11 år sen sist - men nu är det dags för en ny burk! Köpråd/Nya tankegångar sökes

Permalänk

11 år sen sist - men nu är det dags för en ny burk! Köpråd/Nya tankegångar sökes

Inte hunnit med mycket spelande med familj och allt vad det innebär men sen C&C remastered började ta form så har längtan åter tänts för en bra speldator för mig och barnen.

Jag har börjat plita på vad jag tror är en resonabel burk att spela det mesta som finns nuförtiden samtidigt som jag har en väg framåt gällande uppgraderingar om en sådär 3 år. (därav valet av Ryzen 5 3600 och inget mer extremt då det verkar smälla på rejält på processorutvecklingen just nu) Dessutom så hoppas jag att valet av Mobo kan hålla den kompatibel i övrigt.
Det mest avancerade spelet som jag siktar på just nu är såsom så många andra Cyberpunk 2077 samt i framtiden Elder scrolls 6 (förhoppningsvis inom 4 år om det någonsin kommer ut)
Skärmen blir en xiaomi mi curved gaming monitor 34 men den är utöver budgeten.

Gällande prisgräns så tror jag inte samvetet tillåter nåt dyrare än 14000, plus några hundringar gör nog inget.

Vad tycker sveriges samlade experter om de komponenter som jag siktat in mig på?
Finns det några smartare komponentval samt hur ska man tänka inför kommande black friday hysteri?
Just nu så lär jag mest sikta in mig på ett antal komponenter+likvärdiga alternativ och slå till om några av dessa hamnar i rean.

https://komponentkoll.se/bygg/dqGTo

Nåt som sticker ut/verkar dumt eller onödigt?
Jag funderar på att bygga ihop den själv , men det kanske blir nån byggartjänst(typ INET) om jag börjar känna att det blir mig övermäktigt...

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Överlag ser det bra ut men, Ryzen 5 3600 kommer med en kylare som duger om du inte ska överklocka och RAM kan du få både snabbare och billigare: Corsair Vengeance LPX Black 16 GB DDR4 3600MHz
Edit: Ska du prompt ha en CPU-kylare kan du ju köpa Ryzen 3600XT för bara några hundra extra som klockar bättre

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedaykin090:

(därav valet av Ryzen 5 3600 och inget mer extremt då det verkar smälla på rejält på processorutvecklingen just nu)

Dock så verkar Ryzen 5000 bli sista generationen på AM4. Med tanke på hur mycket bättre en 5600X är än Zen 2 motsvarighet skulle jag säga att det är en vettig extrakostnad om man tänkt ha systemet ett tag.

Permalänk
Medlem

Om du inte har tänkt att uppgradera till 5000 serien från amd så kan du leta efter ett b450 kort vilka kanske reas ut på black friday.
Får du en Ryzen 3600 som inte kostar mer än 2000 är det bra

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk

Jo jag ser fram emot att utnyttja möjligheterna att överklocka - så jag kommer nog att sikta in mig på en non stock CPU-kylare ändå (men 3600xt var ett bra tips tack för det!)

Ja 5600x är verkligen en best i jämförelse - dock tror jag att jag sparar de kronorna tills vidare när värstingarna på 5000-serien har fallit i pris.

Tack för alla bra svar och tips!
Skönt att höra att jag inte har varit TOTALT ute och cyklat gällande komponenterna