Permalänk
Medlem

Budgetbygge, första på 10+ år

När många av kollegorna sitter och spelar på fritiden är jag återigen sugen att ge mig in i igen. Har inte byggt den dator på 10+ år och känner mig verkligen inte bekväm/kunnig nog för att plocka ihop ett vettigt bygge själv utan feedback.

Eftersom jag inte spelat på länge är jag osäker på hur mycket jag faktiskt kommer spela och har valt att lägga mig på en ganska låg budget - åtminstone inledningsvis. Hade tänkt mig i runda slängar på 6k men med tillräcklig motivation att lägga på lite extra så kan jag övertalas till det.

Hur ser mitt första bygge ut? Uppskattar feedback!
Ska sägas att jag har hårddiskar hemma jag kan använda, därför inte lagt så mycket pengar på det!

Permalänk
Medlem

För den budgeten ser det inte så pjåkigt ut. Skulle dock rekommendera en större SSD. 120GB går snabbt att göra slut på.
Kan du få tag på en så är Ryzen 3300X en mycket bättre CPU för ungefär samma pris.

Var medveten om att en lågbudgetdator av den där typen kommer att kännas rätt föråldrad och i behov av uppgradering om bara ett par år.

Permalänk
Medlem

Att lägga till en tusenlapp till är att rekommendera. En Ryzen 3600 och ett Nvidia 1660 super rekommenderar jag som uppgradering på ditt bygge.

Det är dålig tillgång på 3300x för tillfället, annars hade det varit ett bra val.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Var medveten om att en lågbudgetdator av den där typen kommer att kännas rätt föråldrad och i behov av uppgradering om bara ett par år.

Yes! Medveten om detta och tanken är nog att bygga en ny inom 1-2 år eller så. Bli mer utförlig burk då. Tack för input

Skrivet av ekhyddan:

Att lägga till en tusenlapp till är att rekommendera. En Ryzen 3600 och ett Nvidia 1660 super rekommenderar jag som uppgradering på ditt bygge.

Det är dålig tillgång på 3300x för tillfället, annars hade det varit ett bra val.

Ska kolla upp 3300x/3600 och se om det finns tillgängligt någonstans. Kanske värt att lägga på en tusenlapp ändå!

Permalänk
Medlem

Det finns 3300x processor att köpa på cdon för 1918 kr men man får en 3600 för en hundring mer. Jag menade att det inte finns någon 3300x för ett rimligt pris (1500 kr) för tillfället.

Men här är en bra deal för en Ryzen 3100: https://www.amazon.se/AMD-Ryzen-Processor-Cache-Boost/dp/B087...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Hade rekommenderat något i denna stilen om du ändå tänkt att uppgradera inom en relativt snar framtid. Denna konfigen ger dig bättre uppgraderingsmöjligheter i framtiden pga B550 och 650 w psu. Du får även betydligt mer och snabbare lagring.

Om du kan så hade jag försökt knipa en begagnad GPU på marknaden, du får mest för pengarna på det sättet.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem

Finns mycket fina grafikkort på begagnatmarknaden nu..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Hade rekommenderat något i denna stilen om du ändå tänkt att uppgradera inom en relativt snar framtid. Denna konfigen ger dig bättre uppgraderingsmöjligheter i framtiden pga B550 och 650 w psu. Du får även betydligt mer och snabbare lagring.

Om du kan så hade jag försökt knipa en begagnad GPU på marknaden, du får mest för pengarna på det sättet.

https://komponentkoll.se/bild/mxaas.png

Det där såg faktiskt jävligt trevligt ut. Hur länge kommer 3100 hålla sig?

Skrivet av Elfsberg:

Finns mycket fina grafikkort på begagnatmarknaden nu..

Ska se om jag hittar något vettigt på begagnatmarknaden, alternativt se om det dyker upp något på black friday. Några speciella kort jag bör ha utkik för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av skråkan:

Det där såg faktiskt jävligt trevligt ut. Hur länge kommer 3100 hålla sig?

Ska se om jag hittar något vettigt på begagnatmarknaden, alternativt se om det dyker upp något på black friday. Några speciella kort jag bör ha utkik för?

Hur länge den kommer hålla är en väldigt svår fråga att svara på. Det beror till största delen på vilka krav du har på datorn.
Om du endast planerat spela på datorn som det mest krävande lär den hålla ett tag.

Fördelen med detta bygget är att säg om t.ex 1-2 år kommer du kunna slänga in en AMD 5000-serie och få en stor prestandaskjuts.

När det kommer till de flesta spel är det fortfarande GPU som är den viktigaste komponenten. Hade hållit utkik efter allt som ger minst 1660 super i prestanda.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Hur länge den kommer hålla är en väldigt svår fråga att svara på. Det beror till största delen på vilka krav du har på datorn.
Om du endast planerat spela på datorn som det mest krävande lär den hålla ett tag.

Fördelen med detta bygget är att säg om t.ex 1-2 år kommer du kunna slänga in en AMD 5000-serie och få en stor prestandaskjuts.

När det kommer till de flesta spel är det fortfarande GPU som är den viktigaste komponenten. Hade hållit utkik efter allt som ger minst 1660 super i prestanda.

Känns som att detta är vägen att gå, att inte dumsnåla nu och se det över längre sikt! Kommer nog köra på detta men se om jag eventuellt kan hitta ett begagnat grafikkort att stoppa i.

Tusen tack för all hjälp! Uppskattar det verkligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av skråkan:

Känns som att detta är vägen att gå, att inte dumsnåla nu och se det över längre sikt! Kommer nog köra på detta men se om jag eventuellt kan hitta ett begagnat grafikkort att stoppa i.

Tusen tack för all hjälp! Uppskattar det verkligen

Du är varmt välkommen! Bara att hojta till om det är något mer du undrar över.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@pavl1sh Till en speldator finns det igen anledning att köpa vare sig R3 3100 eller R5 2600X. i3 10100F respektive i5 10400F krossar de i spel. i3 10100F är billigare än en R3 3100, men är nästan ikapp en R3 3300X!?! (Se andra videon). R3 3300X är ändå en okej deal, om den skulle finnas i lager. R5 3600 är också en bra deal men utanför budget om man köper ny idag. Så under 2000 kronor så dominerar Intel processormarknaden just nu.
(Ovanstående gäller endast så länge i5 10400F kostar 1499:-, R3 3300X är slut i lager och R5 3600 inte kommit på utförsäljning ännu, men det är så det ser ut just nu...)

Intel VS AMD

Kolla på de här listorna! Denna som är enklare att uppgradera med ett snabbare grafikkort i framtiden (byt helst ut grafikkortet mot begagnat GTX 1070.)

Denna med mer prestanda idag.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Byggde ihop något liknande i somras. Jag valde Ryzen 3 3100 mestadels p ga det låga priset, men visserligen också för att det är kul att se hur långt det räcker. Överklockade till stabila 4.2GHz och det finns inte ett spel jag provat där inte GPUn sätter gränsen långt före processorn.

GPUn i fråga är ett MSI RX 570 Armor 8GB. Hade jag fått göra om mitt val idag hade jag inte dumsnålat där utan gått på ett GTX 1660 Super istället. I dagsläget kan jag köra i stort sett allt på medium-high, 1080p 60FPS. Någon tusenlapp till hade framtidssäkrat så mycket mer med facit i hand.

Permalänk
Medlem

Nä nu blir det nog att jag slår till på detta bygget ikväll! Känns som fullt tillräckligt för mina behov och ger viss uppgraderingsmöjlighet!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av skråkan:

Nä nu blir det nog att jag slår till på detta bygget ikväll! Känns som fullt tillräckligt för mina behov och ger viss uppgraderingsmöjlighet!

Som sagt så är i3 10100F både billigare och snabbare.

Intel i3 10100F VS AMD R3 3100

1650 Super för bara en dryg hundralapp mer presterar betydligt bättre än ett RX 570.

GTX 1650 Super VS RX 570

A-Data XPG SX8200 Pro M.2 må vara snabb, men i spel kommer man inte märka någon skillnad och man klarar sig precis lika bra med en långsammare disk.

Corsair VS650 är bara 80+, från 2014 och dessutom utgången. För bara sextio kronor mer kan du få den mycket bättre, 80+ Bronze, helt nya Corsair CV650.

Betydligt snabbare och även billigare än Sea-foam Okapi.

Ännu snabbare för ungefär samma pris som Sea-foam Okapi.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|