket väl kan vänta sig kortsiktiga nedgångar pga det lockdown nyheterna som presenterats under helgen och mycket volatilitet runt valet. Just vem som blir president tror jag är mindre viktigt och fokus bör ligga på att det inte blir en lång rättslig process.
Så jag fokuserar mest på valet och går det relativt smidigt till och att ett stimulanspaket ges ut strax efter valet så kommer sentimentet ändras helt direkt.

Jag sitter själv på ca 28% kassa och planerar att använda runt 10% på valdagen om det blir riktigt stökigt och försöka köpa in mig i bolag som Microsoft, Neonode och Activision Blizzard om vi ser stora nedgångar där.
Sedan drar jag in 10% när stimulanspaketet kommer eller innan om marknaden börjar visa starka positiva signaler. De övriga 8% behåller jag som kassa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Sålde av allt amerikanskt igår kväll.
Allt svenskt ligger som säljorder i väntan på att börsen ska öppna.
Tror på ett fortsatt fall med ca 20%.

Inser nu hur dumt detta var. Ånger x100.
Sålde allt på lägsta möjliga punkten. Sedan dess har merparten av mitt tidigare innehav har vuxit med 5-10%

Lärdom: sitt still i båten och låt tiden jobba åt dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray du menar att coronan är över?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Inser nu hur dumt detta var. Ånger x100.
Sålde allt på lägsta möjliga punkten. Sedan dess har merparten av mitt tidigare innehav har vuxit med 5-10%

Lärdom: sitt still i båten och låt tiden jobba åt dig.

Som jag skrev Nu kommer du ha ångest x2 när du ska bestämma dig för rätt tillfälle att hoppa in igen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

S&P500

Får väl hoppas inte de här händer då. Bäst du ligger utanför Savage_Gray

Coronan är i full gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

https://i.imgur.com/gocKdM1.png

Får väl hoppas inte de här händer då. Bäst du ligger utanför Savage_Gray

Coronan är i full gång.

Vad spelar det för roll om det händer? Köp mer när det händer. Tror du att vi inte kommer nå nya höjder? I så fall är det bra att du ligger utanför, men annars kommer du med ganska stor sannolikhet förlora pengar på att försöka tajma marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

@Savage_Gray du menar att coronan är över?

Syftar nog på Biden-effekten.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Gillar optimismen mitt i både valet å coronan. Vem har sagt jag ligger utanför för övrigt?

Hur förlorar jag pengar om jag är utanför när det går ner?

Min strategi är lite bättre än bara köp/sälj och ja du har helt rätt. Köper man i stora summor och säljer i stora summor så går man miste om många kronor för tajmingen är svår. Dock kan man fånga marknaden genom att dela upp köp/sälj summorna på både nedgång respektive uppgång.

Min fråga skulle då va hur många sålde under Februari? Antagligen ingen skulle jag tro för coronan togs som en klackspark och den skulle inte påverka börsen markant.. Ack så fel. Och nu gör man samma sak igen. Det är alldeles för positiv ton på börsen just nu och där i ligger signalen.

Lär man sig inget av misstagen så är de ju ingen vits och vinsten förblir ±0.

Nu Savage_Gray för å ge dig ett gott råd. Om du nu sålde av i panik så ska du absolut inte köpa in dig i panik(fomo), du har hamnat ur fas och kommer nu göra dåliga beslut pga det. Ta en paus och sätt in dina bevakningar/alarm så du får rätt rytm. Därav mitt tips ligg utanför just nu då vi härjar på 12k multipla ggr @ sp500.

@pine-orange du får jätte gärna snacka om tajming men då måste du ha nån typ av bas å stå på också, just nu så ser jag inget mer än ord för jag "baissar" enligt dig.

Vi kan låtsas ha en positiv ton likt februari och gå miste om mycket pengar under nergången visst, men själv tänkte jag va lite smartare och faktiskt börja dumpa lite innehav innan fallet sker. Och nej jag ska inte ligga utanför HELT. Det finns andra strategier än bara gå all-in all-out, vilket inte funkar bra för många om än någon alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Gillar optimismen mitt i både valet å coronan. Vem har sagt jag ligger utanför för övrigt?

Hur förlorar jag pengar om jag är utanför när det går ner?

Min strategi är lite bättre än bara köp/sälj och ja du har helt rätt. Köper man i stora summor och säljer i stora summor så går man miste om många kronor för tajmingen är svår. Dock kan man fånga marknaden genom att dela upp köp/sälj summorna på både nedgång respektive uppgång.

Min fråga skulle då va hur många sålde under Februari? Antagligen ingen skulle jag tro för coronan togs som en klackspark och den skulle inte påverka börsen markant.. Ack så fel. Och nu gör man sak igen. Det är alldeles för positiv ton på börsen just nu och där i ligger signalen.

Lär man sig inget av misstagen så är de ju ingen vits och vinsten förblir ±0.

Nu Savage_Gray för å ge dig ett gott råd. Om du nu sålde av i panik så ska du absolut inte köpa in dig i panik(fomo), du har hamnat ur fas och kommer nu göra dåliga beslut pga det. Ta en paus och sätt in dina bevakningar/alarm så du får rätt rytm. Därav mitt tips ligg utanför just nu då vi härjar på 12k multipla ggr @ sp500.

@pine-orange du får jätte gärna snacka om tajming men då måste du ha nån typ av bas å stå på också, just nu så ser jag inget mer än ord för jag "baissar" enligt dig.

Vi kan låtsas ha en positiv ton likt februari och gå miste om mycket pengar under nergången visst, men själv tänkte jag va lite smartare och faktiskt börja dumpa lite innehav innan fallet sker. Och nej jag ska inte ligga utanför HELT. Det finns andra strategier än bara gå all-in all-out, vilket inte funkar bra för många om än någon alls.

Bra råd.
Problemet är att jag har mer ont i magen nu, när jag set kurs rally och befinner mig utanför än vad jag hade i februari när kontot blev rödare för varje dag som gick.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Råd nr.2 då: Om du får ont i magen då förstår jag vi snackar om större summor för annars tror jag inte du skulle bry dig så värst. Splitta upp summan i x antal delar tex 5, sen använder du en av dom. På så sätt har du stoppat dig själv från att använda hela summan och kommer en kraftig dipp som är obefogad så kan du nolla den med en insättning igen. På så sätt skulle du inte behöva bry dig om det kommer en dipp samt inte bry dig om fomo heller då du redan är inköpt. Du har därmed lurat dig själv att bli lugn i både nedgång och uppgång

Råd nr.3 som är lite svår: Koppla bort skallen från att det är pengar du använder. De här kan ta tid men för att göra bättre beslut måste du låtsas att du spelar kula å inte gamblar med levebröd. Kan du släppa tanken på att det är pengar och helt jobba efter din strategi än att lida av skräck(ont i magen)/fomo så kommer allt gå så mycket bättre.

Alla gör vi dåliga beslut nån gång å det får man ta, det får man helt enkelt svälja att kanske 1 av 3 eller 1 av 5 ggr då gör man en bad beat och tappar pengar, men dom gångerna ska du ha i åtanke att din strategi funkar och att i övrigt så går du plus.

Förluster är svårast att handskas med men man måste som sagt släppa att det är pengar man "gamblar" med, ja ser inte börsen som gambling direkt utan oddsen är för plus än emot så länge man släpper fomo/skräcken helt som ger dåliga beslut/resultat.

Råd nr.4 en klassiker: Investera ALDRIG allt kapital i en aktie. Skulle vilja säga att du alltid har minst 5 aktier (gärna 10) där du har kapital i samtliga och ingen får överstiga 50%, med en bra entry som krav för att ens investera huvudtaget.

Brukar pitcha till modern min om vilken strategi hon ska ha och det är att hon ska äga drygt 10 aktier varav alla case ska hon tro på samt ha bra entry, där 1 av 10 aktier kanske totaldippar -90%(konkurs?) men 2-3 av dom blir 10baggers om inte mer varav resten kanske stiger sakta. Bombsäker strategi som är omöjlig att gå kk på, så länge du inte väljer skrot aktier då men de skulle jag vilja säga är rätt svårt att hitta.

Råd nr.5: Va lång. Skippa blankning å gambling med optioner (så länge du inte har mycket kapital å kasta bort för just gambling, läs på som attans innan så slipper du skriva i avanza forumet sen å fråga vad som hände ).

Nu är råden kanske inte i rätt ordning från viktig till mindre viktig men ja hoppas du förstår poängen med samtliga iaf

Edit: Jag glömde ett jätteviktigt tips: Om du har problem med att trycka köp i nån aktie då är det för stor summa du handlar med, sänk tills huvudet säger tryck och det faktiskt händer, då har du nog inte släppt att det är kulor än eller så har du börjat fått mycket vinst och spelar med större kulor, vilket du då fortfarande ska sänka summan sen köpa, det gör inget om du sitter med 500k löst på ISK konto. Det är KANON att ha en buffert(lös kulor)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Råd nr.2 då: Om du får ont i magen då förstår jag vi snackar om större summor för annars tror jag inte du skulle bry dig så värst. Splitta upp summan i x antal delar tex 5, sen använder du en av dom. På så sätt har du stoppat dig själv från att använda hela summan och kommer en kraftig dipp som är obefogad så kan du nolla den med en insättning igen. På så sätt skulle du inte behöva bry dig om det kommer en dipp samt inte bry dig om fomo heller då du redan är inköpt. Du har därmed lurat dig själv att bli lugn i både nedgång och uppgång

Råd nr.3 som är lite svår: Koppla bort skallen från att det är pengar du använder. De här kan ta tid men för att göra bättre beslut måste du låtsas att du spelar kula å inte gamblar med levebröd. Kan du släppa tanken på att det är pengar och helt jobba efter din strategi än att lida av skräck(ont i magen)/fomo så kommer allt gå så mycket bättre.

Alla gör vi dåliga beslut nån gång å det får man ta, det får man helt enkelt svälja att kanske 1 av 3 eller 1 av 5 ggr då gör man en bad beat och tappar pengar, men dom gångerna ska du ha i åtanke att din strategi funkar och att i övrigt så går du plus.

Förluster är svårast att handskas med men man måste som sagt släppa att det är pengar man "gamblar" med, ja ser inte börsen som gambling direkt utan oddsen är för plus än emot så länge man släpper fomo/skräcken helt som ger dåliga beslut/resultat.

Råd nr.4 en klassiker: Investera ALDRIG allt kapital i en aktie. Skulle vilja säga att du alltid har minst 5 aktier (gärna 10) där du har kapital i samtliga och ingen får överstiga 50%, med en bra entry som krav för att ens investera huvudtaget.

Brukar pitcha till modern min om vilken strategi hon ska ha och det är att hon ska äga drygt 10 aktier varav alla case ska hon tro på samt ha bra entry, där 1 av 10 aktier kanske totaldippar -90%(konkurs?) men 2-3 av dom blir 10baggers om inte mer varav resten kanske stiger sakta. Bombsäker strategi som är omöjlig att gå kk på, så länge du inte väljer skrot aktier då men de skulle jag vilja säga är rätt svårt att hitta.

Råd nr.5: Va lång. Skippa blankning å gambling med optioner (så länge du inte har mycket kapital å kasta bort för just gambling, läs på som attans innan så slipper du skriva i avanza forumet sen å fråga vad som hände ).

Nu är råden kanske inte i rätt ordning från viktig till mindre viktig men ja hoppas du förstår poängen med samtliga iaf

Edit: Jag glömde ett jätteviktigt tips: Om du har problem med att trycka köp i nån aktie då är det för stor summa du handlar med, sänk tills huvudet säger tryck och det faktiskt händer, då har du nog inte släppt att det är kulor än eller så har du börjat fått mycket vinst och spelar med större kulor, vilket du då fortfarande ska sänka summan sen köpa, det gör inget om du sitter med 500k löst på ISK konto. Det är KANON att ha en buffert(lös kulor)

Av ren nyfikenhet, vad baserar du dina råd på?

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Erfarenhet. Nu fullärd

@Teval men har du bättre tips så fine kör.

Visa signatur