Permalänk
Medlem

Synpunkter önskas

Hej!

Nu när min nuvarande dator sjunger på sista versen så tänkte jag bygga en Mini-itx för första gången som även klarar lite nyare spel. Har valt följande komponenter:
https://komponentkoll.se/bygg/bgeZg

Min önskade budget är runt 11-12k. Någon som hade gjort annorlunda?

Edit: En viktig parameter för mig är att datorn ska hålla rimligt låg ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Du kan spara över 1000:-, köp en W10-licens för under 200:-
Finns lite överallt, googla, kanske ligger i "gråzon" men alla jag testat har funkat perfekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Du kan spara över 1000:-, köp en W10-licens för under 200:-
Finns lite överallt, googla, kanske ligger i "gråzon" men alla jag testat har funkat perfekt.

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Vet någon vad det är för noterbar skillnad på B460 och H470 moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newton:

Vet någon vad det är för noterbar skillnad på B460 och H470 moderkortet?

Två stora skillnader är vad som separerar dem från varandra. H470 har fyra stycken fler PCI-express banor och stöd för upp till fyra USB 3.2 Gen 2 portar, medan B460 inte stödjer USB 3.2 Gen 2 alls.

Förutom detta är det typ ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Funderar också på om det är någon nytta att köpa ett MSI GeForce GTX 1660 Super Ventus OC XS 6GB istället för MSI GeForce GTX 1660 Super Ventus OC 6GB. Om jag förstått det rätt så är stora skillnaden längden, mindre längd gör väll bara att det blir sämre kylkapacitet? Chassit klarar 310mm står det i spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecthelion:

Två stora skillnader är vad som separerar dem från varandra. H470 har fyra stycken fler PCI-express banor och stöd för upp till fyra USB 3.2 Gen 2 portar, medan B460 inte stödjer USB 3.2 Gen 2 alls.

Förutom detta är det typ ingen skillnad.

Prismässigt ligger dem ju lika vilket då talar för H470 för min del och uppsättning. Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newton:

Funderar också på om det är någon nytta att köpa ett MSI GeForce GTX 1660 Super Ventus OC XS 6GB istället för MSI GeForce GTX 1660 Super Ventus OC 6GB. Om jag förstått det rätt så är stora skillnaden längden, mindre längd gör väll bara att det blir sämre kylkapacitet? Chassit klarar 310mm står det i spec.

Det verkar som att den vanliga varianten av GTX 1660 Super Ventus OC 6GB har GGDR5 SDRAM enligt Webhallen.
XS-varianten (enligt Inet) har GDDR6.