Köpa TV: OLED, Nano90/91, Q80T, XH95 eller The One?

Permalänk
Skrivet av buurman:

Jag började tro att en 65" skulle vara för liten, men jag ångrar mig inte att jag köpte en 65". Det är snarare så att jag tycker att det också hade räckt med en 55". Men allt beror såklart på smak, vad man är van vid (jag hade en 32".... lol) , och hur långt man sitter från tv'n (ca 2.8m i mitt fall).

Fan, 65 får räcka 😆 nästa tv igen får bli 75

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Fan, 65 får räcka 😆 nästa tv igen får bli 75

hehehe. 58" vs 65" är väl typ 25% skillnad i yta?

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Skrivet av buurman:

hehehe. 58" vs 65" är väl typ 25% skillnad i yta?

Vet ej, men det är kanske runt där

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Åh, den har HDMI 2.1 helt klart. XH95 har flera HDMI 2.1-funktioner: eARC, Dynamisk HDR och ALLM, vilket de flesta 2020-TV-apparaterna har.

Dock saknar den HDMI 2.1-funktionerna VRR och FRL för adaptiv synk och 4K/120 Hz. Dessa två är främst relevanta för dig som ska spela spel, särskilt då från PC med de allra senaste grafikkorten, likt RTX 3080. Det kan också komma att bli relevant för nextgen-konsolerna, men där är det verkligen ett frågetecken vilken relevans dessa funktioner kommer bära i praktiken.

Om du inte ska spela senaste spelen har VRR och FRL ganska liten eller ingen betydelse alls.

Vad skönt att ha en expert i tråden! På Sonys hemida står det att TV:n stöder 1080p@100Hz, men endast 4k@60Hz. Borde jag m.a.o. räkna bort denna modell för 4k@120Hz? VRR känns inte helt nödvändingt, men tolkar det som att FRL är ett "krav" för 4k @120 Hz?

Precis som andra här så tänkte jag ha TV:n ca 10 år och kommer att spela nästa generations spel på den antingen genom ny konsol eller genom ny PC.

Om jag antar att denna räknas bort (dock väldigt trevligt pris med ~10k kr). Är det LG oled c9 ~12k kr eller samsung Q80T ~12k kr som är de rimliga konkurrenterna? (priserna avser gissat black Friday pris).

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Om man vill nörda ner sig i VARFÖR XH95 inte stödjer HDMI 2.1 full ut, men XH90 gör det, så rekommenderar jag följande läsning som går igenom vilka kompotentval Sony har gjort och hur det påverkar funktionaliteten:
https://www.reddit.com/r/bravia/comments/itbjh7/the_truth_abo...

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rallyreavan91:

Vad skönt att ha en expert i tråden! På Sonys hemida står det att TV:n stöder 1080p@100Hz, men endast 4k@60Hz. Borde jag m.a.o. räkna bort denna modell för 4k@120Hz? VRR känns inte helt nödvändingt, men tolkar det som att FRL är ett "krav" för 4k @120 Hz?

Precis som andra här så tänkte jag ha TV:n ca 10 år och kommer att spela nästa generations spel på den antingen genom ny konsol eller genom ny PC.

Om jag antar att denna räknas bort (dock väldigt trevligt pris med ~10k kr). Är det LG oled c9 ~12k kr eller samsung Q80T ~12k kr som är de rimliga konkurrenterna? (priserna avser gissat black Friday pris).

För att få 4K/120 ska du fråga efter 4K/120. FRL är den signalöverföring (Fixed Rate Link) som gör det möjligt och det används även för sådant som 8K-signaler. Och detta finnas alltså inte på XH95 men väl på XH90 som då är en sämre TV överlag på allt annat än just dessa finesser.

Om du planerar att ha TV:n länge eller åtminstone som teknik utvecklas är det bättre att vänta till nästa år. Det är mycket inkörningsproblem och villkorade funktioner just nu. De senaste två årens modeller är den första generationen apparater som får de här funktionerna testade och beprövade. De fel och de buggar och de nackdelar som finns nu eller upptäcks senare kommer antagligen inte att kunna fixas i efterhand. Däremot kan man göra nästa generation baserat på erfarenheterna som kommer fram nu.

Permalänk

Laxpudding varför skrivs det så lite om LCD från Panasonic ? Hur ju ingenting om dom, är dom helt under isen med dom.
Lite OLED hör man ju.

felstavning
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av andersgog:

Laxpudding varför skrivs det så lite om LCD från Panasonic ? Hur ju ingenting om dom, är dom helt under isen med dom.
Lite OLED hör man ju.

Panasonic har en ganska liten marknad överlag. Men det har LCD:er i mellanklassen. Trygga produkter också där med samma utförliga och genomtänkta inställningar på OLED-modellerna.

Permalänk
Medlem

Fick min Sony 65 XH95 en dag tidigt. Wuhu! Nu är den uppkopplad, upphängd och redo för fredagsmys!

Hade en utmaning med att få ingång ljudet på ljudanläggningen, såg sedan att den var inställd på Dolby atmos plus som min förstärkare inte stödjer. Det resulterade i att alla lät som smurfar... satte jag ner det till Dolby Atmos (inte plus) så fungerade det.

Bilden är riktigt bra! Jag tror inte egentligen att man behöver kalibrera så mycket, men kommer nog lägga lite tid på det ändå.
FALD fungerar riktigt bra, visst vid vissa tillfällen så ser man blooming... men helt klart mer än godkänt med tanke på att det inte är en OLED.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Panasonic har en ganska liten marknad överlag. Men det har LCD:er i mellanklassen. Trygga produkter också där med samma utförliga och genomtänkta inställningar på OLED-modellerna.

Hittade Panasonic 65" CZ950/950E för 19900:- hur e den mot tex C9 eller XH95 ? Att Panasonic ej har tex Android vet jag, dom har ett eget som verkar lite gammalt har jag läst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Panasonic har en ganska liten marknad överlag. Men det har LCD:er i mellanklassen. Trygga produkter också där med samma utförliga och genomtänkta inställningar på OLED-modellerna.

Vad hände egentligen där? Deras DX902 läste jag en hel del om för flera år sedan och var nära att köpa men den utgick precis när jag skulle slå till. Blev till slut en Sony XE9305 som jag visserligen är nöjd med men DX902 var väl absolut toppklass med över 500 dimming zones och över 1000 nits? Den hade väl stått sig som kanske den bästa LCD om den funnits kvar idag? Antar att den sålde dåligt, eller varför lade man annars ned den serien?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Om ni får spekulera, vilka LG-Oled's tror ni kommer vara runt 10tusen likt B9 förra året?

antagligen c9 men den ser ut att börja ta slut

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av andersgog:

Hittade Panasonic 65" CZ950/950E för 19900:- hur e den mot tex C9 eller XH95 ? Att Panasonic ej har tex Android vet jag, dom har ett eget som verkar lite gammalt har jag läst.

Står sig extremt bra ifall du är ute efter precision i färgåtergivning och konskevens mellan exemplar. Panasonic har de mest utförliga menyerna för justera bildens egenskaper. Panasonic har dock inte finessutbudet hos LG och saknar sådant som FRL och VRR, om du har planer på att spela moderna spel.

Nu vet jag inte vilken modell CZ950 är? Dagens 2020-modell heter HZ980 och 2019-modellen heter GZ950 – kanske den du tänker på? Går igenom Panasonics 2019-utbud här: https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

Skrivet av Shakermaker:

Vad hände egentligen där? Deras DX902 läste jag en hel del om för flera år sedan och var nära att köpa men den utgick precis när jag skulle slå till. Blev till slut en Sony XE9305 som jag visserligen är nöjd med men DX902 var väl absolut toppklass med över 500 dimming zones och över 1000 nits? Den hade väl stått sig som kanske den bästa LCD om den funnits kvar idag? Antar att den sålde dåligt, eller varför lade man annars ned den serien?

De fick nos på OLED-paneler och byggde riktigt intressanta alternativ där. Panasonic har likt Sony inte fått ekonomi i att utveckla helt egna produkter utan tar andras konstruktioner och bygger in sitt kunnandet där istället.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Står sig extremt bra ifall du är ute efter precision i färgåtergivning och konskevens mellan exemplar. Panasonic har de mest utförliga menyerna för justera bildens egenskaper. Panasonic har dock inte finessutbudet hos LG och saknar sådant som FRL och VRR, om du har planer på att spela moderna spel.

Nu vet jag inte vilken modell CZ950 är? Dagens 2020-modell heter HZ980 och 2019-modellen heter GZ950 – kanske den du tänker på? Går igenom Panasonics 2019-utbud här: https://www.sweclockers.com/artikel/28511-sweclockers-guide-t...

De fick nos på OLED-paneler och byggde riktigt intressanta alternativ där. Panasonic har likt Sony inte fått ekonomi i att utveckla helt egna produkter utan tar andras konstruktioner och bygger in sitt kunnandet där istället.

Ja, GZ950/960E menar jag så klart. För snabb med fingrarna. Men 19900 har jag ej tänkt ge, får se om det blir sänkt pris på den. Har den tillgång till alla appar, typ Disney+ tv4 play osv. Är smart tv funktioner lätt på den ? Kan den komma ner i pris är den intressant. Spelar ej alls.så denna kanske tom är mer intressant än C9

Fel
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av andersgog:

Ja, GZ950/960E menar jag så klart. För snabb med fingrarna. Men 19900 har jag ej tänkt ge, får se om det blir sänkt pris på den. Har den tillgång till alla appar, typ Disney+ tv4 play osv. Är smart tv funktioner lätt på den ? Kan den komma ner i pris är den intressant. Spelar ej alls.så denna kanske tom är mer intressant än C9

Panasonic kör Firefox OS och har ett rätt begränsat utbud av appar. Man väljer Panasonic för bildkvaliteten i första hand, inte deras smart-system. Appar går alltid att lösa på annat sätt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Panasonic kör Firefox OS och har ett rätt begränsat utbud av appar. Man väljer Panasonic för bildkvaliteten i första hand, inte deras smart-system. Appar går alltid att lösa på annat sätt.

Nja, jag vill även ha appar i tv, tycker det är lättast så. Har försökt leta vilka appar som finns till den, men hittar ingen bra info om det.
Kan dom som har 950/960E skriva vilka appar som finns, så vore det tacksamt.

Fast hur länge tror ni firefox kommer uppdatera i framtiden. Firefox känns väll sådär ?

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall du sätter högre värde vid mängden inbyggda appar är Panasonic inte ett lämpligt förstahandsval.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du sätter högre värde vid mängden inbyggda appar är Panasonic inte ett lämpligt förstahandsval.

Dina svar och tips är guld värda ska du veta! Kommer det bli en guide över TVs inför Black Friday likt förra året?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xyborg:

Dina svar och tips är guld värda ska du veta! Kommer det bli en guide över TVs inför Black Friday likt förra året?

Japp. Det är bara ett smärre hjärnkaos att få ihop allt. Men när som helst! Förmodligen början nästa vecka.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du sätter högre värde vid mängden inbyggda appar är Panasonic inte ett lämpligt förstahandsval.

Man får aldrig vara riktigt nöjd

Permalänk
Medlem

sitter med Sony KDL-75W855C idag, vill ha 85 nu

nu har denna sänkts bra i pris! https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153451/sony-85-x...

ska man slå till?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ztrobe:

sitter med Sony KDL-75W855C idag, vill ha 85 nu

nu har denna sänkts bra i pris! https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153451/sony-85-x...

ska man slå till?

Beror nog på vad du vill ha? Stor bild för lite pengar – men inga särskilda krav i övrigt? Då är det en lämplig maskin. XH80 är Sonys enklaste mellanklass.

Permalänk
Medlem

är en oled/qled mycket bättre i bild? detta är ju "bara" led. är ute efter stor 85+ bild i 4k som är bra såklart, ljudet kvittar då ja kör receiver för det.

visst snart black friday så man undrar om man ska vänta tills dess..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ztrobe:

är en oled/qled mycket bättre i bild? detta är ju "bara" led. är ute efter stor 85+ bild i 4k som är bra såklart, ljudet kvittar då ja kör receiver för det.

Beror på vilka modeller du jämför. Men ja, det är en tydlig skillnad bildkvalitet. Här har du en tråd om just 85 tum: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1613340-ny-tv-85-runt-...

2020-guiden kommer nästa vecka. Annars kan du titta på 2019-guiden då utbudet i stort är likadant fast med andra bokstäver och skillnaderna är ofta små. Sony kallar dem XG för 2019-modeller och Xh för 2020 etc.

https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Permalänk
Medlem

Har nu haft min TV i några veckor och är grymt nöjd och orkar inte skriva en lång recension då det mesta redan är sagt om Sony XH95 och det enda jag ångrar är att jag inte köpte en större TV när jag hade chansen;) då det inte är en så stor skillnad på 55" och 65". Har även köpt till en Bose Soundbar 700 (dock ej inkopplad ännu) och ska köpa in en Bose bass module 700.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Förstår jag det rätt om Sony XH9505 https://www.sony.co.uk/electronics/televisions/xh95-series/sp.... (tittar specifikt på 65") har stöd för ARC så den skulle kunna skicka ut Dolby True HD, DTS etc. om jag kör PS5an direkt till TV och kopplar min gamla HT-NT5 ljudlimpa på en HDMI för att få ut ljud via ARC?

Laxpudding förklarade för mig att den varianten inte skulle fungera med LG CX eftersom den inte skickar ut ljud via ARC på det sättet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Har nu haft min TV i några veckor och är grymt nöjd och orkar inte skriva en lång recension då det mesta redan är sagt om Sony XH95 och det enda jag ångrar är att jag inte köpte en större TV när jag hade chansen;) då det inte är en så stor skillnad på 55" och 65". Har även köpt till en Bose Soundbar 700 (dock ej inkopplad ännu) och ska köpa in en Bose bass module 700.

Det där med storlek på TV är en evig utmaning! Gick från 47” till 55” och nu till 65” Sony XH95... men helt ärligt så hade en större inte varit fel!

Dock har jag knappt plats för en större så 65” är nog det rimligaste

Permalänk
Medlem

Får man sparka liv i denna gamla tråd igen? Finns fortfarande några modeller att få tag på, trots att nya är på väg, och då är det bra priser på 2020-modellerna!

Har köpt en 75" Samsung Q80 för 18.000 på Elgiganten, men är inte HELT nöjd... Tycker bilden är lite hackig... Går nu att få tag på Sony XH9505 för 20.000 hos HiFi klubben, och jag funderar på att köpa den i stället (har fortfarande öppet köp på Samsung/Elgiganten).

Förutsättningar: 99% är film/serier via en HTPC (Plex, Cmore, SVT osv). 1% är spel med gamla konsoller (Xbox 360, Nintendo Wii och Nintendo Classic Mini. Har inga planer på att uppgradera någon av konsollerna, så spel-prestanda är irrelevant!). Ljudet körs via en Sony DN1070 receiver i 5.1, så ATMOS är irrelevant.

TV'n står i ett stort vardagsrum med öppen planlösning och MYCKET ljusinsläpp från stora fönster, så anti-reflex är viktigt!

Vad skulle ni gjort? Är det värt att byta upp sig till Sony'n för 2.000kr med allt bök det medför rent logistiskt?

Enligt säljare på HiFi Klubben är Sonyn en mycket bättre TV när det kommer till bygg-kvalité och bildkvalitet med bättre processor. Enligt säljare på Elgiganten har Samsung Q80 bättre bild. Känns som att båda är bra köp oavsett (och jag litar mer på HiFi-klubbens säljare tror jag), men vill ju ha mest möjligt "bang for the buck" och vara nöjd i det långa loppet!

Tack för hjälpen!

PS: Det är inget alternativ att gå även högre i pris, eller invänta att 2021-modellerna ska falla i pris.

Permalänk
Medlem

Sonyn är klart bättre om det är en Samsung Q80T. Q80T motsvarar ungefär Q70R från modellåret innan. Q90T och Sonyn är mer jämlika, men skulle vilja säga att Sonyn är även bättre än Q90T. Q90R är dock en bättre TV än Sonyn.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Prebz:

Förutsättningar: 99% är film/serier via en HTPC (Plex, Cmore, SVT osv).

Där har du nog ett svar på varför det hackar.

Samsung:s TV är inte hackigare än andra, inte i denna klass i alla fall. Så se över hur du matar signaler och kör din HTPC. Mycket av behoven täcks enklare och bättre med inbyggda appar och externa spelare som AppleTV, Nvidia Shield eller andra Android-boxar.