Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Ryzen 9 5900X körs på A320-moderkort

Permalänk
Medlem

Spännande. Införskaffa nyss en 3900XT efter att ha upptäck Zen2 var kompitabelt med mitt C6H (x370).
Var på väg att sälja av hela riggen men upptäckte det i tid!

Visa signatur

Gaming/Streaming
Crosshair VI Hero | Ryzen 7 1700 @ 3.9GHz /w EK M6H Monoblock | Gigabyte GeForce GTX 1070 G1 8GB /w Bitspower Water Block | G.Skill Trident Z RGB 16GB @ 3000MHz | Samsung 960 EVO 500GB | Corsair RM750x | EK-XTOP Revo D5 pump, EK Reservoar, EK PE360/SE360 and 6x ML120 Fans |

Permalänk

bara vänta tills de händer för x370 också...

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk

Har ju kört med mitt ASUS CH6 sen det var rykande färskt men då all information tydde på icke stöd för nya Ryzen så bytte jag faktiskt till ett Strix B550-F nyligen. Det tyngsta jag pysslar med idag är ju redigering samt tänkte att om jag uppgraderar nu så skall datorn hålla i många många år. Därför tyckte jag det kunde vara trevligt med PCIe4 för så småningom CPU,GPU och M2 NVME SSD. Har aldrig ägt ett bättre moderkort än CH6 så det kommer bli saknat den dagen jag säljer det. Orkar knappast byta tillbaka CH6 om stöd för nya Ryzen kommer (även fast jag då förlorar PCIe4) så det blir väl nån annons med moderkort, minnen och helt ny kylare. Kanske även min nuvarande 3700X.

Blir det offentligt stöd för Ryzen 5000-serien så ökar väl andrahandsvärdet på CH6 får jag anta

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Tror att AMD också skulle vilja att det är så enkelt men relationerna med moderkortstillverkarna bedöms nog som viktigare än relationerna med några entusiaster som önskar uppgradera cpu på 300 serien moderkort. AMD har sannolikt begränsat inflytande över moderkortstillverkarnas uefi/bios stöd över generationer av cpuer och moderkort/chipset, allt är givetvis beroende av vilka överrenskommelser som legat till grund för samarbetet när det inleddes vid lanseringen av Ryzen 1000/ chipset 3xx. Sedan finns det sannolikt tekniska begränsningar på vissa moderkort som omöjliggör en smidig slutanvändarupplevelse vid kombinationen 3xx chipset och Ryzen 5xxx cpu och jag tror att varken AMD eller partnertillverkarna är intresserade av att erbjuda en halvkass användarupplevelse, då står de nog hellre över. Beslut om stöd fattas av moderkortstillverkarna och inte AMD, hade AMD haft intels ekonomiska muskler och en vilja att partnertillverkarna ska erbjuda en uppgraderingsväg även för entusiaster med 300 serie moderkort hade situationen kanske varit annorlunda. Jag tror dock att någon partnertillverkare kommer att ge ut beta bios även för 300 serien moderkort, sannolikt några av de mer påkostade X370 moderkorten. Ursäkta ranten

AMD har uttryckligen sagt att 400-serien kommer få stöd, men inte 300-serien, så det är de som bestämmer på det generella planet, såklart. Men de kan inte rå över om någon tillverkare skippar stöd för 400-seriens moderkort för att den tillverkaren är dumsnål och skiter totalt i allt vad kundvård heter.

Det de däremot kan göra är att göra AGESA med stöd för 5000-serien tillgängligt och sedan säga något i stil med "Så, nu har vi gjort vad vi kan. Om ditt moderkort inte får stöd så är det moderkortstillverkaren som bär skulden, inte vi". Men nu blir det något hattigt mellanting och förvirringen är total.

AMD's ekonomiska muskler har vuxit så in i helvete sedan de släppte Ryzen, så jag hoppas verkligen att de till AM5 pekar med hela handen och kräver att moderkorten ska klara framåtkompatibilitet så länge AM5 lever som sockel. Det förflutna är svårt att ändra på. Men att inte lära sig av sina misstag när man har allt svart på vitt är bra tjockskalligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Själv så inhandlade jag ett nytt b550m mortar. Lyckas inte få igång riggen. Antingen är det "fel" usbstickor jag kör med (provat 4 st fat32 stickor) eller så är moderkortet knasigt. Får DRAMlampan att lysa. Provade sätta i min gamla 1700, då ryser cpu lampan istället. Noll svar på amds hjälpreddit och jag har haft "skoj" med felsökning närmsta 5 timmarna

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

AMD har uttryckligen sagt att 400-serien kommer få stöd, men inte 300-serien, så det är de som bestämmer på det generella planet, såklart. Men de kan inte rå över om någon tillverkare skippar stöd för 400-seriens moderkort för att den tillverkaren är dumsnål och skiter totalt i allt vad kundvård heter.

Det de däremot kan göra är att göra AGESA med stöd för 5000-serien tillgängligt och sedan säga något i stil med "Så, nu har vi gjort vad vi kan. Om ditt moderkort inte får stöd så är det moderkortstillverkaren som bär skulden, inte vi". Men nu blir det något hattigt mellanting och förvirringen är total.

AMD's ekonomiska muskler har vuxit så in i helvete sedan de släppte Ryzen, så jag hoppas verkligen att de till AM5 pekar med hela handen och kräver att moderkorten ska klara framåtkompatibilitet så länge AM5 lever som sockel. Det förflutna är svårt att ändra på. Men att inte lära sig av sina misstag när man har allt svart på vitt är bra tjockskalligt.

Utöver lite svärande, som är allmänt osofistikerat, så är det en mycket bra poäng.

Ansvaret ligger till stor del hos den som hanterar produkten, men också hos den som tillhandahåller produkten.
Om jag vill ligga i framkant med att använda en enskild proukt mycket tidigt så har jag också ansvar för att hantera eventuella kapaciteter hos den som uppkommer i senare skeden, och det ligger definitivt hos den som tillhandahöll den att ansvara för vad den är kapabel till i ett senare skede.

Som om jag kalla morsan snäll.
Det kan betyda allt imorgon.
Men kallar jag henne för en gris får jag definitivt skylla mig själv, precis som att den enskilda moderkortstillverkaren får finna sig i ansvaret att tillhandahålla en produkt som inte räcker till för att använda det bästa som finns nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaelumMan:

Själv så inhandlade jag ett nytt b550m mortar. Lyckas inte få igång riggen. Antingen är det "fel" usbstickor jag kör med (provat 4 st fat32 stickor) eller så är moderkortet knasigt. Får DRAMlampan att lysa. Provade sätta i min gamla 1700, då ryser cpu lampan istället. Noll svar på amds hjälpreddit och jag har haft "skoj" med felsökning närmsta 5 timmarna

Nu skall jag erkänna att jag inte minns så tydligt. Men har B550 stöd för 1700? Var det inte så att de släppte 1000-serien pga plats i ROM? Eller det var kanske bara rörande 400-serien när de skulle få stöd för 3000? Sorry, minns inte så bra.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Nu skall jag erkänna att jag inte minns så tydligt. Men har B550 stöd för 1700? Var det inte så att de släppte 1000-serien pga plats i ROM? Eller det var kanske bara rörande 400-serien när de skulle få stöd för 3000? Sorry, minns inte så bra.

570X ska ha stöd, men inte b550

Permalänk
Medlem

Det vore ganska kul att kunna byta ut min 1600 till 5600x.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CaelumMan:

Själv så inhandlade jag ett nytt b550m mortar. Lyckas inte få igång riggen. Antingen är det "fel" usbstickor jag kör med (provat 4 st fat32 stickor) eller så är moderkortet knasigt. Får DRAMlampan att lysa. Provade sätta i min gamla 1700, då ryser cpu lampan istället. Noll svar på amds hjälpreddit och jag har haft "skoj" med felsökning närmsta 5 timmarna

Du bör ju få upp biosen. Men 1000-serien stöds inte på B550. Vilken CPU—försöker du få igång det med?

Permalänk
Medlem

AMDs försök till att ge användarmöjligheter gick ut över användarvänligheten tyvärr, och deras egna löften biter dom i rumpan nu

Jag kan tycka att alla som uppdaterar bios vet redan vad de gör, vad risken är - vilket troligen är ett helt felaktigt antagande. Att släppa stöd för 300-serien känns som en no brainer. Jag vet också att beslut på företagsnivå har ett helt annat ansvar på sig än att bara låta alla göra som alla vill, och sen försöka upprätthålla sina garantier och kundnöjdhet

Permalänk
Medlem

Jag e väldigt besviken för jag köpte på mig når x370 för använda denna sista ryzen på socket am4. jag tycker dom gör fel. Vet inte men det florerar att skulle funka till dom nya cpuer som kommer nu. Men står dom fördömer ut det.
Det väldigt tråkigt för mig många andra med.

Permalänk
Skrivet av anon2110:

Du bör ju få upp biosen. Men 1000-serien stöds inte på B550. Vilken CPU—försöker du få igång det med?

5600x. Missade att skriva detta. Svårt att veta om bios, moderkort eller cpu är felande länken :/

Visa signatur

5600x, Rtx 3070

Permalänk
Inaktiv

Om det är ett splitternytt B550 så kanske bioset är för gammalt. Du måste ha Agesa 1.0.8.0 för att kunna boota Ryzen 5000-serien.

Kollade upp lite till. Lyckligtvis så har ditt moderkort bios Flashback och du kan uppdatera moderkort utan fungerande processor. Första versionen av bioset stödjer inte zen 3.

https://www.msi.com/Motherboard/support/MAG-B550M-MORTAR

Permalänk
Inaktiv

Kikade i manualen för ditt moderkort för bios Flashback

https://www.msi.com/Motherboard/support/MAG-B550M-MORTAR#down...

1. Please download the latest BIOS file that matches your motherboard model from
2. Rename the BIOS file to MSI.ROM, and save it to the root of your USB flash drive.
3. Connect the power supply to CPU_PWR1 and ATX_PWR1. (No need to install CPU and memory.)
4. Plug the USB flash drive that contains the MSI.ROM file into the Flash BIOS Port on the rear I/O panel.
5. Press the Flash BIOS Button to flash BIOS, and the LED starts flashing.
6. The LED will be turned off when the process is completed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Hade gärna sätt att jag kunde ploppa i en R5 5600(X) i mitt Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac. Sitter just nu på en R5 1600. ...

Mina planer när jag köpte motsvarande för tre år sedan var att vänta tills ungefär nu och uppdatera till någon vettig CPU.
Om ditt moderkort inte får stöd för Zen3 är en Zen2 R7 ett prisvärt alternativ som kommer tjäna dig länge.

Skrivet av Ozzed:

... Väljer AMD att leka whack-a-mole i en evighet eller kommer de bara låta detta vara?

Personligen tycker jag allt detta känns märkligt. genom uteblivet stöd för 300-serien missar ju AMD köp från alla som har ett 300-seriens moderkort, vill ha Ryzen 5000, men inte kan tänka sig att köpa nytt moderkort. Att som företag tacka nej till pengar känns... ja... Märkligt, som sagt.

Jag tycker inte alls det känns märkligt. Svaren finns nog här:

Skrivet av medbor:

... Dessutom skulle det kräva alla moderkortstillverkare släpper gratis uppdateringar till gamla korten med varierade konsekvenser på olika kort, och lägger resurser och utvecklingstid på detta och måste validera och testa på alla brädor. Allt för att sälja färre kort med sämre prestanda och färre funktioner som följd?

Och även:

Skrivet av Ozzed:

AMD har uttryckligen sagt att 400-serien kommer få stöd [AGESA], men inte 300-serien, så det är de som bestämmer på det generella planet, såklart. Men de kan inte rå över om någon tillverkare skippar stöd för 400-seriens moderkort för att den tillverkaren är dumsnål och skiter totalt i allt vad kundvård heter.

Det de däremot kan göra är att göra AGESA med stöd för 5000-serien tillgängligt och sedan säga något i stil med "Så, nu har vi gjort vad vi kan. Om ditt moderkort inte får stöd så är det moderkortstillverkaren som bär skulden, inte vi". ...

Skrivet av [SmR]BMF:

Tror att AMD också skulle vilja att det är så enkelt men relationerna med moderkortstillverkarna bedöms nog som viktigare än relationerna med några entusiaster som önskar uppgradera cpu på 300 serien moderkort. ...

AMD har ganska stort inflytande. När Zen2 lanserades var det obligatoriskt för moderkortstillverkarna att tillhandahålla stöd för dessa i alla 400-kort, men frivilligt för 300-korten och ingen officiell support för A320.
Trycket från högljudda kunder tvingade i praktiken alla moderkortstillverkare att lägga resurser på framtagning av nya BIOS till varje sketet B350-kort (vilket i mitt tycke var rätt).
Denna gång är det obligatoriskt för 500-serien, frivilligt för 400-serien och inget officiellt stöd för 300-serien.
Skulle inte förvåna mig om ett antal high end 300-kort får officiella BIOS med stöd för Zen3 på samma sätt som några A320-kort fått stöd för Zen2. De som har dessa kort blir glada och moderkortstillverkare som inte vill lägga resurser på obsoleta produkter slipper klagomål från kunderna!
Om AMD skulle släppa AGESA som gör 300-serien kompatibel med Zen3 skulle detta ofrånkomligen resultera i kostnader för alla moderkortstillverkare: Antingen får de lägga resurser på att ta fram nya BIOS till alla gamla moderkort eller så får de en kostnad i form av badwill från entusiasterna (oavsett om dessa är kunder eller inte).

Nu väljer AMD att själva ta en liten hit av badwill i stället för att knuffa ut alla moderkortstillverkare framför bussen. Ett riktigt bra agerande ur affärssynpunkt!

Permalänk
Hedersmedlem

När jag köpte en Ryzen 5 1600 i 2017 med ett B350-moderkort så hade jag planerat att uppgradera till en 6- eller 8-kärnig Zen 3 på samma sockel. AMD:s påstående om "stöd för AM4 fram till 2020" var det som fick mig att göra så.

När AMD sedan gick ut med att Ryzen 5000-serien inte skulle stödja B350 (även efter att de backade och sade att moderkortstillverkarna fick stödja B450/X470 om de så ville), så köpte jag istället en Ryzen 7 3800X (som även den var en värdig uppgradering från en 1600).

BIOS-mod för mitt moderkort kanske kommer, men frågan är ju hur stabilt det är. Jobbar hemifrån från denna dator, så den typen av risk är nog inte intressant för min primära dator. 3800X får alltså vara sista anhalten innan DDR5 för mig, så år 2023 kommer jag ha ett 6 år gammalt moderkort (om det inte dör innan dess), vilket ändå får anses som klart godkänt i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Mina planer när jag köpte motsvarande för tre år sedan var att vänta tills ungefär nu och uppdatera till någon vettig CPU.
Om ditt moderkort inte får stöd för Zen3 är en Zen2 R7 ett prisvärt alternativ som kommer tjäna dig länge.

Jag tycker inte alls det känns märkligt. Svaren finns nog här:
Och även:
AMD har ganska stort inflytande. När Zen2 lanserades var det obligatoriskt för moderkortstillverkarna att tillhandahålla stöd för dessa i alla 400-kort, men frivilligt för 300-korten och ingen officiell support för A320.
Trycket från högljudda kunder tvingade i praktiken alla moderkortstillverkare att lägga resurser på framtagning av nya BIOS till varje sketet B350-kort (vilket i mitt tycke var rätt).
Denna gång är det obligatoriskt för 500-serien, frivilligt för 400-serien och inget officiellt stöd för 300-serien.
Skulle inte förvåna mig om ett antal high end 300-kort får officiella BIOS med stöd för Zen3 på samma sätt som några A320-kort fått stöd för Zen2. De som har dessa kort blir glada och moderkortstillverkare som inte vill lägga resurser på obsoleta produkter slipper klagomål från kunderna!
Om AMD skulle släppa AGESA som gör 300-serien kompatibel med Zen3 skulle detta ofrånkomligen resultera i kostnader för alla moderkortstillverkare: Antingen får de lägga resurser på att ta fram nya BIOS till alla gamla moderkort eller så får de en kostnad i form av badwill från entusiasterna (oavsett om dessa är kunder eller inte).

Nu väljer AMD att själva ta en liten hit av badwill i stället för att knuffa ut alla moderkortstillverkare framför bussen. Ett riktigt bra agerande ur affärssynpunkt!

Vilke grupp tror du genererar mest inkomster till AMD, slutkunder eller moderkortstillverkare? Det är klart att det är viktigt att ha en bra relation med moderkortstillverkarna. Inget tvivel om det, men om det sker på bekostnad av kundnöjdhet, hur kunderna ser på varumärket etc så är jag ytterst tveksam till om det är rätt. Glöm inte att AMD försökte "vara snälla" mot moderkortstillverkarna genom att slopa stöd för 400-serien för att på så sätt få upp försäljningen av nya moderkort, samt att de själva skulle kunna kränga fler chipsets till moderkortstillverkarna, och vilken jordbävning det orsakade. AMD's varumärke var nere i leran, ute i kylan, och totalt nedsvärtat.. Tills de ändrade sig och istället fokuserade på kundnöjdhet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det blir intressant att se om någon moderkortstillverkare släpper en officiell BIOS med stöd, alternativt om modifierade BIOS blir mer utbrett. För åtminstone vissas Intel-generationer finns det ju ganska enkla verktyg för att lägga till/ta bort microcode till/från en BIOS-image. För Asrock x370 Taichi har ju folk lyckats konvertera dem till att köra x470-versionens BIOS så med lite tur kanske vi får se mer sådant också.

Personligen skulle jag kunna tänka mig att köpa ett x570-moderkort för att få lite mer PCI-E-bandbrädd om det fanns bra modeller runt 2000 kr som hade passiv chipset-kylare. Att behöva lägga nästan 6000 kr för ett moderkort är inte aktuellt dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

iom att jag är rökt på Threadripper Gen3 när de gäller mitt nuvarande moderkort, så tänkte jag antingen satsa på en 5900x eller 5950x men de blir nog en 5900 och moderkort med X570 iaf. och en GPU, RX6800X eller va de heter, så de kommer att finnas en Threadripper å moderkort till försäljning snart för den som är intresserad.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vilken grupp tror du genererar mest inkomster till AMD, slutkunder eller moderkortstillverkare? ...

Kan nog vara ganska jämnt skägg där. Moderkortstillverkarna köper stora mängder chipset, slutkunderna en mindre mängd processorer.
(Tillverkare av OEM-datorer köper moderkort/chipset och CPU/APU, vilket genererar stora inkomster till AMD.)

Skrivet av Ozzed:

... Glöm inte att AMD försökte "vara snälla" mot moderkortstillverkarna genom att slopa stöd för 400-serien...

Det var en missbedömning från AMDs sida, men att även stödja 300-serien skulle vara dyrare än nuvarande situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Kan nog vara ganska jämnt skägg där. Moderkortstillverkarna köper stora mängder chipset, slutkunderna en mindre mängd processorer.
(Tillverkare av OEM-datorer köper moderkort/chipset och CPU/APU, vilket genererar stora inkomster till AMD.)

Det var en missbedömning från AMDs sida, men att även stödja 300-serien skulle vara dyrare än nuvarande situation.

Det behöver det inte vara. att "garantera stöd" och att "möjliggöra" stöd är två olika saker.

Tar vi Asus som Exempel så ser jag inga hinder för att Crosshair VI Hero (X370) lätt skulle klara en 5950X, medans t. ex B350 Prime PLUS bara är att glömma, så Asus skulle i så fall, med AMD's välsignelse, själv kunna välja vilka moderkort som stöds och inte, med hänvisningar till faktiska tekniska begränsningar vad gäller VRM och ROM-kapacitet.

Jag ser liksom inte problemet med att göra det valfritt, att istället som nu förbjuda moderkortstillverkarna från att stödja ZEN3 på 300-serien, oavsett moderkortets tekniska lämplighet, är bara dumt. Om de redan gett klartecken och gjort 400-serien kompatibel efter moderkortstillverkarnas gottfinne, så borde samma sak kunna göras med 300-serien. Det är trots allt exakt samma chipset, och liksom på 400-serien så varierar ROM-kapaciteten med modell, vilket gör att det blir olika lätt eller svårt beroende på vilket moderkort det handlar om.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det behöver det inte vara. att "garantera stöd" och att "möjliggöra" stöd är två olika saker.
... så Asus skulle i så fall, med AMD's välsignelse, själv kunna välja vilka moderkort som stöds och inte, med hänvisningar till faktiska tekniska begränsningar...

Och hur många "kunder" skulle acceptera att moderkortstillverkarna väljer bort en del moderkort?
Det är ju svårt för en lekman att veta om orsaken är teknisk omöjlighet eller bara en resurs- och viljefråga.

Om AMD säger att det är "frivilligt" kommer kunderna tolka det som "obligatoriskt för mitt kort".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Och hur många "kunder" skulle acceptera att moderkortstillverkarna väljer bort en del moderkort?
Det är ju svårt för en lekman att veta om orsaken är teknisk omöjlighet eller bara en resurs- och viljefråga.

Om AMD säger att det är "frivilligt" kommer kunderna tolka det som "obligatoriskt för mitt kort".

Läste du vad jag skrev ordentligt? På samma sätt som det finns moderkort med snål ROM på 300-serien, så finns det moderkort med snål ROM på 400-serien, och vad jag förstått det som så är det frivilligt för moderkortstillverkarna på 400-serien, vilket redan där kommer innebära att vissa kort får stöd och andra inte, så problematiken du beskriver kommer redan att inträffa. Varför då inte låta de med 300-serien som har kort som klarar av det vara med och leka när "kaoset" redan är ett faktum?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Såg nu att en på Reddit med likadan mammabräda som jag har, har fått igång 5600x på sitt b450-moderkort.

https://imgur.com/Z3vMvFi

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

... så finns det moderkort med snål ROM på 400-serien, ... vilket redan där kommer innebära att vissa kort får stöd och andra inte, ...

Det där är väl inte klarlagt ännu? Jag har i alla fall inte funnit något fall där en moderkortstillverkare redan nu gått ut med vilka kort som inte kommer få ny BIOS nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det där är väl inte klarlagt ännu? Jag har i alla fall inte funnit något fall där en moderkortstillverkare redan nu gått ut med vilka kort som inte kommer få ny BIOS nästa år.

Det är definitivt klarlagt att det finns både B350 och B450-brädor som har så snålt med ROM att man inte kan ge stöd för Ryzen 5000 utan att slopa stöd för tidigare processorer eller ta bort funktioner, eller hur man nu väljer att göra, så går det på 400-serien så går dt på 400-serien.

Så att 300-serien inte får stöd är antingen för att moderkortstillverkarna väljer att låta bli, eller att AMD inte tillåter det, men då 300 och 400-serien är samma chipset så finns det inga tekniska hinder.

Men som rakt svar på frågan så har vad jag vet ingen sagt att de inte skall stödja något 400-kort, och ingen har heller sagt att de tänker stödja något 300-kort. Så frågan handlar främst om ifall de inte får, eller om de inte vill, för tekniskt är det ingen skullnad vad gäller chipset och ROM-storlek,

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det där är väl inte klarlagt ännu? Jag har i alla fall inte funnit något fall där en moderkortstillverkare redan nu gått ut med vilka kort som inte kommer få ny BIOS nästa år.

Vissa kort kommer få stöd genom att alla gamla processorer inte längre fungerar, det var det som var anledningen till att de inte ville stödja det. Processorn som sitter inför att flasha bios kanske inte fungerar efter uppdateringen. Inte så lätt att förklara för en slutanvändare... risken för misstag är stor

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vissa kort kommer få stöd genom att alla gamla processorer inte längre fungerar, ...

... på samma sätt som nuvarande moderkort med mindre minne ger stöd för Zen2 utan att stödja en del Zen, vilket är min poäng!
Mig veterligt är det inget moderkort med X370 eller B350 som saknar stöd för Zen2 trots att detta också var "frivilligt".
På samma sätt kommer med största sannolikhet alla moderkort med B450 och X470 få stöd för Zen3, trots att det också är "frivilligt".

När AMD säger att det är frivilligt ser konsumenterna det som en möjlighet och därmed ett absolut tvingande krav.
En moderkortstillverkare som då säger att "vi behöver inte (enligt AMD) ge ut BIOS som har stöd för de nya prollarna, och vi vill inte göra det, så vi kommer inte att göra det" drabbas av mycket badwill! Det är det jag syftar på när jag i tidigare inlägg skriver att officiell AGESA för 300-serien vore att kasta moderkortstillverkarna under bussen.
Den tillverkare som verkligen vill ge stöd för Zen3 på några första generationens moderkort kan uppenbarligen göra så, men de(n majoritet) som väljer att låta bli slipper nu hamna i skamvrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

... på samma sätt som nuvarande moderkort med mindre minne ger stöd för Zen2 utan att stödja en del Zen, vilket är min poäng!
Mig veterligt är det inget moderkort med X370 eller B350 som saknar stöd för Zen2 trots att detta också var "frivilligt".
På samma sätt kommer med största sannolikhet alla moderkort med B450 och X470 få stöd för Zen3, trots att det också är "frivilligt".

När AMD säger att det är frivilligt ser konsumenterna det som en möjlighet och därmed ett absolut tvingande krav.
En moderkortstillverkare som då säger att "vi behöver inte (enligt AMD) ge ut BIOS som har stöd för de nya prollarna, och vi vill inte göra det, så vi kommer inte att göra det" drabbas av mycket badwill! Det är det jag syftar på när jag i tidigare inlägg skriver att officiell AGESA för 300-serien vore att kasta moderkortstillverkarna under bussen.
Den tillverkare som verkligen vill ge stöd för Zen3 på några första generationens moderkort kan uppenbarligen göra så, men de(n majoritet) som väljer att låta bli slipper nu hamna i skamvrån.

Jag vet inte varför du försöker argumentera här? Jag har inte sagt något som går emot vad du skriver. Jag bara förklarade varför det inte är så lätt att bara göra