Köra en Antminer S9 på en oisolerad vind?

Permalänk

Köra en Antminer S9 på en oisolerad vind?

Hejsan!

Jag måste förbruka mer el.

(Annars kan jag få dyrare elnätsanslutning och försämrad ersättning för min exporterade el. Jag är mikroproducent av sol-el och har en överskottsproduktion på ca 10 MWh årligen. Min elkostnad är alltså negativ.)

Har införskaffat en Bitmain Antminer S9i 14TH och funderar nu på var den ska stå och "mine:a" BitCoin åt mig.

1) Friggeboden? Hade varit ett bra ställe om jag inte vinterförvarade mina kaktusar och mitt citronträd där Nov-Apr. De ska stå hela vintern i ca 10 C. Ställer jag in Antminern där så blir det snabbt för varmt.

2) En oisolerad vind med takfotsventilation. Där är det ungefär samma temperatur som utomhus. El och internetanslutning kan jag fixa. Det som oroar mig är att fukten i luften ska skada elektroniken. Nu är det ju inte lika mycket fukt i kall luft som i varm. Skulle kunna tänka mig att fuktproblematiken är som störst på hösten. Jag har haft lite annan elektronik på vinden som inte ser ut att ha påverkats på något sätt men Antminern har ju kraftiga fläktar... Funderar på om jag måste bygga in den i någon form av låda (modell Hundkoja) för att höja den omgivande temperaturen något och därmed minska den relativa fuktigheten i luften... Men då får jag ju också problemet med att se till att det inte blir FÖR VARMT i lådan.

Funderar hit och dit hur jag ska göra. Jag behöver verkligen lösa detta problem. Någon som har erfarenhet av liknande?

// Kent Larsson

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men borde inte absolut luftfuktighet vara det som spelar roll?
Har du kall luft som är på 100% luftfuktighet så blir det väl typ... 30% eller nåt (skjuter från höften som aldrig förr) när den värms upp av antimern?

Problemet borde väl vara om surrounding temperature är högre än elektroniken, typ vid kylning med flytande kväve?

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Skrivet av Mansonite:

Rätta mig om jag har fel, men borde inte absolut luftfuktighet vara det som spelar roll?
Har du kall luft som är på 100% luftfuktighet så blir det väl typ... 30% eller nåt (skjuter från höften som aldrig förr) när den värms upp av antimern?

Problemet borde väl vara om surrounding temperature är högre än elektroniken, typ vid kylning med flytande kväve?

Det tycker jag låter rimligt.

Har tagit en löptur i skogen och kommit fram till att allt blir bra om jag ställer Antminern i en låda som är öppen upptill. En viss uppvärmning sker då av luften och RH blir ganska acceptabel.

Permalänk
Medlem

Vill du berätta mer om varför du kan få högre elnätsanslutning och sämre ersättning för din överproduktion?
Antar att du har väldigt mycket solceller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Det tycker jag låter rimligt.

Har tagit en löptur i skogen och kommit fram till att allt blir bra om jag ställer Antminern i en låda som är öppen upptill. En viss uppvärmning sker då av luften och RH blir ganska acceptabel.

Du behöver inte bygga någon låda för fukten iaf. Fukt från kall luft kondenserar inte på varma ytor. Aldrig någonsin. Så är elektroniken varmare än omgivande luft så är du safe. Det som teoretiskt skulle kunna hända är om det är säg -46 grader och sedan plötsligt drar in varmluft från havet och temperaturen stiger till några fåtal grader under nollan snabbt, då KANSKE din elektronik är kallare än omgivande luft ett par minuter.
Vilket är väldigt osannolikt men men.

Däremot kan det vara värt att tänka på värme under sommaren och damm.
Du kan inte använda spillvärmen från minern till något istället för att "elda åt kråkorna"

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Mindboggle:

Antar att du har väldigt mycket solceller.

Min årsproduiktion ligger väl på 18 MWh. Jag ville fylla hela taket för det blev snyggare. Solcellerna åldras också med tiden och ger lite sämre avkastning. Dessutom ville jag ta höjd för att hushållet skaffar ännu en elbil.

Skrivet av Mindboggle:

Vill du berätta mer om varför du kan få högre elnätsanslutning och sämre ersättning för din överproduktion?

Det blir lite OT men säljer man mer el än man köper på årsbasis anses man vara en nettoproducent. Då har nätbolaget rätt att ta ut en årlig avgift för inmatningsabonnemanget. Även elbolagen man säljer elen till ser negativt på nettoproducenter och sänker ersättningen för såld el.

Skrivet av Bengts villablogg:

Det presenterades en promemoria om ny Elmarknadslag i september 2017, där man föreslog att ta bort kravet på nettokonsument för att slippa betala inmatningsabonnemang. Promemorian har varit ute på remiss och enligt diskussionen i kommentarerna har riksdagen gett bifall till regeringens proposition 2017/18:237 den 16 juni 2018, men den nya lagen har inte trätt i kraft ännu

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Du behöver inte bygga någon låda för fukten iaf. Fukt från kall luft kondenserar inte på varma ytor. Aldrig någonsin. Så är elektroniken varmare än omgivande luft så är du safe. Det som teoretiskt skulle kunna hända är om det är säg -46 grader och sedan plötsligt drar in varmluft från havet och temperaturen stiger till några fåtal grader under nollan snabbt, då KANSKE din elektronik är kallare än omgivande luft ett par minuter.
Vilket är väldigt osannolikt men men.

Däremot kan det vara värt att tänka på värme under sommaren och damm.

Det låter ju bra! Kanske en låda med lock av någon finmaskig duk skulle skydda mot damm samtidigt som värme tillåts stiga uppåt ...

Skrivet av Litenskit:

Du kan inte använda spillvärmen från minern till något istället för att "elda åt kråkorna"

Det väsnas ju något så vansinnigt. Annars hade den ju kunnat få bo i badrummet där lite extravärme är skönt. Sen så är det ju så att jag behöver slösa på energi för att inte bli klassad som en nettoproducent av solel.

Jag hade en värmefläkt stående utomhus ett tag för att bränna bort energi men det kändes så miljövidrigt och "bara fel" så jag slutade med det. Att åtminstone använda energin till mining av kryptovalutor är ett bra steg på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kentlarson:

Det låter ju bra! Kanske en låda med lock av någon finmaskig duk skulle skydda mot damm samtidigt som värme tillåts stiga uppåt ...

Det väsnas ju något så vansinnigt. Annars hade den ju kunnat få bo i badrummet där lite extravärme är skönt. Sen så är det ju så att jag behöver slösa på energi för att inte bli klassad som en nettoproducent av solel.

Jag hade en värmefläkt stående utomhus ett tag för att bränna bort energi men det kändes så miljövidrigt och "bara fel" så jag slutade med det. Att åtminstone använda energin till mining av kryptovalutor är ett bra steg på vägen.

Nu kommer jag inte ihåg exakta reglerna kring producent/konsument det är trots allt 10 år sedan jag blev färdig energitekniker och har inte jobbat en sekund med det efter skolan.

Du skulle inte kunna komma på någon smart typ av energilagring? Stor isolerad vattentank som du kan värma under sommar och använda under höst och vinter? Alltså typ gräva ner 20kbm eller så? Känns som lite tokigt att som du säger bränna bort energi.

Det faller ju lite om det är som jag har för mig att producent/konsument räknas på årsbasis.
Då kanske någon typ av växthus med värme och ljus för att förlänga växtsäsongen om du är intresserad av sånt? Hade ju varit lite coolt att odla tex mango i sverige😂

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Litenskit:

Då kanske någon typ av växthus med värme och ljus för att förlänga växtsäsongen om du är intresserad av sånt? Hade ju varit lite coolt att odla tex mango i sverige😂

มะม่วง

Det är en intressant idé och något jag absolut kan överväga när jag tröttnat på att mine:a Bitcoin.

Det gäller också att nyttja energin när den är som billigast (jag betalar ett pris för elen som varierar varje timme och är baserat på Nord Pools (sic) timspotpriser). 57 öre/kWh just nu men det var nere på 0 öre inatt under några timmar vilket ger mig ett negativt elpris om jag räknar med skattereduktionen.

Permalänk
Skrivet av kentlarson:

มะม่วง

Det är en intressant idé och något jag absolut kan överväga när jag tröttnat på att mine:a Bitcoin.

Det gäller också att nyttja energin när den är som billigast (jag betalar ett pris för elen som varierar varje timme och är baserat på Nord Pools (sic) timspotpriser). 57 öre/kWh just nu men det var nere på 0 öre inatt under några timmar vilket ger mig ett negativt elpris om jag räknar med skattereduktionen.

Ställminern i växthuset så kan minea och odla samtidigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det du borde göra är att du tar en storkylbox. Sågar två stora hål som du kopplar in var två AC-slangar till. Då får du kylning av hårdvaran men uppvärmning av Vinden.

Kolla här för lösning. https://www.youtube.com/watch?v=HhNS2ElN5Mk&ab_channel=MinerD...