Nya regler kring försäljning av bristvaror i SweClockers Marknad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Kan du säga det till 50% av alla rika i Sverige?

Vet inte vad du klassar som att vara rik i sverige men att sälja en lägenhet och göra en sexsiffrig vinst gör dig inte rik.. jag känner många personer som gjort ett klipp på lägenheter och ligger i någon sorts gråzon när det gäller spekulantköp. Dessutom vet jag människor i samma stad som åkt på förbud då dom spekulantköpt 2-3 bostäder för tätt inpå. vilket bara bevisar att det jag skrivit ovanför som ska appliceras på scalping redan appliceras på så många andra områden i våra liv.

Dessutom att köpa en lägenhet och äga i mer än ett år räknas inte som spekulantköp så som du och jag pratar, det räknas isåfall som en investering, så att köpa en lägenhet eller bostad på 90-talet och sedan lyckas behålla det tills 2010-2020 och göra en riktigt riktigt bra vinst är inte samma sak.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Rent spontant känner jag att det är trams. Har man köpt sin Nintendo Switch på BF för 3200 och sen går priserna upp till 4000. Är man en scalper då? Självklart har Sweclockers rätt att sätta vilka regler som dem vill på sin plattform, så länge de inte strider mot lagen och så.

Personligen skulle jag aldrig sälja en vara dyrare här på Sweclockers för folk har ju koll. Man vill ju inte sabba sitt rykte här liksom, men förbud? Håller dock med att sälja köplatser är trams. Lika bra att köpa ut och hämta och sen lägga upp på Tradera/Blocket/FacebookMarket.

Köp inte om ni tycker att priset är för högt? Eller klagar ni också om priset är för lågt? Känns som folk mår dåligt om de inte får sin hårdvara.

Nej, men köper du 10st till exempel så är du det. Läs artikeln. De förbjuder inte enstaka annonser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon2110:

Det är ju marknadsekonomi, tillgång och efterfrågan. Det är ju ingen som tvingar dig att köpa. Personligen skulle jag aldrig betala mer än MSRP, men om det är någon som vill göra det. Vad är problemet? Kan det vara den svenska avundsjukan som spökar här? Eftersom jag inte tjänar pengar, så ska ingen annan tjäna pengar på det. Att skylla på andra plattformar hjälper inte. Vi pratar ju om Sweclockers Marknad nu.

De har ju valt ståndpunkt och jag hoppas att de inte får mindre annonsintäkter pga av det här policyn som de har antagit.

Du kan hänvisa till marknadsekonomi som om det är något magiskt hur mycket du vill men det finns en anledning varför inget land i världen har en full fri ekonomisk frihet. Det finns lagar och regler av en anledning.

Varför, ja det kan du nog fundera ut själv.

Permalänk
Medlem

Hälften av kommentarerna hade vart överflödiga i denna tråden om artikeln hade lästs igenom ordentligt innan det ska skrivas arga kommentarer. Skärp er nu förfan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kom ihåg denna sak när folk scalpa håkan biljeter och sålde för 10k utanför stadion på release då dom vet att fans betalar vad som helst.

I mina ögon helt vidrigt men vissa tycker la trevligt hålla på så!

Fast...
De som betalar 10K för att skråla med i "känn ingen sorg för mig" har helt klart större bekymmer än ekonomisk vettig planering

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kom ihåg denna sak när folk scalpa håkan biljeter och sålde för 10k utanför stadion på release då dom vet att fans betalar vad som helst.

I mina ögon helt vidrigt men vissa tycker la trevligt hålla på så!

Vill man verkligen gå på Håkan får man väl anstränga sig lite och vara snabb vid släpp?

Jag har köpt eftertraktade saker med mobiltelefonen, i en skog med usel täckning under en lunch och fått vid release och trots det verkar folk inte ens kunna vara snabba nog fast man sitter hemma med 9900K cpu och snabbaste datorn och 1gbit internet. Folk är för sävliga och skyller alltid på att systemen går ner. Konstigt att jag sällan haft problem vid släpp. Typ någonsin..

Träna på lite skills istället så kanske ni lär er få saker vid släpp istället för att skylla på systemfel. Är nog mer handhavandefel..🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Kom ihåg denna sak när folk scalpa håkan biljeter och sålde för 10k utanför stadion på release då dom vet att fans betalar vad som helst.

I mina ögon helt vidrigt men vissa tycker la trevligt hålla på så!

Det är ju liten av en samvetsfråga så det är klart det engagerar. De allra flesta kan behärska sig medan vissa gör allt i sin makt för att komma över det personen vill ha, även om det innebär att sätta sig hos kronkalle.

Jag skulle personligen aldrig köpa till dessa överpriser medan det finns de med betydligt fetare börs som skiter i vilket och en klick andra som skulle ta SMS-lån för 15k bara de fick ett 3080 RTX.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Vapo:

Fast...
De som betalar 10K för att skråla med i "känn ingen sorg för mig" har helt klart större bekymmer än ekonomisk vettig planering

Eller inte fått tag på biljetter vet flera som inte fick det.

Skrivet av Calma:

Vill man verkligen gå på Håkan får man väl anstränga sig lite och vara snabb vid släpp?

Jag har köpt eftertraktade saker med mobiltelefonen, i en skog med usel täckning och fått vid release och trots der verkar folk inte ens kunna vara snabba nog fast man sitter hemma med 9900K cpu och snabbaste datorn och 1gbit internet. Folk är för sävliga och skyllee alltid på att systemen går ner. Konstigt att jag sällan haft problem vid släpp. Typ någonsin..

Och jag inte lyckats få lätt över 15 produkter pga system gått ner, saldo tog slut direkt.
Att ta sig själv som fakta på bokningar är ju inte riktigt relevant.
Handhavande fel snälla nån.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Riktigt bra formulerat!! 😊👍

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB . ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570 , Gskill Royal Elite 32GB 3,600MHz DDR4 cl14 . NZXT Kraken Z73 360mm , ASUS Radeon RX 6800 XT TUF GAMING OC 16GB , WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB , 2 x Samsung 860 evo 500gb , 1x Samsung 860 evo 1tb , 1x Samsung 860 evo 2tb .

Permalänk
Medlem

Sweclockers.com är ett enthusiast forum!

Jag är mycket tacksam att dom gör detta tilltag för att motverka scalpers, ja ni som skriker "tillgång och efterfrågan" och tycker det är helt okej att utnyttja enthusiaster för att tjäna några snabba cash och låta dom som verkligen brinner för sin enthusiasm lida och plågas i långa köar för att ni har "bottar" och teknik för att utnyttja enthusiasterna...ni får hitta en annan plats, för det här signalerar rätt. Ni är inte välkomna här.

Samma politik finns på forums som Reddit's /pcmasterrace vart mottoet är:

"Don't be a peasant!"

Meningen är att forummet ska vara en plats för enthusiaster och inte giriga opportunister, ofta ser man givmildhet som att folk ofta ger bort dom lite äldre sakerna till enthusiaster som inte har råd med det hetaste nya, och detta skaper god känsla, att man inte ser ner på dom som inte har råd - men man kan vara enthusiast och vara med ändå.

Det ligger i Sweclockers.com's ända att sprida kunskap, vänskap, nyheter och införmation som kan främja vår enthusiasm och glädje för datorer och teknik.

Stavkoll - är Norsk i grunden.
Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Eller inte fått tag på biljetter vet flera som inte fick det.

Det här problemet (med scalpade biljettpriser) kommer bara vara ännu större så fort "Corona" tillåter folk att gå på konserter igen

Som tur är slipper vi se annonser om detta här i Swecs forum

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Nyköpta du menar att du scalpar gamla kort #logic

Jag tog antal som exempel, hela poängen är att få bort folk som köper bokningar och saker dom ej fått och folk som kanske säljer 5 helt nya 3090 eller 4x 6900XT på release eller va som helst.

Tror att swec vet hur dom skall hantera detta.

Tycker policyn är klockren och helt 100 % känslomässig perspektiv som är hela meningen.

Om jag hittar ett par gamla kort utanför swec, förhandlar med säljaren, tar själv risken för investering, fraktar varorna och säljer dom på swec, förtjänar jag inte en kaka? hur skiljer sig detta med hur relationen mellan leverantör och försäljare? #dubbelstandard #vadärfrimarknad #Ekonomi101 #supplyanddemand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Att få vill se Scalpers/scammers i marknadsforumet ställt mot folkmord. Jag vet inte, jämförelsen haltar något det bedrövligaste...

Han citerade inte förintelsen, utan konceptet av en syndabock, way to miss the point.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Buulaa:

Om jag hittar ett par gamla kort utanför swec förhandlar med säljaren, tar själv risken investering, fraktar varorna och säljer dom på swec, förtjänar jag inte en kaka? hur skiljer sig detta med hur relationen mellan leverantör och försäljare? #dubbelstandard #vadärfrimarknad #Ekonomi101 #supplyanddemand

Gamla kort är inte scalping

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Uppmaning*

Håll god ton och seriös nivå i tråden om ni skall vara aktiva, inlägg är enbart ämnade för att dra ner stämningen är inte välkomna!

EDIT: Har rensat lite i tråden och tagit bort otrevliga inlägg mellan medlemmar, kritik riktad mot SweClockers har inte rörts.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Byter man ut scalpers mot judar kan man tro att vi befinner oss i år 1944. Oliktänkande ska utrotas!

Really? Sansa dig människa.

OnT: Jag har alltid uppskattat Sweclockers och dess marknad för att det kan vara en djungel att handla teknik och här får man råd, hjälp, tips och 'oftast' slipper man oroa sig för att bli blåst eller betala överpriser. Det byggs över tid upp ett förtroende till andra medlemmar, som man kanske inte har till folk på blocket, vilket gör det lättare och roligare att handla. Det känns som att detta förtroendekapital, som i mina ögon är USP ställt mot FB & blocket, mjölkas och utarmas av några spekulanter som vill göra sig en snabb vinst på oerfarnas bekostnad.

Det är SweC rätt att sätta vilka regler det själva vill och forma sin marknad - och som många redan sagt, passar det inte finns det andra ställen att sälja dyrt.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Gamla kort är inte scalping

Just därför vill jag ha det förtydligat i policyn... Sen svarar det ju inte på ej öppnade produkter som inte produceras längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Just därför vill jag ha det förtydligat i policyn... Sen svarar det ju inte på ej öppnade produkter som inte produceras längre.

Du är med säkerhet välkommen att köpa 100 st kort i rtx 3000-serien för att sedan låta dem ligga i ett par år och försöka sälja dem efter produktionsstopp.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buulaa:

Just därför vill jag ha det förtydligat i policyn... Sen svarar det ju inte på ej öppnade produkter som inte produceras längre.

Du menar att 3.4 borde vara en förlängning av 3.3, alltså en 3.3.1 vilket då blir en direkt uppföljning av att andra stycket i 3.3 här nedan markerat? Menar du att det är så otydligt och att du är rädd för att bli avstängd om du annonserar ut fem st R9 290 till högre pris än vid lansering (6000 kr) bara för att de är nya i obruten originalförpackning så här sju år senare?

§ 3.3 Annonsören måste ha direkt tillgång till den utannonserade varan. Försäljning av orderbekräftelser får därmed inte äga rum. Detta inbegriper även köplatser och förhandsbokningar av ännu ej lanserade produkter.

§ 3.4 Storskalig och/eller systematisk försäljning av bristvaror som köpts in och säljs till ett högre pris är inte tillåtet på SweClockers marknad och medför omedelbar avstängning. Det här innefattar inte individer som annonserar enstaka produkter.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Tycker det här blir ett bra sätt att komma åt problemet utan att göra marknadsplatsen sämre, snyggt jobbat!

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Tror inte att det kommer ändra situationen, men utifrån etisk perspektiv så är det grymt! Förhoppningsvis fler affär och marknadsplatser kommer att följa er.

Permalänk
Medlem

Majoriteten verkar tycka att det är en bra implementering och personligen ser jag inte heller några problem då regeln inte innefattar enstaka produkter.

Vet inte hur det såg ut hos återförsläljarna men jag fick lite upp hoppet inför lanseringen när jag läste nyheten nedan:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30634-amd-ger-riktlinjer-ti...

Kan ju helt klart förstå att om det är fritt fram att plocka så många du kan så är det klart att man vill sälja av överflödet till ett pris (otåliga) människor är beredd att betala.
Själv hänger jag inte på låset, men ni som gjorde, var det något "Max 1 per köp" eller annat på sidorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Du menar att 3.4 borde vara en förlängning av 3.3, alltså en 3.3.1 vilket då blir en direkt uppföljning av att andra stycket i 3.3 här nedan markerat? Menar du att det är så otydligt och att du är rädd för att bli avstängd om du annonserar ut fem st R9 290 till högre pris än vid lansering (6000 kr) bara för att de är nya i obruten originalförpackning så här sju år senare?

§ 3.3 Annonsören måste ha direkt tillgång till den utannonserade varan. Försäljning av orderbekräftelser får därmed inte äga rum. Detta inbegriper även köplatser och förhandsbokningar av ännu ej lanserade produkter.

§ 3.4 Storskalig och/eller systematisk försäljning av bristvaror som köpts in och säljs till ett högre pris är inte tillåtet på SweClockers marknad och medför omedelbar avstängning. Det här innefattar inte individer som annonserar enstaka produkter.

Det är just 3.4 som måste rektifieras med specifik mängd och hur du klassar en bristvara, finns det en tidsomfattning på klassificeringen eller är det baserat på någon form av data?

Jag argumenterar inte för mig själv men marknaden i helhet.

Jag är personligen inte så pass investerad då jag gillar att uppgradera/byta från beg varor men samtidigt tycker jag att detta sätter ytterligare ett tveksamt prejudikat på marknaden: Min första oro var när man tog efter blocket med ''förnyelse'' och extra tjänster på annonserna samtidigt som man dubblade annonspriset.

Jag struntar totalt i om folk scalpar på en temporär brist av hårdvara, ingen tvingar dig att köpa för det priset och folks abstinens/överhype med känslomässiga argument över att dom inte fick varan när dom ville är inget sunt att forma policy efter.

99% har inget professionellt behov av korten, vill du anklaga någon så vänd dig till nvidia, INGEN är berättigad ett kort efter man insåg bristen och hypen.

Permalänk
Medlem

Trevligt. Nästa steg: förbjud mining 😈 ( skämtar (inte 😉)).

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk

thumbs up

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem

Glöm inte heller att förbjuda överpriser på gamla saker

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Om jag vill köpa ett PS5 för 10k och någon köpt på sig ett par stycken är det väl upp till mig som köpare? Jag kanske vill betala 10k? Jag kanske inte bryr mig om den kostar 6 eller 10k. Nu blir utbudet istället sämre, för att några människor inte förstår vad ignorera och gå vidare betyder?

Många borde ha vuxenblöja på sweclockers. Man undrar om det är sandlådan nästa för många..

Landet Jante, bara i Sverige.
Försvarar inte fenomenet men förbud, förbud, förbud är allt man kan i Sverige. Kan någon snart använda sin hjärna här? Man undrar ju

Ja tänk vad underbart det vore. Då skulle vi faktiskt inte behöva några lagar och regler alls knappt.

Tyvärr kommer det aldrig ske.

Permalänk
Medlem

Bra med reglering annars kommer det missbrukas.

Permalänk
Medlem

Kan vi få lite gratis annonsering för att fira kanske?

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

”Storskalig och/eller systematisk” är nyckelorden från den pragrafen.

Du får fritt sälja enstaka produkter (vilka som helst) men inte göra det mycket och ofta med avsikt att tjäna mellanskillnaden

Det svarar inte på min fråga.
Sen är ju nyckelordet bristvara eftersom förbudet endast gäller en sådan, så som det är skrivit nu.