Effekten av YCbCr 4:2:0 och 4:2:2 mot icke subsamplat 4:4:4 samt RGB är enkelt att testa själv. Troligtvis sitter ni alla på utrustning där ni kan jämföra. Känner man sig blåst på konfekten av Sony eller tycker detta med reducerad färgbandbredd verkar fruktanssvärt kan man hyfsat snabbt bilda sig egen uppfattning. Krävs inget särskilt. Gör så här:
***VARNING! När man lär sig se problemen med subsampling är de med dig för resten av livet. Ibland är det skönt att vara lyckligt omedveten.
(1) Läs @Nisslings inlägg om YUV och historiken. Där finns också tips vad du ska leta efter för att se problemen som subsampling skapar
(2) Välj valfri dator eller TV, gärna både och. Ju mer du har, desto bättre
(3) Ta gärna med en kompis som är noga med färger. Letar man stenhårt efter skillnader är det lätt hänt att man inbillar sig skillnader som inte finns.
(4) Ta fram favoritspelet du kan väl. Med grafik som är tydlig och stark.
(5) Ställ in bilden i konsolen eller datorn på att omväxlande köra YCbCr 4:4:4 eller 4:2:2
(6) Det är lättare att se problemen med subsampling med 1080p istället för 4K
(7) Om du är på en TV, sätt dig max 1 meter bort, gärna närmare
(8) Vill du lär dig mer, testa även 4:2:0 och RGB om möjligt. Tänk på att RGB riskerar missmatchande nivåer vilket har en drastisk effekt på bilden som inte har något alls med subsampling att göra. Artikel om det här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241
(9) Kör på. Spela spel! Jämför och se skillnader! Dokumentera!
(10) Märker ni ingen skillnad? Se steg (1) igen för där finns tipsen var ni ska leta efter dem.
(11) Ser ni fortfarande ingen skillnad. Pausa spelet mitt i och titta på en stillbild eftersom ja, vi ser felen mycket tydligare när allt är stilla.
(12) Ser ni ändå ingen skillnad – ladda ned speciella testbilder för ändamålet. Chroma multiburst är en typ av testbild som kan avslöja skillnader från problem runt subsampling.
(13) Är du främst konsolanvändare och nu lärt dig se var skillnaderna finns? Bra! Flytta då tillbaka till soffan igen. Ställ om konsolen till 4K. Repetera. Lika tydligt?
(14a) Ser du inga skillnader och du känner att du slösat någon timme av ditt liv? Superskönt! För då lär du vara nöjd med en PS5 trots att du snuvas på 4:4:4-konfekten i 4K/120 och alla de spel som kör 4K/120 på PS5. Lektionen klar.
(14b) Har du lärt dig se skillnader som är dokumenterade? Kanske filmade? Bra! Länka in dem här. Det kan ju vara något annat du observerar som inte handlar om subsampling. Många apparater laddar andra bildinställningar när du växlar signalformat.
Följande skillnader man kan uppleva handlar definitivt inte om effekterna från subsampling:
Annat flyt i bilden
Andra färger i bilden
Annan tonalitet i bilden, ”annan gamma”
Kantskärpa och grynighet
Input lag, eftersläp etc.
Nu återstår bara två saker.
(15) Resultatet av 4:2:2 och 4:2:0 beror i första hand på den enskilda displayens algoritmer för uppsampling. En del displayer gör det sämre, andra gör fel och andra gör det bättre. Därför måste du repetera dessa tester på andra skärmar och TV-apparater, gärna så från andra tillverkare och andra kvalitetsklasser. När du gör detta gör du samma sak som jag gjort i 15 år.
(16) Hur skulle du beskriva 4:2:2-subsamplingens subjektiva inverkan upplevelsen i spelet? Ospelbart? Störande? Eller har du nu lärt dig se något du inte hade en aning om existerade innan de här diskussionerna kom igång? You cannot unlearn.