Raspberry Pi 400 är komplett dator i ett tangentbord

Permalänk
Melding Plague

Raspberry Pi 400 är komplett dator i ett tangentbord

Med den senaste versionen av Raspberry Pi lånas idéer från 80-talets ikoniska hemdatorer, där hårdvaran huseras i tangentbordet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett riktigt 'hackerverktyg' från någon 80-tals 'sci-fi'-rulle.
Skulle kunna gå till en (mycket mindre tekniskt intresserad) polare och göra typ:

  1. Slänger fram min nya, COOLA, Raspberry Pi 400

  2. Säger att jag bara ska 'hacka lite'

  3. Kopplar in mig i hans dator

  4. Kompisen börjar gråta

  5. I win

Så enbart baserat på detta så är det någonting jag gärna skulle köpa

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg för en gångs skull. Andra liknande lösningar har varit så fula i mina ögon.

Äntligen är vi tillbaka i C64-format!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Om man kunde koppla datorn med usbC direkt till skärmen och få bild, ström, samt använda skärmen som hub för Alla kablar hade ju vart fränt

Permalänk
Medlem

Spontant ser jag inga användningsområden för egen del, men kan tänka mig att den skulle vara perfekt som surfdator åt föräldrarna, emulationsplattform vid TVn, tunn klient, etc.

Undrar i övrigt hur många potentiella företagskunder de tappar på att släppa den i rött/vitt utförande, istället för tråkigt svart?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

I like

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Perfekt surfdator till alla som redan har skärm och mus. Min första tanke var att den skulle passa som mediacenter/HTPC men sen kom jag på att det skulle bli rätt långa sladdar fram till teven, bättre med en vanlig RPi och ett trådlöst tangentbord.

Permalänk

Nu vet jag inte om Widi som var populärt runt 2013 har floppat. Men trådlös bildöverföring och trådlös mus känns självklart till denna produkt.

Permalänk
Medlem

Coolt men inget jag skulle köpa. Kör alltid SSH.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Spontant ser jag inga användningsområden för egen del, men kan tänka mig att den skulle vara perfekt som surfdator åt föräldrarna, emulationsplattform vid TVn, tunn klient, etc.

Undrar i övrigt hur många potentiella företagskunder de tappar på att släppa den i rött/vitt utförande, istället för tråkigt svart?

För de flesta användningsområden hade det väl varit bättre att ha datorn vid skärmen eller TVn med allt kablage där borta. Det blir ju inte en stilig lösning att ett halvdussin kablar in i tangentbordet och sen bort till TVn. Bättre att använda en vanlig PI och sen ett trådlöst tangentbord.

Riktigt frän liten grej ändå. Men jag ser inget bra användningsområde i verkligheten som inte blir klumpigt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Ser absolut intressant ut. Har i nuläget en NUC med ett trådlöst tangentbord för att köra främst SVT Play och Youtube mot en Samsung TV (via vpn då jag sitter utomlands). NUC:en känns onödigt kraftfull och jag skulle definitivt betala 1 000 SEK om jag kan köra med den här lösningen i stället.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Nu vet jag inte om Widi som var populärt runt 2013 har floppat. Men trådlös bildöverföring och trådlös mus känns självklart till denna produkt.

Och en rejäl Powerbank hade varit grymt

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha en sådan här, men vet fan inte till vad. Jag vet inte om barnen kanske vill koda på en sådan här. Lära sig lite. De vill mest köra scratch. Såg något sådant programmerings-OS till rpi innan. För att lära sig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv

Sugen på en med svensk layout men som med alla andra RPis jag köpt blir den nog dammsamlare eller undanlagd.

Att ha en ihop med ett minneskort för att köra Amibian hade varit läckert. Men frågan är hur tangentbordet är. En mekanisk TKL ihop med denna RPi hade nog varit ett kul projekt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag skulle vilja ha en sådan här, men vet fan inte till vad. Jag vet inte om barnen kanske vill koda på en sådan här. Lära sig lite. De vill mest köra scratch. Såg något sådant programmerings-OS till rpi innan. För att lära sig.

Kände exakt samma sak...
"Jag vill ha en................ men vad skall jag göra med den?"

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Häftig! Den skulle vara perfekt för min mors surfande.

Permalänk

I artikeln hittade jag ingen länk till var den säljs, så här kommer den:
https://www.raspberrypi.org/products/raspberry-pi-400/

Permalänk
Medlem

Kul idé! Trist med stympat tangentbord bara.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Coolt men inget jag skulle köpa. Kör alltid SSH.

Vad har SSH med saken att göra?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vad har SSH med saken att göra?

Att jag installerar rasbian, sätter i en ethernet kabel och slänger sedan pi:n bakom bokhyllan, källaren eller någon annanstans. Bättre att bara SSH:a in när man ska ändra något än att dra fram den, koppla in skärm etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Kul idé! Trist med stympat tangentbord bara.

Om du med stympat menar utan svenska tecken så ska det vara på gång. Om du menar att det är ett laptoptangentbord utan numpad och så, så är det värre förstås. Dock är ju formatet på kretskortet rätt lagom till att kanske moddas in i ett vanligt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Riktigt skysst idé, även om den inte direkt är ny.
Klockren som terminal dator.

Man får ju hoppas att själva enheten kommer att säljas separat.
Med all IO på samma sida så är den ju klockren för inbyggnation.

Permalänk
Medlem

Känner mest att den går helt bort om man sitter mer än 2 meter från skärmen, strömuttaget, eller ethernetuttaget (såvida man inte kör WIFI såklart, men det gör jag inte med den Raspberry PI jag har idag som mediaspelare).

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt att få åtminstone en fullstor hdmi-port med den större formfaktorn. Tittar man på bilderna inuti så ser man att kretskortet är stort nog att husera porten och tangentbordet är också stort nog att ha ett något bredare kretskort.

Som flera andra så vill jag ha en, men jag har ingen aning om vad jag ska ha den till.

Skrivet av Baxtex:

Att jag installerar rasbian, sätter i en ethernet kabel och slänger sedan pi:n bakom bokhyllan, källaren eller någon annanstans. Bättre att bara SSH:a in när man ska ändra något än att dra fram den, koppla in skärm etc.

Det här är enheten du kör ssh från

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Att jag installerar rasbian, sätter i en ethernet kabel och slänger sedan pi:n bakom bokhyllan, källaren eller någon annanstans. Bättre att bara SSH:a in när man ska ändra något än att dra fram den, koppla in skärm etc.

Det är ju uppenbarligen inte det som är målet med enheten.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Det här är kanske modellen för att jag skall ge mig in i "denna världen"....

Visa signatur

Civ. Ing. D ( LTH )
Hi-Fi & Hemmabionörd - redaktör på Faktiskt - Sveriges främsta Hi-Fi-forum
Hemautomation med Homey & HUE m.m.

Permalänk
Medlem

Ser roligt ut! Kul initiativ.

Jag saknar ett ordentligt tangentbord och en M.2-slot, dock. SD-card känns lite väl omodernt, även om jag fattar att det är billigt.
Men ja, vi får hoppas att detta slår och att utvecklingen fortsätter.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Confusion:

I artikeln hittade jag ingen länk till var den säljs, så här kommer den:
https://www.raspberrypi.org/products/raspberry-pi-400/

Säljs ju inte i Sverige via den länken så kan vara därför artikelförfattaren skippade det...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Coolt. Verkar inte finnas med svenskt/nordiskt tangentbord dock så det är tyvärr inte intressant för mig.

Permalänk
Medlem

Hade den gått att köra helt trådlöst hade jag varit riktigt sugen

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]