AMD Ryzen 5000-processorer säljs till överpris av ockrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Jag är emot scalpers rakt igenom.
Finns inget undantag i min bok kring detta.

Men lösningen är inte att Swec förbjuder det eller någon annan för den delen heller. Lösningen är att folk slutar handla nya produkter ifrån någon annan än kända ÅF som följer riktpriserna satta av tillverkaren. Det skulle ju orsaka att scalpers helt plötsligt får en massa röda siffror i sina ekonomiska kalkyler vilket enligt mig är jättebra.

lite väl optimistiskt tycker jag att ingen som är intresserad av produkten ska köpa av scalpers. visst låter det fint, men så lär det nog aldrig bli i praktiken.

röda siffror lär de inte heller få, det är väl inte konstigare än att returnera produkterna om de inte får dem sålda. ungefär noll risk att scalpa datordelar tänker jag mig.

om man anser att scalping är oönskat beteende (vilket jag gör), så tror jag att en rimlig väg att gå är att försvåra och förbjuda i den mån det går. det sweclockers kan göra i det fallet är att inte vara en del av problemet.

Permalänk
Medlem

Bland annat head-fi forums tillåter inte folk att sälja vidare prylar till högre priser än de betalat för dem. Tycker jag är bra regel som kunde införas på många fler ställen. Själv tillåter inte min moral att göra vinst på så sätt, jag får mera glädje utav att veta jag fick produkten såld vidare till en person som antagligen kommer behöva den mer. Kapitalism är på både gott och ont, allt ska inte handla om pengar här i livet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Många som försvarar skalpers här, Och det är väll okej att försöka tjäna lite pengar. Men att klaga tycker jag är okej iaf för det är ingen bra utveckling precis som att spekulation på bostadspriser lett till högre priser där det nu ofta förbjuds att köpa för spekulation.

* varken slutkund eller producent önskar denna mellan hand iom deras försök att stoppa det. Många löser det genom någon form av license som förbjuder folk att agera mellanhänder. Det som önskas här är kanske bättre lösningar som faktiskt kan motverka eller göra det avtalsbrottsligt med scalpers om det är producentens önskan.

* Många som försvarar detta med trasiga jämförelser. Skalping skapar en artificiell efterfrågan och skulle man bara ha tillräckligt med kapital skulle man kunna etsa in sig obefintligt vilket leder till en högre kostnad för ALLA slutkunder även de som väntar.

* Om skalping görs i ett vinst syfte, då bör det även beskattas.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av RPGWiZaRD:

Bland annat head-fi forums tillåter inte folk att sälja vidare prylar till högre priser än de betalat för dem. Tycker jag är bra regel som kunde införas på många fler ställen. Själv tillåter inte min moral att göra vinst på så sätt, jag får mera glädje utav att veta jag fick produkten såld vidare till en person som antagligen kommer behöva den mer. Kapitalism är på både gott och ont, allt ska inte handla om pengar här i livet.

Hur reglerar de det, måste säljaren posta kvitto i sin annons då?
Och får de ta betalt för frakt (den de betalat när de köpte produkten och sedan för att skicka vidare till köparen)?

Om de köpte det på en rea för ett halvår sedan men ordinariepris nu är 10% dyrare, får de sälja den till nuvarande ordinariepris eller är det deras originalinköpspris (styrkt med kvitto då tex) som gäller?

OBS: menar inte detta som retoriska frågor, är intresserad på riktigt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Så du menar att de som tycker Ryzen är för dyrt på Pizzerian har kunnat gå till ICA och köpa istället?

Nej, en bättre jämförelse hade varit om Pizzerian använt bottar för att köpa upp all cola från ICA, för att sedan sälja den dyrare själv för att göra vinst. För det är exakt det som har hänt här.

Folk som inte gillar Pizzerians läskpriser har i verkligheten möjlighet att köpa på ICA istället, men de som inte gillar Scalper-priser tvingas ändå acceptera dem då processorerna inte finns att få tag på någon annanstans.

Jag vet flera som inte direkt badar i pengar som har sålt av sina gamla Ryzen innan release för att ha råd med en Ryzen 5000. Dessa personer står nu helt utan processor för obestämd tid frammåt, för att några jävla scalpers vill "tjäna lite extra pengar". Det är ett vidrigt beteende och kan knappast ursäktas med "den fria marknaden".

Men de gjorde ju aktivt valet att sälja sin egna processor, de får nog ta och skylla sig själv, i vart fall lite grann. Jag betvivlar starkt att deras behov av en ny processor var så monumental att risken att bli utan CPU var rimlig.

Inte för att scalping är något trevligt, men det finns ju för att det fungerar. Systemet tillåts att utnyttjas på detta viset för att:
A - Spelreglerna tillåter detta (lagar etcetc).
B - Tillverkaren har inte tillgodoset marknadens behov.

Så du kan jobba för antingen att etablera någon form av reglering som inför skarpare kontroll av hur varor får säljas i Sverige. Eller så kan du kritisera tillverkaren (i detta fall AMD) för att de inte har tillgodosett efterfrågan.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wessmen:

Din jämförelse är skit och det vet du också.

Skulle pizzabagaren köpa upp ALL Coca Cola och Chips så lovar jag att du också hade reagerat till slut.

Men jag vet inte, du kanske känner någon ICA-butik som säljer obegränsat med RTX3080 så folk slipper handla hos Pizzabagaren?

Edit: Ett annat bra exempel är när ett företag köper upp patentet till en medicin och sedan höjer priset 3000%.

Är det också okej?

Hmm. Hur vet vi att scalpers köpt alla kort/processorer?
Kan vi avgöra om de står för 1% eller 20% av köpen?
Man kan se annonser både här och där. Men det kan ju fortfarande utgöra en väldigt liten del av den totala försäljningen från butikerna.

En möjlighet är att det inte gjort så stor skillnad. Dessutom så lär väl folk som köpt på andrahandsmarknaden ta bort sina bokningar från butikerna.

Jag tycker bara det är så svårt att veta här.

Edit:
Får kanske tillägga att jag inte tycker det är jättekul med komponentbristen heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst är det en risk man tar, och visst kan det vara svårt att få tag på nya produkter, även utan Scalpers, men problemet förvärras ju något väldigt av att vissa som då alltså inte ens tänkt ha glädje av att använda produkten fråntar den möjligheten från någon annan, som faktiskt tänkt ha glädje av den, och det är detta som stör mig mest.

De som bara utnyttjar möjligheten att bokstavligen köpa sig pengar ser inte människorna eller livshistorierna bakom de som de fråntar glädje och nytta, utan de ser bara de extra pengarna de tjänat,

Jag har inget emot att folk tjänar pengar, inte alls, men sker det på andras bekostnad så känns det fel tycker jag. Men ja det mesta som kan sägas om det har väl sagts, så känns klokt att avrunda där.

Om AMD istället satt MSRP $100 högre så hade folk också blivit förbannade, så det hade inte varit en bra lösning.

Är väl icke en folkerätt att köpa en ny processor.
Om där finns et marknad så är det väl ok att säjla dom för ett höger pris.

Testa och köp en ny Porsche 911 GT3 och kolla hur manga som köper en sån för at sälja den med vinst. Har aldrig hört om en Porsche scalper.

Om det var livsviktig medicin som blev köpt och såld x10 på svarta marknaden, var denna tråd relevant.

Come on get a life.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hur reglerar de det, måste säljaren posta kvitto i sin annons då?
Och får de ta betalt för frakt (den de betalat när de köpte produkten och sedan för att skicka vidare till köparen)?

Om de köpte det på en rea för ett halvår sedan men ordinariepris nu är 10% dyrare, får de sälja den till nuvarande ordinariepris eller är det deras originalinköpspris (styrkt med kvitto då tex) som gäller?

OBS: menar inte detta som retoriska frågor, är intresserad på riktigt.

Det är inte 100% kontrollerat om jag minns rätt, de har inte tagit i bruk kontroller som så även om det förstås skulle gå att påtvinga att säljaren måste visa kvitto så tycker jag det kanske inte rätt det heller (det kan ju diskuteras men själv är jag mera på den vägen att köparen kan begära kvitto och om det visar sig att försäljaren har gjort vinst kan man ta kontakt i efterhand så kan ju säljaren antingen bli varnad eller bannad från köp/sälj delen så motverkar man åtminstone "serie" ockrare). Det är väl upp till var och en att köpa saker utan kvitto sen så tycker man kanske inte kan påtvinga det direkt.

Jag tror det var faktiskt så att man fick inte sälja vidare med vinst det man köpt på rabatt heller, man får ta betalt extra för postfrakt om jag kommer ihåg vilket är säkert rimligt.

Tror det var så att de litar sig på att användarna rapporterar ifall det framkommer (oftast frågar man ju efter kvitto pga. garanti) så visar det sig i efterhand att försäljaren sålt med vinst så har köparen rätt att bevisa detta till admins på forumet som då kan besluta att varna/banna försäljaren beroende på nu vilka regler som gäller.

Nu är kanske sweclockers inte det bästa jämförelsen då Head-Fi har massa problem med folk som säljer från fattigare länder och livnär sig på detta sättet.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

tycker vissa här låter ungefär som jag gjorde som 15-åring. "fria marknaden löser allt!"

Intressant sätt att argumentera, där du antyder att de som inte har samma åsikt som dig förmodligen är omogna/unga.
Har personligen svårt att se den moraliska skillnaderna på det som kallas scalping med kapitalism i övrigt.
Isf ser jag det som värre moraliskt att tjäna pengar på saker som är livsavgörande för en människa såsom sjukvård, mat, medicin etc.

Att inte komma över en ny pryl på relase är något man överlever utan, mat är inget man överlever utan.
Men det är kanske sådant man kommer till insikt till när man är 30+ ;).

Permalänk
Medlem

Är väl samma personer som klagar på scalpers som betalar 10 dollar för sina windowslicenser.

Visa signatur

Ryzen 5900x@3700 MHz | 64GB Kingston Fury 3600 CL18 | MSI MAG B550 Tomahawk | Powercolor Radeon RX 7800XT Hellhound 16GB | Noctua NH-D15 | FD Meshify 2 Compact | Seasonic Focus GX 750W | WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Ockrare?? Vad hände med det fina ordet scalpers?

Det här är bara tillverkarnas fel!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Intressant sätt att argumentera, där du antyder att de som inte har samma åsikt som dig förmodligen är omogna/unga.

jag tyckte det var lite roligt bara, men kanske var lite osmakligt. jag plockar bort det inlägget då så blir alla nöjda förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

jag tyckte det var lite roligt bara, men kanske var lite osmakligt. jag plockar bort det inlägget då så blir alla nöjda förhoppningsvis.

Nej men det är roligt att diskutera. Jag har uppdaterat mitt inlägg lite.
Jag har full förståelse för att man kan bli irriterad och besviken när man inte lyckas komma över en pryl som man har ställt sig in på att man bara måste ha. Och då är det lätt att samla inre ilska och hitta något man kan rikta sin inre ilska emot så som i detta fall mot scaplers.

Har för mig jag såg en annons på ett 3080 av en privatperson på swec där överskottet på budgivning gick till välgörande ändamål. Det är ju lite fint tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Men de gjorde ju aktivt valet att sälja sin egna processor, de får nog ta och skylla sig själv, i vart fall lite grann. Jag betvivlar starkt att deras behov av en ny processor var så monumental att risken att bli utan CPU var rimlig.

Inte för att scalping är något trevligt, men det finns ju för att det fungerar. Systemet tillåts att utnyttjas på detta viset för att:
A - Spelreglerna tillåter detta (lagar etcetc).
B - Tillverkaren har inte tillgodoset marknadens behov.

Så du kan jobba för antingen att etablera någon form av reglering som inför skarpare kontroll av hur varor får säljas i Sverige. Eller så kan du kritisera tillverkaren (i detta fall AMD) för att de inte har tillgodosett efterfrågan.

Skrivet av Kml:

Är väl icke en folkerätt att köpa en ny processor.
Om där finns et marknad så är det väl ok att säjla dom för ett höger pris.

Testa och köp en ny Porsche 911 GT3 och kolla hur manga som köper en sån för at sälja den med vinst. Har aldrig hört om en Porsche scalper.

Om det var livsviktig medicin som blev köpt och såld x10 på svarta marknaden, var denna tråd relevant.

Come on get a life.

Nu finns det redan andra i tråden som smulat sönder argumentet att det inte spelar någon roll för det är "lyxkonsumtion", så jag känner inte att jag behöver gå in djupare på varför det inte håller.

Men i mitt eget exempel jag trog upp så handlar det om folk som har det här som en hobby och tycker det är kul med nytt, vilket man faktiskt kan ha även om man inte badar i pengar. Men konsekvensen blir ju då arr man får sälja av annat (i det här fallet sin gamla processor) för att kunna ha råd med en ny, och om inte scalpers fanns så hade det fungerar bättre. Det finns förståss en risk att tillgången är så skral och efterfrågan är så stor att man blir utan ändå, men i sådant fall är det ju för att den avsedda marknaden gjort sitt. Scalpers vill ju inte ens köpa processorn för att de vill ha den i sin ägo, utan för dem så blir det bara ett instrument för att extrahera pengar ur systemet utan att bidra det minsta lilla själva. Jag ser inte hur man med någon måttstock kan försvara ett sådant beteende.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu finns det redan andra i tråden som smulat sönder argumentet att det inte spelar någon roll för det är "lyxkonsumtion", så jag känner inte att jag behöver gå in djupare på varför det inte håller.

Men i mitt eget exempel jag trog upp så handlar det om folk som har det här som en hobby och tycker det är kul med nytt, vilket man faktiskt kan ha även om man inte badar i pengar. Men konsekvensen blir ju då arr man får sälja av annat (i det här fallet sin gamla processor) för att kunna ha råd med en ny, och om inte scalpers fanns så hade det fungerar bättre. Det finns förståss en risk att tillgången är så skral och efterfrågan är så stor att man blir utan ändå, men i sådant fall är det ju för att den avsedda marknaden gjort sitt. Scalpers vill ju inte ens köpa processorn för att de vill ha den i sin ägo, utan för dem så blir det bara ett instrument för att extrahera pengar ur systemet utan att bidra det minsta lilla själva. Jag ser inte hur man med någon måttstock kan försvara ett sådant beteende.

Tror majoriteten av all "scalpad" hårdvara som säljs på blocket, tradera eller swec är fångad av vanligt folk som hamrar lite mer på F5 än de som blir utan. Knappast så det är stora konglomerat som köper upp globalt och kränger till överpriser på svensk andrahandsmarknad. Så svårt va de inte att få tag på nya ryzen vad jag upplevde. Fanns kvar på tex komplett långt efter 15 på release så om man vill ha får man allt vara lite mer på tårna än att gnälla på de som faktiskt engagerade sig, oavsett man kallar dem för scalpers eller lyckostar.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Verkar vara rätt många just scalpers i den här tråden som fösöker försvara sitt eget beteende, det är tillåtet och bara fri marknad. Fine, det är sant, men det är likförbannat ett otrevligt beteende och en oönskad mellanhand mellan säljare och konsument. Oavsett det, problemet beror inte på scalpers i första hand utan på att AMD/Nvidia lanserar produkter med MYCKET lägre volym än förväntad efterfrågan. Då blir det så här. AMD/Nvidia har störst del själva i fenomenet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Så de som redan satt på Zen2 och har sålt, ska köpa Zen2 igen tills de får tag på den Zen3-procesor de ville ha, eller hur menar du?

Låter som att de personerna försökt att tjäna så mycket som möjligt genom att spekulera med sina prylar innan priserna sjunker när nya grejer kommer ut. Det är en risk man tar där. För att få in mer slantar.

Jag funderar lite på om inte de på sätt och vis är inne i samma branch som dessa scalpers ;).
Nää - det tycker jag såklart inte egentligen hehe.
Skillnaden är ganska enkel.

Men frågan är relevant ändå.

Man kan välja att inte sälja förrän utbudet är säkrat i handeln. Eller chansa. Kan resultera i vinst direkt, eller i att man får köpa tillbaka liknande grejer vilket kanske till och med blir lite förlust. Eller att man sitter utan grejer ett tag och ändå får ut mer slantar för det man önskar avyttra.

Skrivet av Ozzed:

Jag är inte en av dem som tror på bottar på Sweclockers. Men en snabbkoll i annonserna så verkar det som att en del äkta människor köpt ny hårdvara de inte ens använt, utan bara tänker sälja till ett högre pris för att tjäna pengar.

I min bok är det ingen skillnad på en bot och en person som nöter ner F5 för att bli en av dem som får tag på en produkt tidigt med enda avsikten att sälja den till högre än inköpspris. Rent moraliskt är det lika förkastligt. Om spekulationsekonomi är intresset så vad fan, håll på med aktier eller något. Men att förstöra andras hobby bara för att man vill tjäna pengar? Det är lägre än Glocalnet.

Ja det är lite surt. Men kanske inte är så utbrett egentligen? Svårt att vikta om det här är ett reellt problem eller mest något som oroar och att några enstaka komponenter handlas på det här sättet.
Även om det är mer utbredd så kanske det inte påverkar allt för mycket ändå.
Första 2-3 månaderna kommer samma antal processorer och grafikkort hitta ut till samma antal riktiga köpare oavsett. Fast en del har tagit omvägen via en scalper.
De som förlorar är väl de som köper dessa kort på andrahandsmarknaden för högre priser utan alla skydd från exempelvis konsumentköplagen. Och ja, den typen av köp avråder jag ifrån ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zrbit:

Köp nu, betala zen.

Är det inte det som kallas för znabblån, brukar vara ockerränta på dom.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Verkar vara rätt många just scalpers i den här tråden som fösöker försvara sitt eget beteende, det är tillåtet och bara fri marknad. Fine, det är sant, men det är likförbannat ett otrevligt beteende och en oönskad mellanhand mellan säljare och konsument. Oavsett det, problemet beror inte på scalpers i första hand utan på att AMD/Nvidia lanserar produkter med MYCKET lägre volym än förväntad efterfrågan. Då blir det så här. AMD/Nvidia har störst del själva i fenomenet.

Tror många i tråden är emot "förbud" av scalping på sweclockers - det behöver inte betyda att man är scalper själv eller för den delen uppskattar scalpers.

Finns mycket jag inte tycker om här i världen - men det betyder inte att jag vill förbjuda det.

Håller med dig helt kring AMD/Nvidia-biten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Tror majoriteten av all "scalpad" hårdvara som säljs på blocket, tradera eller swec är fångad av vanligt folk som hamrar lite mer på F5 än de som blir utan. Knappast så det är stora konglomerat som köper upp globalt och kränger till överpriser på svensk andrahandsmarknad. Så svårt va de inte att få tag på nya ryzen vad jag upplevde. Fanns kvar på tex komplett långt efter 15 på release så om man vill ha får man allt vara lite mer på tårna än att gnälla på de som faktiskt engagerade sig, oavsett man kallar dem för scalpers eller lyckostar.

Skrivet av Söderbäck:

Låter som att de personerna försökt att tjäna så mycket som möjligt genom att spekulera med sina prylar innan priserna sjunker när nya grejer kommer ut. Det är en risk man tar där. För att få in mer slantar.

Jag funderar lite på om inte de på sätt och vis är inne i samma branch som dessa scalpers ;).
Nää - det tycker jag såklart inte egentligen hehe.
Skillnaden är ganska enkel.

Men frågan är relevant ändå.

Man kan välja att inte sälja förrän utbudet är säkrat i handeln. Eller chansa. Kan resultera i vinst direkt, eller i att man får köpa tillbaka liknande grejer vilket kanske till och med blir lite förlust. Eller att man sitter utan grejer ett tag och ändå får ut mer slantar för det man önskar avyttra.

Ja det är lite surt. Men kanske inte är så utbrett egentligen? Svårt att vikta om det här är ett reellt problem eller mest något som oroar och att några enstaka komponenter handlas på det här sättet.
Även om det är mer utbredd så kanske det inte påverkar allt för mycket ändå.
Första 2-3 månaderna kommer samma antal processorer och grafikkort hitta ut till samma antal riktiga köpare oavsett. Fast en del har tagit omvägen via en scalper.
De som förlorar är väl de som köper dessa kort på andrahandsmarknaden för högre priser utan alla skydd från exempelvis konsumentköplagen. Och ja, den typen av köp avråder jag ifrån ;).

Ja om det är så att varan tar slut PGA äkta hög efterfrågan/låg tillgång -tough shit. Men folk som köper utan avsikt att själva använda produkterna snedvrider ju hela marknaden. I sådant fall så skulle det vara vettigare att helt sonika auktionera ut varenda exemplar första månaden. Bara folk vet om att det är så det kommer funka från början. Med någon form av bindande bud då naturlightvis, så att folk inte trissar upp priserna för att jävlas.

Det skulle inte stoppa scalpers helt, men åtminstonne göra att scalpers och övriga fick chansen att köpa enligt samma regler.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Herr Kantarell:

Hur är detta en nyhet?

Tycker man har sett mycket av detta de senaste året. Innan var det bättre.
Det beror väl på att det är just pappersreleaser.

Just i 5950X fall kan jag inte tänka mig att målgruppen är så stor, men vad vet jag.

Edit: Gör alla en tjänst och köp inte överprisade delar.

Just det, köp inte, göd inte svinen.
Minskar antalet köpare från skalpers, minskar vinsten.
Minskar vinsten får vi färre skalpers.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tycker absolut det är ett fult beteende och inget jag stöttar för fem öre.
Men samtidigt, precis som flera av Swec-medarbetarna påpekat, vem och hur ska sätta reglerna? Det blir ohållbart i längden att försöka reglera.

Som i så många andra områden så styr pengarna. Köp inte varan till överpris. Måste jag verkligen ha ett 3080 nu? Nej. Det är lixom inte cancermedicin eller insulin vi pratar om. Vänta ut dom.

Visa signatur

Mini ITX burken: CPU: Ryzen 5800x Moderkort: Gigabyte B550I AORUS PRO AX Kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 Ram: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB Grafikkort: ASUS 2080 PSU: Corsair SF750 750W 80+ Platinum Lagring: Intel SSDx3 2tb Chassi: Cooler master NP200 Tillbehör: Sennheiser HD595 Logitech G915 TKL Logitech G903, AOC 35GSYNC

Permalänk
Medlem

Man kan nog inte bara skylla på scalpers här, om man lanserar en produkt som knappt blir åtkomlig för gemeneman så skapar man som leverantör av produkten den här situationen, om man som återförsäljare inte har några kontroller så skapar man också situationen.

Leverantörer kan vänta och bygga upp lager av produkten, återförsäljare kan införa Bank ID verifiering + 1 vara per kund. Eller bara köp över disk under lanseringen. Konsumenterna själva kan sluta att köpa ifrån dessa Scalpers.

Finns mycket som går att göra, men att bara skylla situationen på scalpers är nog fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja om det är så att varan tar slut PGA äkta hög efterfrågan/låg tillgång -tough shit. Men folk som köper utan avsikt att själva använda produkterna snedvrider ju hela marknaden. I sådant fall så skulle det vara vettigare att helt sonika auktionera ut varenda exemplar första månaden. Bara folk vet om att det är så det kommer funka från början. Med någon form av bindande bud då naturlightvis, så att folk inte trissar upp priserna för att jävlas.

Det skulle inte stoppa scalpers helt, men åtminstonne göra att scalpers och övriga fick chansen att köpa enligt samma regler.

Om jag i form av scalper sitter o hamrar F5 på flertalet svenska sidor och lyckas bättre än en som inte gör det utan bara går in på Inet i hopp att det ska finnas när det behagar denne, så tycker iaf jag att båda parter har precis samma regler. Vill inte person B sitta o nöta F5, fine men gnäll då inte, inget som hindrat från att göra så.

Jag hade kunnat köpa fler 3080 FE den 24e när de släppte en gäng men gjorde inte det. Så jag är ingen scalper själv utan nöjde med ett till mig själv.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ozzed:

Ja om det är så att varan tar slut PGA äkta hög efterfrågan/låg tillgång -tough shit. Men folk som köper utan avsikt att själva använda produkterna snedvrider ju hela marknaden. I sådant fall så skulle det vara vettigare att helt sonika auktionera ut varenda exemplar första månaden. Bara folk vet om att det är så det kommer funka från början. Med någon form av bindande bud då naturlightvis, så att folk inte trissar upp priserna för att jävlas.

Det skulle inte stoppa scalpers helt, men åtminstonne göra att scalpers och övriga fick chansen att köpa enligt samma regler.

Frågan är väl vad den lösningen ger som nuvarande läge inte har?
Priserna skulle vara höga - vilket de ju är nu och folk är missnöjda med. Fast för alla. Kanske till och med högre än nu om alla ska buda på grejerna.
Och tillgången blir ju inte bättre av det här heller.

Det blir väl liksom fortfarande som det är nu. Typ.
Jag ser inte mycket vinst här för mig som köpare faktiskt.

Nackdelen är väl att ingen länge skulle kunna köpa prylarna i början för normala priser.

Eller ja. De som i nuläget köper av scaplers skulle få utökade rättigheter (butiksreturer, reklamationer and all that mot butik istället för mot privatperson). Men det är deras val att handla av scalpers i nuläget. Jag har svårt för att känna nå extra för de som finansierar scalpingverksamheten hehe. Så de får skylla sig själva ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Datanisse:

Ockrare?? Vad hände med det fina ordet scalpers?

Det här är bara tillverkarnas fel!

Förra veckans ord var "underläge", denna vecka bjuder jag på "ockrare". Vi skriver på svenska, jag tycker inte "scalping" håller och att "ockrare" är nära nog. Blev i alla fall inte "skalperare".

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Nu är kanske sweclockers inte det bästa jämförelsen då Head-Fi har massa problem med folk som säljer från fattigare länder och livnär sig på detta sättet.

Fast är det så farligt då om det rör sig om människor i fattiga länder som hittar ett sätt att livnära sig på rika människors lyxkonsumtion?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta problem har funnits sedan människor började med handel och lösningen då var bara att anpassa priset till vad marknaden vill betala. Är tillgången på något lågt och marknaden vill betala mycket så höj priset, väljer man inte att göra det så kommer det för 10 000år sedan en mellanhand som köpte upp varorna och gjorde likadant.

Precis va ja ville säga!

Tillverkare och återförsäljare får köra auktion lr väldigt höga priser. Bättre det än ockrare.

Skrivet av frankof:

Jag måste erkänna, jag har lite svårt att bli riktigt upprörd över detta.
"alla" vill väl köpa billigt och sälja dyrt, och så länge utbudet av idioter ser ut till att övergå utbudet av varor är det bara att köra.

Känner likadant.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Nej men det är roligt att diskutera. Jag har uppdaterat mitt inlägg lite.
Jag har full förståelse för att man kan bli irriterad och besviken när man inte lyckas komma över en pryl som man har ställt sig in på att man bara måste ha. Och då är det lätt att samla inre ilska och hitta något man kan rikta sin inre ilska emot så som i detta fall mot scaplers.

Har för mig jag såg en annons på ett 3080 av en privatperson på swec där överskottet på budgivning gick till välgörande ändamål. Det är ju lite fint tycker jag.

för mig blev det faktiskt att min irritation främst riktades mot nvidia och deras otydliga lansering i det här fallet men det var ett bra tag sedan nu. tror inte det blir samma frustration om (när) amd:s lansering går lika dåligt, har helt andra förväntningar nu.

jo, det är väl en helt klart mindre problematisk variant. det finns mängder av varianter, det är väl olika för var och en var gränsen går. vad är det som säljs (datordelar och medicin är ju en stor skillnad)? skulle produkten användas eller var det meningen från början att sälja vidare den (säg att någon får förändrade omständigheter och behöver sälja den till exempel)? hur mycket kostar den jämfört med inköpspris? hur många exemplar av produkten har köpts?

de flesta tycker nog att det är problematiskt att skapa en artificiell brist på medicin för att sälja till ockerpris. de flesta tycker nog att det är ok att sälja ett grafikkort som det redan är brist på till inköpspris för att man av någon anledning inte längre har råd att ha det. frågan är väl var gränsen går.

Permalänk
Hjälpsam

Kommer ett gäng CPU:r i början av december.
Ett par veckor kan man lugnt vänta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |