Hur många fingrar använder du när du skriver på tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Använder alla fingrar. Touch typing.

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

Det var aldrig någon som lärde/visade mig hur man skulle skriva så det har blivit någon blandning av gamer och gammal gubbe. Med vänsterhanden på wasd, lillfinger på shift och tummen på space och sen använder jag höger pekfinger till v,h,y och allt som är till höger om det (Men även till r om jag var vid v innan, som det blir vid tex ordet "vara"). Ligger runt 50wpm med alldeles för mycket stavfel.. skulle ju vara kul att kul att lära sig skriva ordentligt men jag vet inte om jag orkar. Tittar även ganska mycket på tangentbordet när jag skriver, även fast jag inte behöver det egentligen.

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad för tangentbord och layout jag använder.
Ett traditionellt tangentbord (alltså ett vanligt qwerty tangentbord) med svensk layout blir det alla tio fingrar.
Ett traditionellt tangentbord med engelsk layout blir det bara nio fingrar. Högertummen har inget att göra, på ett svenskt använder jag den för altGr.
Ett delat tangentbord får alla fingrar vara med oberoende av vad för layout jag kör.

Är rätt sällan jag använder mig av ett traditionellt tangentbord nuförtiden då delat är betydligt bekvämare att skriva på.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Medlem

Jag pendlar mellan 2 och 3 fingar per hand, hade inte ens tänkt på det innan jag såg den här tråden.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Tack för denna tråd. Jag hade alltid använt pekfingrarna och tummarna, trots att jag använt dator i över 25 år och är programmerare. Fruktansvärt pinsamt. Så jag tog tag i saken idag och övade hela kvällen med att använda alla fingrarna. Sjukt svårt och galet frustrerande men känner redan att jag blir bättre och bättre. Ni får gärna peppa mig, tog säkert fem minuter att skriva detta inlägg!

Källan jag använt mycket idag:
https://www.typing.academy/typing-tutor/lessons

Visa signatur

| Mobo: Gigabyte X570 GAMING X | CPU: AMD Ryzen 9 3900X + Dark Rock 4 | RAM: 32GB @ 3000MHz | GPU: Gigabyte RTX 3080 OC | PSU: Seasonic GX 850W | Chassi: NZXT S340 Elite Matte Black | M.2: Samsung 970 Evo 500GB & 1000GB | HDD: 4TB | Monitors: Acer Predator X34 GS & Acer XB270HU |

Permalänk
Medlem

Fick min första dator när jag var sju år gammal sp då hade man ingen aning om finger sättning. Så jag kom in i att skriva med något eget hopkok :). Använder typ alla fingrar men pek och lång finger använder jag mest ihop med tummen som sköter space. Lillfinger använder jag mest på höger hand som då tar hand om p, å, ä ö.

När jag var yngre tittade jag mycket på tagentbordet och sneglar fortfarande en del, mer än jag behöver. Nog gammal vana. "Känner" dock om jag skriver något fel även om jag inte tittar på skärmen och rättar till det. Något som var rätt roande när jag var runt 14 och hade praktik på något som hette AV-centralen och fungerade som någon form av uthyrningscentral av material till skolor. Förutom kameror, böcker osv så hade de ett stort filmbibliotek och de textade en hel del grejer själva. Så jag fick prova på att skriva text till något avsnitt av någon engelsk serie och hamrade loss på tagentbordet utan att titta på skärmen, men hela tiden rättandes minst misstag. Damen som jobbade med detta till vardags satt road i både förundran och komik över hur det hela såg ut

När jag kommit lite till åren så brukar jag, istället för något löfte om att träna eller liknande som fallerar den 10:e januari, ha en "grej" jag varje nyår lovar mig själv att prova/öva på. Det har varit allt från att spela piano eller göra något projekt till som för några år sedan att öva på fingersättning. Varje dag la jag minimum 30 minuter att öva och kan idag skriva med fingrarna på rätt ställe. Bra om man tex skriver i mörkret på ett icke upplyst tagentbord. Men, muskelminne (och önskan efter effektivitet?) gör att jag skriver mycket snabbare om jag gör vad jag gjort i årtionden innan det vilket lätt gör att jag glider över i det om jag tex sitter och jobbar och inte aktivt tänker på att skriva "rätt".

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Har nån typ av palmgrip och skriver helt omedvetet med alla fingrar. Tummarna hamrar space och ALT.

Har vart med om att jag inte kunde bokstavera lösenord men smattra in det på muskelminne.

Permalänk
Avstängd

Ett tips om man vill bli snabb och ha lite roligt på köpet är att köra The Typing of the Dead.

Permalänk
Medlem

När jag skriver, alla utom vänster tumme.
När jag "styr" datorn (alt/win-combos) så är även vänster tumme med.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem

Aldrig tänkt på det men jag skriver med bägge händerna och använder då långfingrarna. Ibland tummen men den används mer när mer när spelar.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag började med att använda vänster lillfingret till enbart Shift+Ctrl och resten för WASD som när jag spelar. Har nu det senaste vant mig att skriva som det är tänkt med att flytta ett hack åt höger så att pekfingret hamnar på F, lillfingret på A och det fungerar bra för min del.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Jag använder alla fingrar. Gjort sedan man lärde sig på kontor och handel i högstadiet.
Stör mig massivt på alla youtubers som recenserar tangentbord och kör sina jävla skrivtest och så kan dom inte ens skriva riktigt!

Permalänk
Medlem

Jag halvtittar på tangentbordet hela tiden iaf. Jag har aldrig lyckats lära mig bra fingersättning och memorerat var allt sitter, även om en hel del verkar ha fastnat i muskelminnet.

Jag har vänsterhanden vilande på WASD, vänster lillfinger på vänster shift och vänster tumme på space som default efter alla år spelandes WoW och annat

Det verkar nu som att jag skriver med mest pekfinger och långfinger på högerhanden samt pek, lång och ringfinger på vänstern, sen blir det shift med lillfingrarna beroende på vilken hand som är ledig för tillfället.
Enter verkar jag skriva med höger lillfinger, ringfinger, långfinger eller kombination med både lång- och pekfinger, beroende på vad som är närmast.

Rörigt blir det, men det funkar hyfsat snabbt ändå. Det skulle vara intressant att mappa vilka fingrar som skriver på vilka tangenter och om det blir väldigt olika varje gång eller någorlunda konsekvent.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Tack för länkarna. Uppfriskande att testa nya sidor med andra typer av upplägg.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Tack för länkarna. Uppfriskande att testa nya sidor med andra typer av upplägg.

Så lite så! Kör hårt!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave1080:

Tack för denna tråd. Jag hade alltid använt pekfingrarna och tummarna, trots att jag använt dator i över 25 år och är programmerare. Fruktansvärt pinsamt. Så jag tog tag i saken idag och övade hela kvällen med att använda alla fingrarna. Sjukt svårt och galet frustrerande men känner redan att jag blir bättre och bättre. Ni får gärna peppa mig, tog säkert fem minuter att skriva detta inlägg!

Källan jag använt mycket idag:
https://www.typing.academy/typing-tutor/lessons

I skolan fick vi lära oss genom att ha papper över händerna med en bild på tangenterna. Försöker du titta på fingrarna så ser du alla tangenter men du måste känna dig fram. Jag anser att det var enormt effektivt. Annars ser du ju vad du gör och lär dig inte "känna dig fram".

Permalänk
Rekordmedlem

Förresten, hur många är det som började skriva med RIKTIGA membrantangentbord eller rubber dome som inte tillät nån typ av "riktig" skrivteknik ?
Nu syftar jag främst på Sinclair, Philps Videopac och Atari 400 och liknade datorer med integrerade tangentbord av mycket tvivelaktig kvalitet men även C64 an och liknande tjocka/höga (Digital VT 100, nån som råkat ut för dem? ) var ju ergonomiska monster om man hade den platt på ett skrivbord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skriver med alla 5 på vänstern, vänstertummen är dedikerad till space. Men på högern är det bara Alt Gr för tummen och lillfingret blir bara till Return och backspace, så man kan väll säga att jag skriver med 3 på högern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Brukar av och till skriva lite på Speedtest sidor som t.e.x https://10fastfingers.com/typing-test/english och https://typing-speed-test.aoeu.eu

Jag började fundera hur jag skulle kunna förbättra mig att skriva snabbare. Hur mycket jag än försöker så förbättras inte mina resultat.
Då slog tanken mig att jag använder egentligen bara 6 fingrar när jag skriver på tangentbordet (Aktivt skrivande alltså, lillfingret och tummen är reserverade till shift/space på vänster hand).
3 på vänster hand , (Kommer väl från WASD-användningen) och 3 på höger hand (Inget lillfinger eller tumme).

Är det ett vanligt sätt att använda tangentbordet på? Finns det någon här inne som använder alla fingarna när ni skriver?
Vore intressant att höra om det är några av er som använder tumme/lillfinger på högerhand till att knacka iväg på tangentbordet och i så fall vart ni har dessa fingrar i "vilande" position.

Jag kan ju tänka mig att om man skriver med fler fingrar behöver man röra händerna mindre och man bör således kunna få ett bättre resultat.

Jag är så gammal att jag har ett betyg i maskinskrivning... Använder klassisk fingersättning med alla fingrarna aktiva, fast båda tummarna använder i princip bara en tangent: spacebar. Så åtta fingrar på tangenterna och tummarna till att köra space med. I typ 75% av fallen är de höger tumme som trycker ner spacebar.

Permalänk
Medlem

ASDF, JKLÖ... men allt oftare WASD med vänsterhanden, även utanför spel.