AMD Ryzen 5 5600X visar framfötterna i Cinebench

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fläkten på min bräda går bara på max när datorn startar, precis som chassifläktarna, GPU och CPU fläktarna. Har aldrig hört den vid spel eller benchmarks och chipset temperaturen verkar aldrig gå speciellt högt ändå.

Fläkten behövdes väl typ bara om man hade 2-4 NVME4 diskar som maxades samtidigt? Tror det var granska sällan de behövdes

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ozzed:

-- Text --
Blandar du inte ihop med Userbenchmark nu? Geekbench är neutralt och pålitligt. Det är Userbenchmark som är totalt värdelöst ur varenda aspekt som funnits, finns, och kommer att finnas

Ah det gjorde jag!
Tack för infon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mattemaz:

Vad tror ni om tillgången på 5600'?
Behöver man ta ledigt och låsa in sig, stänga av mobilen och bomba köpknappen.
Eller kan man lägga en order under kvällen?

Lite nojjig nu pga Nvidias släpp av 3080:/

Ja, det tror jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

På mitt moderkort startar fläkten när jag bootar datorn, och går bara under tiden bios-laddskärmen visas. Därefter startar den aldrig igen.

Skrivet av Mocka:

Fläkten på min bräda går bara på max när datorn startar, precis som chassifläktarna, GPU och CPU fläktarna. Har aldrig hört den vid spel eller benchmarks och chipset temperaturen verkar aldrig gå speciellt högt ändå.

Verkar vara väldigt blandat när jag läser runt om dessa fläktar, likt ett lotteri hur dessa små chipsetfläktar beter sig så valde att gå på det säkra med att köra på ett B550. Ser dock inte heller behovet att med att jag skulle köra flera m2-enheter samt fler än ett grafikmodem så det blir nog jätte bra

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Vad tror ni om tillgången på 5600'?
Behöver man ta ledigt och låsa in sig, stänga av mobilen och bomba köpknappen.
Eller kan man lägga en order under kvällen?

Lite nojjig nu pga Nvidias släpp av 3080:/

Jag tror att man nästan kan utgå från att man inte får tag i någon den första batchen, dessvärre, finns alltid en massa script kiddies som är snabbare och tillgången är tydligen låg enligt tex NotAnAppleFan

Visar sig dessutom Zen 3 vara den absolut snabbaste gamingprocessorn, vad tror du alla dom som dammsugit marknaden efter 3080/3090 kommer att kasta sig över. Det lär inte duga att ha näst snabbast för dom köparna.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ah det gjorde jag!
Tack för infon.

Men ja, angående det så skulle jag bli förvånad om de inte viktar om så att Intel ser bäst ut igen,

Ska bli intressant om det blir så, och om AMD tar hem segern även i generell prestanda, hur de i så fall motiverar sitt viktande, och om vissa fortfarande kommer hävda att de är pålitliga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fläkten behövdes väl typ bara om man hade 2-4 NVME4 diskar som maxades samtidigt? Tror det var granska sällan de behövdes

Det är mycket möjligt Har inte bra koll om jag ska vara ärlig.

Skrivet av THURGOOD:

Verkar vara väldigt blandat när jag läser runt om dessa fläktar, likt ett lotteri hur dessa små chipsetfläktar beter sig så valde att gå på det säkra med att köra på ett B550. Ser dock inte heller behovet att med att jag skulle köra flera m2-enheter samt fler än ett grafikmodem så det blir nog jätte bra

Du kommer säkert bli supernöjd

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Jo det är sant. För att lyckas kyla alla kärnor i hög hastighet så kan det bli rätt hett! Tror du klarar dig bra på ditt X570 AORUS ELITE

Jag hoppas det

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

såååå sugen på nytt från 3700x, blir o jobba över några månader o "betala av" 3080 o smälla in en 5950x även om ja inte kommer köra SAM så om allt stämmer imorn så kommer man kräma ur lite mer fps med den!

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Skrivet av Drunk3n_M4ster:

Tack för den utförliga listan på komponenter, tummen upp och jag hoppas du lyckas knipa en prolle på torsdag!

Tack, det skålar vi för i kaffe Jag sitter redan och väntar på att klockan ska slå tre...

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En annan har inget val. X470 UEFI kommer ju först i januari så jag får snällt sitta och vänta. Men jag får se det som så att jag förhoppningsvis då får lite lägre pris, lite bättre bin, barnsjukdomar läkta samt mer tid att läsa på hur man bäst pressar ur den sista droppen prestanda. Men naturligtvis är det i grunden bara "surt sa räven"-ursäkter.

Jusjta, inget bytt BIOS med stöd för Zen 3 förrän januari för dessa brädor. Väldigt trist!

Angående just bättre bin - jag funderar lite på hur mycket bättre dessa kommer att bli framöver. Zen 2 processorerna verkade mogna med tiden - om jag minns rätt var det bl.a. Buildzoid som nämnde att hans Day 1 3700X knappt kunde komma över 4.1 GHz medan den han fick tag på i år boostade utan problem till 4.3-4.4 GHz eller så. Har även hittat lite trådar på bl.a. Reddit där folk visar sina Ryzen 3600 från batch januari/februari i år som når 4.4 GHz all-core på 1.2V, bl.a.:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/gxm38l/r5_3600_2020_bat...

Men är det inte så att vi får bättre bin p.g.a enbart nod-förbättringar som sker med tiden, eller är dessa nod-förbättringar beroende av arkitekturen på något sätt? D.v.s. exempelvis om TSMC redan har förbättrat 7 nm noden så långt det går innan tillverkningen av Zen 3 CCDs påbörjades, kan vi förvänta oss att nyare Zen 3 processorer som produceras månader efter lanseringen kommer att generellt prestera (läs: boosta/överklockas) bättre?

Med detta sagt, Ryzen 5600X som testades av Jumper118 gick upp till i 4.952 GHz på en kärna medan 5900X som testades av u/zKyrex på Reddit hamnade kring 4.79-4.94 GHz på en kärna under Cinebench single-core:

https://www.sweclockers.com/nyhet/30708-amd-ryzen-5-5600x-vis...

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jo4mnr/5900x_can_reach_...

Visserligen resultat från enskilda exemplar av 5600X och 5900X, men verkar som att CCD som används i Ryzen 5600X är inte så lågt binnade jämfört mot Day 1 Ryzen 3600X (vs. 3900X)?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av THURGOOD:

Är det värt att chansa på en X570-bräda och hoppas på att fläkten inte brummar på som en åkgräsklippare eller ska man gå för en B550? valet hade varit super enkelt om den där fläkten ej hade suttit där.

På mitt x570-E som ändå inte är ett budgetkort så går fläkten en bit över 2500 rpm konstant, dock så hör man den inte.
Nu är jag en bit över 40, och ju äldre man blir desto sämre hör man höga frekvenser, så det är möjligt att någon yngre person
skulle höra, men i mina öron hör jag bara de vanliga chassifläktarna.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Jusjta, inget bytt BIOS med stöd för Zen 3 förrän januari för dessa brädor. Väldigt trist!

Angående just bättre bin - jag funderar lite på hur mycket bättre dessa kommer att bli framöver. Zen 2 processorerna verkade mogna med tiden - om jag minns rätt var det bl.a. Buildzoid som nämnde att hans Day 1 3700X knappt kunde komma över 4.1 GHz medan den han fick tag på i år boostade utan problem till 4.3-4.4 GHz eller så. Har även hittat lite trådar på bl.a. Reddit där folk visar sina Ryzen 3600 från batch januari/februari i år som når 4.4 GHz all-core på 1.2V, bl.a.:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/gxm38l/r5_3600_2020_bat...

Men är det inte så att vi får bättre bin p.g.a enbart nod-förbättringar som sker med tiden, eller är dessa nod-förbättringar beroende av arkitekturen på något sätt? D.v.s. exempelvis om TSMC redan har förbättrat 7 nm noden så långt det går innan tillverkningen av Zen 3 CCDs påbörjades, kan vi förvänta oss att nyare Zen 3 processorer som produceras månader efter lanseringen kommer att generellt prestera (läs: boosta/överklockas) bättre?

Med detta sagt, Ryzen 5600X som testades av Jumper118 gick upp till i 4.952 GHz på en kärna medan 5900X som testades av u/zKyrex på Reddit hamnade kring 4.79-4.94 GHz på en kärna under Cinebench single-core:

https://www.sweclockers.com/nyhet/30708-amd-ryzen-5-5600x-vis...

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jo4mnr/5900x_can_reach_...

Visserligen resultat från enskilda exemplar av 5600X och 5900X, men verkar som att CCD som används i Ryzen 5600X är inte så lågt binnade jämfört mot Day 1 Ryzen 3600X (vs. 3900X)?

Det som påverkar binning är främst yeild. DVS hur många kretsar per wafer som möter spec för en viss modell.

Som exempel så kan vi ta 3600X. de tidiga batcherna, på en "omogen" process har sannorlikt fler defekter per wafer pga att tillverkningstekniken för noden inte nått "perfektion" ännu, detta gör att det är fler "orenheter" per wafer som då ger sämre kiselkvalitet, och de som valideras för 3600X når med nöd och näppe upp till spec, och de "bättre" chipen går istället till 3700X, 3800X, och så vidare.

I takt med att processen mognar och själva tillverkningen blir bättre så är det fler chip som når spec och mer därtill, men (I det här fallet) AMD väljer ändå att paketera dem som 3600X då efterfrågan är större än t. ex 3700X, vilket innebär att man då fått en 3600X som egentligen har en spänning-frekvenskurva som gör att den mycket väl skulle kunna paketeras som en högre klockad modell, en med fler aktiverade kärnor etc, och resultatet för slutkunden blir då att de är lättare att klocka, och/eller håller högre boost även i ren stock då boost på Ryzen är väldigt opportunistisk.

Så nej det har inget med noden i sig eller arkitekturen att göra, utan är helt enkelt ett resultat av att när tiden går så lär sig (i det här fallet) TSMC att minimera defekter i kislet, och också att AMD, när tid passerat, lättare kan se vilka produkter som efterfrågas och paketera därefter.

Så det är tveksamt om 2 månader är tillräckligt för att det senare skall inträffa, men man kan ju hoppas. Då Zen2 och Zen3 tillverkas på samma nod så är den redan välutvecklad och har få defekter, vilket vi nu ser på Zen3-resultaten. De valideras ju så att de ska klara "minst" ditten och datten, inte "max ditten och datten".

Så i mitt fall får jag sätta hoppet till att, om jag har tur, få tag på en processor som skulle klara att valideras som en 5950X, men som av efterfrågeskäl har paketerats som en 5900X istället, men tror som sagt att det är för kort tid för att AMD skall kunna utvärdera efterfrågan och börja segmentera därefter.

Men vi såg ju i tidiga ZEN2-tester att AMD försökte "underpromise and overdeliver", och inte riktigt lyckades då. Men det jag sett hittills verkar lovande då en hel del exemplar verkar kunna gå ganska långt över utlovad maxboost

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.