Permalänk
Medlem
Skrivet av lepr86:

Yrke: "Managing Delivery Architect" (IT-Konsult)
Lön: 710000 (NOK) fast årslön, Årlig bonus upp till 80000 (NOK) baserat på företagets resultat
Erfarenhet: 6 år
Förmåner: Pensionssparande varje månad (ca 2500 NOK), Betalt bredband hemma, Firmatelefon, Sjukförsäkring, Friskvård (ca 3000 NOK)
Ålder: 34

Bor i Sverige men jobbar i Norge, relativt nyligen "ranked up" till Chefskonsult. Jobbar sen i Februari 100% hemifrån Sverige pga Corona, trivs bra med det.
Är väldigt nöjd med arbetsplatsen och friheten man har, samt att lönerna i Norge är fina, även nu när norska kronan dalat en hel del.

Det här är intressant, särskilt då Bekk tidigare rekryterat friskt bland mina bekante.

Vad skiljer ett svenskt anställningskontrakt från ett norskt? Inte lönemässigt då, utan "allt runt omkring". Skiljer sig pensionen? Arbetsvillkor? Försäkringar? (etc. etc.) Tänker framförallt för någon i din situation, som har norsk anställning men fortf bor i Sverige.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av swetox:

Fått min första anställning nu efter att blivit nyexaminerad civilingenjör i maskin.
25 år - 34,500 brutto
Kommer att arbeta som provningsingenjör
25 dagar semester och betald övertid

Fått min första löneökning efter snart 2 år. Gäller från 1a november.
Nya lönen är 37’ brutto. Sen har företaget lagt till 2500kr/år i friskvård bland förmånerna.

Nya lönen är för att jag klättrat ett steg, till steg 2 i en 5 gradig erfarenshets-skala. Har samma tjänst och samma arbetsuppgifter så inget förändrat utom lönen.
Utöver detta planeras en lönerevision retroaktivt från 1 november i år. Men vet inte vad utgången av den blir än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det här är intressant, särskilt då Bekk tidigare rekryterat friskt bland mina bekante.

Vad skiljer ett svenskt anställningskontrakt från ett norskt? Inte lönemässigt då, utan "allt runt omkring". Skiljer sig pensionen? Arbetsvillkor? Försäkringar? (etc. etc.) Tänker framförallt för någon i din situation, som har norsk anställning men fortf bor i Sverige.

Hej,
överlag ganska likvärdigt som motsvarande jobb i Sverige skulle jag säga, dom flesta konsultfirmor har mer eller mindre samma förmåner.
Jag är i en liten specialsituation där jag bor nära gränsen men jag jobbar inte i grannkommunen i Norge, utan en kommun in, det medför att jag betalar all skatt i Norge (något mer förmånligt än Sverige), om jag hade jobbat i gränskommunen så hade jag varit skattepliktig i Sverige istället (bortsätt från trygdeavgiften på ca 7% till Norge).
När man jobbat i Norge i X antal år (tror det är 5) får man rätt till Norsk statlig pension, som överlag är väldigt mycket högre än Svenska motsvarigheten.
I tillägg så är gränserna för höginkomst väldigt mycket högre satta så om man har en lön liknade min så betalar man betydligt mindre skatt än motsvarande lön i Sverige, kan inte exakt vilka gränser det är men något liknande allt över 600000 får 10% påslag, sen tror jag det är ett liknande påslag vid ca 900000 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lepr86:

Lön: 710000 (NOK) fast årslön, Årlig bonus upp till 80000 (NOK) baserat på företagets resultat
Förmåner: Pensionssparande varje månad (ca 2500 NOK), Betalt bredband hemma, Firmatelefon, Sjukförsäkring, Friskvård (ca 3000 NOK)

Intressant! Skrev du verkligen rätt på pensionssparandet? Det lät ju väldigt lågt annars - men det kanske är för att Norge har väldigt mycket bättre allmän pension tack vare oljan? Antar att du fortfarande betalar skatt i Norge?

Om du jobbar på ett kollektivanslutet bolag i Sverige och har en svensk lön på 56500 per månad som din lön är konverterat till SEK skulle du ju få ca 6500 kr i tjänstepension (4.5% upp till 41750 kr och 30% på allt därutöver.) -- rätt stor skillnad om 30 år.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Det här är intressant, särskilt då Bekk tidigare rekryterat friskt bland mina bekante.

Vad skiljer ett svenskt anställningskontrakt från ett norskt? Inte lönemässigt då, utan "allt runt omkring". Skiljer sig pensionen? Arbetsvillkor? Försäkringar? (etc. etc.) Tänker framförallt för någon i din situation, som har norsk anställning men fortf bor i Sverige.

Kan bara instämma i det Lepr86 skrev ovan. Det mesta är likt.

Tror Norge lite fler saker man kan få permission/bidrag för (vissa av dessa kan vara specifika för min arbetsgivare):
30 minuter per dag för att amma (om man är kvinna)
Flyttdag (många företag står också för flyttkostnader)
Barn hemma innan de är 2 år kan man få ett antal tusen per månad
Betalda glasögon
Arbetsgivare betalar mellanskillnad vid föräldraledighet (så man får samma som sin lön).
Ingen karensdag när man sjukanmäler sig

I regel verkar det vara sämre tjänstepension (innskuddspensjon) i Norge, men detta slår mest ut på högre inkomster. I Sverige får man oftast 30% över 500k/år. Jag får bara 18% över 700k, men då man får högre statlig pension så är det jämnt skägg upp till 5-600k i årslön för de flesta.

Man beskattas högre under året för att få halv skatt i December (för att ha råd med julklappar) och 0 skatt på semesterersättningen.

Mer pengar kvar i plånboken när det gäller högre inkomster tack vare lägre marginalskatt i Norge.

De har dock inga ROT/RUT-avdrag, men förmögenhetsskatten har de kvar (slår in från 1,5 miljoner, 0,15%).

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Med ett hjärtligt försök att inte humblebraga är det sant att "lycklighetsgränsen" för vad pengar gör för en går vid ungefär 40k/mån. Jag tjänar en bra bit över, och kan ibland för mig själv beklaga mig något oerhört på vad mycket tid som går till jobbet, att jag borde göra något vettigare av mitt liv, yada yada, allt det vanliga.

Hur tänker ni kring det här? Skuldkänslor för ens priviligerade pissgnällande eller är det läge att, så att säga, bli heltidsfilantrop? Jag har inte de ekonomiska förutsättningarna att säga upp mig på många år, och pga jobb + pendlande + familj inte tid att ägna mig åt mycket till meningsfulla hobbies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Med ett hjärtligt försök att inte humblebraga är det sant att "lycklighetsgränsen" för vad pengar gör för en går vid ungefär 40k/mån. Jag tjänar en bra bit över, och kan ibland för mig själv beklaga mig något oerhört på vad mycket tid som går till jobbet, att jag borde göra något vettigare av mitt liv, yada yada, allt det vanliga.

Hur tänker ni kring det här? Skuldkänslor för ens priviligerade pissgnällande eller är det läge att, så att säga, bli heltidsfilantrop? Jag har inte de ekonomiska förutsättningarna att säga upp mig på många år, och pga jobb + pendlande + familj inte tid att ägna mig åt mycket till meningsfulla hobbies.

Lägga undan pengar tills du har de ekonomiska förutsättningarna att säga upp dig och göra något vettigare av ditt liv, yada yada, allt det vanliga?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Lägga undan pengar tills du har de ekonomiska förutsättningarna att säga upp dig och göra något vettigare av ditt liv, yada yada, allt det vanliga?

Precis, det behöver inte vara mer komplicerat än så (i teorin). Det svåra är att ha disciplinen att verkligen spara pengar i den utsträckningen som behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Med ett hjärtligt försök att inte humblebraga är det sant att "lycklighetsgränsen" för vad pengar gör för en går vid ungefär 40k/mån. Jag tjänar en bra bit över, och kan ibland för mig själv beklaga mig något oerhört på vad mycket tid som går till jobbet, att jag borde göra något vettigare av mitt liv, yada yada, allt det vanliga.

Hur tänker ni kring det här? Skuldkänslor för ens priviligerade pissgnällande eller är det läge att, så att säga, bli heltidsfilantrop? Jag har inte de ekonomiska förutsättningarna att säga upp mig på många år, och pga jobb + pendlande + familj inte tid att ägna mig åt mycket till meningsfulla hobbies.

Skaffa ett jobb som känns mer givande är mitt tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Precis, det behöver inte vara mer komplicerat än så (i teorin). Det svåra är att ha disciplinen att verkligen spara pengar i den utsträckningen som behövs.

Det är därför man med fördel lägger undan sparpengar först och sedan spenderar det som blir över, oavsett inkomstens storlek så är det den mest effektiva metoden att spara på. Då kan du dessutom själv avgöra hur stor del som skall gå till något som till en början verkar väldigt tråkigt och relativt meningslöst men man tackar sig själv efter ett antal år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Det är därför man med fördel lägger undan sparpengar först och sedan spenderar det som blir över, oavsett inkomstens storlek så är det den mest effektiva metoden att spara på.

Jag håller helt med dig och det är så jag sparar. Dock inser jag att det är en minoritet som har den disciplinen (och intresset) att spara sig till att sluta jobba 10-15 år tidigare än sina jämnåriga.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Med ett hjärtligt försök att inte humblebraga är det sant att "lycklighetsgränsen" för vad pengar gör för en går vid ungefär 40k/mån. Jag tjänar en bra bit över, och kan ibland för mig själv beklaga mig något oerhört på vad mycket tid som går till jobbet, att jag borde göra något vettigare av mitt liv, yada yada, allt det vanliga.

Hur tänker ni kring det här? Skuldkänslor för ens priviligerade pissgnällande eller är det läge att, så att säga, bli heltidsfilantrop? Jag har inte de ekonomiska förutsättningarna att säga upp mig på många år, och pga jobb + pendlande + familj inte tid att ägna mig åt mycket till meningsfulla hobbies.

Jag är lite inne på samma spår som dig. Jag arbetar som underläkare just nu och visst, vi är inte på något sätt dåligt betalda. Dock får jag ofta stanna över, med lite jourer så blir det mer än heltid också. Man får betalt för det men är det värt det när man är extra trött efter att ha stressat under en dag, fått jobba över 1h och sedan kan slå sig ned efter det mest väsentliga gjort vid kl 20 och känna att man inte har energin för att engagera sig socialt eller träna? Tror även att drygt 40k kan stämma som en rimlig "lycklighetsgräns" då man har tillräckligt med pengar för allt i de flesta "vanliga" familjer som inte har alltför dyra vanor (speciellt om man är 2 och tjänar runt denna summan).

Ser även många äldre kollegor som jobbar många timmar extra och många har det svårt att få ihop det med livet (sambo, familj, vänner, hobbies etc.) pga de inte kan lämna arbetet exakt när arbetstiden slutar.

Kanske är ett "bekvämlighetsproblem" men det finns definitivt en charm att kunna stämpla ut exakt kl 1600 utan att behöva ägna jobbet en minsta tanke senare på kvällen.

Egna funderingar är att man måste lära sig prioritera alternativt försöka anpassa sig så att man kan få sluta i tid och arbeta rimligt mycket så att man har en arbetsbelastning man orkar med under många år och att man ser till att hinna med att leva under tiden. Jobbar själv hårt på detta redan nu.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Intressant! Skrev du verkligen rätt på pensionssparandet? Det lät ju väldigt lågt annars - men det kanske är för att Norge har väldigt mycket bättre allmän pension tack vare oljan? Antar att du fortfarande betalar skatt i Norge?

Om du jobbar på ett kollektivanslutet bolag i Sverige och har en svensk lön på 56500 per månad som din lön är konverterat till SEK skulle du ju få ca 6500 kr i tjänstepension (4.5% upp till 41750 kr och 30% på allt därutöver.) -- rätt stor skillnad om 30 år.

Tjänstepensionen i Norge är lagstadgat till minst 2% av årslönen för privat sektor. Ofta har företagen "Innskudspensjon" istället som vilket är baserat på basbelopp.
Där jag jobbar får vi 5% upp till 7 Basbelopp (á ca 100000) och efter det 8% på resterande. Så för min del får jag runt 3000 kr i månaden från jobbet med en lön på 700000.
Yes, betalar all skatt i Norge, men får då all såklart pengar från dom vid sjukdom / föräldraledighet etc, bra mycket bättre än i Sverige, sjuklön är tex 100% av lönen utan karensdag upp till 6 månader, därefter 80%. Samma med föräldrapengar, 100% av lönen, dock något mer strikt på perioden man kan ta ut föräldradagar (tror det är inom de första 2 åren).

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kan bara instämma i det Lepr86 skrev ovan. Det mesta är likt.

Tror Norge lite fler saker man kan få permission/bidrag för (vissa av dessa kan vara specifika för min arbetsgivare):
30 minuter per dag för att amma (om man är kvinna)
Flyttdag (många företag står också för flyttkostnader)
Barn hemma innan de är 2 år kan man få ett antal tusen per månad
Betalda glasögon
Arbetsgivare betalar mellanskillnad vid föräldraledighet (så man får samma som sin lön).
Ingen karensdag när man sjukanmäler sig

I regel verkar det vara sämre tjänstepension (innskuddspensjon) i Norge, men detta slår mest ut på högre inkomster. I Sverige får man oftast 30% över 500k/år. Jag får bara 18% över 700k, men då man får högre statlig pension så är det jämnt skägg upp till 5-600k i årslön för de flesta.

Man beskattas högre under året för att få halv skatt i December (för att ha råd med julklappar) och 0 skatt på semesterersättningen.

Mer pengar kvar i plånboken när det gäller högre inkomster tack vare lägre marginalskatt i Norge.

De har dock inga ROT/RUT-avdrag, men förmögenhetsskatten har de kvar (slår in från 1,5 miljoner, 0,15%).

Du summerade upp det jag inte fått med väldigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Med ett hjärtligt försök att inte humblebraga är det sant att "lycklighetsgränsen" för vad pengar gör för en går vid ungefär 40k/mån. Jag tjänar en bra bit över, och kan ibland för mig själv beklaga mig något oerhört på vad mycket tid som går till jobbet, att jag borde göra något vettigare av mitt liv, yada yada, allt det vanliga.

Hur tänker ni kring det här? Skuldkänslor för ens priviligerade pissgnällande eller är det läge att, så att säga, bli heltidsfilantrop? Jag har inte de ekonomiska förutsättningarna att säga upp mig på många år, och pga jobb + pendlande + familj inte tid att ägna mig åt mycket till meningsfulla hobbies.

Lite svårt att prata om utan att det tas som humblebrag ja, men jag dras absolut med dessa skuldkänslor ibland. Det är ett bra problem att ha, men ändå. Till skillnad från dig har jag mycket tid och frihet att ägna åt hobbys osv, så min skuld ligger mest i obalansen kring insats/ersättning jämfört med de runtom mig. Känner du att du inte får mycket tid över till dig själv tycker jag inte du någonsin ska behöva känna skuld över att försörja din familj. Som andra sagt redan skulle jag då hellre söka bättre balans, när tiden passar.

Jag köper inte helt det där med "lycklighetsgränsen," eller åtminsone inte så lågt som många vill sätta den. Ja det är sant att vid en relativt låg lön har man alla behov fyllda och allt utöver bildar bara en allt större hög och påverkar inte ens dag till dag något vidare. Den där högen är väldigt viktig för långsiktig sinnesro dock, för mig i alla fall.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Med ett hjärtligt försök att inte humblebraga är det sant att "lycklighetsgränsen" för vad pengar gör för en går vid ungefär 40k/mån. Jag tjänar en bra bit över, och kan ibland för mig själv beklaga mig något oerhört på vad mycket tid som går till jobbet, att jag borde göra något vettigare av mitt liv, yada yada, allt det vanliga.

Hur tänker ni kring det här? Skuldkänslor för ens priviligerade pissgnällande eller är det läge att, så att säga, bli heltidsfilantrop? Jag har inte de ekonomiska förutsättningarna att säga upp mig på många år, och pga jobb + pendlande + familj inte tid att ägna mig åt mycket till meningsfulla hobbies.

Håller inte med egentligen, de flesta hade nog varit lyckligare med 80k/mån kontra 40k givet samma arbetsinsats. Det är dock inte det enda som skapar lycka eller ens speciellt mycket efter en viss punkt. Det är ju så att många som tjänar mer lägger in mycket mer tid också vilket ju påverkar negativt istället, det är dock inte något som måste vara så. För mig personligen är tid mycket mer värt när det gäller lycka, jag skulle personligen hellre tjäna 20k/mån och ha frihet än 80k/mån och inte ha någon.

Jag har optimerat för både lön och tid sedan jag började jobba, så idag lägger jag egentligen exakt så mycket tid på jobbet som jag vill varje dag samtidigt som jag tjänar hyfsat. När det inte är roligt längre så slutar jag och ibland börjar jag inte ens om det inte känns kul. Hade jag inte vart nöjd med mitt jobb hade jag bytt eller startat något eget, det finns så många andra sätt att tjäna pengar på idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Håller inte med egentligen, de flesta hade nog varit lyckligare med 80k/mån kontra 40k givet samma arbetsinsats. Det är dock inte det enda som skapar lycka eller ens speciellt mycket efter en viss punkt. Det är ju så att många som tjänar mer lägger in mycket mer tid också vilket ju påverkar negativt istället, det är dock inte något som måste vara så. För mig personligen är tid mycket mer värt när det gäller lycka, jag skulle personligen hellre tjäna 20k/mån och ha frihet än 80k/mån och inte ha någon.

Jag har optimerat för både lön och tid sedan jag började jobba, så idag lägger jag egentligen exakt så mycket tid på jobbet som jag vill varje dag samtidigt som jag tjänar hyfsat. När det inte är roligt längre så slutar jag och ibland börjar jag inte ens om det inte känns kul. Hade jag inte vart nöjd med mitt jobb hade jag bytt eller startat något eget,
finns så många andra sätt att tjäna pengar på idag.

Du kan ju garanterat gå i pension i förtid med tex 80k/månaden. Men med 20k/månaden får man knega till dagen man stämplar in på äldreboende
Men jag håller med, man jobbar för att leva, inte lever för att jobba

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Du kan ju garanterat gå i pension i förtid med tex 80k/månaden. Men med 20k/månaden får man knega till dagen man stämplar in på äldreboende
Men jag håller med, man jobbar för att leva, inte lever för att jobba

Jag personligen kommer nog aldrig sluta jobba för jag har inget intresse av det, så länge det är på mina villkor. Det jag tycker om att göra är också vad folk betalar mig för att göra så alternativet hade varit att göra i stort sett samma saker men utan att få betalt. För annars hade jag redan gjort något som skapade tillräckligt med inkomst för att leva rätt gott med väldigt lite tidsinsats efter den initiala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Håller inte med egentligen, de flesta hade nog varit lyckligare med 80k/mån kontra 40k givet samma arbetsinsats. Det är dock inte det enda som skapar lycka eller ens speciellt mycket efter en viss punkt. Det är ju så att många som tjänar mer lägger in mycket mer tid också vilket ju påverkar negativt istället, det är dock inte något som måste vara så. För mig personligen är tid mycket mer värt när det gäller lycka, jag skulle personligen hellre tjäna 20k/mån och ha frihet än 80k/mån och inte ha någon.

Jag har optimerat för både lön och tid sedan jag började jobba, så idag lägger jag egentligen exakt så mycket tid på jobbet som jag vill varje dag samtidigt som jag tjänar hyfsat. När det inte är roligt längre så slutar jag och ibland börjar jag inte ens om det inte känns kul. Hade jag inte vart nöjd med mitt jobb hade jag bytt eller startat något eget, det finns så många andra sätt att tjäna pengar på idag.

Hm jag vet inte ändå, jag har gått från 22->32->54->58+bonus inom loppet av några år och är under 30. Det hoppet som kändes mest för mig i form av lycka var det första från 22->32, det gjorde så att jag kunde köpa bostad med min sambo, vi behövde inte snåla på resor/krogen/resturanger etc. Mina utgifter har ju inte ökat nämnvärt i takt med att lönen har gått upp (snarare ner sen corocna haha..). Enda egentliga skillnaden är väll att sparandet ökat, vilket å andra sidan ändå kommer dumpas i en lägenhet då vår 2a börjar bli för trång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Håller inte med egentligen, de flesta hade nog varit lyckligare med 80k/mån kontra 40k givet samma arbetsinsats. Det är dock inte det enda som skapar lycka eller ens speciellt mycket efter en viss punkt. Det är ju så att många som tjänar mer lägger in mycket mer tid också vilket ju påverkar negativt istället, det är dock inte något som måste vara så. För mig personligen är tid mycket mer värt när det gäller lycka, jag skulle personligen hellre tjäna 20k/mån och ha frihet än 80k/mån och inte ha någon.

Jag har optimerat för både lön och tid sedan jag började jobba, så idag lägger jag egentligen exakt så mycket tid på jobbet som jag vill varje dag samtidigt som jag tjänar hyfsat. När det inte är roligt längre så slutar jag och ibland börjar jag inte ens om det inte känns kul. Hade jag inte vart nöjd med mitt jobb hade jag bytt eller startat något eget, det finns så många andra sätt att tjäna pengar på idag.

Vettiga prioriteringar du gjort tycker jag - vi lever ju bara en gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aabbcc:

Hm jag vet inte ändå, jag har gått från 22->32->54->58+bonus inom loppet av några år och är under 30. Det hoppet som kändes mest för mig i form av lycka var det första från 22->32, det gjorde så att jag kunde köpa bostad med min sambo, vi behövde inte snåla på resor/krogen/resturanger etc. Mina utgifter har ju inte ökat nämnvärt i takt med att lönen har gått upp (snarare ner sen corocna haha..). Enda egentliga skillnaden är väll att sparandet ökat, vilket å andra sidan ändå kommer dumpas i en lägenhet då vår 2a börjar bli för trång.

Såklart det är avtagande marginalnytta med mer pengar (som med allt), det jag vände mig mot var att det skulle finnas någon gräns det man inte blir lyckligare eller till och med olyckligare. Allt annat lika så bör ju 10k till per månad iaf ge något extra man värdesätter och kan få lite lycka av. Jag blir fortfarande lyckligare när jag får löneförhöjningar, i värsta fall kan man bränna dem på teknik eller bilar :p.

Skrivet av Curik:

Vettiga prioriteringar du gjort tycker jag - vi lever ju bara en gång.

Jag hoppas ju på det, tjänar egentligen oförskämt bra för att göra något jag tycker är roligt. Men jag hade ju tur att mina intressen var sådant som i dagens samhälle premieras.

Permalänk
Medlem

Tyckte med att efter 40k så var det inte särskilt kul att tjäna mer. Det enda som skiljer mitt liv från nu när jag tjänar mer är mer jobb och ansvar och att jag kan unna mig dyrare prylar samt spara mer.

Tyckte att när jag låg på runt 28 utan att egentligen bry mig öht på jobbet så var det fan så mycket skönare än nu.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Sådär, nu är det avklarat.

Jag sa 47000, deras idé var en 10% höjning(motsvarande 40700).

Fick 43000 och parkeringen(2000/mån) betald.
Utöver detta tillkom även en bonus på 20000kr.

Yrke: systemutvecklare
Utbildning: tre år på högskola
Erfarenhet: 20mån.
Andra förmåner: telefon, maxad friskvård, 1h/vecka träning på arbetstid, får jobba i en 'viktig' bransch samt total frihet att lägga upp mitt arbete och min tid precis som jag vill.

Sistnämnda 'förmånen' är värt så oerhört mycket när jag har familj och två småbarn.

Fick även betalt att köpa hem grejer till hemkontor när corona började.

Ytterst nöjd med min lön och mitt arbete, har ändå bara arbetat som utvecklare i 20mån.

Jesus kristus. Tjänar 32500, jobbat som utvecklare i 2,5 år. Liknande utbildning.

Klart Corona kom nu när man vill byta jobb..

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag hoppas ju på det, tjänar egentligen oförskämt bra för att göra något jag tycker är roligt. Men jag hade ju tur att mina intressen var sådant som i dagens samhälle premieras.

Visst är det så, men det betyder ju egentligen inte att du automatiskt tjänar bra. Du kanske råkar vara duktig på att löneförhandla, alternativt har du någon spetskompetens eller så har du bytt arbetsgivare med jämna mellanrum? Jag arbetar exempelvis som systemutvecklare och där är lönerna helt okej, men stannar du kvar på samma ställe så händer det ju inte så mycket mer sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Visst är det så, men det betyder ju egentligen inte att du automatiskt tjänar bra. Du kanske råkar vara duktig på att löneförhandla, alternativt har du någon spetskompetens eller så har du bytt arbetsgivare med jämna mellanrum? Jag arbetar exempelvis som systemutvecklare och där är lönerna helt okej, men stannar du kvar på samma ställe så händer det ju inte så mycket mer sen.

Du kan ju fortfarande gå upp i lön trots att du är kvar hos samma arbetsgivare. Har du kvar samma jobb däremot så är det en annan femma. Jag har arbetat på samma arbetsplats i sju år, men bytt tjänst tre gånger vilket räckt för att öka lönen med 30kkr/månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Du kan ju fortfarande gå upp i lön trots att du är kvar hos samma arbetsgivare. Har du kvar samma jobb däremot så är det en annan femma. Jag har arbetat på samma arbetsplats i sju år, men bytt tjänst tre gånger vilket räckt för att öka lönen med 30kkr/månad.

Ja precis, det jag skrev förutsätter ju såklart att du jobbar med samma sak. Vi pratade ju om att jobba med något man brann för, då är det ju kanske inte lika nära till hands att byta tjänst tänkte jag. Men absolut!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av izzie:

Med ett hjärtligt försök att inte humblebraga är det sant att "lycklighetsgränsen" för vad pengar gör för en går vid ungefär 40k/mån. Jag tjänar en bra bit över, och kan ibland för mig själv beklaga mig något oerhört på vad mycket tid som går till jobbet, att jag borde göra något vettigare av mitt liv, yada yada, allt det vanliga.

Hur tänker ni kring det här? Skuldkänslor för ens priviligerade pissgnällande eller är det läge att, så att säga, bli heltidsfilantrop? Jag har inte de ekonomiska förutsättningarna att säga upp mig på många år, och pga jobb + pendlande + familj inte tid att ägna mig åt mycket till meningsfulla hobbies.

Det stämmer säkert men för mig som har planer på att gå i pension innan 70 år så är det skönt att ha lite mer att leva på.

Som det ser ur just nu så ligger mina fasta kostnader på ca 19000kr par månad. Av dessa betalar jag 13000kr då jag tjänar betydligt mer än min sambo.

Tillkommer mat, nöjen och lite kläder på det så det jag tjänar räcker till nästan 2 månader av fasta kostnader för att driva mina kostnader. En årslön räcker alltså till två års kostnader utan att snåla. Rätt skönt och hoppas kunna gå i pension en bit innan 67 år.

Det viktiga är att hålla ner de fasta kostnaderna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Vad har du för utbildning? Var Arbetar du? För mig låter det inte alls orimligt.

3 år systemvetenskap, .net utvecklare. Inte orimligt men känns helt klart som jag ligger under medel. Skulle gärna vilja veta vad som är rimligt att begära.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Ja precis, det jag skrev förutsätter ju såklart att du jobbar med samma sak. Vi pratade ju om att jobba med något man brann för, då är det ju kanske inte lika nära till hands att byta tjänst tänkte jag. Men absolut!

Fast oftast går det att byta tjänst inom ett område, så förhoppningsvis är det inte en liten specifik sak man brinner för. Men det hänger kanske på att man är på ett lite större företag också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

3 år systemvetenskap, .net utvecklare. Inte orimligt men känns helt klart som jag ligger under medel. Skulle gärna vilja veta vad som är rimligt att begära.

En civilingenjör (5årig master) får ca 30 tusen som ingångslön. Räkna på en löneökning på 3% varje år, var hamnar civilingenjören då? Jo på 31'827 kr efter två år. Din lön är inte dålig. Speciellt inte med din utbildning.

Tycker du fortfarande att din lön är kass så får du väl byta jobb. Det krylllar av utvecklar-jobb. Det är så man får upp lönen.

EDIT: Räknar man om exemplet ovan med 4% löneökning så hamnar man på din lön ca 32'500. Då har du alltså fortf samma lön som en civilingenjör trots att du bara gått 3 år och blivit systemutvecklare? Tycker du det fortf är dålig lön?