Workstation för ca 70k, behöver lite hjälp

Permalänk

Workstation för ca 70k, behöver lite hjälp

Hej, jag är inte den vassaste killen när det kommer till hårdvara och jag behöver hjälp innan jag lägger min beställning. Jag håller på med 3D animering och använder mig mycket av Redshift som är en GPU baserad render, därav 2st 3090 kort. Utgå från att båda korten är likadana, jag kunde inte klicka in 2st samma kort på inet.
(För den intresserade så finns det lite benchmarks här med olika grafikkort för Redshift; https://www.cgdirector.com/redshift-benchmark-results/ )

Mina frågor till er kunniga är;
1. Vad för moderkort bör jag ha till det här?
2. Kommer dessa delar fungera ihop om något datorgeni väljer ut rätt moderkort? Behöver jag byta ut något?
3. Jag är osäker på kylning, snälla skäll på mig så jag väljer rätt.
4. Är det något chassi jag bör välja? Jag skiter fullständigt i hur det ser ut eller vilket märke det är; bara det är praktiskt och så billigt som möjligt.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Du kommer att behöv ett nätaggregat med högre effekt, åtminstone 1000W, helst en bra bit över det.

Noctua NH-D15 eller be quiet! Dark Rock 4 Pro borde vara lämpliga kylare till en AMD Ryzen 9 5950X.

Viktigt när du väljer moderkort att du skaffar ett med rätt avstånd mellan PCI-E platserna så att grafikkorten får plats och att det är rätt avstånd mellan grafikkorten för NVLINK bryggan.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Rent spontant, ett moderkort som stödjer både SLI då du ska ha dubbla grafikkort och 128 GB RAM, samt AM4 socket för processorn du valt. Det bygget lär nog även kräva ett ganska kraftigt nätaggregat, får upp det till strax över 1000W (dvs helst 1200W) med komponentkoll.se samt 1200W enligt Seasonics kalkylator genom en snabb koll. Angående RAM, inte säker men kanske ger bättre prestanda om du kör 2st stickor på 64 GB? Läst något om att det ska vara en fördel för 5600X så kan vara värt att undersöka lite. Sedan hade jag nog valt några RAM utan RGB för att minimera kostnaden om utseende inte spelar någon roll. Du ka ju pröva använda komponentkoll.se för att slänga ihop det du vill ha, välja Inet som butik och konsultera lite med dem

Permalänk

Tack till er båda för svaren! Jag har kikat runt lite på nätet samt redigerat min köplista enligt era råd.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Du kommer att behöv ett nätaggregat med högre effekt, åtminstone 1000W, helst en bra bit över det.

Noctua NH-D15 eller be quiet! Dark Rock 4 Pro borde vara lämpliga kylare till en AMD Ryzen 9 5950X.

Viktigt när du väljer moderkort att du skaffar ett med rätt avstånd mellan PCI-E platserna så att grafikkorten får plats och att det är rätt avstånd mellan grafikkorten för NVLINK bryggan.

Det fetade är helt mumbo-jumbo för mig. Vad jag gjorde var att jag la till en MSI X570 MEG UNIFY. Den stödjer SLI och har en AM4 socket. Jag tror den supportar två grafikkort? Och vad jag ser så klarar den av mina RAM stickor?

Skrivet av Samm3:

Rent spontant, ett moderkort som stödjer både SLI då du ska ha dubbla grafikkort och 128 GB RAM, samt AM4 socket för processorn du valt. Det bygget lär nog även kräva ett ganska kraftigt nätaggregat, får upp det till strax över 1000W (dvs helst 1200W) med komponentkoll.se samt 1200W enligt Seasonics kalkylator genom en snabb koll. Angående RAM, inte säker men kanske ger bättre prestanda om du kör 2st stickor på 64 GB? Läst något om att det ska vara en fördel för 5600X så kan vara värt att undersöka lite. Sedan hade jag nog valt några RAM utan RGB för att minimera kostnaden om utseende inte spelar någon roll. Du ka ju pröva använda komponentkoll.se för att slänga ihop det du vill ha, välja Inet som butik och konsultera lite med dem

Jag la till en 1500W men det kanske är overkill?

Angående RAM så kikade jag runt en gång till men jag hittade inget annat som föll mig till smaken. Har du möjlighet att länka något du rekommenderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samm3:

Rent spontant, ett moderkort som stödjer både SLI då du ska ha dubbla grafikkort och 128 GB RAM, samt AM4 socket för processorn du valt. Det bygget lär nog även kräva ett ganska kraftigt nätaggregat, får upp det till strax över 1000W (dvs helst 1200W) med komponentkoll.se samt 1200W enligt Seasonics kalkylator genom en snabb koll. Angående RAM, inte säker men kanske ger bättre prestanda om du kör 2st stickor på 64 GB?

Vad jag vet så finns det inga 64GB DDR4 minnesmoduler som passar till vanliga konsumentmoderkort. (Dvs obuffrade, icke-registrarade moduler)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giraff_Truck:

Tack till er båda för svaren! Jag har kikat runt lite på nätet samt redigerat min köplista enligt era råd.

Det fetade är helt mumbo-jumbo för mig. Vad jag gjorde var att jag la till en MSI X570 MEG UNIFY. Den stödjer SLI och har en AM4 socket. Jag tror den supportar två grafikkort? Och vad jag ser så klarar den av mina RAM stickor?

Jag la till en 1500W men det kanske är overkill?

Angående RAM så kikade jag runt en gång till men jag hittade inget annat som föll mig till smaken. Har du möjlighet att länka något du rekommenderar?

Det fetstilta innebär att slotsen där du kopplar in dina grafikkort kan möjligtvis ligga för tight om grafikkorten är för "feta". NVLINK bryggan är en liten fysisk brygga som du kopplar ihop korten med, även den måste passa in. Om jag inte har helt fel finns det dock olika utföranden med olika avstånd.

Det finns ju tillexempel Corsair Vengeance LPX som är ett mer subtilt RAM, enda skillnaden är väl att det är korta aluminiumsinks som lämpar sig väl för små byggen. Om du behöver några med större heatsinks är jag inte riktigt säker på.

1500W kan vara lite overkill, beror på verkningsgraden. Ett med 1200W och hög verkningsgrad borde duga gott och väl, alltså ett platinum då

Permalänk
Medlem

Rätt mig om jag har fel, men Redshift ser inte ut att använda SLI/NVLINK (snabb Google sa att de kanske kommer support?) Så vet inte hur relevant det är att oroa sig om. Du kan dra nytta av 2 GPU oavsett.

(sen skulle jag låta inet bygga datorn när den ligger i den prisklassen, i varje fall om du köper allt där ändå)

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Giraff_Truck:

Det fetade är helt mumbo-jumbo för mig. Vad jag gjorde var att jag la till en MSI X570 MEG UNIFY.

MSI X570 MEG UNIFY har avståndet av två PCI-E platser mallan sina PCI-E x16 platser vilket betyder att du behöver ha en 3-slots NV Link Bridge for 30 Series (vilket inte verkar finnas???) Jag skulle dock starkt rekomendera att du köper ett annat moderkort med längre mellan PCI-E platserna för att få utrymme för luftflöde mellan grafikkorten och kunna använda en av de 4-slots NV Link Bridge for 30 Series som finns. Se också till att köpa likadana RTX 3090 kort då NV Link kontakterna inte är placerade på samma ställe på alla kort.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Rätt mig om jag har fel, men Redshift ser inte ut att använda SLI/NVLINK (snabb Google sa att de kanske kommer support?) Så vet inte hur relevant det är att oroa sig om. Du kan dra nytta av 2 GPU oavsett.

Korrekt.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

MSI X570 MEG UNIFY har avståndet av två PCI-E platser mallan sina PCI-E x16 platser vilket betyder att du behöver ha en 3-slots NV Link Bridge for 30 Series (vilket inte verkar finnas???) Jag skulle dock starkt rekomendera att du köper ett annat moderkort med längre mellan PCI-E platserna för att få utrymme för luftflöde mellan grafikkorten och kunna använda en av de 4-slots NV Link Bridge for 30 Series som finns. Se också till att köpa likadana RTX 3090 kort då NV Link kontakterna inte är placerade på samma ställe på alla kort.
https://eteknix-eteknixltd.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/10/nvlink04.jpg

Ska man ha tre (3) PCI-E platser mellan PCI-E x16 för det här? Jag håller ordagrant på och lär mig i skrivandes stund haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Vad jag vet så finns det inga 64GB DDR4 minnesmoduler som passar till vanliga konsumentmoderkort. (Dvs obuffrade, icke-registrarade moduler)

Ah right, stämmer blev lite lurad när jag slängde ihop det via komponentkoll

Hade nog kört på ett PSU be quiet! Dark Power Pro 12, 10 års garanti och stabilt så slipper du några missöden längre fram ifall det skulle ge sig. Angående RAM ser jag nu att det inte är så stor skillnad på priserna mellan RBG och inte hos Inet så det du har valt ska nog funka bra, sålänge kylaren får plats då flänsarna på RAMet kan vara lite högre. Som någon annan nämnde som hade jag nog bett Inet sätta ihop datorn åt dig så får du med 2 års garanti och ett säkerställande av att allt passar väl ihop med feedback på ändringar etc.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Giraff_Truck:

Ska man ha tre (3) PCI-E platser mellan PCI-E x16 för det här? Jag håller ordagrant på och lär mig i skrivandes stund haha.

Om du skall ha en 4-slots NV Link Bridge for 30 Series så behöver det vara avståndet av tre PCI-E platser mellan x16 PCI-E platserna ja. De X570 moderkort som har det är MSI MEG X570 GODLIKE (som har utgått på Inet) och ASRock X570 Steel Legend (men den verkar inte stödja SLI???).

Detta är vad jag hade rekomenderat.

Sen skulle jag köpt till ARCTIC P14 PWM PST fläktar då de är riktigt svala, tysta och billiga. Nio stycken får plats i chassit, kanske ett fempack och några lösa kan vara lagom.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giraff_Truck:

Korrekt.

Ska man ha tre (3) PCI-E platser mellan PCI-E x16 för det här? Jag håller ordagrant på och lär mig i skrivandes stund haha.

Skulle vara trevligt att ha, men det finns mycket få moderkort som har tre lediga platser mellan PCI-E x16 slottarna.
Bättre då att välja grafikkort som tar upp maximalt 2.5 kortplatser, helst ännu lite mindre om du kan hitta något lämpligt kort.

Vanligt ATX moderkort har plats för sammanlagt 7 kortplatser. Översta platsen används vanligen inte till PCI-E x16 eftersom det då finns stor risk att grafikkortet slår i de större modellerna av CPU-kylare.
Så första PCI-E x16 platsen på kortplats nummer 2. Skall det vara 3 platser mellan den och nästa så kommer nästa PCI-E x16 plats att hamna på kortplats nummer 6. Bara en tillgänglig plats efter denna vilket ger stor risk att tjocka grafikkort inte får plats för chassigolvet är i vägen
Vanligast är istället att ha PCI-E x16 platser på kortplatser nummer 2 och 5. Då kan man ha grafikkort som tar upp 3 kortplatser, även om det blir dålig lufttillförsel till dem då.

Det finns moderkort och chassin som kan hantera fler kortplatser, och tjocka grafikkort, men då får man oftast titta på dyra specialprodukter avsedda för arbetsstationer och servrar.

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Om du skall ha en 4-slots NV Link Bridge for 30 Series så behöver det vara avståndet av tre PCI-E platser mellan x16 PCI-E platserna ja. De X570 moderkort som har det är MSI MEG X570 GODLIKE (som har utgått på Inet) och ASRock X570 Steel Legend (men den verkar inte stödja SLI???).

Detta är vad jag hade rekomenderat.
https://www.webhallen.com/api/cart-img/326491,324087x2,314957,302713,323112,325734,312683,325068,197951,236123?name=73K

Sen skulle jag köpt till ARCTIC P14 PWM PST fläktar då de är riktigt svala, tysta och billiga. Nio stycken får plats i chassit, kanske ett fempack och några lösa kan vara lagom.
https://youtu.be/rv1S9RhABa8

Det här var ett intressant bygge, jag känner mig ganska övertygad! Slänger iväg ett mail till webhallen direkt.

Lite fort så fick jag svar från inets kundsupport;
Ett moderkort jag skulle rekommendera och som har fått bra betyg i tester är detta:
https://www.inet.se/produkt/1902777/asus-rog-crosshair-viii-h...

Det har stöd för SLI och har absolut plast för båda grafikkorten.
Har dessutom mycket god strömförsörjning/VRM till processorn.
Vad tror du om detta kortet?

Jag kanske har missförstått, men det här kortet verkar ha dålig plats med PCI-E grejen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giraff_Truck:

Hej, jag är inte den vassaste killen när det kommer till hårdvara och jag behöver hjälp innan jag lägger min beställning. Jag håller på med 3D animering och använder mig mycket av Redshift som är en GPU baserad render, därav 2st 3090 kort. Utgå från att båda korten är likadana, jag kunde inte klicka in 2st samma kort på inet.
(För den intresserade så finns det lite benchmarks här med olika grafikkort för Redshift; https://www.cgdirector.com/redshift-benchmark-results/ )

Mina frågor till er kunniga är;
1. Vad för moderkort bör jag ha till det här?
2. Kommer dessa delar fungera ihop om något datorgeni väljer ut rätt moderkort? Behöver jag byta ut något?
3. Jag är osäker på kylning, snälla skäll på mig så jag väljer rätt.
4. Är det något chassi jag bör välja? Jag skiter fullständigt i hur det ser ut eller vilket märke det är; bara det är praktiskt och så billigt som möjligt.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/14403471

Använder man inte scratch disk i 3D animering eller är allt i RAM?
Kanske inte skulle vara helt dumt med 2st NVME-ssd i så fall?

Beroende vad du går från nu kanske du ska nöja dig med ett 3090 och se hur bra det fungerar? att lägga till ett till i efterhand är mycket enkelt och du kan säkert be Inet/webbis dra fram ström så det är förberett. Då fixar du det själv på 10 minuter om du känner att du behöver kraften.

Såhär säger Redshift om CPU

CPU

We recommend CPUs that have plenty of single-threaded performance. It’s better to have a CPU with fewer cores but more GHz than more cores and low GHz. I.e. an 8 core 2.5GHz CPU will be considerably worse for Redshift compared to a 6 core 3.5 GHz CPU. We recommend CPUs with operating frequencies of 3.5GHz or more.

Not all CPUs can drive 4 GPUs at full PCIe x16 speed. CPUs have a feature called "PCIe lanes" which describes how fast data can be communicated between the CPU and the GPU. Some CPUs have fewer PCIe lanes than others. For example, the Core i7-5820K 3.3GHz has 28 PCIe lanes while the i7-5930K 3.5GHz has 40 PCIe lanes. This means the 5930K can drive more GPUs and at higher speeds. We recommend CPUs with more PCIe lanes. We do not recommend Core i5, Core i3 or lower-end CPUs.

When you have multiple CPUs on the same motherboard (like with Xeons), the PCIe lanes from the CPUs are combined. Dual-Xeon systems can easily drive 8 GPUs at full speed.

To recap:
Redshift cares more about GHz than number of cores
If you’ll be installing multiple GPUs, look at a higher-end Core i7
If you’ll be installing more than 4 GPUs, you might want to look into dual-Xeon solutions
Avoid i5, i3 and lower-end CPUs

Dold text

Med det kanske det inte är någon mening att gå på 16 core ryzen? Utan gå på R9 5900x 12 core eller R7 5800X 8 core som båda har högre base clock.
/Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Hörde precis i SweClockers Live att det släppts ett, nytt för idag, Fractal Design Meshify 2 XL, kan kanske vara intressant.

Skrivet av Erik_T:

Bara en tillgänglig plats efter denna vilket ger stor risk att tjocka grafikkort inte får plats för chassigolvet är i vägen

Skall man köra två RTX 3090 vill man ändå ha ett fulltower med mer än sju PCI-E platser för att få luftflöde till det nedre grafikkortet.

Skrivet av Erik_T:

Det finns moderkort och chassin som kan hantera fler kortplatser, och tjocka grafikkort, men då får man oftast titta på dyra specialprodukter avsedda för arbetsstationer och servrar.

Nu är det ju just en arbetsstation som skall byggas också, så inget konstigt i att lägga en del pengar på moderkortet.

Skrivet av Giraff_Truck:

Det har stöd för SLI och har absolut plast för båda grafikkorten.
Jag kanske har missförstått, men det här kortet verkar ha dålig plats med PCI-E grejen?

Det har plats för båda grafikkorten, men de kommer sitta tätt och inte få något bra luftflöde och såvida det inte kommer någon 3-slots NV Link Bridge for 30 Series så kommer man inte att kunna köra korten i NV Link. Nu vet jag inte hur stor skillnad det kommer att göra i just Redshift dock, men det lär vara viss skillnad eftersom att grafikkorten väl bara kan dela VRAM mellan varandra om man kör NV Link??? Redshift vill ju ha så mycket VRAM som möjligt för annars tvingas det använda RAM minnet istället.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Giraff_Truck:

Hej, jag är inte den vassaste killen när det kommer till hårdvara och jag behöver hjälp innan jag lägger min beställning. Jag håller på med 3D animering och använder mig mycket av Redshift som är en GPU baserad render, därav 2st 3090 kort. Utgå från att båda korten är likadana, jag kunde inte klicka in 2st samma kort på inet.
(För den intresserade så finns det lite benchmarks här med olika grafikkort för Redshift; https://www.cgdirector.com/redshift-benchmark-results/ )

Mina frågor till er kunniga är;
1. Vad för moderkort bör jag ha till det här?
2. Kommer dessa delar fungera ihop om något datorgeni väljer ut rätt moderkort? Behöver jag byta ut något?
3. Jag är osäker på kylning, snälla skäll på mig så jag väljer rätt.
4. Är det något chassi jag bör välja? Jag skiter fullständigt i hur det ser ut eller vilket märke det är; bara det är praktiskt och så billigt som möjligt.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/14403471

Om du inte ska spela är verkligen 3090 det bästa för ditt mål?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Giraff_Truck:

Hej, jag är inte den vassaste killen när det kommer till hårdvara och jag behöver hjälp innan jag lägger min beställning. Jag håller på med 3D animering och använder mig mycket av Redshift som är en GPU baserad render, därav 2st 3090 kort. Utgå från att båda korten är likadana, jag kunde inte klicka in 2st samma kort på inet.
(För den intresserade så finns det lite benchmarks här med olika grafikkort för Redshift; https://www.cgdirector.com/redshift-benchmark-results/ )

Mina frågor till er kunniga är;
1. Vad för moderkort bör jag ha till det här?
2. Kommer dessa delar fungera ihop om något datorgeni väljer ut rätt moderkort? Behöver jag byta ut något?
3. Jag är osäker på kylning, snälla skäll på mig så jag väljer rätt.
4. Är det något chassi jag bör välja? Jag skiter fullständigt i hur det ser ut eller vilket märke det är; bara det är praktiskt och så billigt som möjligt.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/14403471

Om du inte ska spela är verkligen 3090 det bästa för ditt mål?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34443:

Om du inte ska spela är verkligen 3090 det bästa för ditt mål?

Vad skulle man ANNARS ha 3090 till? Det är ju för den här typen av applikationer som det verkligen ger nytta med det extra minnet och bandbredden och är värt att betala skillnaden mot ett 3080. Det är snarare spelare som borde fråga sig om de har nytta av ett 3090...

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Redshift-3-0---NVI...
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Quad-GeForce-RTX-3...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giraff_Truck:

Mina frågor till er kunniga är;
1. Vad för moderkort bör jag ha till det här?
2. Kommer dessa delar fungera ihop om något datorgeni väljer ut rätt moderkort? Behöver jag byta ut något?

Har du kollat på Gigabytes blower-modell, 3090 Turbo? Eftersom det blåser ut luften baktill är det inte alls lika tjockt och bättre lämpat för en multi-gpu setup, i synnerhet om du ändå kan ha korten en bit från varandra.
https://www.inet.se/produkt/5411780/gigabyte-geforce-rtx-3090...

Amerikanska workstationbyggarna Puget Systems använder dessa kort i sina workstations, med upp till tre kort i varje:
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Quad-GeForce-RTX-3...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av reflux:

Har du kollat på Gigabytes blower-modell, 3090 Turbo?

Väldigt kostsamt dock. För de pengarna kan man nog köpa ett RTX 3090, NZXT Kraken G12, AIO och få Inet att montera det hela med deras tjänst "Specialuppgifter 599 kr/tim".

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reflux:

Vad skulle man ANNARS ha 3090 till? Det är ju för den här typen av applikationer som det verkligen ger nytta med det extra minnet och bandbredden och är värt att betala skillnaden mot ett 3080. Det är snarare spelare som borde fråga sig om de har nytta av ett 3090...

https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Redshift-3-0---NVI...
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Quad-GeForce-RTX-3...

Ok men det var inte fighten mellan 3000 seriens olika modeller jag menade. Men då vet jag nu också att 3090 är bästa