Köpa TV: OLED, Nano90/91, Q80T, XH95 eller The One?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av megamats:

Kan någon av er med XH95 testa om det går att ställa in 1440p @ 120 Hz om man forcerar upplösningen genom CRU eller Nvidia:s/AMD:s kontrollpanel? Har läst att det ska gå, men vissa rapporterar att detta för med sig frame drops etc. Ledsen om detta gränsar till trådkapning.

Denna sak har diskuterats i flera år runt Sonys TV-modeller och det har generellt varit svaret att kanske – det varierar. Funktionen är inte officiell utan nås endast via custom resolution med varierande resultat. Ifall 1440p/120 är en kritisk punkt på din checklista, titta på LG:s eller Samsungs TV-apparater.

Permalänk
Skrivet av joabor:

Spekulation:
- Jag tror inte Sony XH95 65" blir billigare under BF.
- Har svårt att se att Samsung QT90 65" (Elgiganten 24 990 SEK) kommer ner till samma pris som Sony XH95 65" (12 990SEK) under BF
- LG E9 65" kostar idag 21 990SEK (CDON) har jag också svårt att se att de kommer ner till SONY priset.

Nej, till 12990 tror jag ej heller att dom hamnar. Men kanske runt 17/18 tusen ? Kan även CX hamna runt 17/18 ?
Vill nog helst ha oled, men kan man ej få den till mitt max pris ca 15, får man väll känna sig besegrad.

Permalänk
Medlem

Skulle ni klassa Q80T som bättre än XH95? Om man bortser från "lull lull" och bara vill ha en tv att kolla på tv och film på?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bryggan:

Skulle ni klassa Q80T som bättre än XH95? Om man bortser från "lull lull" och bara vill ha en tv att kolla på tv och film på?

Bättre på vad? Lägre pris? Förmodligen, men det kan nog prisjakt berätta.

Bättre bildkvalitet på Q80T? Nej, den är sämre än XH95. Sämre reflexfilter, sämre FALD, sämre betraktningsvinklar.

Bättre för att köra 4K/120 och VRR? Ja, för de funktionerna finns inte på XH95. Om du nu behöver vill säga.

Duger den för ditt behov? Förmodligen. Q80T är en toppklassmodell. Det finns bättre bildkvalitet, likt Q90T och XH95. Men det finns också mycket och långt många fler modeller som är sämre än Q80T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Bättre på vad? Lägre pris? Förmodligen, men det kan nog prisjakt berätta.

Bättre bildkvalitet på Q80T? Nej, den är sämre än XH95. Sämre reflexfilter, sämre FALD, sämre betraktningsvinklar.

Bättre för att köra 4K/120 och VRR? Ja, för de funktionerna finns inte på XH95. Om du nu behöver vill säga.

Duger den för ditt behov? Förmodligen. Q80T är en toppklassmodell. Det finns bättre bildkvalitet, likt Q90T och XH95. Men det finns också mycket och långt många fler modeller som är sämre än Q80T.

Tack! Som sagt jag är inte intresserad av spel och där ser jag den främsta användningen av 4K/120 och VRR. Med tanke på att du kan få en 65:a Xh95 för "endast" 12995 nu så känns den ännu mera prisvärd, eller tänker jag fel :)?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bryggan:

Tack! Som sagt jag är inte intresserad av spel och där ser jag den främsta användningen av 4K/120 och VRR. Med tanke på att du kan få en 65:a Xh95 för "endast" 12995 nu så känns den ännu mera prisvärd, eller tänker jag fel :)?

Jag vet inte vad en Q80T kostar. Men om du får en XH95 samma pris som en Q80T är XH95 det bättre valet baserat på skillnaden bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag vet inte vad en Q80T kostar. Men om du får en XH95 samma pris som en Q80T är XH95 det bättre valet baserat på skillnaden bildkvalitet.

Just nu från de större kedjorna så ligger den på dryga 20 000. Tack i alla fall för klargörandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Efter en massa timmars koll på forum och Youtube så verkar XH95 (65tum) närmast köp. Q90T går nog ej ner i pengarna som jag tänkt lägga. Runt/max 15" Kan jag få tag på någon OLED från LG i 65tum kan det bli någon sådan. Eftersom XH95 ligger idag runt 16-17 så är jag rätt säker på att den hamnar i rätt prisklass under BF/BW. XH95 tar jag före tex Q80T. Q90R är också intressant, men svåra att få tag på. Ligger på ca 27 ( billigast på Prisjakt) tusen idag, tror ej dom går ner till 15tusen. Låter detta bra tror ni ?

Hej, Q90R finns en eller flera som brukar sälja på FB, nya i låda med garanti, han/dom sägs köpa direkt från samsung på nå vis, mkt lägre än prisjakt!! Mvh/J.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejon74:

Hej, Q90R finns en eller flera som brukar sälja på FB, nya i låda med garanti, han/dom sägs köpa direkt från samsung på nå vis, mkt lägre än prisjakt!! Mvh/J.

Såg en för 20 000, vem står för garantin? Samsung? Hur petiga är Samsung med gråimport t ex?

Permalänk
Medlem

Hur ser ni på att Sony XH95 saknar stöd för HDMI 2.1?

Extra bakgrund för min egen situation: Brukar generellt behålla TV apparater länge, nuvarande är sen 2009. Spelar just nu enbart sporadiskt med Nintendo Switch / Nvidia Shield TV men kan tänka mig att det kommer öka iom att barnen växer upp (5 och 8år).

Tyckte förövrigt detta kändes som en bra jämförelse.
HDTV test Youtube Q80T vs XH95

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av m04joano:

Hur ser ni på att Sony XH95 saknar stöd för HDMI 2.1?

Åh, den har HDMI 2.1 helt klart. XH95 har flera HDMI 2.1-funktioner: eARC, Dynamisk HDR och ALLM, vilket de flesta 2020-TV-apparaterna har.

Dock saknar den HDMI 2.1-funktionerna VRR och FRL för adaptiv synk och 4K/120 Hz. Dessa två är främst relevanta för dig som ska spela spel, särskilt då från PC med de allra senaste grafikkorten, likt RTX 3080. Det kan också komma att bli relevant för nextgen-konsolerna, men där är det verkligen ett frågetecken vilken relevans dessa funktioner kommer bära i praktiken.

Om du inte ska spela senaste spelen har VRR och FRL ganska liten eller ingen betydelse alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryggan:

Såg en för 20 000, vem står för garantin? Samsung? Hur petiga är Samsung med gråimport t ex?

Tror inte du kan ha en tv som är köpt från utlandets samsung och sen kräva svensk garanti(om det nu skulle vara så) Isf hade jag sagt no thanks, nästan oavsett prisförhandling.. med en ev. priv säljare/J.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Åh, den har HDMI 2.1 helt klart. XH95 har flera HDMI 2.1-funktioner: eARC, Dynamisk HDR och ALLM, vilket de flesta 2020-TV-apparaterna har.

Dock saknar den HDMI 2.1-funktionerna VRR och FRL för adaptiv synk och 4K/120 Hz. Dessa två är främst relevanta för dig som ska spela spel, särskilt då från PC med de allra senaste grafikkorten, likt RTX 3080. Det kan också komma att bli relevant för nextgen-konsolerna, men där är det verkligen ett frågetecken vilken relevans dessa funktioner kommer bära i praktiken.

Om du inte ska spela senaste spelen har VRR och FRL ganska liten eller ingen betydelse alls.

Ah tack för klargörandet. Då känns det mer intressant med XH95 helt klart.

Permalänk

Är väldigt sugen på ett köp av XH95 men det ända som gör att jag tvekar är detta med att bla texten lyses upp i mörka scener. Vekar vara en hel del som köpt nu i dagarna, hur upplever ni detta ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Är väldigt sugen på ett köp av XH95 men det ända som gör att jag tvekar är detta med att bla texten lyses upp i mörka scener. Vekar vara en hel del som köpt nu i dagarna, hur upplever ni detta ?

Det är ingen oled så man ska räkna lite med sånt. Jag tycker inte det är så farligt. Det är väl en smaksak också.

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem

Jag röstar för oled då jag har tvn i mörkt rum. Är inte missnöjd med min..

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Är väldigt sugen på ett köp av XH95 men det ända som gör att jag tvekar är detta med att bla texten lyses upp i mörka scener. Vekar vara en hel del som köpt nu i dagarna, hur upplever ni detta ?

Som jag har förstått det så är det inte så farligt på Sony TV:n då de har en ganska bra algoritmer för FALD. Iallafall enligt alla recensioner jag har sätt!

Får tyvärr inte min TV förens fredag. Men kommer skriva något kort på lördag när jag har fått lite tid att kolla! Första målet är att se Mandalorian som jag helt har missat 😃

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla FALD-modeller drar på med ljus runt undertexter. Det är så tekniken fungerar. Tricket att undvika att det lyser för mycket är bekanta sig med TV:n och dess inställningar och kliva förbi fabriksinställningar, "Standard"-lägen etc. Eftersom dessa lägen överdriver alla kontrastintryck och anpassar FALD:en för just detta. Till exempel att försöka få den vita texten att lysa så ljusstarkt det bara går.

Permalänk
Medlem

någon som vet hur det är med https://www.webhallen.com/se/product/317113-Sony-2020-75-KD75...

försöker hitta på Sonys hemsida för att se vad den klarar för input via HDMI , me hittar nada . Sony Bravia KD-75XH9505 klarar ju 120Hz@4K men någon som vet för denna?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Alla FALD-modeller drar på med ljus runt undertexter. Det är så tekniken fungerar. Tricket att undvika att det lyser för mycket är bekanta sig med TV:n och dess inställningar och kliva förbi fabriksinställningar, "Standard"-lägen etc. Eftersom dessa lägen överdriver alla kontrastintryck och anpassar FALD:en för just detta. Till exempel att försöka få den vita texten att lysa så ljusstarkt det bara går.

Japp, det har jag förstått att det är tekniken som gör detta. Om tex MM gör en kalibrering innan köp, hur mycket ljus brukar då försvinna ? Förstår att det varierar lite mellan olika paneler.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Oneone:

någon som vet hur det är med https://www.webhallen.com/se/product/317113-Sony-2020-75-KD75...

försöker hitta på Sonys hemsida för att se vad den klarar för input via HDMI , me hittar nada . Sony Bravia KD-75XH9505 klarar ju 120Hz@4K men någon som vet för denna?

XH90 klarar FRL och 4K/120 via en firmware-uppdatering som släpptes i veckorna
XH95 klarar inte FRL och kör då 4K/60 eller 1080p/120 som högst. Den är bättre än XH90 i fråga om bildkvalitet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av andersgog:

Japp, det har jag förstått att det är tekniken som gör detta. Om tex MM gör en kalibrering innan köp, hur mycket ljus brukar då försvinna ? Förstår att det varierar lite mellan olika paneler.

Handlar hur man ställer in att FALD:en faktiskt ska arbeta i kombination med ljusstyrkan anpassad efter rummet. MM standardiserar på 120 nits, passande för film i ett mysbelyst rum,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

XH90 klarar FRL och 4K/120 via en firmware-uppdatering som släpptes i veckorna
XH95 klarar inte FRL och kör då 4K/60 eller 1080p/120 som högst. Den är bättre än XH90 i fråga om bildkvalitet.

toppen tack!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

XH95 är väl lagom bra inställd från början för en svensson...? Jag körde det här och räcker för mig tror jag

https://www.reddit.com/r/bravia/comments/gnwkhf/beginners_gui...

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

XH90 klarar FRL och 4K/120 via en firmware-uppdatering som släpptes i veckorna
XH95 klarar inte FRL och kör då 4K/60 eller 1080p/120 som högst. Den är bättre än XH90 i fråga om bildkvalitet.

hmm men detta är ju KD75XH9096 men det är samma som XH90 då? bara de två första man går på?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Oneone:

hmm men detta är ju KD75XH9096 men det är samma som XH90 då? bara de två första man går på?

Ja, som vanligt. Modellen heter XH90 eller X900H i USA.

På andra storlekar som 65 tum finns XH9005, XH9077 och XH9096 och de skiljer sig baserat på vilka som säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, som vanligt. Modellen heter XH90 eller X900H i USA.

På andra storlekar som 65 tum finns XH9005, XH9077 och XH9096 och de skiljer sig baserat på vilka som säljer.

då är jag med tack

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Oneone:

hmm men detta är ju KD75XH9096 men det är samma som XH90 då? bara de två första man går på?

XH90 finns i flera olika varianter som har olika slutsiffror, det som skiljer är färg på ramen, stativ och fjärrkontroll. Funktionsmässigt är dom lika. Du kan jämföra varianterna på Sonys hemsida: https://www.sony.se/electronics/tv-apparater/xh90-series/spec...

Slog själv till på en XH95:a i 65" storlek tidigare i veckan, får se om den hinner komma innan helgen

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Sitter på en 58 tum idag, 65 känns inte som en stor skillnad på pappret, men mäter man fysiskt är det hyffsat stor skillnad. Någon annan som gått från 58 till 65 ? Skulle vilja ha 75 men då sticker kostnaden iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Sitter på en 58 tum idag, 65 känns inte som en stor skillnad på pappret, men mäter man fysiskt är det hyffsat stor skillnad. Någon annan som gått från 58 till 65 ? Skulle vilja ha 75 men då sticker kostnaden iväg.

Jag började tro att en 65" skulle vara för liten, men jag ångrar mig inte att jag köpte en 65". Det är snarare så att jag tycker att det också hade räckt med en 55". Men allt beror såklart på smak, vad man är van vid (jag hade en 32".... lol) , och hur långt man sitter från tv'n (ca 2.8m i mitt fall).

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan