Ska man få sälja nya saker på marknaden?

Permalänk
Medlem

Ska man få sälja nya saker på marknaden?

Ska marknaden verkligen tillåta scrappers?

Permalänk
Medlem

Varför tar inte SweClockers ansvar för sådant här? Står ni verkligen bakom det?
Att mods gömmer sig bakom "en fri marknad" är otroligt svagt. Agera!

Permalänk
Medlem

Har redan påpekat det, utan framgång.

Permalänk

@HenrikM:
Som du så är jag lite fundersam över detta fenomen (samma med konsertbiljetter)
Men ibland finns det dem som vill ha något så mycket att dem godtar detta, och
han la ju faktiskt ut den till inköpspris plus frakt!
Om sedan dessa personer av olika annledningar är VILLIGA att betala mer, så är det väl egentligen up till dem.
det är ju inte så att de är omedvetna och lurade till det.

Jag gör ju precis samma som du nu och kladdar ner annonsen med en massa *** , men ibland vill man bara svara, och mod får gärna radera denna med, när han/hon städar upp.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av HenrikM:

Ska marknaden verkligen tillåta scrappers?

Skrivet av edson:

Varför tar inte SweClockers ansvar för sådant här? Står ni verkligen bakom det?
Att mods gömmer sig bakom "en fri marknad" är otroligt svagt. Agera!

Hejsan

Jag flyttade ut tråden till ”Feedback” så att vi inte förstör andras annonser med denna diskussion.

Som det är idag så finns det inga regler hur gammal en produkt måste vara för att den ska få säljas på marknaden.
Det händer ju att folk hellre delar med sig av kampanjpriser till andra medlemmar än att utnyttja tex ångerrätten vid distansköp.

När det gäller ”scalping” så är det ganska svårt att förhindra. I fallet som ni kommenterade ser jag inga direkta problem då det inte är annonsör som begär mer en inköpspriset utan istället köpare som är villiga att ge mer.

Vi är såklart öppna för förslag och idéer hur man hade kunnat göra för att göra marknaden bättre

Skrivet av Maaxan:

Har redan påpekat det, utan framgång.

I ditt fall får jag be dig läsa dina pm

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Om priset är rimligt (dvs. nära nypris) ser jag inte problemet, speciellt när de lägre introduktionspriserna försvunnit och priserna då stigit med någon tusenlapp. Då menar jag inte att man säljer för det nya priset utan i närheten av det lägre ursprungliga priset och därmed förlänger rabatten lite.

EDIT: Nu satte ju säljaren faktiskt ett rimligt pris. Att folk sedan bjuder upp kortet långt över gör inte nödvändigtvis personen till en scalper. I så fall hade han/hon förmodligen satt betydligt högre startbud. Hade man däremot sett att personen satte detta i system vore det en annan sak.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Klipper in mitt meddelande som jag skickade till en moderator.

Jag undrar bara vad ni som moderator har för åsikt kring försäljning av de nya 3080 korten här på marknaden?

Det diskuteras mycket om i forumet att folk rafsar åt sig kort för att sedan sälja dyrt på andra marknader, men att det sker här på Sweclockers marknad är i min åsikt tragiskt.

Ska vi tillåta alla som hade tur nog att få hem ett kort vid lanseringen nu sälja dom vidare för vad som kommer bli 2000 kr mer än vad de betalade för det? Ska det bli en trend framöver att folk utan avsikt att använda prylarna ska nappa åt sig dem för att sedan enkelt kunna gå in på sweclockers marknad och sälja dem dyrt. För att tjäna lite snabba cash så att säga.

Jag tycker inte denna typ av annonser ska tillåtas vid ett sådant här lanseringshets på marknaden, när efterfrågan är stor och åtkomsten är låg. Om det tillåts nu kommer det bli exakt likadant med de nya spelkonsolerna i vinter. Förslaget vore att förbjuda denna typ av annonser tills produkterna börjar komma tillbaka i lager i butikerna, eller efter ca 2 månader efter lansering.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

@NordhNet:

Fair enough.

Är dock inte svårt att förstå varför folk blir lite irriterade.

"Scalping" går ju lite ut på att säljarna är mycket väl medvetna om att det blir budkrig. "Han la ut för inköpspris" argumentet faller ju lite när annonsen fortfarande ligger ute efter första budet, som råkar vara just inköpspris.

Hur som helst, tack för svaret.

Mvh. Magnus

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Att begränsa det till att man bara får sälja begagnade prylar är inte gångbart, det går ju att komma runt det genom att säga "jag köpte det och var inte nöjd" eller vad som helst i den stilen.

Att vi på redaktionen eller våra moderatorer ska bli judge, jury och executioner för vad som är rimligt pris ser jag inte heller som en lösning. Vad som är rimligt för en person kan vara helt orimligt för en annan.

En tredje metod skulle kunna vara att man begränsar det till att ingen får sälja produkter som lanserats inom x dagar. Men hur många dagar då?
Och i fallet med RTX 3080 där "torkan" kan se ut att hålla i sig i flera månader, ska vi förbjuda folk från att sälja saker som är "yngre" än tre månader? Sex?
Ska det vara olika för olika produkter? Vilka underlag ska användas som grund för den bedömningen? Ska man kunna överklaga bedömningen?

För de som bokade flera produkter i samband med RTX 3080 och nu sitter med två kort av misstag, ska de inte kunna sälja det ena kortet? Får de sälja det andra om de kan bevisa det, måste de skicka in kvitton då? Får de ta exakt vad inköpspriset var? Får de lägga på frakten de betalat. När priset på korten går upp efter introduktionen ska de då få ta lika mycket betalt som kortens ordinariepris eller måste de ta det gamla priset?

Det blir så himla många helt arbiträra faktorer som någon på vår sida ska sitta och avgöra på löpande band.

Alla frågor ovan svarar ju en "fri marknad" på. Utöver marknadsaspekterna så har vi ju också kommentarsfunktionen där användare kan diskutera annonsernas innehåll.

Just nu finns det en enda annons uppe där priset är satt till det MSRP kortet har enligt Nvidia. Budgivare har sedan bjudit över men priserna ligger ju fortfarande under det som kort (STRIX tex) listas för hos återförsäljare så jag ser personligen ingen stress i hur vi ska agera här.

Det jag däremot skulle vara beredd att titta närmare på är om vi ser carpetbombningar med annonser från samma användare på samma produkt. Typ om någon uppenbarligen köpt 30 kort och försöker sälja dem dyrt, då kanske vi kan titta på att förhindra det mer som en principiell signal.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Och där kom nästa splitter nya kortet ut till försäljning i marknaden till högsybjudande

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Och där kom nästa splitter nya kortet ut till försäljning i marknaden till högsybjudande

Detta är ju rent ocker? Men men, kapitalism, marknadsekonomi och "supply & demand" i sin renaste och osnyggaste form.

Permalänk
Medlem

I vissa områden är det olagligt att scalpa t.ex. biljetter. "Fri marknad" är inte någon naturlag. Alla moderna marknader har i praktiken regler och normer. Det finns redan massa regler för vad man får och inte får göra vid försäljningar mellan privatpersoner. Bl.a. annat finns det lagar om svek och sakocker i Sverige.

Så man har faktiskt försökt lösa problemet med scalpers på vissa platser.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Några tips för att förhindra scalping.

1: Produkter får inte säljas tidigare en 14 dagar efter release då produkten har ångerrätt om den är fel beställd (distansköplagen)

2: Ingen budgivning 90 dagar efter release.

3: Sätta ett max belopp efter det högsta priset som man kan hitta på det mer betrodda återförsäljarena i svergie. Inet, webhallen mm. Dom får msrp av tillverkaren och ligger oftast väldigt nära varandra i pris.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Inaktiv

Ser inte problemet fall om det är budgivning på dessa annonser. Då väljer ju folket själv.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Goedendag:

I vissa områden är det olagligt att scalpa t.ex. biljetter. "Fri marknad" är inte någon naturlag. Alla moderna marknader har i praktiken regler och normer. Det finns redan massa regler för vad man får och inte får göra vid försäljningar mellan privatpersoner. Bl.a. annat finns det lagar om svek och sakocker i Sverige.

Så man har faktiskt försökt lösa problemet med scalpers på vissa platser.

Jag tycker att vi behöver vara noggranna med begreppen här. Problemet med "scalping" uppstår när marknaden som helhet manipuleras av handlare som medvetet skapar eller drar nytta av en bristsituation för att pressa upp priserna. Det är inte samma sak som att någon enstaka person säljer av en och annan produkt till högre pris än inköpspris.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Scalpings vara eller icke vara

Känner att det kan vara dags för en öppen tråd där vi diskuterar "scalping" eller liknande. Detta eftersom att det har blivit ett hett ämne i alla 3070/3080 trådar, inklusive Sweclockers marknad. Det fanns en tråd tidigare men den stängdes dessvärre ned.

Min åsikt är att scalping inte bör förekomma på Sweclockers marknad. Reglerna bör innehålla en skrivelse om just scalping och att det inte är något Sweclockers står bakom. M.a.o. startar en person en säljtråd i syfte att göra sig en vinst på en efterfrågad produkt bör annonsen tas bort. Jag anser att vi forummedlemmar håller varandra bakom ryggen. Vill en person nyttja en desperat marknad bör personen vända sig till Blocket, Tradera eller liknande.

Med det sagt har jag givetvis ingenting emot att folk betalar vad de vill för en produkt. Vill bara lyfta att det inte bör uppmuntras till scalping i Sweclockers marknad.

Vore intressant att höra vad forumet tycker.

Permalänk
Avstängd

Det är självfallet att sweclockers som en marknad inte agerar, för de drivs av annonseringar. typ 25% av hela marknads annonserna har varit på nya 3000 serien den senaste månaden. Sweclockers är lika desperata som de som annonserar korten.

Visa signatur

Intel i7 7700K OC 4.9Ghz | Asus Z170 PRO GAMING AURA.
EVGA GQ 750W | 4 x 4GB Corsair Vengeance DDR4 2500Mhz.
PNY GeForce RTX 2080 Ti XLR8 | SSD Crucial MX300 525GB.
Acer 27" Predator LED G-Sync XB271HUA 1440P 165hz.
Ducky One 2 Mini Pure White Keyboard (Silent Red Switch)

Permalänk
Inaktiv

Tycker att annonsering är helt OK så länge utgångspriset är orignalpriset. Sen får marknaden buda upp det.
Men att lägga ut PS5 för 10k är lite väl kan jag tycka!

Permalänk

vet inte om jag riktigt ser problemet är ju typ en av de 6 annonser för 3080 jag hittade här på marknaden som ligger över butikspriset.

och egentligen bara en fråga om tillgång och efterfrågan precis som på allt här i världen.

sen att folk är villiga att buda över butikspris är upp till var och ens plånbok.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tycker inte folk ska få sälja saker som är helt nya. Varför ska vi gynna folk som köper in saker som har dålig tillgång så att dom ska få sälja det i vinst? De är ju människor som försöker sälja produkter dom inte fått hem ännu, senast:

"Tjena

Säljer ett 3080 Strix OC oöppnat och alla koder för geforce now & watch dogs går att använda

Får hem kortet någon gång nästa vecka och kan skickas omgående eller hämtas i Malmö

Säljer då jag inte har råd att ha kvar kortet

Bud gäller och säljes inte för mindre än priset jag betalat (10,390kr)"

Tycker det är skamlöst.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Slänger in detta som en liten blänkare

Skrivet av UndaC:

Att begränsa det till att man bara får sälja begagnade prylar är inte gångbart, det går ju att komma runt det genom att säga "jag köpte det och var inte nöjd" eller vad som helst i den stilen.

Att vi på redaktionen eller våra moderatorer ska bli judge, jury och executioner för vad som är rimligt pris ser jag inte heller som en lösning. Vad som är rimligt för en person kan vara helt orimligt för en annan.

En tredje metod skulle kunna vara att man begränsar det till att ingen får sälja produkter som lanserats inom x dagar. Men hur många dagar då?
Och i fallet med RTX 3080 där "torkan" kan se ut att hålla i sig i flera månader, ska vi förbjuda folk från att sälja saker som är "yngre" än tre månader? Sex?
Ska det vara olika för olika produkter? Vilka underlag ska användas som grund för den bedömningen? Ska man kunna överklaga bedömningen?

För de som bokade flera produkter i samband med RTX 3080 och nu sitter med två kort av misstag, ska de inte kunna sälja det ena kortet? Får de sälja det andra om de kan bevisa det, måste de skicka in kvitton då? Får de ta exakt vad inköpspriset var? Får de lägga på frakten de betalat. När priset på korten går upp efter introduktionen ska de då få ta lika mycket betalt som kortens ordinariepris eller måste de ta det gamla priset?

Det blir så himla många helt arbiträra faktorer som någon på vår sida ska sitta och avgöra på löpande band.

Alla frågor ovan svarar ju en "fri marknad" på. Utöver marknadsaspekterna så har vi ju också kommentarsfunktionen där användare kan diskutera annonsernas innehåll.

Just nu finns det en enda annons uppe där priset är satt till det MSRP kortet har enligt Nvidia. Budgivare har sedan bjudit över men priserna ligger ju fortfarande under det som kort (STRIX tex) listas för hos återförsäljare så jag ser personligen ingen stress i hur vi ska agera här.

Det jag däremot skulle vara beredd att titta närmare på är om vi ser carpetbombningar med annonser från samma användare på samma produkt. Typ om någon uppenbarligen köpt 30 kort och försöker sälja dem dyrt, då kanske vi kan titta på att förhindra det mer som en principiell signal.

Som sagt är det svårt att definiera ”nytt”. Ej använt? Använt lite? Tidsmässigt nytt? Nylanserat?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Moton:

Tycker inte folk ska få sälja saker som är helt nya. Varför ska vi gynna folk som köper in saker som har dålig tillgång så att dom ska få sälja det i vinst? De är ju människor som försöker sälja produkter dom inte fått hem ännu, senast:

"Tjena

Säljer ett 3080 Strix OC oöppnat och alla koder för geforce now & watch dogs går att använda

Får hem kortet någon gång nästa vecka och kan skickas omgående eller hämtas i Malmö

Säljer då jag inte har råd att ha kvar kortet

Bud gäller och säljes inte för mindre än priset jag betalat (10,390kr)"

Tycker det är skamlöst.

Hade det varit ok att skapa samma annons om säljaren hade gått minus på affären?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hade det varit ok att skapa samma annons om säljaren hade gått minus på affären?

Nej. Då får han ju skicka tillbaka produkten på öppet köp istället för att sälja.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Moton:

Nej. Då får han ju skicka tillbaka produkten på öppet köp istället för att sälja.

Okej, köper det. Men vart känner du man ska dra gränsen för att det är ok att sälja ett 3080 på marknaden, dvs när räknas det inte som nytt?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ja det är ju något som får diskuteras och tänkas igenom, kan inte vara för absurt. Men en bra start är ju att personen i fråga åtminstone fått hem produkten, kanske svårt att kontrollera också beroende på hur personen säljer produkten, kanske genom en max tid på budgivning eller något.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Moton:

Ja det är ju något som får diskuteras och tänkas igenom, kan inte vara för absurt. Men en bra start är ju att personen i fråga åtminstone fått hem produkten, kanske svårt att kontrollera också beroende på hur personen säljer produkten, kanske genom en max tid på budgivning eller något.

Mjo, det är lite det jag försöker belysa och få fram konkreta förslag på här i tråden.
Det är lätt att säga ”tillåt inte försäljning av nya saker” men svårare att definiera det hela.

I min erfarenhet går det inte då det inte är rimligt att geeks ska ha någon som måste kontrollera varje annons, kvitto etc för att se så varan inte är för ny utan istället mer rimligt att marknaden själva till viss del får styra om en vara säljer eller ej samt till vilket pris.

Sen är det klart, som UndaC påpekar, något helt annat om vi ser att det sätts i system (vilket vi ser ganska lätt)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Håller med Dimestam här att det blir extremt svårt att försöka sätta några vettiga regler för vad som är OK att sälja och inte. Tycker ni det är för dyrt, köp inte!

Ja, jag vet att det är lite brist, men det har redan börjat komma ut ganska många kort både här och på Blocket till eller under inköpspris, så det är ju en väldigt kort period som någon kunnat tjäna sig en hacka på detta sätt. Det finns ju också alltid en risk att säljaren inte blir av med kortet om tillgången ökar.

Om man bara "måste" ha en viss produkt men inte vill betala över butikspris, se till att förhandsboka den då, så står man i alla fall tidigt i kön.

Det enda jag tycker man ska vara lite extra observant på är om det dyker upp "skumma" typer som inte ens har produkten utan bara försöker scamma folk.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av NordhNet:

Slänger in detta som en liten blänkare

Som sagt är det svårt att definiera ”nytt”. Ej använt? Använt lite? Tidsmässigt nytt? Nylanserat?

Angående mitt citat där kan jag ju tillägga att det skrevs i samband med 3080 så att det bara fanns en annons gällde just då. Dock tycker jag inte att det direkt regnat in annonser heller.
Och de som har legat uppe har de allra flesta gått för vad jag, helt 100% personligen enbart, anser är inom "rimliga" nivåer.

Den dag det börjar regna in 10-pack för 50% påslag håller jag med om att vi har ett problem. Nu ser jag det mer som att folk irriterar sig på det och vill att vi också ska göra det och därför gå in och förbjuda det, snarare än att det är något nämnvärt "problem".

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Tycker inte folk ska få sälja saker som är helt nya. Varför ska vi gynna folk som köper in saker som har dålig tillgång så att dom ska få sälja det i vinst? De är ju människor som försöker sälja produkter dom inte fått hem ännu, senast:

"Tjena

Säljer ett 3080 Strix OC oöppnat och alla koder för geforce now & watch dogs går att använda

Får hem kortet någon gång nästa vecka och kan skickas omgående eller hämtas i Malmö

Säljer då jag inte har råd att ha kvar kortet

Bud gäller och säljes inte för mindre än priset jag betalat (10,390kr)"

Tycker det är skamlöst.

Tycker detta är lite löjligt då det finns ju folk som har förbokat och köpt hem grejer och inte kan ha de kvar för att något kan ha hänt i hemma.
Behöver pengarna till annat, bilen gick rasade på vägen hem eller vad som helst som man kanske inte hade räknat med?
Sen är folk villiga att punga ut vad det kostar så får dom väl göra det då? Om du inte gillar det och inte vill betala det så är det ju bara att skrolla vidare, skriv en report och ha en bra dag typ.
Är ju inte ditt eller mitt problem om folk slösar pengar på det, händer ju hela tiden när vissa special utgåvor på Konsoler och spel kommer begräsnat och säljer de för t.e.x 5000kr extra. Ser inget fel i det om folk nu vill betala betala för skiten är ju deras huvudvärk.

Permalänk
Medlem

@UndaC Behöver inte göra det så komplicerat. Räcker att ni tar ett beslut att temporärt inte tillåta försäljning av vissa produkter på marknaden som ni vet att det sker mycket scalping med. Hur länge förbudet gäller skiljer från produkt till produkt och det är bara att ta bort förbudet när ni tror att scalping inte sker för produkten i stor utsträckning längre.

Och angående personer som har "legit" anledning att sälja ett sånt här kort så är det väl bara för dom att istället utnyttja öppet köp och skicka tillbaka det till butiken man köpte det från.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional