AMD Radeon RX 6800 listas i europeiska butiker

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 6800 listas i europeiska butiker

AMD:s rekommenderade priser kan komma att förbli just rekommendationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Steve på Hardware Unboxed sa att han pratat med återförsäljare i Australien, och tydligen är tillgången "RTX3080-Terrible" :/

https://youtu.be/71zH0N8hrH0?t=504

Gäller att hänga på låset med andra ord.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jaha. Det här var ju roliga nyheter, eller inte. *tittar ner i den ekande plånboken*

Permalänk
Medlem

Och där blev AMD och dess 6000-serie inte ett dugg bättre än Nvidias motsvarighet.

6500-7000kr för ett 6800XT kan man förmodligen bara drömma om.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag tycker om återförsäljare som lägger på ett saftigt prispåslag.

Permalänk
Medlem

Blir svårt att konkurrera med 3080 med den prislappen

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Jag kan bre på med lite mer information av anekdotisk karaktär.
Av vad vi sett från återförsäljarna ser de ut att få några få hundratal av referenskorten. Vissa eller samtliga av dessa ser ut som om de kommer att gå för rekommenderat pris.

Däremot är det en one-and-done-deal. När den första batchen sålt slut kommer det inga fler referenskort och istället är det tredjepartskort som gäller och där ser det mörkare ut vad det gäller kort som är i närheten av rekommenderat pris.

Rent konkret verkar det betyda:
Man kan nog förvänta sig att 6000-serien kommer att finnas tillgängligt till rekommenderade priser i samma mån som Nvidias 3000-serie gjorde vid launch.
Istället för att tids- och/eller antalsbegränsa hur många kort som finns tillgängliga till rekommenderat pris verkar AMD styra tillgången på kort till rekommenderat pris genom att göra en begränsad produktbatch som går för "rätt" pris som direkt efter lanseringen utgår ur sortimenten.

Så över produktens livslängd blir det samma effekt som för Ampere. Några få hundratals kort säljs vid launch till MSRP och sedan är det ett högre pris som gäller.

Så igen, detta är anekdotiskt: vi har tydliga indikationer, men inte 100 procent bekräftat, på att det är så som jag beskriver ovan. Behandla informationen som ett rykte tills vidare.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Peonsson:

Jag vet inte vad jag tycker om återförsäljare som lägger på ett saftigt prispåslag.

Jag skulle säga att du pekar åt fel håll
Återförsäljare har i regel samma marginalstruktur över alla produkttyper av en viss sort. Det kanske skiljer några procentenheter här och där. Men det är inte skillnaden mellan 6300 och 7500 kronor som är på deras samvete. Det är korttillverkarna och kretstillverkarna.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

fan vad tråkig grafikkortsmarknaden har blivit...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Undrar om AMD kommer sälja på sin egna sida för MSRP precis som Nvidia?

Och 3:e partskorten kostar en slant extra.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag kan bre på med lite mer information av anekdotisk karaktär.
Av vad vi sett från återförsäljarna ser de ut att få några få hundratal av referenskorten. Vissa eller samtliga av dessa ser ut som om de kommer att gå för rekommenderat pris.

Däremot är det en one-and-done-deal. När den första batchen sålt slut kommer det inga fler referenskort och istället är det tredjepartskort som gäller och där ser det mörkare ut vad det gäller kort som är i närheten av rekommenderat pris.

Rent konkret verkar det betyda:
Man kan nog förvänta sig att 6000-serien kommer att finnas tillgängligt till rekommenderade priser i samma mån som Nvidias 3000-serie gjorde vid launch.
Istället för att tids- och/eller antalsbegränsa hur många kort som finns tillgängliga till rekommenderat pris verkar AMD styra tillgången på kort till rekommenderat pris genom att göra en begränsad produktbatch som går för "rätt" pris som direkt efter lanseringen utgår ur sortimenten.

Så över produktens livslängd blir det samma effekt som för Ampere. Några få hundratals kort säljs vid launch till MSRP och sedan är det ett högre pris som gäller.

Så igen, detta är anekdotiskt: vi har tydliga indikationer, men inte 100 procent bekräftat, på att det är så som jag beskriver ovan. Behandla informationen som ett rykte tills vidare.

Ujuj hur ska Moores Law Is Dead spinna detta :/ Stackarn!

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Teddis:

"Nvidia forced AMD"

Klappat o klart.

Du kan be honom skicka youtube-checken till mig

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så är det bara återförsäljarna som har insett att det i början råder mycket större efterfrågan än tillgång på dessa kort och har satt priserna därefter. Jag ser fram emot att vänta med min uppgradering till senare i vår och bli belönad för det i form av lägre priser.

Man kan ju i alla fall hoppas.

Permalänk
Avstängd

Alla är för dyra för mig, men inte så att 1440p kräver dessa kort heller. Inväntar 6700 serien eller så köper jag kort senare.
Helt klart blir det byte när MS direct storage släpps.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

7k är smärtgränsen för mig. Är det inte en brutal skillnad mot rtx 3070 så får nog rx 6800 stryka på foten. Suck...hade hoppats på runt 6500 kr.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Förhoppningsvis så är det bara återförsäljarna som har insett att det i början råder mycket större efterfrågan än tillgång på dessa kort och har satt priserna därefter. Jag ser fram emot att vänta med min uppgradering till senare i vår och bli belönad för det i form av lägre priser.

Dom har redan satt priserna därefter. Bristvara och väldigt stor efterfrågan, med andra ord högre pris.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

Jag undrar också var man köper dessa referenskort? Går de att köpa i vanliga datorbutiker eller är det via AMD på något sätt?

Visa signatur

//Lasse

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av mekanikal:

Jag undrar också var man köper dessa referenskort? Går de att köpa i vanliga datorbutiker eller är det via AMD på något sätt?

Referentkorten kommer att säljas av de vanliga återförsäljarna.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Och där blev AMD och dess 6000-serie inte ett dugg bättre än Nvidias motsvarighet.

6500-7000kr för ett 6800XT kan man förmodligen bara drömma om.

AIB säljer väl aldrig för MSRP, så det här är väl väntade priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Som det har framkommit från många källor den senare tiden, det är inte återförsäljare som är den stora boven, utan nvidia(och sannolikt AMD) som sätter helt orealistiska anbefallda priser för sina kort.
Det är många som skall tjäna ett korvöre på ett färdigt kort, och om då nvidia(och AMD) sätter priset för chipset och minnen till något som inte lämnar utrymme för förtjänst blir det "budbäraren"(Återförsäljaren) som får nackskottet.
(skjut inte budbäraren)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Sin gör snåla kort med högre prislapp. Underbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Haha vi bor inte i USA. Priser i Danmark eller Sverige för den delen påverkas inte på samma sätt som de i USA. Detta är priserna som är satta och det är dessa priser ni får leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekanikal:

Det är som på gamla goda tiden verkar det som. De säljes från partnertillverkarna. Så exempelvis en sapphirekartong med referenskort inuti.

https://www.sapphiretech.com/en/consumer/21304-01-20g-radeon-...

Så borde rimligtvis butikslistas som vanligt osv.

Visa signatur

R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Här gäller det att tänka och handla med plånboken!
Dvs, vänta ett tag så kommer priserna att bli normala.
Just nu är den en hype, givetvis passar alla på att tjäna en extra hacka på det.
Jag tror att priserna ser annorlunda (läs bättre) efter nyåret

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Här gäller det att tänka och handla med plånboken!
Dvs, vänta ett tag så kommer priserna att bli normala.
Just nu är den en hype, givetvis passar alla på att tjäna en extra hacka på det.
Jag tror att priserna ser annorlunda (läs bättre) efter nyåret

Så sade folk inför 3000-serien också. "Vänta, köp inte för uppenbart reducerat introduktionspris".

Jag säger tvärtom. Tips till generisk köpare: Vill du köpa korten för MSRP så HÄNGER DU FAN PÅ LÅSET DENNA GÅNG eller skyll dig själv

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu vill jag va svar!! Vänta till typ mars på mitt 3080 OC eller köpa 6800 XT sapphire till 3k gaming 🤔 behöver utomstående prestandasiffror naow! Har inte köpet amd sen mitt 6950

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Så sade folk inför 3000-serien också. "Vänta, köp inte för uppenbart reducerat introduktionspris".

Jag säger tvärtom. Tips till generisk köpare: Vill du köpa korten för MSRP så HÄNGER DU FAN PÅ LÅSET DENNA GÅNG eller skyll dig själv

Jag hoppas att kylaren är skit så folk inte köper så jag kan sätta vattenblock på istället för att betala för kaka på kaka.
Den har tydligen inte ens galler på baksidan så lär hetta upp chassit en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Haha, tänkte också exakt samma!

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem

Känns som att jag skall fortsätta vänta på mitt 3070 till MSRP, inget AMD-kort kommer i närheten av det priset eller ens under 6000:- som jag tolkar det.

Tråkigt.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Kretsyta - Transistorer
505 mm² - 26,8 miljarder
340 mm² - 26,8 miljarder

Seriöst? Vet vi fortfarande inte antal transistorer på dessa?

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB