Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Mekaniskt tangentbord för arbete.

Hej,

Jag har länge velat byta tangentbord på jobbet till något bättre. Där använder jag idag ett Microsoft t-bord kombo där jag bytt ut musen till en hemifrån.

Jag letar efter ett mekaniskt tangentbord med brytare som inte låter allt för mycket, bruna är de jag har privat och en kollega köpte nyss bruna till jobbet. Det fungerade faktiskt ok, öppet landskap så högre ljudnivå än så är ej ok.

Jag vill ha ett med bra byggkvalitet och skön skrivkänsla, ingen gaming på detta t-bord. Storleksmässigt vill jag absolut ha numpad men behöver inte vara fullsize. Trådat eller trådlöst spelar ingen roll utan här väljs det som är billigare. Budgeten är tajt då jag vill försöka få arbetsgivaren att stå för köpet och behöver då kunna argumentera för det. Handledsstöd är ett krav för mig och här vet jag inte vilka som är bra. Jag använder privat ett Ducky shine 4 med Duckys egna handledsstöd.

Tacksam för alla tips. Obs, utseendet är inte heller så viktigt så sak samma om det är RGB eller inte.

Tar alla sorters tips, gärna förslag under 1000kr men även dyrare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Utifrån din beskrivning så ska du ha ett Varmilo, det kanske faller på budgeten men kolla upp dom

Permalänk
Medlem

Gällande ljudnivån finns ju silent-brytare. Jag kör det på jobbet och låter typ lika mycket/lite som andra kollegors tangentbord som har sådant du beskrev i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Utifrån din beskrivning så ska du ha ett Varmilo, det kanske faller på budgeten men kolla upp dom

Verkar najs men osäker iom priset. Ska ha i åtanke om jag lyckas övertala arbetsgivaren.

Skrivet av Forsgren:

Gällande ljudnivån finns ju silent-brytare. Jag kör det på jobbet och låter typ lika mycket/lite som andra kollegors tangentbord som har sådant du beskrev i början.

Stämmer, men upp till och med bruna är godkända enligt chefen så det breddar utbudet lite iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Cherry MX Blue är sköna men kollegorna kanske inte blir så glada.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Faller det på pengarna så kan du kolla på ett Cooler Master med bruna brytare också, de är helt okej. Låter rappligare än ett Varmilo däremot men om du köper ett gäng O-ringar och petar dit så kanske det går att dämpa ner det lite. Jag har ett gammalt CM hemma som jag körde på innan jag började nörda ner mig och det fungerade bra under tiden jag använde det, däremot är stabilisatorerna på det tangentbordet skräp om man jämför med de "Cherry style" som sitter på mitt Varmilo vilket bidrar till att t.ex. space och enter låter mer än de borde göra annars. Fullt möjligt att de har bytt till bättre stabilisatorer på nyare modeller däremot, det vet jag ingenting om. Annars har du väl Ducky som ett mellanting mellan Varmilo och CM men de kanske också blir för dyra. Du borde kunna hitta ett sånt för under 1500 åtminstone.

Däremot kan jag känna att en arbetsgivare som inte kan tänka sig att köpa ergonomiska verktyg för en anställd som inte ens uppgår till två tusen prioriterar lite fel. Stolen du sitter på lär väl kosta minst det dubbla tänker jag, och skrivbordet säkert 6-8000 det med om det är höj- och sänkbart. Tittar du på hela din arbetsstation med möbler, dator, skärmar och allt sånt så är ett tangentbord för 1700kr inte jättemycket att bråka om kan jag känna om det ökar din komfort och ergonomi. Det är ju som att bjussa på att du får gå hem en timme tidigare på en fredag om man räknar det i rena pengar (säkert mer med tanke på skatter, arbetsgivaravgifter etc som tillkommer utöver din lön).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Faller det på pengarna så kan du kolla på ett Cooler Master med bruna brytare också, de är helt okej. Låter rappligare än ett Varmilo däremot men om du köper ett gäng O-ringar och petar dit så kanske det går att dämpa ner det lite. Jag har ett gammalt CM hemma som jag körde på innan jag började nörda ner mig och det fungerade bra under tiden jag använde det, däremot är stabilisatorerna på det tangentbordet skräp om man jämför med de "Cherry style" som sitter på mitt Varmilo vilket bidrar till att t.ex. space och enter låter mer än de borde göra annars. Fullt möjligt att de har bytt till bättre stabilisatorer på nyare modeller däremot, det vet jag ingenting om. Annars har du väl Ducky som ett mellanting mellan Varmilo och CM men de kanske också blir för dyra. Du borde kunna hitta ett sånt för under 1500 åtminstone.

Däremot kan jag känna att en arbetsgivare som inte kan tänka sig att köpa ergonomiska verktyg för en anställd som inte ens uppgår till två tusen prioriterar lite fel. Stolen du sitter på lär väl kosta minst det dubbla tänker jag, och skrivbordet säkert 6-8000 det med om det är höj- och sänkbart. Tittar du på hela din arbetsstation med möbler, dator, skärmar och allt sånt så är ett tangentbord för 1700kr inte jättemycket att bråka om kan jag känna om det ökar din komfort och ergonomi. Det är ju som att bjussa på att du får gå hem en timme tidigare på en fredag om man räknar det i rena pengar (säkert mer med tanke på skatter, arbetsgivaravgifter etc som tillkommer utöver din lön).

Jag gick igenom det lite noggrannare med chefen än ett snabbt samtal. Tyvärr har vi bara godkända ÅF att köpa från och får ej köpa privat så detta gick åt skogen. Jag kanske skaffar ett G915 till mig själv och tar mitt Ducky till jobbet.
Det som fanns att välja på som såg bäst ut där var Logitech MK850 vilket är långt ifrån vad jag är ute efter (och det är ett icke mekaniskt T-bord de ska ha 900kr ex moms för).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag gick igenom det lite noggrannare med chefen än ett snabbt samtal. Tyvärr har vi bara godkända ÅF att köpa från och får ej köpa privat så detta gick åt skogen. Jag kanske skaffar ett G915 till mig själv och tar mitt Ducky till jobbet.
Det som fanns att välja på som såg bäst ut där var Logitech MK850 vilket är långt ifrån vad jag är ute efter (och det är ett icke mekaniskt T-bord de ska ha 900kr ex moms för).

Jaha, ja det var ju lite sämre då. För egen del har vi också avtalsleverantörer men kan köpa utanför avtal så länge det går via rätt kanaler men det kanske inte är något du har möjlighet till eller orkar kladda med

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag gick igenom det lite noggrannare med chefen än ett snabbt samtal. Tyvärr har vi bara godkända ÅF att köpa från och får ej köpa privat så detta gick åt skogen. Jag kanske skaffar ett G915 till mig själv och tar mitt Ducky till jobbet.
Det som fanns att välja på som såg bäst ut där var Logitech MK850 vilket är långt ifrån vad jag är ute efter (och det är ett icke mekaniskt T-bord de ska ha 900kr ex moms för).

Gör som jag, köp ett eget tangentbord som du kan använda på jobbet, använda hemma när du känner för det och plocka med vidare till eventuella framtida arbetsgivare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Jaha, ja det var ju lite sämre då. För egen del har vi också avtalsleverantörer men kan köpa utanför avtal så länge det går via rätt kanaler men det kanske inte är något du har möjlighet till eller orkar kladda med

Det går bra för småsaker som kablar och adaptrar men tyvärr inte för specifikt mus och tangentbord. Jobbar på Sveriges största Telco så kan du lista ut vilken.

Skrivet av anon228747:

Gör som jag, köp ett eget tangentbord som du kan använda på jobbet, använda hemma när du känner för det och plocka med vidare till eventuella framtida arbetsgivare

Japp, tänkte köpa nytt gamingbord till mig som jag har kikat på och "villhövt" ett tag så tar jag mitt Ducky Shine 4 som arbetstangentbord. Den har nämligen basicly de krav jag letar efter ändå.

Tack alla för tips, ska ha lite koll på Varmilo i framtiden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.