Utöka räckvidden på wifi, vad köpa?

Permalänk
Medlem

Utöka räckvidden på wifi, vad köpa?

Hej,

Jag skulle vilja utöka räckvidden på mitt wifi så att det räcker över hela tomten, går det? Från huset och till en annan byggnad som ligger i änden av tomten är det ca 100m, mellan hus och byggnaden har jag ett garage.

Tanken är att få täckning på wifi och kunna montera upp en övervakningskamera på garaget och en på byggnaden längst bort.

Vad köpa?

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

100m är i utkanten av vad som kan fungera med en rundstrålande antenn. Olika punkt-till-punkt lösningar med riktade antenner är dock möjliga, förutsatt att du har fri siktlinje mellan de punkter som skall anslutas.

Så om den garaget skymmer sikt mellan huset och den andra byggnaden blir det svårt att få Wifi att fungera mellan dem om du inte sätter upp antennerna på taken eller liknande.

Vad du skulle kunna göra är att sätta upp en trådlös brygga mellan huset och garaget, och en annan trådlös brygga från garage till den andra byggnaden.
Att däremot ha en enda router/accesspunkt som täcker alltihopa, det kommer inte att fungera.

Permalänk
Rekordmedlem

100 m är inget problem för en radiolänk men att ha en byggnad i signalvägen är oftast det för man behöver fri sikt för att inte signalnivån ska störtdyka. Kan du monter antennerna så att du kan åstadkomma fri sikt på nått sätt så vore det bra, att lyfta dem rejält genom montage på maströr eller undersök om det finns nån annan plats som kan ge fri sikt mellan ändarna på radiolänken.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Expertgissare

Gräva kabel till garaget och montera en AP mellan garaget och den andra byggnaden, kanske en AP mellan huset och garaget för att täcka upp där. Går också att sätta en switch i garaget som du kan koppla in AP och kamera via, så har du en stabil uppkoppling till kameran.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Går alla byggnaderna på samma elmätare så använd hempluggar, det har jag mellan huset och garaget och det funkar utmärkt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu