Sony Playstation 5 stöder inte 4K UHD i 120 Hz med full färgåtergivning

Permalänk
Medlem

Eftersom många ps5 spel knappt orkar med 4k 60fps utan dynamisk resolution så är 4k 120fps ett ickeproblem.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Kan ju hoppas det bara handlar om mjukvaru uppdateringar för grejer som det här, exempelvis har ju PS5'an inte stöd för 1440p upplösningar överhuvudtaget även fast det inte bör finnas någon tekniskt anledning till det.

Ska bli intressant att se hur det ser ut om några månader, om något ändras eller om de inte tänkt röra det, ser bristen på 1440p stöd som ett större problem, många som skulle vilja använda sina PC skärmar för sin konsol och väldigt många av de är 1440p.

Jo, det ser jag som en större praktisk brist än att PS5 saknar stöd för 4:4:4.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jasså...Aj aj aj Sony. Hoppas ni kan lösa det med en mjukvaru uppdatering.

Tur man inte ger sig in i 4K 120Hz molnet då! Jag har väldigt svårt att se hur man kan klämma ut 4K 120fps ens ur en konsol med bra grafik och ray-tracing kalaset när man inte ens kan få det med en PC typ.

Cry me a river...

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Kan ju hoppas det bara handlar om mjukvaru uppdateringar för grejer som det här, exempelvis har ju PS5'an inte stöd för 1440p upplösningar överhuvudtaget även fast det inte bör finnas någon tekniskt anledning till det.

Ska bli intressant att se hur det ser ut om några månader, om något ändras eller om de inte tänkt röra det, ser bristen på 1440p stöd som ett större problem, många som skulle vilja använda sina PC skärmar för sin konsol och väldigt många av de är 1440p.

Instämmer, märkligt att 1440p saknas ... eller andra upplösningar för den delen ... t.ex de som har Philips Cinema 21:9 teve ...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Eftersom många ps5 spel knappt orkar med 4k 60fps utan dynamisk resolution så är 4k 120fps ett ickeproblem.

Faktiskt.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Kör en LG B6 och den krigar ju på än. Säker på att Sony löser detta med mjukvara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Kan ju hoppas det bara handlar om mjukvaru uppdateringar för grejer som det här, exempelvis har ju PS5'an inte stöd för 1440p upplösningar överhuvudtaget även fast det inte bör finnas någon tekniskt anledning till det.

Ska bli intressant att se hur det ser ut om några månader, om något ändras eller om de inte tänkt röra det, ser bristen på 1440p stöd som ett större problem, många som skulle vilja använda sina PC skärmar för sin konsol och väldigt många av de är 1440p.

Kan ju bero på att 1440p är en nästan icke existerande upplösning på TV marknaden idag. 1440p uppkom ju som ett substitut inför väntan på 4K på spelskärmmarknaden och blev aldrig något alternativ på TV marknaden där man valde att göra större TV apparater istället.

Dessutom betyder ju bara stöd att tillverkaren garanterar att det ska fungera. 1440p kommer antagligen fungera.

Skrivet av anon324648:

Kanske trampar på några tår här... men lär vara ytterst få konsumenter som köper spelkonsoler och har ett så pass djupgående teknikintresse? Jag kör alltid 4444 video men då säljer jag till bildbyråer.

För spel/film/konsumtion? Eh... ok. De flesta jag känner har TVn på ett sådant avstånd att de inte ser skillnad på 1080p/4K, ändå köper de det senaste... kanske det som är det viktigaste.

Frågan är om ens dessa märker något utan att ta till mätningsinstrument.

Skrivet av star-affinity:

Håller med. ibland blir det för mycket fokus på siffror och specifikationer och inte hur väl saker fungerar i praktiken.

En nackdel när det kommer till entusiastforum.

Ibland får folk tunnelseende när det kommer till siffror och glömmer bort hur det blir i praktiken.

Skrivet av CubaCola:

Eftersom många ps5 spel knappt orkar med 4k 60fps utan dynamisk resolution så är 4k 120fps ett ickeproblem.

Det är ett ännu större icke-problem om man tänker på hur få TV apparater som faktiskt stödjer högre uppdateringsfrekvens (alltså native) än 60 Hz.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

40 Gbps räcker till 4K/120 med 10 bitars upplösning utan subsamplade färger. När behöver du detta? I första hand när du kör Windows och vill använda Cleartype. Detta eftersom subsamplingen stör Cleartype, något jag tar upp i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/62702?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjI3MDIiLCJmaWx0ZXJzIjpbImM9NjI3LDI4MywzNTksMTY3IiwidD1hcnRpY2xlRnVsbCJdLCJwYXJhbXMiOnsiY2FjaGVCdXN0ZXIiOiIyMDIwMDQwOCJ9LCJrZXkiOiJkNDI3MjYyYzAzOTJmY2Y3OGJjMWUyYmIyMzlmYjc1MCJ9

För alla andra behov som handlar om film, video och spel, kanske tydligare från just konsoler, är 4:2:2-subsampling ett icke problem. Även 4:2:0-subsampling är ett mindre problem eftersom hela den här princpen med subsampling bygger på att reducera information våra ögon ändå rätt kassa på att hantera. Vilket då är upplösning i färg.

Detta med stavar och tappar ni vet. Många stavar som ser monokromt i ljusnivåer och betydligt färre tappar som registrerar färg. Och det har väldigt sällan klagats över att allt vi ser som video, inklusive DVD och Blu-ray alltid varit 4:2:0-subsamplat.

40 Gbps är fullt tillräckligt för 4K/120 och 10 bitar för dig som spelar på en PC och vill vara säker på att varenda dyrbart renderad pixel är intakt.

32 Gbps på PS5 räcker för den typ av grafik du väntar dig från en konsol. Och faktiskt kan 32 Gbps underlätta med kabelproblemen runt just höga bandbredder. Inte många kablar som håller den utlovade hastigheten ens vid 40 Gbps och Ultra High Speed-certifieringen har bara börjat.

När behövs då 48 Gbps och den fulla glorian hos HDMI 2.1?

För 12-bitars 4K/120 med 12-bitars upplösning utan subsampling. Där brukar en del tänka Dolby Vision som kan ge upp till 12 bitars upplösning. Dolby Vision använder 12-bitars upplösning med 4:2:2-subsampling som tunnlas genom 8-bitars RGB. Då räcker 32 Gbps för 4K/120 i Dolby Vision.

HDMI 2.1 är framtagen för mer än 4K/120-spelande på PC. 48 Gbps skadar inte när vi talar om 8K och 10K så som det är beskrivet i specen. Men för konsolspel och PC-spelande i 4K/120 räcker 32 och 40 Gbps hela vägen.

Är det nu jag ska öppna påsen och prata om hur få produkter som når Displayports fulla specificerade bandbredd? Okey, det har jag redan gjort många gånger om.

Som ett ljus i mörkret stoppar han med fakta all spekulation innan hysterin är ett faktum och hypetåget lämnar stationen! Tack 👍

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Kan ju bero på att 1440p är en nästan icke existerande upplösning på TV marknaden idag. 1440p uppkom ju som ett substitut inför väntan på 4K på spelskärmmarknaden och blev aldrig något alternativ på TV marknaden där man valde att göra större TV apparater istället.

Dessutom betyder ju bara stöd att tillverkaren garanterar att det ska fungera. 1440p kommer antagligen fungera.

Ja det är antagligen varför, de fokuserar på TV's så har varit låg prioritet. Samtidigt bör det inte direkt varit så värst svårt att implementera stöd för 1440p kan man tycka, inte som xbox hade problem med det lixom. Speciellt då det finns spel som renderas i 1440p upplösning och uppskalas till 4k så hade det varit perfekt att skippa uppskalning helt i de fallen.

Man kan hoppas det patchas in senare iaf, bör inte vara några större problem kan man tycka, just nu funkar det inte överhuvudtaget för upplösningen listas inte som en valid output.

fix
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Ja det är antagligen varför, de fokuserar på TV's så har varit låg prioritet. Samtidigt bör det inte direkt varit så värst svårt att implementera stöd för 1440p kan man tycka, inte som xbox hade problem med det lixom. Speciellt då det finns spel som renderas i 1440p upplösning och uppskalas till 4k så hade det varit perfekt att skippa uppskalning helt i de fallen.

Man kan hoppas det patchas in senare iaf, bör inte vara några större problem kan man tycka.

Beslutet är antagligen taget uppifrån som i sin tur utgått efter statistik.

Alltså få som använder 1440p på TV marknaden = Slopat stöd.

Men som sagt. Skulle bli väldigt förvånad om man ändå inte kunde köra 1440p.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Men som sagt. Skulle bli väldigt förvånad om man ändå inte kunde köra 1440p.

Editerade in det i min post efter du började svara men 1440p går inte att välja överhuvudtaget som output just nu, så det är inte ens att det bara är unofficial stöd för det utan straight up blockerat (eller ja inte implementerat alls är väl mer korrekt snarare än blockerat)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Editerade in det i min post efter du började svara men 1440p går inte att välja överhuvudtaget som output just nu, så det är inte ens att det bara är unofficial stöd för det utan straight up blockerat (eller ja inte implementerat alls är väl mer korrekt snarare än blockerat)

Ah. Låter ganska B-aktigt faktiskt.

Förhoppningsvis så löses det i en framtida uppdatering.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Bra att laxpudding kom in här. Satt också och tänkte att detta borde vara ganska irrelevant givet att det är en spelkonsol mot en TV dvs inte där man behöver samma precision som på datorskärmen visandes ett excelark. Kanske vissa blir skrämda här om jag nämner att det mesta videoinnehållet ni tittat på i era liv är 4:2:0?

Jag blev så skrämd att jag trillade ur TV-fotöljen. ☹️

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Drar hellre ner till 8b eller 10b med korrekta pixlar alla dagar i veckan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Vincents kanal har blivit en enda stor clickbait-fest senaste tiden, tyvärr. Och som Laxpudding säger så är detta inget som är värt att lägga så stort fokus på.

Visst. Istället ska man klicka sig på ”Before you buy” videos som är exakt 10 minuter långa för att få betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

40 Gbps räcker till 4K/120 med 10 bitars upplösning utan subsamplade färger. När behöver du detta? I första hand när du kör Windows och vill använda Cleartype. Detta eftersom subsamplingen stör Cleartype, något jag tar upp i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/62702?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjI3MDIiLCJmaWx0ZXJzIjpbImM9NjI3LDI4MywzNTksMTY3IiwidD1hcnRpY2xlRnVsbCJdLCJwYXJhbXMiOnsiY2FjaGVCdXN0ZXIiOiIyMDIwMDQwOCJ9LCJrZXkiOiJkNDI3MjYyYzAzOTJmY2Y3OGJjMWUyYmIyMzlmYjc1MCJ9

För alla andra behov som handlar om film, video och spel, kanske tydligare från just konsoler, är 4:2:2-subsampling ett icke problem. Även 4:2:0-subsampling är ett mindre problem eftersom hela den här princpen med subsampling bygger på att reducera information våra ögon ändå rätt kassa på att hantera. Vilket då är upplösning i färg.

Detta med stavar och tappar ni vet. Många stavar som ser monokromt i ljusnivåer och betydligt färre tappar som registrerar färg. Och det har väldigt sällan klagats över att allt vi ser som video, inklusive DVD och Blu-ray alltid varit 4:2:0-subsamplat.

40 Gbps är fullt tillräckligt för 4K/120 och 10 bitar för dig som spelar på en PC och vill vara säker på att varenda dyrbart renderad pixel är intakt.

32 Gbps på PS5 räcker för den typ av grafik du väntar dig från en konsol. Och faktiskt kan 32 Gbps underlätta med kabelproblemen runt just höga bandbredder. Inte många kablar som håller den utlovade hastigheten ens vid 40 Gbps och Ultra High Speed-certifieringen har bara börjat.

När behövs då 48 Gbps och den fulla glorian hos HDMI 2.1?

För 12-bitars 4K/120 med 12-bitars upplösning utan subsampling. Där brukar en del tänka Dolby Vision som kan ge upp till 12 bitars upplösning. Dolby Vision använder 12-bitars upplösning med 4:2:2-subsampling som tunnlas genom 8-bitars RGB. Då räcker 32 Gbps för 4K/120 i Dolby Vision.

HDMI 2.1 är framtagen för mer än 4K/120-spelande på PC. 48 Gbps skadar inte när vi talar om 8K och 10K så som det är beskrivet i specen. Men för konsolspel och PC-spelande i 4K/120 räcker 32 och 40 Gbps hela vägen.

Är det nu jag ska öppna påsen och prata om hur få produkter som når Displayports fulla specificerade bandbredd? Okey, det har jag redan gjort många gånger om.

Jo så är det ju men spel till skillnad från film och TV kan ha ganska mycket detaljerad information som kan se sämre ut med chroma sub-sampling, sedan är det faktiskt sämre än konkurrenten klarar. Att spel sedan ser sämre ut med chroma-subsampling än filmat material är ju självklart. Var går gränsen för när en bildförstörande komprimering blir en issue?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Aj aj aj... RDNA2 stödjer ju det så detta borde väl kunna fixas med mjukvara?

Detta har inget med RDNA2, eller GPUn i huvud taget, att göra.

Det är inte känt vad HDMI transmiitern i PS5, Panasonic MN864739, klarar men att den skulle maxa vid 32 GBps känns väl inte sådär jättetroligt så att det är mjukvaru-relaterat är inte uteslutet.

PS5 stödjer i dagsläget inte heller 8K eller VRR så detta är bara ett i raden av grejjer som mkt väl kan fixas framöver.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av issue:

Så det alltså ingen skillnad på 10bit 4:2:2 och 10bit 4:4:4 om signalen kommer från en konsol?

Det finns inget – eller väldigt lite – men den typen av rörlig bild i spel där detta påverkar bilden så att det syns. Sitter du på en PC och kör Windows kan 4:2:2 subsampling vara ett problem. Men det situationen är inte aktuell för PS5:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Tråkigt för de som specifikt köpte 120 Hz TV för detta.

Hyperbole much? 99% av köparna lär inte se skillnaden. Speciellt inte när spel som renderar (upp till) 120 Hz renderar i tämligen låg upplösning redan från början.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mordekai:

Var går gränsen för när en bildförstörande komprimering blir en issue?

Det lär vara rätt få tillfällen där vi ser PS5 rendera 4K/120 Hz med sådan grafikprecision att du 2-3 meter bort från TV:n märker av synliga fel i bilden.

Men det går såklart att pausa spelet och zooma in ett centimeterstort ursnitt av den pausade bilden och där konstatera att något är förändrat. Där skulle jag säga att TV:n uppsamplingsalgoritmer är mer avgörande för hur det ser ut.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av ipac:

Detta har inget med RDNA2, eller GPUn i huvud taget, att göra.

Det är inte känt vad HDMI transmiitern i PS5, Panasonic MN864739, klarar men att den skulle maxa vid 32 GBps känns väl inte sådär jättetroligt så att det är mjukvaru-relaterat är inte uteslutet.

PS5 stödjer i dagsläget inte heller 8K eller VRR så detta är bara ett i raden av grejjer som mkt väl kan fixas framöver.

Fast det måste ju på någon nivå stödjas av arkitekturen i grunden sen är det väl i övrigt som du skriver.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

32 Gbps på PS5 räcker för den typ av grafik du väntar dig från en konsol. Och faktiskt kan 32 Gbps underlätta med kabelproblemen runt just höga bandbredder. Inte många kablar som håller den utlovade hastigheten ens vid 40 Gbps och Ultra High Speed-certifieringen har bara börjat.

Lustigt att du säger det.
Såg precis detta klipp där medföljande hdmi-kabeln till PS5 tycks ha failat 3 av 10 tester för 40 Gbps.
https://youtu.be/x0kcsFXGPUg

Permalänk
Medlem

So much for next-gen. Mer Playstation 4 Pro 2.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

40 Gbps räcker till 4K/120 med 10 bitars upplösning utan subsamplade färger. När behöver du detta? I första hand när du kör Windows och vill använda Cleartype. Detta eftersom subsamplingen stör Cleartype, något jag tar upp i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/20927-bildanslutningar-de...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/62702?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjI3MDIiLCJmaWx0ZXJzIjpbImM9NjI3LDI4MywzNTksMTY3IiwidD1hcnRpY2xlRnVsbCJdLCJwYXJhbXMiOnsiY2FjaGVCdXN0ZXIiOiIyMDIwMDQwOCJ9LCJrZXkiOiJkNDI3MjYyYzAzOTJmY2Y3OGJjMWUyYmIyMzlmYjc1MCJ9

För alla andra behov som handlar om film, video och spel, kanske tydligare från just konsoler, är 4:2:2-subsampling ett icke problem. Även 4:2:0-subsampling är ett mindre problem eftersom hela den här princpen med subsampling bygger på att reducera information våra ögon ändå rätt kassa på att hantera. Vilket då är upplösning i färg.

Detta med stavar och tappar ni vet. Många stavar som ser monokromt i ljusnivåer och betydligt färre tappar som registrerar färg. Och det har väldigt sällan klagats över att allt vi ser som video, inklusive DVD och Blu-ray alltid varit 4:2:0-subsamplat.

40 Gbps är fullt tillräckligt för 4K/120 och 10 bitar för dig som spelar på en PC och vill vara säker på att varenda dyrbart renderad pixel är intakt.

32 Gbps på PS5 räcker för den typ av grafik du väntar dig från en konsol. Och faktiskt kan 32 Gbps underlätta med kabelproblemen runt just höga bandbredder. Inte många kablar som håller den utlovade hastigheten ens vid 40 Gbps och Ultra High Speed-certifieringen har bara börjat.

När behövs då 48 Gbps och den fulla glorian hos HDMI 2.1?

För 12-bitars 4K/120 med 12-bitars upplösning utan subsampling. Där brukar en del tänka Dolby Vision som kan ge upp till 12 bitars upplösning. Dolby Vision använder 12-bitars upplösning med 4:2:2-subsampling som tunnlas genom 8-bitars RGB. Då räcker 32 Gbps för 4K/120 i Dolby Vision.

HDMI 2.1 är framtagen för mer än 4K/120-spelande på PC. 48 Gbps skadar inte när vi talar om 8K och 10K så som det är beskrivet i specen. Men för konsolspel och PC-spelande i 4K/120 räcker 32 och 40 Gbps hela vägen.

Är det nu jag ska öppna påsen och prata om hur få produkter som når Displayports fulla specificerade bandbredd? Okey, det har jag redan gjort många gånger om.

Jag trodde till 100% att du skulle trigga hårt på sista meningen i artikeln:

”För närvarande förefaller det alltså som att Playstation 5-ägare som investerat i en rykande färsk 4K-TV med stöd för HDMI 2.1 inte kan utnyttja detta fullt ut.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

PS5 stödjer i dagsläget inte heller 8K eller VRR så detta är bara ett i raden av grejjer som mkt väl kan fixas framöver.

?

Stödjer inte PS5 VRR? Är du verkligen helt säker på det? Är ganska säker på att den gör det.

Jag skulle dessutom bli chockerad om den inte gjorde det, och det vore isf. en enormt mycket större brist än att inte stödja 1440p eller äkta 4:4:4 (som är det absolut minst intressanta för mig).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det blir samma visa som på PS4 Pro med min lg.
Svärtan blir för stark så jag få sätta rgb på begränsad I ps5. Samtidigt som man sätter Svärtan på låg på lgn.

Gissar att ni som också har lg oled redan känner till problemet.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Varför clickbait? Känns som att ni arbetar mot varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

?

Stödjer inte PS5 VRR? Är du verkligen helt säker på det? Är ganska säker på att den gör det.

Jag skulle dessutom bli chockerad om den inte gjorde det, och det vore isf. en enormt mycket större brist än att inte stödja 1440p eller äkta 4:4:4 (som är det absolut minst intressanta för mig).

Nej, men det var ngt rykte att det skulle åtgärdas i framtiden.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

?

Stödjer inte PS5 VRR? Är du verkligen helt säker på det? Är ganska säker på att den gör det.

Jag skulle dessutom bli chockerad om den inte gjorde det, och det vore isf. en enormt mycket större brist än att inte stödja 1440p eller äkta 4:4:4 (som är det absolut minst intressanta för mig).

Inte enl DF iaf (har mao inte undersökt själv).

Ja det är så klart mkt värre än topicen men samtidigt nog inte så mkt att hetsa upp sig över. De lär addera det vid lämpligt tillfälle.

(stöd för 8K är ju oxå whatever men det är ju lite humor när de har en 8K logga på lådan )

Permalänk
Medlem

Ja det anmärkningsvärda är väl att Sony ljuger i sin marknadsföring, hade det inte varit för Xbox släpps och jul hade Sony kanske övervägt att skjuta på releasen till de fått ordning på allt de lovar. I kombination med hur dålig tillgång det är på konsoller kan man ju fundera på om det var tänkt från början att den skulle släppas nu.