Fem nördiga posters i SweClockers butik – begränsad upplaga!

Permalänk
Melding Plague

Fem nördiga posters i SweClockers butik – begränsad upplaga!

SweClockers fortsätter leverera nördighet i butiken. Senast har vi fotograferat fem motiv och tryckt posters av högsta kvalitet!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hm... 200-250kr hade ju låtit inte så farligt men 400 pix?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Hm... 200-250kr hade ju låtit inte så farligt men 400 pix?

400 pix låter inte farligt alls för en schysst poster tycker jag.

Mitt största problem är nog snarare att få tillåtelse att sätta en sån här på väggen någonstans här hemma

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tyvärr gör skärpedjupet att bilderna ser väldigt suddig / ofokuserade ut. Speciellt den med CPU;n och tangentbordet (C64), vid en stor bild blir detta väldigt smetigt. Den första med röd belysning är någorlunda ok medan dom andra har svårt att visa vad man ska titta på.

Ser mer ut som att detta "fel" är i originalet och inte i en dålig / slarvig avbildning av dessa posters.
Sedan är priset lite väl tilltaget också, Hemtex trycker ut och ramar in för ett lägre pris.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Måste tyvärr säga att initiativet är bra, men bilderna är inte professionellt tagna.

Det ni försökt göra är produktfotografering, men inte alls tänkt på skärpedjup och hur kort det blir vid denna typ av makro.

Rätt lösning är att antingen göra focusstacking eller helt enkelt ta bilderna med ett tilt-shift objektiv så ni kan lägga fokusplanet ned längs tangenterna eller processorn. Om man vill ha fokussläpp fortfarande hade man då kunnat styra det.

Med tanke på detta känns det lite saftigt med 400 kr för bilder som borde producerats lite bättre.

Permalänk
Medlem

SweC officiella skalperare.
Inte dåligt pris för lite färg.

Permalänk
Medlem

Gillar motiven, bra med mer variation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

400 pix låter inte farligt alls för en schysst poster tycker jag.

Mitt största problem är nog snarare att få tillåtelse att sätta en sån här på väggen någonstans här hemma

^
De posters/tavlor vi har hemma har kostat betydligt mycket mer. Skulle hellre ha ett gäng av dessa, men då sambon har veto på alla såna frågor så lär det inte bli av.

Snygga motiv iallafall 👌

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Hej @Jacob Hugosson, Har du byte yrke ->Skribent<- ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

400 pix låter inte farligt alls för en schysst poster tycker jag.

Mitt största problem är nog snarare att få tillåtelse att sätta en sån här på väggen någonstans här hemma

det är dyrt dock, man kan få riktigt schyssta posters för under 100, oftast kostar en fin ram lite mer dock

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Triton242:

Hej @Jacob Hugosson, Har du byte yrke ->Skribent<- ?

Om du syftar till titeln under namnet i artikeln är alla "Skribent".

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

det är dyrt dock, man kan få riktigt schyssta posters för under 100, oftast kostar en fin ram lite mer dock

Och man kan köpa posters för över tusenlappen. Jag tyckte inte 400 lät dyrt iaf

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Satt länge och tittade på denna, något kändes lite off.
Jag vet inte om det är mina ögon, men det känns inte som att bilden är helt rak? Om man kollar på de svarta komponenterna ovanför transistorerna kondensatorerna ovanför sockeln, ser man större del av dem till vänster än till höger. Kollar man på flänsen till höger, känns det som att avståndet till bildkanten är längre i över- än i nederkant.
Kan, som sagt, vara mina ögon som spökar, men något med bilden gör att den känns konstig ^^

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk

På tal om shopen... hade gärna förskansat mig på en SweClockers-musmatta, finnes det något inkommade parti med sagd produkt?

Mvh

Visa signatur

Asus X-570 E-Gaming || AMD Ryzen 7 3700x || 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz || MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X || Corsair AX1200 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Satt länge och tittade på denna, något kändes lite off.
Jag vet inte om det är mina ögon, men det känns inte som att bilden är helt rak? Om man kollar på de svarta komponenterna ovanför transistorerna(?) ovanför sockeln, ser man större del av dem till vänster än till höger. Kollar man på flänsen till höger, känns det som att avståndet till bildkanten är längre i över- än i nederkant.
Kan, som sagt, vara mina ögon som spökar, men något med bilden gör att den känns konstig ^^

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/89290?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODkyOTAiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJlNGUwMjllODE5YzRhOWYzNGY3NjgxMzNjYmQ1MzA5NCJ9

Inte transistorer, kondensatorer Men jag tycker det ser väldigt rakt ut, men kanske inte heeelt hundra? Men det är väl så rakt det går att få I guess

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Inaktiv

Köp limited edition posters av Sweclockers 2020

Geeks AB köps upp av Linus Tech tips 2030

Gamla Swec-prylar blir eftertraktade samlarobjekt och säljer dyrt på eBay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Inte transistorer, kondensatorer Men jag tycker det ser väldigt rakt ut, men kanske inte heeelt hundra? Men det är väl så rakt det går att få I guess

Kan, som sagt, vara mina åldrande ögon, men rättade till med rätt komponent iaf ^^

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Satt länge och tittade på denna, något kändes lite off.
Jag vet inte om det är mina ögon, men det känns inte som att bilden är helt rak? Om man kollar på de svarta komponenterna ovanför transistorerna kondensatorerna ovanför sockeln, ser man större del av dem till vänster än till höger. Kollar man på flänsen till höger, känns det som att avståndet till bildkanten är längre i över- än i nederkant.
Kan, som sagt, vara mina ögon som spökar, men något med bilden gör att den känns konstig ^^

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/89290?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvODkyOTAiLCJmaWx0ZXJzIjpbIndtIiwidD1vcmlnaW5hbCJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiJlNGUwMjllODE5YzRhOWYzNGY3NjgxMzNjYmQ1MzA5NCJ9

Skrivet av Starric:

Inte transistorer, kondensatorer Men jag tycker det ser väldigt rakt ut, men kanske inte heeelt hundra? Men det är väl så rakt det går att få I guess

Kan ha med ljuset att göra kanske?

Permalänk
Medlem

Som exempel på att man kan lägga fokusplanet ned med en tilt-shift se nedanstående. Här kan man lätt styra om man vill lägga delar i oskärpa.

bild

Skrivet av m4gnify:

Kan ha med ljuset att göra kanske?

Angående de snea kondensatorerna kan det mycket väl vara distorsion i den används optiken. Mycket vanligt med att raka linjer inte blir raka. Finns kompensation för detta i Lightroom, men då blir det ofta någon croo och stretch.

Annars om vidvinkel används så kan konstiga saker också hända om allt inte är vinkelrätt.

Problem med bild
Permalänk
Medlem

Kul med lite retrodatorer, men lite väl klyschigt och förutsägbart att det alltid skall behöva vara C64.

Jo visst, den såldes mest, men det fanns massor av andra 8-bitarsdatorer. Lite mera fantasi tack!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

För lite inspiration så köp (eller läs) denna boken:

Home Computers - 100 Icons that Defined a Digital Generation
https://mitpress.mit.edu/books/home-computers

https://www.amazon.se/Home-Computers-Defined-Digital-Generati...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Måste tyvärr säga att initiativet är bra, men bilderna är inte professionellt tagna.
Det ni försökt göra är produktfotografering, men inte alls tänkt på skärpedjup och hur kort det blir vid denna typ av makro.

Jag ställer mig mer frågande till om det inte är ett medvetet konstnärligt val som gjorts att ha litet skärpedjup?
Rent tekniskt är det enkelt att få till en bild med större djup. Räcker att minska bländaren några steg, även om tilt-objektiv därtill kan luta på hela skärpeplanet.

Skrivet av Leffe_B:

Med tanke på detta känns det lite saftigt med 400 kr för bilder som borde producerats lite bättre.

Priset är inte orimligt för något som trycks i liten upplaga... men köparen måste förstås gilla motivet.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Olle P:

Jag ställer mig mer frågande till om det inte är ett medvetet konstnärligt val som gjorts att ha litet skärpedjup?
Rent tekniskt är det enkelt att få till en bild med större djup. Räcker att minska bländaren några steg, även om tilt-objektiv därtill kan luta på hela skärpeplanet.

Priset är inte orimligt för något som trycks i liten upplaga... men köparen måste förstås gilla motivet.

Robert som tagit fotona har gjort ett medvetet val, sen behöver ju förstås inte alla tycka att det är ett bra val. Men det är inte slarv eller oförstånd i alla fall

Angående priset så är det en avvägning av kvalitet på materialet, unikt motiv och att man vill stötta Swec. Men det handlar också om att sätta ett pris som gör det ekonomiskt meningsfullt att sälja produkten. Jag har förståelse för de som tycker att det är dyrt men det blir inte heller "rättvist" att jämföra det med en massproducerad affisch från en butikskedja.
Självklart kan man göra jämförelsen kvadratcentimeter eller antal gram papper vs antal kronor. Men en sådan strid kommer aldrig SweClockers Shop att gå "vinnande" ur oavsett om vi talar posters, t-shirts eller musmattor.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Snygga foton! Jag är dessvärre ingen spekulant på fysiska exemplar på väggen men skulle tycka att de vore fina som skrivbordsbakgrunder Fast det tar ju bort poängen med att sälja dem i tryckta exemplar...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är intressant hur vissa kan spendera alldeles för många tusenlappar på (onödiga) konstanta uppgraderingar av sina datorer, köpa dyra mekaniska tangentbord och audiofil-klassade hörlurar för att sedan ha mage att klaga på sådana här initiativ. Ingen tvingar er att köpa affischerna, om ni inte gillar motiven så är det bara att scrolla vidare.
Men att ena stunden säga sig brinna för ett öppet och reklamfritt internet för att sedan klanka ner på initiativ som dessa gör mig lite irriterad.

Permalänk
Medlem

Nej, men tror faktiskt att SweC vill ha återkoppling; både positiv som negativ. Det handlar om att lyssna på sina kunder, och något som SweC oftast både är bra på, och uppmuntrar till.

Nu betyder inte det att jag håller med om åsikterna att det är för höga priser (tycker helt OK), men jag tycker du är lite väl negativ, om de som är negativa. Lite mycket drama och teater om det hela.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Jag tycker det är intressant hur vissa kan spendera alldeles för många tusenlappar på (onödiga) konstanta uppgraderingar av sina datorer, köpa dyra mekaniska tangentbord och audiofil-klassade hörlurar för att sedan ha mage att klaga på sådana här initiativ. Ingen tvingar er att köpa affischerna, om ni inte gillar motiven så är det bara att scrolla vidare.
Men att ena stunden säga sig brinna för ett öppet och reklamfritt internet för att sedan klanka ner på initiativ som dessa gör mig lite irriterad.

Jag gör både och. Bränner sjuka stålar på hårdvara OCH klagar lite på dessa posters, MEN köper ändå och sätter upp på väggen.

Edit: Får för övrigt många glada tillrop kring denna poster eftersom den syns bakom mig i alla mina teamsmöten Det är lite av ett "dom som vet, vet" moment.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag gör både och. Bränner sjuka stålar på hårdvara OCH klagar lite på dessa posters, MEN köper ändå och sätter upp på väggen.

Edit: Får för övrigt många glada tillrop kring denna poster eftersom den syns bakom mig i alla mina teamsmöten Det är lite av ett "dom som vet, vet" moment.

https://i.imgur.com/bqABHQ2.jpg

Intressant att få bilden i en ram så där. Kanske sweclockers även ska visa alla bilderna på så vis. Man fick ett helt annat perspektiv på vad man får jämfört med dom platta bilderna i shoppen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av OldComputer:

Intressant att få bilden i en ram så där. Kanske sweclockers även ska visa alla bilderna på så vis. Man fick ett helt annat perspektiv på vad man får jämfört med dom platta bilderna i shoppen.

Vi har varit lite försiktiga med det så att inte potentiella köpare tror att ramen ingår. Men vi har alla ramade på kontoret nkan försöka ta lite bilder i veckan o lägga till här och i shopen (med någon tydlig text om att ramen inte ingår)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi har varit lite försiktiga med det så att inte potentiella köpare tror att ramen ingår. Men vi har alla ramade på kontoret nkan försöka ta lite bilder i veckan o lägga till här och i shopen (med någon tydlig text om att ramen inte ingår)

Ni får väl vara tydliga med att man ska läsa hela artikeln.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon