AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vilka Nvidia-kort av referensdesign har inte hållt MSRP dom senaste åren?

Ni faller/har fallit offer för marknadsföringsstrategin från företagen:
De släpper ett referenskort till ett "billigt" pris, i ett extremt begränsat antal, som får de flesta att bygga en falsk uppfattning av kortets värde, för att sedan släppa AIB-korten till ett högre pris än referenskorten.

De flesta konsumenterna läser inte AIB-recensionerna som släpps en månad senare. De har redan bestämt sig vilket kort de ska köpa baserad på omdömet från recensionen på referenskortet.

Kan vara så att AMD gör/försöker att göra likadant men då ska inte AMD straffas medans ni fortfarande hyllar 3080 korten med en utmärkelse. Det sänder fel signaler.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Att man trodde man skulle kunna få tag på ett 3080 kort för 7800:- som endast stämde för ett lyckligt fåtal!

Sen när de korten var slut blev det betydligt dyrare!

Beställde ett TUF för 7800kr en månad efter release.

Menar du att de ändrar pris på en vara du stod i kö på? Låter otroligt.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Fast.. Nvidia fortsatte ju att producera FE (dessvärre inte för sverige) medan dessa AMD referenskort tydligen ska köra "one run then done". Och beställde man inte idag så är det tydligen eBay. Det är liksom infrielsen av konspirationsteorin som fanns runt att Nvidia inte "gick runt"/etc på FE, fast istället låter det snarare som det kan appliceras på konkurrenten.

Så ja. Tack Nvidia. Ni satte ribban en halv cm högre än AMD här.

Jag ogillar att kommentera om sånt här med ett 3080 FE i min sig för det ser väldigt BIAS ut. Men alltså på riktigt. Jag ser ingen annan mer objektiv vy i frågan. Det jag hoppas här är att de har fel och att fler MSRP referenskort kommer in.

Mest av allt är jag pissed på båda bolagen och dator-tech i allmänhet att de ska försöka krama ur så mycket pengar ur prestandaklassen nuförtiden. Och det är folk som mig som har hjälpt dem inse att det finns pengar att krama ur.

ja men de var nog inte så lätt å beställa idag, jag titta in på Inet när jag satt på muggen på telefon 15:05, då fanns de kort, 15:20 vid datorn en modell PowerColor 6800 kvar, utan att avslöjja antal i lager.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Fast.. Nvidia fortsatte ju att producera FE (dessvärre inte för sverige) medan dessa AMD referenskort tydligen ska köra "one run then done". Och beställde man inte idag så är det tydligen eBay. Det är liksom infrielsen av konspirationsteorin som fanns runt att Nvidia inte "gick runt"/etc på FE, fast istället låter det snarare som det kan appliceras på konkurrenten.

Så ja. Tack Nvidia. Ni satte ribban en halv cm högre än AMD här.

Jag ogillar att kommentera om sånt här med ett 3080 FE i min sig för det ser väldigt BIAS ut. Men alltså på riktigt. Jag ser ingen annan mer objektiv vy i frågan. Det jag hoppas här är att de har fel och att fler MSRP referenskort kommer in.

Mest av allt är jag pissed på båda bolagen och dator-tech i allmänhet att de ska försöka krama ur så mycket pengar ur prestandaklassen nuförtiden. Och det är folk som mig som har hjälpt dem inse att det finns pengar att krama ur.

Jaså, de ville vara lika "dåliga" men är inte lika bra som Nvidia på den fronten heller hehe.

Prestandaklassen = gamla entusiastklassen - utan likvärdig prestanda och gamla mellanklassen är numera prestandaklass minus prestandan Det är ju "vi" ('entusiaster') som har accepterat detta dvs. Nvidia's hutlösa priser. Då blir det så här, att de lägre prisklasserna följer med och hela brädet blir dyrare.

Permalänk
Medlem

Ok. Då har jag beställt ett 3080.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon85:

PCIE 4 gör ingenting för extra prestanda med grafikkort och cpun flaskar grafikkortet... Bra val

Så 5000 serien är sämre än intel ? Hardware unboxed kommer uppdatera sin test rigg till 5000 serien.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Du tittade uppenbarligen inte på videon för han diskuterar exakt det och varför han anser sig kunna konstatera att det inte är vad det handlar om...

Det kan dock vara en kombo, dels är Ampere mer inriktat på 4k & presterar jäkligt bra där och dels så är HW unboxed kraftigt cpu limiterad i lägre upplösningar med en 3950x, enbart i SAM testet de kör en 5950x så med en 3950x är de alla dagar i veckan cpu limiterade i flertalet spel i 1080p, det är helt tveklöst, har själv en hårt tweakad 3900x som i många spel är snabbare än HW unboxed 3950x setup och min rig med ett 3090 är REJÄLT cpu limiterad i en hel del spel om jag kör 1080P. Därav kan jag med ganska gott samvete påstå att HW Unboxed test är just rejält cpu begränsat i en del spel. Tänk på att man utför på HW unboxed CPU test med samma inställningar i 1080p som de gör i detta GPU test, det borde säga resten för hur hårt CPU begränsade de är.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

ÄNTLIGEN!! för jag lessnade på AMD GPU:er i Linux pga dåliga drivers, detta var när jag hade 2x 7950 kort, som jag sålde å köpte ett nytt Nvidia 970 kort där drivarna funka bättre i Linux. rätt länge sedan med andra ord.

Dom öppna Linux drivarna har varit bra länge, men pci-reset problemet har varit en hårdvarubugg, så den har ju inte gått att fixa korrekt, även om det gjorts diverse work-arounds i O/S så har det inte varit stabilt.
På 7950 tiden körde man väl med den propritära fglrx drivaren som lämnade en hel del att önska, det är stor skillnad idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjeck:

Jag har lagt två separata bokningar på 6800xt och 6800 och fick nu två brev från komplett. Kan någon förklara vad komplett menar, fick jag en order genom eller har de avbokat båda två?

18:32
Bästa kund, Gratulerar! Du får det här mailet eftersom du är en av de lyckliga få som säkrat dig ett av de nya korten i AMD Radeon RX 6000-serien.
Tack för ditt tålamod under tiden vi arbetat med att verifiera alla ordrar.
Dessvärre har vi ännu inte alla kort i lager, men vi förväntar oss att alla kunder med en bekräftad beställning skall ha mottagit sitt kort inom 1-2 veckor.

18:57
Du är en av extremt många entusiaster som vill köpa första leveransen av nya AMD Radeon RX 6000-serien hos Komplett.
Intresset var enormt, och tyvärr har vi inte fått tillräckligt många kort för att det ska räcka till alla som önskar beställa. Din order är en av många som vi inte kan leverera, och det beklagar vi.
Kortet som såldes i den första rundan tillhör en begränsad upplaga som AMD inte tillverkar fler av. Vi kommer därför att kreditera din order. Kontakta oss gärna om du har några frågor.

Ps: samt hur vet jag om det är 6800 eller 6800xt?

Har samma problem! Men jag har bara fått det första mailet. Jag mailade dem för att kolla vilket kort det är jag säkrat för båda ordrarna är kvar och båda har samma status.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Är verkligen olika resultat beroende på vilken sida eller Youtube-kanal man kollar på... Förstår ju att det är olika testsystem men ändå.

Hardware Unboxed resultat pekar på 6800XT som bättre än RTX 3080 i 1080p och 1440p, men tappar lite i UHD.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Är mailen inte kopplade till något ordernr?

Beställde 15:01 på ren chansning, fick en orderbekräftelse mycket senare dock med beräknat datum 27e, fick nu detta:

"Bästa kund,
Du är en av extremt många entusiaster som vill köpa första leveransen av nya AMD Radeon RX 6000-serien hos Komplett.
Intresset var enormt, och tyvärr har vi inte fått tillräckligt många kort för att det ska räcka till alla som önskar beställa. Din order är en av många som vi inte kan leverera, och det beklagar vi.
Kortet som såldes i den första rundan tillhör en begränsad upplaga som AMD inte tillverkar fler av. Vi kommer därför att kreditera din order. Kontakta oss gärna om du har några frågor."

Och en länk till att kontakta dem som inte fungerar- ordern ligger dock fortfarande som aktiv hos dem och står fortfarande med beräknat datum 27e.

Sån jävla bullshit, hoppas de hittar bättre ideer föra att hantera detta i framtiden.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Då får man väl vänta till next gen för något dugligt i 1440p då. Inget kort under 10k har ju dräglig RT-prestanda fortfarande. Inte lägger jag ut så mycket pengar på vackra diabildsspel. Kanske kommer vassare kort 2021 får man hoppas.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det kan dock vara en kombo, dels är Ampere mer inriktat på 4k & presterar jäkligt bra där och dels så är HW unboxed kraftigt cpu limiterad i lägre upplösningar med en 3950x, enbart i SAM testet de kör en 5950x så med en 3950x är de alla dagar i veckan cpu limiterade i flertalet spel i 1080p, det är helt tveklöst, har själv en hårt tweakad 3900x som i många spel är snabbare än HW unboxed 3950x setup och min rig med ett 3090 är REJÄLT cpu limiterad i en hel del spel om jag kör 1080P. Därav kan jag med ganska gott samvete påstå att HW Unboxed test är just rejält cpu begränsat i en del spel. Tänk på att man utför på HW unboxed CPU test med samma inställningar i 1080p som de gör i detta GPU test, det borde säga resten för hur hårt CPU begränsade de är.

Jo det var därför jag sa "Dels det kanske," och sedan la till länk för info om mer saker som kan påverka. Jag försökte bidra med info, jag påstår mig inte veta något definitivt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Är verkligen olika resultat beroende på vilken sida eller Youtube-kanal man kollar på... Förstår ju att det är olika testsystem men ändå.

Hardware Unboxed resultat pekar på 6800XT som bättre än RTX 3080 i 1080p och 1440p, men tappar lite i UHD.

Som många redan sagt så är det resultatet på Hardware Unboxed pga att de kör med en 3950x och inte en nyare 5000serie Ryzen. (3000 ryzen-serien flaskar en bit i 1080p med ett så kraftigt grafikkort.)

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Att Komplett hade 300 st 3080 kort är något du hittat på. Satt och tittade på Komplett just vid tillfället av lansering och sekunden antalet dök upp så var det snarare 50-100 kort som försvann blixtsnabbt. Så det är ganska magstarkt att säga åt andra att hålla sig till sanningen när du själv tummar på den.. kan man tycka.

Nej, jag hittar inte på. Varför skulle jag det? De hade för övrigt runt 60-70 Asus TUF och 10-50 av flera andra. Var du verkligen ut på deras hemsida runt 14:55? Tänk också på att de inte lade upp alla kort samtidigt. Du kanske missade när de dök upp? Det var vissa som tog ett tag. Kan med heder och samvete lova att jag såg runt 300 kort i lager, däremot tog jag inte en exakt räkning eller bildbevis. Sen vad du vill tro och sprida är ju upp till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av birdman:

De släpper ett referenskort till ett "billigt" pris, i ett extremt begränsat antal, som får de flesta att bygga en falsk uppfattning av kortets värde, för att sedan släppa AIB-korten till ett högre pris än referenskorten.

De flesta konsumenterna läser inte AIB-recensionerna som släpps en månad senare. De har redan bestämt sig vilket kort de ska köpa baserad på omdömet från recensionen på referenskortet.

Kan vara så att AMD gör/försöker att göra likadant men då ska inte AMD straffas medans ni fortfarande hyllar 3080 korten med en utmärkelse. Det sänder fel signaler.

Rätt. Swec uppmärksammade detta i 3070-recensionen som fick en känga och ingen utmärkelse pga det. Fight the good fight osv. Nvidia har haft nog med tid på sig att återinföra FE för MSRP i Sverige men inget har hänt. Bort med utmärkelsen imho.

Edit: Kom också att tänka på UncaC's krönika som handlar om det också.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Så 5000 serien är sämre än intel ? Hardware unboxed kommer uppdatera sin test rigg till 5000 serien.

Det beror på din användnings område. Väldigt svårt att slå 5600x just nu. Men jag skulle säga att i Sverige 10850k är mer prisvärd än 5800x. Sedan kommer Intel med ett svar snart, dock fortfarande på 14nm.

Permalänk
Medlem

Verkar som 6000 korten presterar rätt bra i OpenCL compute tester också, trots att det skall vara en mer spel orienterad arkitektur.

Permalänk
Medlem

Var väldigt snabb på Inet men fick inget mail idag om jag får ett 6800XT eller inte då de skulle fortsätta med det imon, så troligen inte

På komplett sket det då jag fick mail som sa att jag inte är en av dem som kommer få ett

Det enda positiva idag är att Inet skickade min Ryzen 9 5900x, lagom till min födelsedag imon 😊

Får väl bli en 6900x den 8:e december då om man har tur, riktigt tråkiga lanseringar i år

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition | Asus ROG STRIX B550-F | AMD Ryzen 9 5900X | Intel 660p SSD M.2 NVMe 1TB + Samsung 850 EVO SSD 250GB | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | XFX 6800 XT | MSI Optix G27CQ4 2560 x 1440 166Hz | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Pro

GPU och CPU kyls med custom loop byggt av EKWB delar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ntiselle:

Var väldigt snabb på Inet men fick inget mail idag om jag får ett 6800XT eller inte då de skulle fortsätta med det imon, så troligen inte

På komplett sket det då jag fick mail som sa att jag inte är en av dem som kommer få ett

Det enda positiva idag är att Inet skickade min Ryzen 9 5900x, lagom till min födelsedag imon 😊

Får väl bli en 6900x den 8:e december då om man har tur, riktigt tråkiga lanseringar i år

Ligger ordern på komplett fortfarande aktiv för dig eller är den avbruten efter du fick mailet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Verkar som 6000 korten presterar rätt bra i OpenCL compute tester också, trots att det skall vara en mer spel orienterad arkitektur.

Den presterar som den borde göra, vet ej vem trodde att den skulle slå Nvidia i RT och feature-set. Problemet är tillgång, fake MSRP och att den visar bleknad bild (speciellt med RT-on).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Har samma problem! Men jag har bara fått det första mailet. Jag mailade dem för att kolla vilket kort det är jag säkrat för båda ordrarna är kvar och båda har samma status.

jag har också båda med samma status ''mottagen''.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vet inte om detta har delats tidigare men det är intressant att se dessa siffror med "kasst" minne med en 5900x.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Beställde ett TUF för 7800kr en månad efter release.

Menar du att de ändrar pris på en vara du stod i kö på? Låter otroligt.

Exakt. Köpte ett 3080 TUF OC för 7990:- ca en månad efter release. Har självklart inte fått kortet än, men har ingen direkt brådska och ville vänta in Big Navi och se hur prestandan blev. Särskilt då jag har en X570 plattform så SAM såg intressant ut på förhand. Med facit i hand och faktumet att Nvidia verkar kunna patcha in SAM senare i 3080 så blir det definitivt att behålla min "bokning" på 3080.

Permalänk
Medlem

Så vad tror ni om förra generationens kort nu, kommer de falla i pris och i så fall när och hur mycket? Inte märkt något av det än...

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Lustigt hur sweclockers kan klaga på priset medan 2080ti fick kosta 15-20 tusen utan klagomål.

https://www.sweclockers.com/test/26250-nvidia-geforce-rtx-208...

*På den negativa sidan ser vi en snuskigt hög prislapp som ackompanjeras av knappt förbättrad energieffektivitet från föregående generation.*

*Edition ett utmärkt grafikkort för den som vill spela i höga upplösningar och samtidigt är beredd att öppna plånboken rejält. *

Nackdelar
Snuskigt dyrt

Slut citat.

Vad snackar du om?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja men det kan ju dröja upp till 3 veckor, powercolors kort fanns i lager. tycker inet kunde gått ut med detta mer tydligt att ena kortet fanns det enbart 0 i lager av varav det andra hade 50st i lager.

Ja det missade jag och gjorde mig lite besviken men jag tror inte att jag får något kort oavsett...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Dom öppna Linux drivarna har varit bra länge, men pci-reset problemet har varit en hårdvarubugg, så den har ju inte gått att fixa korrekt, även om det gjorts diverse work-arounds i O/S så har det inte varit stabilt.
På 7950 tiden körde man väl med den propritära fglrx drivaren som lämnade en hel del att önska, det är stor skillnad idag.

AMD hade Linux drivare, som du säger, lämnade en hel del att önska... sen efter de har AMD GPUer inte i mitt tycke presterat tillräckligt så de har blivit Nvidia av den anledningen, fram tills nu.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Beställde 15:01 på ren chansning, fick en orderbekräftelse mycket senare dock med beräknat datum 27e, fick nu detta:

"Bästa kund,
Kortet som såldes i den första rundan tillhör en begränsad upplaga som AMD inte tillverkar fler av. Vi kommer därför att kreditera din order. Kontakta oss gärna om du har några frågor."

Och en länk till att kontakta dem som inte fungerar- ordern ligger dock fortfarande som aktiv hos dem och står fortfarande med beräknat datum 27e.

Sån jävla bullshit, hoppas de hittar bättre ideer föra att hantera detta i framtiden.

å de tog betalt för varan?

Visa signatur

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av birdman:

Den stora skillnaden är att nvidias kort fanns tillgängligt till det påstådda priset om än i löjligt små kvantiteter.
Amds kort fanns tillgängligt i löjligt små kvantiteter fast inte till det påstådda priset.
Det är mer än hårklyverier vill jag påstå.

Så det är inte äpplen mot äpplen vi jämför här.

Vårt betyg på AMDs kort idag hade kvarstått om det inte vore för att korten aldrig fanns tillgängliga till det påstådda priset.

MEN med det sagt. Det här strulat med dessa lanseringar gör att vi måste ta ett omtag på hur vi ska förhålla oss till utmärkelser, priser och tillgänglighet vid liknande lanseringar.
Än så länge är vansinnet begränsat till grafikkort men vi behöver ta ett helhetstag på det här och återkommer med raka besked när vi gjort det.

Visa signatur

240p är livet