Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Skrivet av CubaCola:

Hade 8GB med filmklipp, 6GB sparade data, och resten är program.

Nu har jag 76GB ledigt på min.

Och många av spelen är rätt stora

Kingdom hearts 50GB, Horizon Zero Dawn 50GB, God of war 46GB, Wolfenstein 50GB. osv.. sedan en mängd mindre spel på runt 40GB såsom Last of us remastered, Spyro triologin osv.

http://www.gadgethelpline.com/rebuild-sony-ps4-database/

Jag rekommenderar att göra detta ofta, det är för att defragmentera, glöm inte att PS4 har en HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Chattade med kundtjänst förra veckan om en annan grej och passade på att fråga vilken dag det blir. Han sa ”nästa vecka eller absolut senast måndagen efter kommer beskedet!” Och han påstod även att inte ens kundtjänstmedarbetarna själva visste... känns rätt oseriöst oavsett om det är sant eller om dom ”måste” ljuga. Förstår verkligen inte varför webhallen inte vet ännu? Är det för att dom in i det sista försöker få tag på extra enheter?

Det är nog snarare som tidigare sagt att Webhallen vill vänta och se vad som faktiskt levereras innan dom börjar lova kunder leverans.

Hur kul blir det för dom andra aktörerna om någon leverans går fel, och kunder som fått besked om release inte får någon enhet?

Sen är det förvisso ingen som lovat, det är också ett problem, att folk inte verkar kunna läsa ordentligt.

T ex mediamarkt skrev till sina kunder:
Vi vill bara informera dig om att din förväntade leverans är på releasedagen den 19 november

Observera: FÖRVÄNTADE, inte GARANTERADE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Chattade med kundtjänst förra veckan om en annan grej och passade på att fråga vilken dag det blir. Han sa ”nästa vecka eller absolut senast måndagen efter kommer beskedet!” Och han påstod även att inte ens kundtjänstmedarbetarna själva visste... känns rätt oseriöst oavsett om det är sant eller om dom ”måste” ljuga. Förstår verkligen inte varför webhallen inte vet ännu? Är det för att dom in i det sista försöker få tag på extra enheter?

De i kundtjänst vet knappast mer än de säger, de läser innantill på någon intern sida där de informeras om vad de ska säga till kunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Det är nog snarare som tidigare sagt att Webhallen vill vänta och se vad som faktiskt levereras innan dom börjar lova kunder leverans.

Hur kul blir det för dom andra aktörerna om någon leverans går fel, och kunder som fått besked om release inte får någon enhet?

Sen är det förvisso ingen som lovat, det är också ett problem, att folk inte verkar kunna läsa ordentligt.

T ex mediamarkt skrev till sina kunder:
Vi vill bara informera dig om att din förväntade leverans är på releasedagen den 19 november

Observera: FÖRVÄNTADE, inte GARANTERADE.

Det är nog den bästa förklaringen som du kom med Basse. Att dom vill ha maskinerna fysiskt i näven innan dom börjar lova guld och gröna skogar för dom vet att saker kan gå fel och containrar kan fastna lite varstans påväg till lagret.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Webhallen inte gått ut med konkretinformation kopplat till XSX och den släpps imorgon så ska ni inte lita på att dom ger någon som helst intressant och konkret information för att stilla ert begär kopplat till PS5.

Att det nu är en dag innan släpp för XSX och de fortfarande enbart bekräftat med "Preliminärt får dud en vid release" så kommer de vara ännu sämre med att lämna information för PS5.

Dom har för bövelen inte ens uppdaterat sina produktsidor för PS5 eller XSX med korrekt och up-to-date information om konsolerna utan skyltar fortfarande med. Jag tror vi är förbi dagarna om preliminära priser, bilder, produktbeskrivningar och releasedatum.

XSX
Pris, bild, produktbeskrivning och releasedatum är preliminära och kan komma att ändras.

PS5
Pris, bild, produktbeskrivning och releasedatum är preliminära och kan komma att ändras.
Playstation 5 är Sonys kommande konsol och med tanke på hur imponerande Playstation 4 har varit under så lång tid så är hypen stor! Dessutom har Sony flertalet exklusiva titlar som enligt rykten kan komma att släppas i samband med den nya konsolen.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Med tanke på att Webhallen inte gått ut med konkretinformation kopplat till XSX och den släpps imorgon så ska ni inte lita på att dom ger någon som helst intressant och konkret information för att stilla ert begär kopplat till PS5.

Att det nu är en dag innan släpp för XSX och de fortfarande enbart bekräftat med "Preliminärt får dud en vid release" så kommer de vara ännu sämre med att lämna information för PS5.

Dom har för bövelen inte ens uppdaterat sina produktsidor för PS5 eller XSX med korrekt och up-to-date information om konsolerna utan skyltar fortfarande med. Jag tror vi är förbi dagarna om preliminära priser, bilder, produktbeskrivningar och releasedatum.

XSX

PS5
Playstation 5 är Sonys kommande konsol och med tanke på hur imponerande Playstation 4 har varit under så lång tid så är hypen stor! Dessutom har Sony flertalet exklusiva titlar som enligt rykten kan komma att släppas i samband med den nya konsolen.

Börjar bli lite orolig nu faktiskt, dem lovade ju att man skulle få veta en vecka innan release.
Så jag såg fram emot att få svar på ifall jag får en senast nu på torsdag.

Jag beställde min 17:e april 2019, men inte ens jag känner mig säker och kommer i värsta fall inte känna mig säker förens det står att den blivit skickad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Börjar bli lite orolig nu faktiskt, dem lovade ju att man skulle få veta en vecka innan release.

Jag beställde min 17:e april 2019, men inte ens jag känner mig säker och kommer i värsta fall inte känna mig säker förens det står att den blivit skickad.

Tror ärligt talat inte du behöver vara orolig. Jag däremot som bokade först 21 maj 2019 har i stort sett gett upp hoppet att få en på release, men har köpt Valhalla till PS4an så hoppas det ska hålla mig lugn tills maskinen trillar in hos postombudet i december

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Har de som bokade XSX från Webhallen fått liknande mejl som vi som bokade PS5 fick för några veckor sedan om preliminär tilldelning vid release/innan jul/efter jul?

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Har de som bokade XSX från Webhallen fått liknande mejl som vi som bokade PS5 fick för några veckor sedan om preliminär tilldelning vid release/innan jul/efter jul?

Dom som bokade XSX fick detta den 6 november. I min mening inget konkret nu när det är en dag innan release och inget mer konkret. De drar konstant med sina preliminära skrivelser vilket tyder på att dom inte vet.

Citat:

Vi vill informera dig om att enligt den preliminära tilldelningen kommer du få en tilldelad enhet på releasedagen (+ eventuell leveranstid).

Under sådana här intensiva releaser vill vi flagga för att det finns risk för att något går fel och att tilldelningen blir något mindre än väntat vid varje leverans. Om man inte får tilldelning av den leveransen på grund av något oförutsett så är man automatiskt bland de första på kö till nästkommande leverans som kommer i december

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Dom som bokade XSX fick detta den 6 november. I min mening inget konkret nu när det är en dag innan release och inget mer konkret. De drar konstant med sina preliminära skrivelser vilket tyder på att dom inte vet.

Tror dock att i det här fallet så skriver dom mycket "preliminärt" för dom vet att om dom lovar att någon ska ha sin på release och sen voltar Postnord bilen ner i en bäck så kan det bli ett jävla liv för dom var ju lovade en maskin. Därav att de skriver preliminärt för att hålla ryggen fri.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dom borde ha parametrar klara för sig en dag innan release kopplat till antal och vem som ska få vad. Att PostNord sedan gör bort sig får dom hantera därefter.

Men att inte lämna konkret information är löjligt enligt mig.

Att skriva preliminärt och dylikt visar egentligen på att dom inte har saker och ting under kontroll.

Hade varit bättre med lite tydlighet. Det är just detta som gör att folk skriver upp sig på alla ÅF som finns och blockerar tillgång och driver på osäkerheten.

Likt någon hade skrivit FOMO metoden från Sony eller Microsoft så bidrar inte ÅF till något bättre heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En sak jag funderat över är hur tilldelningen påverkas av att Komplett och Webhallen ingår i samma koncern. Måste lillebror stångas med storebror? Utgår från att de delar på samma logistikcenter och i så fall kanske Sony endast har en stor sändning dit som de får fördela internt mellan sig?

#snillenspekulerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

En sak jag funderat över är hur tilldelningen påverkas av att Komplett och Webhallen ingår i samma koncern. Måste lillebror stångas med storebror? Utgår från att de delar på samma logistikcenter och i så fall kanske Sony endast har en stor sändning dit som de får fördela internt mellan sig?

#snillenspekulerar

Tror ändå det delas upp på ett bra sätt. Visar det sig att nästan alla som förbokade på Komplett får maskiner men inte alls många av oss som bokade på webhallen finns risk att det blir ett jävla liv. Webhallens varumärke här i Sverige är ändå så pass starkt så tror inte dom vill skada det alltför mycket.
Men är ju såklart ingen omöjlighet att det är så som du säger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

#snillenspekulerar

WH har ju flera gånger sagt att komplett och WH är egna företag med gemensam ägare och delar ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Håller tummarna för besked tidigare än torsdag men jag känner mig tveksam.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Många som är törstiga på info från webhallen;

En kollega till mig påstår att han chattade med webhallens kundtjänst i fredags och fick du meddelade att hans bokning som var 2019-06-18 TROLIGEN kommer komma till release. Känner inte snubben och han hade inte sparat chattloggen för att visa så ta det med största möjliga nypa salt, det gör i alla fall jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Många som är törstiga på info från webhallen;

En kollega till mig påstår att han chattade med webhallens kundtjänst igår och fick du meddelade att hans bokning som var 2019-06-18 TROLIGEN kommer komma till release. Känner inte snubben och han hade inte sparat chattloggen för att visa så ta det med största möjliga nypa salt, det gör i alla fall jag.

Troligen, Preliminärt, Intensiva perioder, Vi filar på information, Vi tog vatten över huvudet och öppnade förbeställningar långt innan Japanerna ens visste något - @Webhallen 2020 | Amatörernas afton

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Webhallen har inte fått in PS5 till sitt lager ännu enligt deras kundforum. Dom kommer skicka ut mail när de kommit in och de vet exakt antal.

Permalänk
Medlem

Anledningen varför jag bokade från WH var för att jag bokade min Switch därifrån och hade en bra upplevelse.
Nu vet jag inte om Switch var lika hypad och Nintendo kanske lyckades producera mer av den, men jag bokade den slutet av Juli 2016, när webhallen fortfarande kallade den för Project NX, och hade den på release dagen Mars 2017.

Det är bara en av mina lyckade förbokningar hos Webhallen. Har bokat många spel därifrån och alltid haft dem på release, så PS5 är den första förbokningen de har ”svikit” mig med, om de nu gör det och även då vet jag inte om det är deras fel, kanske är mer på Sony jag ska skylla. Hoppningsvis vet vi snart.

DF Richard’s review har gjort mig ännu mer taggad iaf. Trodde jag skulle se mest framemot Spider-Man som första spel men tror jag är mer taggad på Astros Playroom nu

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Ingen nyhet kanske men fick AssCreed Valhala till PS4an idag och på framsidan av fodralet fanns en etikett om "Upgrade to PS5" och att det enda man behöver är ett PSN-konto och en PS5 med diskläsare.

Blir perfekt att smygstarta resan på PS4 och sen hoppa över till PS5 sen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vart bör man beställa PS5 för att ha så hög chans som möjligt att få konsolen så snart som möjligt? Antar att det inte finns någon återförsäljare för tillfället som inte har fullbokad förbokning..

Permalänk
Medlem

PS5: The Ultimate FAQ https://blog.playstation.com/2020/11/09/ps5-the-ultimate-faq/

Finns väldigt mycket där inne. Bland annat att det undersöks möjligheter att kunna lagra PS5 spel på en extern enhet men inte spela dem där, med andra ord ”cold storage”. Detta ska komma i en framtida uppdatering isf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

Vart bör man beställa PS5 för att ha så hög chans som möjligt att få konsolen så snart som möjligt? Antar att det inte finns någon återförsäljare för tillfället som inte har fullbokad förbokning..

På CyberPhoto kan du klicka Köp. Datum när du får den är dock oklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagge:

Håll koll på Elgiganten, då de endast lät folk boka efter dem visste hur många enheter de får in. Dvs att Elgiganten borde vara säkraste kortet för att få den så tidigt som möjligt, när dem öppnar för bokning/köp igen.

Permalänk
Medlem

Någon som hört något från cdon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

PS5: The Ultimate FAQ https://blog.playstation.com/2020/11/09/ps5-the-ultimate-faq/

Finns väldigt mycket där inne. Bland annat att det undersöks möjligheter att kunna lagra PS5 spel på en extern enhet men inte spela dem där, med andra ord ”cold storage”. Detta ska komma i en framtida uppdatering isf.

Även om vi redan visste det är det synd att se att Sony redogör tydligt att det ej finns något 1440p stöd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Även om vi redan visste det är det synd att se att Sony redogör tydligt att det ej finns något 1440p stöd

Att konsollen inte hade 1440p stöd har vi ju vetat några dagar nu.
Inget i artikeln nämner heller att SONY _inte_ kan eller har möjlighet att lägga till stöd för det i framtiden.
Ska jag vara helt ärlig tror jag att SONY's egna team inte visste om att det fanns ett intresse för 1440p.
Det fanns aldrig några arga kommentarer/artiklar om detta under PS4'ans launch samt första åren (inte vad jag kan minnas iaf)

Visst, Det är inte bara att ändra en nolla till en etta i koden i detta fallet, men det lär inte vara något jätteprojekt heller att kunna lägga till 1440p stöd i framtiden.

Det bästa är om folk uppmärksammar det så mycket som möjligt.
Passa på att kommentera på FAQ'en på deras sida och fråga dom om 1440p!
Ser att många gjort det (även jag själv nu) finns intresset (och det är synligt) så tror jag inte SONY kommer lyfta fram det snarast möjligast.

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Konsolgrävare

"Gran Turismo 7, Ratchet and Clank Rift Apart, Returnal expected first half 2021, Horizon Forbidden West anticipated second half 2021"

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem

Lite snack om PS5 och XBSX i dagens kulturnyheter för den som är nyfiken:
https://www.svtplay.se/video/27099825/kulturnyheterna/kulturn...
Börjar 08:42

Visa signatur

Error 404, System not found!