Klonade hårddisk, nya hårddisken vill inte starta Windows

Permalänk
Medlem

Klonade hårddisk, nya hårddisken vill inte starta Windows

Jag skulle uppgradera min dator och byta hårddisk till en SSD.
Har stött på problem vid ungefär exakt varje steg och nu har jag kommit till ett jag inte kan tyckas lösa, jag har sökt runt på forumet utan att hitta något.

1. Jag klonade min hårddisk med EaseUS Todo Backup Free 12.8. Jag klickade i att den skulle klona hela hårddisken, inte bara C:
2. Jag ändrade boot priority till SSDn
3. Jag startade upp datorn, allting fungerade men jag reagerade på att ingenting gick snabbare.
4. Jag kopplade ur den gamla hårddisken och startade upp datorn, möttes av en blå skärm med texten:

Recovery
Your device needs to be repaired
The application or operating system couldn't be loaded because a required file is missing or contains errors.
File: \WINDOWS\system32\winload.exe
Error code: 0xc000000e

osv.

Har testat att byta SATA och strömsladd med den gamla hårddisken utan resultat.
Det enda jag kan komma på att göra nu är att testa formatera om SSDn och klona den igen.

Någon som har någon bättre idé?

Obs, jag är inte direkt vass när det kommer till datorer så räkna med att jag kommer behöva slå upp varenda teknisk term som skrivs

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Pröva klona igen och dubbelkolla att allting faktiskt hängde med. Känns som att bootfiler ligger kvar på den gamla disken och inte den nya.

Du kan ju pröva köra en reparation också från instllationsmediet

Permalänk
Medlem

Som jag ser det så tankade du hem fel version. Du skulle tankat hem "home edition" som ger dig "system clone". Det du gör nu är klonar data men inte boot filerna.

https://down.easeus.com/product/tbh_trial

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Stort tack till er båda!
Jag laddar hem den andra varianten och testar igen.

Permalänk
Medlem

Okej, tror jag kan ha upptäckt vad felet är, men vet inte hur jag ska lösa det.
När jag skulle klona disken igen såg jag att jag har en till hårddisk, Hard Disk 1, se bild.
http://www.bilddump.se/bilder/20201124102020-77.53.137.68.png
Det står System Reserved på den. Men jag kan inte klona den också utan att det redan klonade, Hard Disk 2, försvinner.
Vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte hittat hur det skulle kunna gå till att klona den andra disken. Vet inte ens om det är problemet, men det är min bästa gissning just nu.
Men om jag skulle gå en annan väg då, den blå felmeddelandeskärmen vill ju att jag ska använda någon slags återställningsverktyg.
Hur gör jag det då?
Jag kan ju inte göra något alls från den skärmen.
Den vill att jag ska använda något installationsmedium men det enda stället jag har windows på är ju min hårddisk, jag har inte ens en CD-rom och jag har det inte någon annanstans heller.