AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Medlem

Efter att ha kollat igenom en del tester verkar det ganska klart att 6800XT är bättre än 3080 ifall man ska köra 1080p/1440p, vilket jag kommer göra.

Lite skumma resultat och swec svit av spel verkar vara till Nvidias fördel. Även lite konstiga resultat beroende på vilken plattform man kör på.

RT är väl fortfarande inget jag bryr mig speciellt mycket om. Men AMD verkar ändå prestera ok på den fronten.

Spelar ingen roll hur bra DLSS ser ut då det inte funkar på 99,9+% av spel, så det är en nästintill meningslös gimmick än så länge.
Om AMD kommer med en uppskalning som funkar på allt och ser ok ut är det bra mycket bättre, då det faktiskt går att använda.

Lite konstigt betyg från swec, ingen utmärkelse alls och 3080 fick toppklass...

Blir ett AMD kort men osäker på vilket än. Har inge lust att spendera så långt över 5000 kr på ett kort men vi får se om det dyker upp något 6800XT tredjepartskort som man blir sugen på, annars kanske jag håller ut och ser vart 6700/6700XT landar i pris/prestanda.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Den riktiga lanseringen är väl nästa vecka, då AIBs släpper sina kort? Känns som att de vill spara så många kretsar som möjligt till sina egna designs istället för referensmodeller. Nvidia har ju en annan strategi där referensmodellen säljer de själva utan någon annans klisterlapp på.

Återstår att se om det kommer finnas mer partnerkort då.

Möjligt att de vill spara kretsar, men med tanke på hur tillgång på diverse kretsar är just nu så säger magkänslan
att det ändå är dålig tillgång på kretsar.

Jag förstår inte varför denna AMD-referens-design bara skulle säljas i så här få exemplar?
Varför inte skippa kortet helt och hållet istället, och gå direkt på 3:e parts isåfall?

Eller var dessa kretsar kraftigt rabatterade av AMD, och de riktiga priserna kommer med övriga korten, och för att ingen ska ifrågasätta priserna på 3:e partskorten, så tar man bort referensdesignen helt.

Nvidias egna founders edition är inte referensdesign btw.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4.0:

Och vill man inte ha lite bling bling så kan man inhandla ett begagnat 1080 ti/5700XT och spara lite pengar.

Nej för dessa nya korten är i princip samma prestanda per krona så man vill ju ha denna prestandan.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrenochrome:

Om RT eller streaming är viktigt för en, ja, då är Nvidias kort klart bättre.

Samma sak gäller 4K som det verkar, troligen pga den lägre minnesbandbredden i 6000-serien.

Av den anledningen så det blir nog inget 6000-seriekort för mig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Fast nu straffas ju inte AMD pga specifikationen, utan priset, i Sverige.

Ni motiverar slutsatsen med "ingen återförsäljare kunde hålla det rekommenderade priset".
Varför ska en produkt få sämre bedömning för att priset var något högre än vad ni hade förväntat er?
Får man fråga vem som har satt det rekommenderade priset i Sverige?

Sen när släpps en produkt för listpris i USD x ~10 SEK?
PS5 har ett listpris på 499 USD men säljs i Sverige för 5990 SEK.
Varför är det orimligt att 6800 XT med ett listpris på 649 USD säljs för 7699 SEK, vilket var det priset som Inet sålde för?

Om det är AMD Nordic som har informerat er om listpriset så är det dumt av de, men varför ska produkten straffas för ett något högre pris än vad ni hade blivit lovad?

Enligt er recension på 3080 så var lanseringspriset "7825 SEK", alltså 126 SEK dyrare än 6800 XT hos Inet och är ett mycket bättre köp och värt en utmärkelse men inte 6800XT, trots att den är, enligt ert test i alla fall (vilket består av ett begränsat och utdaterade titlar), är endast 3-10% sämre, beroende på upplösning.
Hur motiverar ni detta?

Skrivet av thomas_skane:

För det bara regnar RTX 3080 för Nvidias MSRP?

Det handlar väl inte endast om ''restarization'' prestanda. Nu för tiden Nvidia erbjuder mycket mer än spel prestanda. Trots att RTX är fortfarande gimmick, DLSS är nyttig grej redan idag. Förutom det har RTX kort massor för folk som jobbar med video. Det enda AMD kan svara med är icke officiell ''MorePowerTool'' från IGORSlab, men gpu OC är död idag. Jag försvarar inte Nvidia här (8 och 10GB minne var snålt), men SweClockers gjorde väldigt detaljerad recension och rimlig bedömning, hade ju varit konstigt om 6800 trots allt fick ''utmärkelse''.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjeck:

Nu för tiden Nvidia offrar mycket mer än spel prestanda.

Jag antar att du menar erbjuder?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag antar att du menar erbjuder?

Sant, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

För det bara regnar RTX 3080 för Nvidias MSRP?

De säljs ju till msrp fortfarande, men sedan att de är slutsålda är en annan sak

https://www.newegg.com/asus-geforce-rtx-3080-tuf-rtx3080-10g-...

eller nvidias egna founders edition då till exempel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Finns det någonting om coilwhie rapporterat vid hög fps? Bara sett att det nämnts i en recension, men det brukar vara väldigt individuellt för setup. Har köpt "coilwhinekort" som varit väldigt tysta och sålt tysta kort där det klagats på coilwhile senare så ja, svårt att säga såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

Självklart ska moms räknas med, vilket är det där extra, som i fallet PS5 som jag drog upp.

Men frågan återstår och är berättigad; om två produkter presterar nästan likadant, till samma pris, varför ska man hylla den ena men trycka ner den andra?

Fast handen på hjärtat tycker jag inte riktigt priserna är de samma med tanke på hur länge AMD korten kostade vad AMD lovade och mängden kort som utlovades till det priset.
Det är uppenbart att AMD försöker trycka ner priset på en produkt som de inte kan sälja för det priset. Det slutar tyvärr bara med dålig PR.

Rastreingsprestandan som du skriver är väldigt likvärdig.
Raytracing är en helt annan sak. Där är AMD alternativet så dåligt att det mer eller mindre är oanvändbart.
Nvidias fungerar ju faktiskt och släng på DLSS som även om det är extremt få spel som det fungerar med ändå ger rätt bra prestanda och bildkvalitet med RT på och DLSS påslaget något AMD inte har ännu.
Sedan är GPGPU delen något AMD verkar ha offrat en hel del prestanda mot tex Nvidia vilket kan vara hårt för en del användare som både vill spela men även arbeta med.

Det är kul att AMD är tillbaka men jag håller nog med Swec om att 30 serien är överlag den bättre produkten än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Om jag inte missminner mig så gick samma person ut och sa att han inte tyckte att nVidia hade gjort en papperslansering och att tillgången var rimlig.

Vad är det med AMD's marknadsföringsfolk, är det en sån utmaning att knipa åt munnarna?

Skrivet av Slägge:

Väldigt låga 1% värden var en besvikelse, FPS drops delux i många spel

Skrivet av Slägge:

Jag skulle säga att 1% värdet är de absolut viktigaste värdet gå efter. Fps drops ger en ojämn upplevelse

Var nånting jag reagerade på också, såg inte lockande, funderar på Nvidia, säkert 14 år sen jag köpte mig ett Nvidia.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Tvärtom skulle jag säga, dem gör de bästa testerna på internet.

Nä, inte en chans, har du hört talas om Gamers Nexus?
Det finns ingen som gör mer nogranna tester å samtidigt är skönt trött på skitsnack som dem

Skrivet av Qziny:

Du har helt rätt, men det är samtidigt det värdet som framförallt blir bättre med tiden pga nya drivrutiner. Finns ju endast första beta-rutiner ute för dessa kort.

Nja, 1% low spelar inte lika stor roll som frame times, kolla Gamers Nexus video.
Förstår ärligt talat inte varför Swec inte anammat det än, FPS är inte alls lika viktigt som frame times för upplevelsen.
Det finns många exempel på när tester å benchmarks visar höga fps men när man spelar så märker man drops, kanske inte drops som påverkar 1% low men drops som gör det hackigt å störande.

Skrivet av Magnus303:

Det enda bra med Radeon 6000-seriern är att lättlurade köpare kommer köpa 6800XT istället för Nvidias 3800.
Lättlurade?
Ja, för det enda som är viktigt med dessa monsterkort är just moderna funktioner som Raytracing och uppskalning av typen DLSS.
På vanlig rasterization så har dom så gott som alltid ändå sanslös prestanda som blir över även vid 4k.
Så rasterizationvärdena är i stort sett ointressanta (om du inte är en onlinetävlande tävlande FPS:are som kör med 120HZ-uppåt skärmar)
Och även här är 3800 klart snabbare vid 4k.
Men att med Raytracing ha 30% snabbare prestanda (vid Toms hardware tester) och vid Raytracing+DLSS 2.0 ha DUBBEL prestanda (som det oftast var vid 3080 vs 6800XT vid testerna här) det är ju totalt sanslöst.
Dubbel prestanda är ju minst hela två generationer i skillnad och inte bara en!
Så, ja, det är bra att folk kommer att titta på priserna och säga, good enough för de något billigare 6800-XT korten, trots halva prestandan vid moderna titlar med fullt stöd för RTX/DLSS. Bra att dom säger "Pfft Raytracing är inget för mig. DLSS har dålig kvalitet (sant för DLSS 1 inte för 2). Bra att ni lägger fram dom argumenten mer i forum som detta då fler då kommer vilja ha de inferiösa AMD-korten. Fortsätt med det!
Det gör att efterfrågan inte blir lika hög på Nvidiakorten och att tillgången kan bli bättre lite tidigare än vad fallet varit annars.

Detta var något av det mest korkade jag läst.
De flesta bryr sig inte om RT å DLSS än, speciellt iom att RT snor så mycket prestanda. Å DLSS, många spel har ju inte ens skiten en.
Får man välja mellan 120+ fps utan skiten eller 60+ med skiten så väljer bara en människa med extremt billig skärm det senare alternativet (det är dock bara en spekulation från min sida ).

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av birdman:

Fast nu straffas ju inte AMD pga specifikationen, utan priset, i Sverige.

Ni motiverar slutsatsen med "ingen återförsäljare kunde hålla det rekommenderade priset".
Varför ska en produkt få sämre bedömning för att priset var något högre än vad ni hade förväntat er?
Får man fråga vem som har satt det rekommenderade priset i Sverige?

Sen när släpps en produkt för listpris i USD x ~10 SEK?
PS5 har ett listpris på 499 USD men säljs i Sverige för 5990 SEK.
Varför är det orimligt att 6800 XT med ett listpris på 649 USD säljs för 7699 SEK, vilket var det priset som Inet sålde för?

Om det är AMD Nordic som har informerat er om listpriset så är det dumt av de, men varför ska produkten straffas för ett något högre pris än vad ni hade blivit lovad?

Enligt er recension på 3080 så var lanseringspriset "7825 SEK", alltså 126 SEK dyrare än 6800 XT hos Inet och är ett mycket bättre köp och värt en utmärkelse men inte 6800XT, trots att den är, enligt ert test i alla fall (vilket består av ett begränsat och utdaterade titlar), är endast 3-10% sämre, beroende på upplösning.
Hur motiverar ni detta?

Hej!
Sorry det kanske var lite förenklat uttryckt av mig.
Slutsatsen baseras på pris, prestanda, featureset, kylningslösning, energieffektivitet osv.
Det var ett svar i en diskussion som handlade om GTX 970 jag svarade. GTX 970 hade en underlig minneskonfiguration och det jag belyste är att hur den minneskonfigurationen är på pappret spelar inte större roll vid en bedömning av kortet om det presterar som det ska.

Så t.ex. på RX 6800 nu. De har en ganska smal minnesbuss. Vi ger inte ett betyg eller omdöme på minnesbussens bredd i bits i sig (specifikationen) istället tittar vi på hur kortet presterar. Presterar det bra så spelar det ju ingen roll vad specen på pappret säger. Det var det jag ville komma fram till i det du citerar mig på.

Angående listpriset och utmärkelsen i denna recension:
När vi skrev recensionen hade vi inte återförsäljarnas riktiga priser till hands. Det vi hade till hands var de priser som AMD kommunicerat till oss. De priserna visade sig kl 15:00 att vara luftslott. Inga kort fanns till det priset (vi hade redan ganska tydliga indikationer på att det skulle bli så men publicerade först testet med en slutsats baserad på den officiella informationen från AMD, när det visade sig att det priset inte stämde ändrade vi slutsatsen för att reflektera det.

I RTX 3080s fall så fanns korten till de priser som hade kommunicerats, om än i små volymer.

Både Nvidias och AMDs två lanseringar har varit jättestruliga. Förutsättningarna har varit något annorlunda mellan dem men både har varit bedrövliga både vad det gäller pris och vad det gäller tillgänglighet och vi ska absolut ta ett samlat tag kring det här och ta fram nya riktlinjer för hur vi ska agera. Det är absolut inte en situation som vi är nöjda med. Och om du argumenterar för att vi bara borde ha sänkt utmärkelsenivån ett steg istället för att dra tillbaka den så har jag förståelse för det argumentet.

Framledes finns det olika modeller för hur det skulle kunna förändras:
Ska vi kanske inte ge utmärkelser alls vid grafikkortslansering längre. Vi kanske ska ge dem men justera dem i efterhand. Etc. Det finns säkert fler alternativ och det är något vi ska diskutera tillsammans.

En liten reflektion (inte ett argument som är relaterat till att sätta utmärkelser, vilken utmärkelse eller att dra tillbaka utmärkelser etc)
Vi satte en utmärkelse på produkterna som vi sedan drog tillbaka, när vi drog tillbaka utmärkelsen hade korten for all intents and purposes redan sålt slut och utgått. Nästa gång vi testar RX 6800/6800 XT kommer det att vara tredjepartskorten som kommer att finnas tillgängliga framöver och då kommer vi också sätta ut utmärkelser igen på dessa kort som då faktiskt kommer att gå att köpa.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Det ju trevligt ut detta och kylarna är ju riktigt trevliga t.om, bådar gott för 6900XT som jag är sugen på, fast någon gång nästa år.

Främst pga jag inte vill lägga de pengarna nu men nästan lika stor orsak är jag orkar inte med hysterin det blir runt släppen av produkter. Är ju alltid så att det tar slut osv. Då sitter jag hellre lungt i båten en stund och köper nästa år i lugn och ro när saker finns i lager osv.

Jag förstår inte heller hysterin bland medlemmarna här.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Triton242:

Det är kul att AMD är tillbaka men jag håller nog med Swec om att 30 serien är överlag den bättre produkten än så länge.

För den som vill hålla fast vid nativeupplösning och och inte alls bryr sig om ray tracing så är det ju ett väldigt jämt race vi har här!

Mitt personliga perspektiv är att det är så pass små skillnader mellan korten att jag tycker de är ganska likvärdiga undantaget raytracing-prestanda.

Huvudsaken för oss konsumenter är att det på riktigt finns val nu, det har det inte funnits på ganska länge i toppskiktet!
Oavsett om man väljer 6000 eller 3000 så får man ju ett sjukt bra grafikkort helt enkelt.

Grym fight på CPU, grym fight på GPU, RAM och SSD priser nere i all time low. Men ändå är folk i luven på varandra för att man uppfattar att andra hejar på fel lag. Det är ju AMD, Intel och Nvidia som ska bråka med varandra, inte vi entusiaster

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persson66:

Jag förstår inte heller hysterin bland medlemmarna här.

Tomt I burken med gpu då det ena är sålt och reserven är I sthlm 🙄

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Att man trodde man skulle kunna få tag på ett 3080 kort för 7800:- som endast stämde för ett lyckligt fåtal!

I princip vem som helst kunde "få tag på ett" 3080@MSRP här i Sverige, du kanske inte fick det i näven direkt men du kommer att få ett om du beställde innan introduktionspriset togs bort på TUF t.ex.

Permalänk
Medlem

Samma pris, sämre prestanda och ännu sämre tillgång än 3080. Vilket otroligt magplask för AMD, framförallt när man går ut på förhand och talar om hur mycket bättre tillgång man kommer ha mot Nvidias "katastrof".

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Rätt. Swec uppmärksammade detta i 3070-recensionen som fick en känga och ingen utmärkelse pga det. Fight the good fight osv. Nvidia har haft nog med tid på sig att återinföra FE för MSRP i Sverige men inget har hänt. Bort med utmärkelsen imho.

Edit: Kom också att tänka på UncaC's krönika som handlar om det också.

Ja den tanken för mig till frågan om hur många kort och hur länge man ska sälja för att behålla sin utmärkelse och vart man drar gränsen. Personligen håller jag med dig och den linjen bör vara på den sidan om 3080/3090FE.

Men det visste man ju inte då, och där fanns det ju kort i alla fall, även om de var få och svåra att få tag i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Hej!
Sorry det kanske var lite förenklat uttryckt av mig.
Slutsatsen baseras på pris, prestanda, featureset, kylningslösning, energieffektivitet osv.
Det var ett svar i en diskussion som handlade om GTX 970 jag svarade. GTX 970 hade en underlig minneskonfiguration och det jag belyste är att hur den minneskonfigurationen är på pappret spelar inte större roll vid en bedömning av kortet om det presterar som det ska.

Så t.ex. på RX 6800 nu. De har en ganska smal minnesbuss. Vi ger inte ett betyg eller omdöme på minnesbussens bredd i bits i sig (specifikationen) istället tittar vi på hur kortet presterar. Presterar det bra så spelar det ju ingen roll vad specen på pappret säger. Det var det jag ville komma fram till i det du citerar mig på.

Angående listpriset och utmärkelsen i denna recension:
När vi skrev recensionen hade vi inte återförsäljarnas riktiga priser till hands. Det vi hade till hands var de priser som AMD kommunicerat till oss. De priserna visade sig kl 15:00 att vara luftslott. Inga kort fanns till det priset (vi hade redan ganska tydliga indikationer på att det skulle bli så men publicerade först testet med en slutsats baserad på den officiella informationen från AMD, när det visade sig att det priset inte stämde ändrade vi slutsatsen för att reflektera det.

I RTX 3080s fall så fanns korten till de priser som hade kommunicerats, om än i små volymer.

Både Nvidias och AMDs två lanseringar har varit jättestruliga. Förutsättningarna har varit något annorlunda mellan dem men både har varit bedrövliga både vad det gäller pris och vad det gäller tillgänglighet och vi ska absolut ta ett samlat tag kring det här och ta fram nya riktlinjer för hur vi ska agera. Det är absolut inte en situation som vi är nöjda med. Och om du argumenterar för att vi bara borde ha sänkt utmärkelsenivån ett steg istället för att dra tillbaka den så har jag förståelse för det argumentet.

Framledes finns det olika modeller för hur det skulle kunna förändras:
Ska vi kanske inte ge utmärkelser alls vid grafikkortslansering längre. Vi kanske ska ge dem men justera dem i efterhand. Etc. Det finns säkert fler alternativ och det är något vi ska diskutera tillsammans.

En liten reflektion (inte ett argument som är relaterat till att sätta utmärkelser, vilken utmärkelse eller att dra tillbaka utmärkelser etc)
Vi satte en utmärkelse på produkterna som vi sedan drog tillbaka, när vi drog tillbaka utmärkelsen hade korten for all intents and purposes redan sålt slut och utgått. Nästa gång vi testar RX 6800/6800 XT kommer det att vara tredjepartskorten som kommer att finnas tillgängliga framöver och då kommer vi också sätta ut utmärkelser igen på dessa kort som då faktiskt kommer att gå att köpa.

Jag förstår att det är en knepig situation och det blir lite fel hur man än gör men det är bra att ni medger att ni behöver se över situationen.

En annan grej som jag måste ändå påpeka som är helt fel; valet av speltitlar som ni testar med;

Battlefield V - 2018, utdaterad spelmotor och API version.
Control - 2019, North Light Engine som används i endast Remedy spel, ej relevant för att bedöma en GPU, nVidia sponsrad.
Metro Exodus - 2019, endast i 4A Games spel, ej relevant för att bedöma en GPU och nVidia sponsrad.
The Division 2 - 2019, fåtal spel som använder Snowdrop Engine.
GR: Breakpoint - 2019, rimlig kandidat då spelmotorn används i flera Ubisoft spel.
Total War: Three Kingdoms - 2019, finns en uppföljare från 2020...
RE3 - 2020, något rimlig då det är ett nytt spel, om än inget DX12/Vulkan support.
F1 2020 - 2020, rimlig kandidat med DX12 support.
Gears 5 - 2019, rimlig kandidat iom Unreal Engine 4, om än AMD sponsrad
Wolfenstein: YB - 2019, rimlig kandidat med Vulkan support.
COD: MW - 2019, rimlig kandidat med tanke på popularitet.
RDR 2 - 2019, rimlig kandidat med tanke på popularitet.

Det känns ändå som att ni har tagit lite random och inte tänker på att att spelen borde reflektera dagens situation.
Jag förstår att det kan bli jobbigt att behöva testa så mycket och man kanske inte alltid har resurser till det men det ger en orättvis bild när man har gamla spel med utdaterad API/spelmotor, gamla spel i en serie, sponsrade spel och spel som man spelar en gång sen släpper (läs Control)...
Från er lista så hade jag bytt ut alla förutom Gears 5, F1 2020 och COD: MW och RDR 2.

Nya produktlanseringar, speciellt GPU, där det släpps nya, populära spel varje månad, kräver också att man testar enligt nya standarder.

Ni missade tex att i AC: Valhalla så ger SAM upp mot 18% bättre prestanda än utan. Det är ändå information som kan vara avgörande för vissa av era läsare, om just det spelet skulle vara en anledning till varför de ska uppgradera/köpa en dator.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Ja den tanken för mig till frågan om hur många kort och hur länge man ska sälja för att behålla sin utmärkelse och vart man drar gränsen. Personligen håller jag med dig och den linjen bör vara på den sidan om 3080/3090FE.

Men det visste man ju inte då, och där fanns det ju kort i alla fall, även om de var få och svåra att få tag i...

Jag tror att vi i slutändan måste ta ett större omtag. Sedan jag skrev krönikan har problemet snarare bara eskalerat i och med RDNA2 nu och dessutom har vi ju sett att Nvidia knappast kommit ikapp med leveranserna och de har som bekant stängt möjligheterna att köpa FE i sverige.

Om vi inte ser något väldigt konkret och verkligt tecken på att det här kommer att förbättras så får vi ju på specifikt grafikkortslanseringar se över hur vi ska göra med utmärkelser eller om vi ens ska ge några. Men det är en diskussion vi ska föra på redaktionen nu och när vi väl kommer fram till något ska vi informera om det, förklara vårt val och bjuda in till diskussion kring det.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Även om Cyberpunk bara är en del av de 0.01% så är det betydelsefullt nog för mig åtminstone.

Vem gillar inte dom effekterna, men när prestandasmällen blir så stor att man är långt ifrån att kunna hålla stabila 60fps, då går det bort för mig.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av birdman:

Control - 2019, North Light Engine som används i endast Remedy spel, ej relevant för att bedöma en GPU, nVidia sponsrad.

Control är väl ändå ett av dom spelen som verkligen står mitt emellan dom två? Vad jag vet så var Control aldrig sponsrat eller "Made to be played with nVidia".
Dom presenterade ett spel med alla sorts partikeleffekter och RT.

Permalänk
Skrivet av birdman:

Jag förstår att det är en knepig situation och det blir lite fel hur man än gör men det är bra att ni medger att ni behöver se över situationen.

En annan grej som jag måste ändå påpeka som är helt fel; valet av speltitlar som ni testar med;

Battlefield V - 2018, utdaterad spelmotor och API version.
Control - 2019, North Light Engine som används i endast Remedy spel, ej relevant för att bedöma en GPU, nVidia sponsrad.
Metro Exodus - 2019, endast i 4A Games spel, ej relevant för att bedöma en GPU och nVidia sponsrad.
The Division 2 - 2019, fåtal spel som använder Snowdrop Engine.
GR: Breakpoint - 2019, rimlig kandidat då spelmotorn används i flera Ubisoft spel.
Total War: Three Kingdoms - 2019, finns en uppföljare från 2020...
RE3 - 2020, något rimlig då det är ett nytt spel, om än inget DX12/Vulkan support.
F1 2020 - 2020, rimlig kandidat med DX12 support.
Gears 5 - 2019, rimlig kandidat iom Unreal Engine 4, om än AMD sponsrad
Wolfenstein: YB - 2019, rimlig kandidat med Vulkan support.
COD: MW - 2019, rimlig kandidat med tanke på popularitet.
RDR 2 - 2019, rimlig kandidat med tanke på popularitet.

Det känns ändå som att ni har tagit lite random och inte tänker på att att spelen borde reflektera dagens situation.
Jag förstår att det kan bli jobbigt att behöva testa så mycket och man kanske inte alltid har resurser till det men det ger en orättvis bild när man har gamla spel med utdaterad API/spelmotor, gamla spel i en serie, sponsrade spel och spel som man spelar en gång sen släpper (läs Control)...
Från er lista så hade jag bytt ut alla förutom Gears 5, F1 2020 och COD: MW och RDR 2.

Nya produktlanseringar, speciellt GPU, där det släpps nya, populära spel varje månad, kräver också att man testar enligt nya standarder.

Ni missade tex att i AC: Valhalla så ger SAM upp mot 18% bättre prestanda än utan. Det är ändå information som kan vara avgörande för vissa av era läsare, om just det spelet skulle vara en anledning till varför de ska uppgradera/köpa en dator.

Det är väl också det som är lite av problemet. Grafikkort presterar väldigt ojämnt beroende på vem som ligger bakom. I spåkulan tror jag mig därför kunna se en edge till fördel AMD då de åter igen sponsrar konsolplattformarna.
Ska man tro videon nedan så är ju 6800xt vida överlägsen 3090... Vilket kanske inte alltid är fallet, men är det en trend? Helt omöjligt och totalt öppet för spekulation. Jag tror jag väntar in 2021 års GPU, de kan väl inte bli värre gällande pris/ prestanda?
https://youtu.be/yMz-5uP8sBw?t=493

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av birdman:

Jag förstår att det är en knepig situation och det blir lite fel hur man än gör men det är bra att ni medger att ni behöver se över situationen.

En annan grej som jag måste ändå påpeka som är helt fel; valet av speltitlar som ni testar med;

Battlefield V - 2018, utdaterad spelmotor och API version.
Control - 2019, North Light Engine som används i endast Remedy spel, ej relevant för att bedöma en GPU, nVidia sponsrad.
Metro Exodus - 2019, endast i 4A Games spel, ej relevant för att bedöma en GPU och nVidia sponsrad.
The Division 2 - 2019, fåtal spel som använder Snowdrop Engine.
GR: Breakpoint - 2019, rimlig kandidat då spelmotorn används i flera Ubisoft spel.
Total War: Three Kingdoms - 2019, finns en uppföljare från 2020...
RE3 - 2020, något rimlig då det är ett nytt spel, om än inget DX12/Vulkan support.
F1 2020 - 2020, rimlig kandidat med DX12 support.
Gears 5 - 2019, rimlig kandidat iom Unreal Engine 4, om än AMD sponsrad
Wolfenstein: YB - 2019, rimlig kandidat med Vulkan support.
COD: MW - 2019, rimlig kandidat med tanke på popularitet.
RDR 2 - 2019, rimlig kandidat med tanke på popularitet.

Det känns ändå som att ni har tagit lite random och inte tänker på att att spelen borde reflektera dagens situation.
Jag förstår att det kan bli jobbigt att behöva testa så mycket och man kanske inte alltid har resurser till det men det ger en orättvis bild när man har gamla spel med utdaterad API/spelmotor, gamla spel i en serie, sponsrade spel och spel som man spelar en gång sen släpper (läs Control)...
Från er lista så hade jag bytt ut alla förutom Gears 5, F1 2020 och COD: MW och RDR 2.

Nya produktlanseringar, speciellt GPU, där det släpps nya, populära spel varje månad, kräver också att man testar enligt nya standarder.

Hej.
Nu är det inte jag personligen som valt titlar i vår spelsvit så Jonas och Kenneth bör absolut sätta mig i skamvrån om jag svarar något som i deras syn är osant.

Men metodiken vi använt är att göra en del initiala tester på betydligt fler titlar än de vi till slut väljer att presentera. Vi testar fler titlar (och demos, syntetiska benchmarks osv) med både AMD och Nvidia. Sedan väljer vi ut titlar på ett par olika premisser:
Är de hyffsat representativa för prestandaskalningen både på AMD och Nvidia. Använder de intressanta features som är relevanta att testa. Är de populära som i att de antingen sålt mycket och/eller spelas mycket. Är de GPU-bundna snarare än CPU-bundna. Är spelen splitter nya och har barnsjukdomar som gör att de bör väljas bort. Visar de prestandatendenser som är nära identiska med en annan titel så att de känns redundanta. Får vi med alla API:er. Är det någon speciell titel läsarna efterfrågat i stor grad. etc. etc.

När vi väl spikat en svit så håller vi fast vid den ett tag. På läsarnas begäran testar vi ju VÄLDIGT många kort i väldigt många kort jämfört med många av våra kollegor, så vi kan inte alltid vara agila och kasta in alla nya spel så fort de kommer ut.

Däremot brukar vi ju göra nedslag vid stora speltitlar och göra enskilda artiklar på dem när själva spelet släpps så at vi kan visa hur produkter presterar i det för våra läsare. Assassins Creed är absolut uppe o nosar på att vara en så stor titel att vi skulle kunna ha gjort det men fokus för oss har varit att överleva den barrage av produktlanseringar som sker för tillfället.

Citat:

Ni missade tex att i AC: Valhalla så ger SAM upp mot 18% bättre prestanda än utan. Det är ändå information som kan vara avgörande för vissa av era läsare, om just det spelet skulle vara en anledning till varför de ska uppgradera/köpa en dator.

Jo, men det skulle man ju kunna säga om alla spel vi inte testar. Och vi kan ju inte testa alla.
Om jag gillar spel X och någon inte testar spel X och produkt Y presterar bra i den så missar jag viktig information. Det är absolut så, men vi kan inte testa allt. Just AC Valhalla är viktigt för dig personligen kanske, medan ett annat spel är viktig för någon annan. Om vi bara adderar mer och mer och dessutom testar så många kort som vi gör så kommer vi snart inte att kunna publicera några tester i tid längre Vi måste avgränsa oss.

Däremot är det såklart jättebra med feedback så jag vill inte att du tror att jag inte lyssnar på vad du säger, det gör jag absolut. Vi ska både lyssna på vad vårt community säger, vad andra testare gör och vad vi kommer fram till i våra egna interna tester!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Efter 2020 års recensioner så ligger Hardware unboxed väldigt lågt hos mig, han/de gör väldigt dåligt genomtänkta tester

Hur tänker du där egentligen, hur är deras tester dåligt genomtänkta? Säger du något sådant tycker jag det är rimligt att du motiverar det också.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vem gillar inte dom effekterna, men när prestandasmällen blir så stor att man är långt ifrån att kunna hålla stabila 60fps, då går det bort för mig.

Med 3080 ska det nog klara 60fps med marginal. Jag kör 1440p med så 3080 med RT känns som en trevlig uppgradering.

Utöver det har Cyberpunk DLSS så det lär ju ge spelet ännu bättre prestanda än utan RT.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av birdman:

Självklart ska moms räknas med, vilket är det där extra, som i fallet PS5 som jag drog upp.

Men frågan återstår och är berättigad; om två produkter presterar nästan likadant, till samma pris, varför ska man hylla den ena men trycka ner den andra?

Jag tycker personligen inte att vi "tryckt ner" någon produkt:

"Fördelar

  • Utmärkt spelprestanda

  • Fullt stöd för DirectX 12 Ultimate

  • HDMI 2.1

  • Utmärkt och kompakt referenskylare

  • Klassledande energieffektivitet

Nackdelar

  • Oklar tillgång

  • Begränsad upplaga för referensmodellen

  • Svag ray tracing-prestanda"

Om du syftar på utmärkelsen i sig så är det självklart en del i ekvationen av vår utvärdering men om man läser innehållet så är det ju knappast som att vi sågar produkterna. De får bara inte utmärkelsen "Utmärkt" eftersom den utmärkelsen satte vi baserat på priser om 6249 respektive 6990.

Man kan absolut argumentera för att vi kanske bara borde ha sänkt utmärkelsen ett snäpp eller att man tycker att den trots det högre priset fortfarande skulle förtjäna samma utmärkelse ändå. Jag skulle absolut kunna köpa de argumenten, det här är inte en svartvit situation där något är kategoriskt rätt eller fel.

Däremot tycker jag det är missvisande att säga att vi "trycker ner" en produkt här.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivet av Sienar:

Med 3080 ska det nog klara 60fps med marginal. Jag kör 1440p med så 3080 med RT känns som en trevlig uppgradering.

Utöver det har Cyberpunk DLSS så det lär ju ge spelet ännu bättre prestanda än utan RT.

Högre FPS, men sämre bild. Om man nu föredrar det. Inte därför jag får för mig att kasta 10k på något. En sämre upplevelse.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tror att vi i slutändan måste ta ett större omtag. Sedan jag skrev krönikan har problemet snarare bara eskalerat i och med RDNA2 nu och dessutom har vi ju sett att Nvidia knappast kommit ikapp med leveranserna och de har som bekant stängt möjligheterna att köpa FE i sverige.

Om vi inte ser något väldigt konkret och verkligt tecken på att det här kommer att förbättras så får vi ju på specifikt grafikkortslanseringar se över hur vi ska göra med utmärkelser eller om vi ens ska ge några. Men det är en diskussion vi ska föra på redaktionen nu och när vi väl kommer fram till något ska vi informera om det, förklara vårt val och bjuda in till diskussion kring det.

Personligen tror jag att inställningen till utmärkelser och priser och tillgänglighet behöver vara mer flytande och levande. Saker ändras, men recensionerna står kvar som Stonehenge.

Många gånger förr (Vega, 2080ti, ...) som priserna på referens inte alls matchat vad butikerna senare säljer kort för.

Det ni glömmer eller feltolkar är att många läser första recensionen på ett kort (alltså referens/fe) och där låser in sin bild av modellen, sedan när man vill köpa så har den läsningen färgat/bestämt vilket kort man vill ha, och det missas väldigt lätt att priset är en tusenlapp högre och ett annat kort hade varit ett bättre val med dagens priser.

Jag tror enda ’enkla’ lösningen är att hålla dessa grundpelare uppdaterade och levande och på så vis alltid ha relevans när det är dags för en användare att ta sitt beslut.

Slutsatsen i grundrecensionen är ju absolut av referenskortet, men prestandan och det mesta andra är ju ofta ganska oförändrat jämfört med partnermodellerna. Kanske denna slutsats främst borde handla om prestanda, effekt och sådant som kommer hållas inom rimliga gränser för modellen i sig. Det kan också vara en diskussion om potentiella prisnivåer, men borde vara på en mer flytande nivå. Sedan i takt med att partner-modeller testas kan man lägga till en sida med utmärkelser och slutsats om de korten ni testat och som faktiskt kommer säljas i mätbara mängder.

Tror inte ni kommer behöva ändra mycket efter några månader, men i början kan det bli mer. Men främst tycker jag man bör skriva de saker som kommer stå sig över tid för kortet och inte nödvändigtvis det som är relevant för dagspriset. Till exempel kommer ju alltid ett 5700XT sakna RT och prestera sämre än 2080 kanske, då bör ju slutsatsen innehålla att den är bättre än x och sämre än y och om den finns billigare är det ett bra köp.

det gäller då också att uppdatera alla korts recensioner i efterhand som fortfarande är relevanta på marknaden (5700XT när 3000-serien släpptes). Inte hela recensionerna alltså, men slitsatsen och den nya konkurrenternas påverkan på situationen.

En sådan här fantastisk recension och allt arbete ni lägger ner på en sån tycker jag förtjänar mer än att hamna på framsidan några dagar, det är mer rimligt att det blir en ’hub’ för alla kort i den serien/modellen så den hela tiden hålls relevant.

Alla dessa idéer kanske är helt omöjliga rent redaktionellt eller tekniskt, men, jag tror några delar av dessa är helt nödvändiga för att kunna hålla en bra nivå.

Är ni osäkra på en produkts prisnivå och tillgänglighet, då är det kanske det som ska stå som slutsats tills läget är bekräftat. Prestanda och jämförelser kan ju såklart diskuteras, men prisnivåer ändras för lätt tyvärr...