3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nahaska:

En hypotetisk fråga, om jag råkade missa att avboka ett väldigt efterfrågat grafikkort och erbjuder det här för introduktionspris, har ingen avsikt att tjäna något utan bara förmedla ett kort med introduktionspris istället för att det går tillbaka till leverantören, bryter jag mot forumets regler?

https://www.sweclockers.com/nyhet/30757-nya-regler-kring-fors...

§ 3.3 Annonsören måste ha direkt tillgång till den utannonserade varan. Försäljning av orderbekräftelser får därmed inte äga rum. Detta inbegriper även köplatser och förhandsbokningar av ännu ej lanserade produkter.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Hur kan elgiganten helt skippa kön på 3080 TUF OC? Jag beställde den 20 september har inte hört något sen de slutade skjuta fram datumet och senaste jag hört från dem var att nytt förväntad leveransdatum var 19 oktober :s

För att de är scamgiganten. Inget förvånar mig när det gäller dessa skojare...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Inaktiv

Nästan två månader sedan lansering nu. Jag slutade följa efter att jag avbokade mitt sista kort, några veckor sedan. Nyfiken som jag är undrar jag hur status ser ut idag med leveranser? Lika uselt som tidigare? Har expempelvis Elgiganten börjat skicka sina kort i några nämnvärda mängder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

§ 3.3 Annonsören måste ha direkt tillgång till den utannonserade varan. Försäljning av orderbekräftelser får därmed inte äga rum. Detta inbegriper även köplatser och förhandsbokningar av ännu ej lanserade produkter.

snackades om att det var oklart om man fick skänka köplatser dock. har för mig att det var någon som skulle göra det med ett 3070 för 5600kr och sweclockers skrev att de skulle prata om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Nästan två månader sedan lansering nu. Jag slutade följa efter att jag avbokade mitt sista kort, några veckor sedan. Nyfiken som jag är undrar jag hur status ser ut idag med leveranser? Lika uselt som tidigare? Har expempelvis Elgiganten börjat skicka sina kort i några nämnvärda mängder?

Jag beställde ett 3080 på Komplett i torsdags. Kunde ha hämtat ut det i dag, men vill ha leverans till dörren så det kommer i morgon.
Hade inte haft en aning om det om jag inte hade kollat regelbundet i tråden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av TheBlackbeard:

- Asus RTX 3080 TUF OC (Beställdes 2020-10-09 och det är påväg till mig nu Elgiganten)

Men vad fan... Jag beställde 17/9 och har inte hört nåt från dom på flera veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Solklart! Min intention var god, men förstår reglerna. Kortet får helt enkelt gå tillbaka och säljas av leverantören för en tusenlapp mer.

Visa signatur

GPU: ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC MB: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING CPU: AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB RAM: 16GB PSU: ASUS ROG Thor 850W Storage: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 1TB CPU Cooler NZXT Kraken Z53 240mm Display : LG 27'' UltraGear 27GN950 4K Nano IPS 144 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Jag beställde ett 3080 på Komplett i torsdags. Kunde ha hämtat ut det i dag, men vill ha leverans till dörren så det kommer i morgon.
Hade inte haft en aning om det om jag inte hade kollat regelbundet i tråden.

Ah, ströleveranser som inte är fullbokade? Ser ju rätt bra ut iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Ah, ströleveranser som inte är fullbokade? Ser ju rätt bra ut iallafall.

Tror det mer handlade om en ny modell som dök upp i utbudet för första gången. Alla modeller från alla tillverkare släpptes ju inte i september.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Beställde mina kort följande datum och har redan de på plats.

- Zotac RTX 3080 Trinity OC (Beställdes 2020-11-03 och fick det 3 dagar senare 2020-11-06 från Webhallen)
- Asus RTX 3080 TUF OC (Beställdes 2020-10-09 och det är påväg till mig nu Elgiganten)

Blir att returnera mitt Asus kort nu då

Återigen, W T F. Finns flera som beställt bra mycket tidigare och fått kalla handen totalt. Driver du med oss för att trolla eller har de verkligen så dålig koll på giganten..?

Permalänk
Skrivet av Nostradamu:

Återigen, W T F. Finns flera som beställt bra mycket tidigare och fått kalla handen totalt. Driver du med oss för att trolla eller har de verkligen så dålig koll på giganten..?

Beklagar verkligen, försöker verkligen inte trycka det i ansiktet på någon...
Helt seriös och ingen trollning alls.. :/

Bildbevis (Klarna fakturerar inte innan produkten är i transport)
https://ibb.co/yRqcnHr

Står köpdatum 9 oktober..

Permalänk
Medlem

Ne det kan ju du inte hjälpa givetvis :). Trodde inte elgiganten kunde behandla den här release sämre än vad de redan gjort bara heh

Permalänk
Medlem

ja det händer att dom skickar fakturan innan dom skickar produkten men det är inte så vanligt

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad väntetiden är ifall man beställer idag 2020-11-17 från Inet, komplett eller webbhallen?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Viking
Skrivet av Benna:

Någon som vet vad väntetiden är ifall man beställer idag 2020-11-17 från Inet, komplett eller webbhallen?

Beställer du ett Gigabyte 3080 Gaming OC från Inet så är nog leveranstiden inte alls särskilt lång.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Idag är det 2-månaders jubileum för alla vi som beställde vid release.
Hur ska ni "fira" dagen?

Själv ska jag gråta några tårar och kolla unboxings av 6800XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cochran:

Idag är det 2-månaders jubileum för alla vi som beställde vid release.
Hur ska ni "fira" dagen?

Själv ska jag gråta några tårar och kolla unboxings av 6800XT.

Hype:n har lagt sig för längesedan, känner mig mest besviken på hela skiten. Kortet kommer väl när det kommer antar jag, vägrar falla på lusten att köpa dem till överpris liksom *litenfiol*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Beställer du ett Gigabyte 3080 Gaming OC från Inet så är nog leveranstiden inte alls särskilt lång.

funderade mest på ASUS RTX 3080 10GB ROG STRIX eller OC versionen, men spelar det större roll?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swonko1:

Är det någon här som har koll på kommande leveranser av asus kort dom kommande veckorna? Främst 3080 TUF OC.
Sen har jag en förfrågan till @Asus.David.
Om du har tid och möjlighet, kan inte du försöka ge oss info när asus skickar kort till norden? Mest intressant är ju självklart kvantitet och typ av kort. Och jag ber om ursäkt på förhand om du redan gör det/svarat på en sådan förfrågan.

Hej!
Vi skickar kort varje vecka men det kan skilja sig i mängd mellan dem olika modellerna från vecka till vecka.
Det är mellan ~10-20 olika distributörer/butiker som delar på korten som kommer till Norden varje vecka så det är bättre att kolla med den butiken man bokat hos vart man befinner sig i deras bokningssystem.
Vi skickar ut skeppningsrapporter upp till 3ggr i veckan för att uppdatera dem om deras leveranser.

Permalänk
Medlem

Vilka väntetider kan man tänka sig? 2 månader?

Visa signatur

/Ben~

Permalänk
Medlem
Skrivet av swire:

Black har ingen backplate som hjälper bära upp kortet och bidra till att sprida ut värmen från kortet. Om det nu hjälper får du gräva vidare.

Gigabyte OC är samma prestanda klass men har en väldigt generös och internationell garanti tid. Men en svaghet är den udda kabeldragningen till deras kontaktanslutning.

Ärligt talat, i denna segment så är allt samma skit.

Jag beställde med backplate efter tidigare dåliga erfarenheter men det kan bara ha skett av en slump också.

Gigabytes mjukvara är värdelös också, samt att kortet är riktigt fult (subjektivt).

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Hype:n har lagt sig för längesedan, känner mig mest besviken på hela skiten. Kortet kommer väl när det kommer antar jag, vägrar falla på lusten att köpa dem till överpris liksom *litenfiol*

När man väl fått sitt kort fattar man hur lite det påverkar ens liv och att själva hypen/väntan var det mest spännande i det hela 🙂

Permalänk
Viking
Skrivet av Benna:

funderade mest på ASUS RTX 3080 10GB ROG STRIX eller OC versionen, men spelar det större roll?

Skrivet av Benna:

Vilka väntetider kan man tänka sig? 2 månader?

Ja, då kan du förvänta dig en lång väntetid. Men beställer du ett gigabyte gaming oc så kanske du har ett innan veckans slut.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Gigabytes mjukvara är värdelös också, samt att kortet är riktigt fult (subjektivt).

Kan inte mer än att hålla med om mjukvaran. Fick hem ett 3070 eagle oc från fyndhörnan hos netonnet igår. Kan vara tillbaka skickat för det klickar högfrekventvid vid last, som en gammal snurrdisk som börjat bli till åren typ. (Hör dock inte till saken)
Installerade deras rgb program för att stänga av eller byta färg men programmet hittar inte ens kortet. Smått irriterande när man inte kan få det att matcha.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING Processor: AMD Ryzen 5800x3D Kylning: Corsair Hydro H100i RGB Platinum Grafikkort: EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA Minne: Kingston 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL17 Diskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Kingston A2000 1TB M.2 Nätagg: Corsair RM750 750W

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Ja, då kan du förvänta dig en lång väntetid. Men beställer du ett gigabyte gaming oc så kanske du har ett innan veckans slut.

Från var exempelvis? Är mjukvaran såpass dålig att man bör undvika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benna:

Beställer du däremot något Asus-kort får du säkert vänta, som oss andra som beställde sent - till nästa år! =/

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Viking
Skrivet av densomben:

Inet. Deras skulle ha levererats igår men leveransen blev försenad. Har inte riktigt koll på mjukvaran, men har hört ganska bra om kortet så jag tror inte den är så dålig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oneill:

Kan inte mer än att hålla med om mjukvaran. Fick hem ett 3070 eagle oc från fyndhörnan hos netonnet igår. Kan vara tillbaka skickat för det klickar högfrekventvid vid last, som en gammal snurrdisk som börjat bli till åren typ. (Hör dock inte till saken)
Installerade deras rgb program för att stänga av eller byta färg men programmet hittar inte ens kortet. Smått irriterande när man inte kan få det att matcha.

Hade hemma samma kort och hade samma problem med mjukvaran och har haft samma problem med modeller ur 1000-serien från Gigabyte. Kommer nog inte köpa deras produkter igen, det är något som inte står rätt till på deras mjukvaruavdelning.

Skrivet av densomben:

Hade inte betalat nästan 10k för ett kort där jag inte har kontroll över LEDs pga värdelös mjukvara så ja, jag hade undvikt det.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av densomben:

Om jag vore du så skulle jag beställa ett EVGA från Inet. Bättre kort som inte borde ha så lång leveranstid. De dyraste modellerna går nog snabbast att få, gissar jag.

Visa signatur

ROG CROSSHAIR VIII HERO|3900XT|Vengence RGB PRO 32GB|2x Force MP600 2TB|RTX 3090 Gaming X Trio|ROG Thor 1200W|ROG Ryujin|Obsidian 500D SE RGB|UltraGear 38GN950|GSP 600/GSX 1000|SteelSeries

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Här kommer jag för att assistera dig min vän.

EVGA skeppar kort, de är bara inte populära här i svea rike av någon anledning.
Så efter lite snack med en rep på inet där han också bekräftade att trycket på EVGA-kort är mycket lägre jämfört med ASUS så la jag en order på ett 3080 FTW3 Ultra. (i efterhand när jag har sett reviews så borde jag ha kört på XC3 Ultra men det är skitsamma nu)

Men för att komma till sak så beställde jag kortet i början av oktober och har nu haft det från början av november nån gång. Tog mindre än en månad.

Beställde xc3 ultra vara för det tack vare dig tror jag aldrig hade fått mitt asus oc innan nästa generation eftersom jag beställde för 1v sedan

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP