Purism säljstartar Linux-telefonen Librem 5

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Det går heller inte att dra det så långt då du inte får fängelse för att du inte deklarerar elektroniskt. Deklarerar du inte alls är det förseningsavgifter som händer. För att du ska få fängelse krävs grovt bokföringsbrott eller dylikt. Har du lämnat fel uppgifter har du också chans att rätta till dessa själv så långt som sex år tillbaka.

Har du fötter så kommer du så småningom till ett servicekontor där du kan lämna in pappersdeklarationen också, de har säkert en penna du kan låna med. Bor du mitt ute i ingenstans får du väl använda dig av allemansrätten och övernatta på vägen. Alternativt får du panta några burkar du hittar ute i naturen och växla pantkvittot mot ett par frimärken.

Att man behöver bankkonto (där bankid finns som tjänst) för att använda tjänster hos privata företag som vill ha pengar från dig kan inte ses som ett problem. Går att öppna bankkonto med internetbank hos en eller ett par av bankerna utan något betalkort och således kostnadsfritt.

Påstod inte att det inte går att deklarera på annat vis. Läs om läs rätt.

Om du vill ha en liknelse för att förstå bättre:
Lite som att staten skulle lansera en snabbfil för sjukvård men du måste ha ett facebook konto för att få använda den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Apples A14 bionic smiskar vad jag sett de mesta på marknaden?

Absolut.
Men betänk även att de åstakommer detta i kombination med 4 respektive 6 GB RAM.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Äntligen...har väntat på denna ett tag !
Eftersom jag använder luren som just en telefon och lite musik ibland, och inte för att få mig och mitt liv bekräftat av andra genom allehanda skräpapplikationer och medföljande behov av hårdvara, så sållar jag mig till skaran användare som är mer än nöjd med den prestanda som erbjuds i Librem5.
Skönt med alternativ vars primära behov inte är att sälja mitt arsle till högst bjudande, likt torskar i diverse "RedLight Districts" runt om i världen.

En förbeställning gjord !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Attans att man köpt telefon nyss annars hade jag köpt denna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Påstod inte att det inte går att deklarera på annat vis. Läs om läs rätt.

Om du vill ha en liknelse för att förstå bättre:
Lite som att staten skulle lansera en snabbfil för sjukvård men du måste ha ett facebook konto för att få använda den.

Läs om läs rätt, det är inte som att du tvingas använda en reklamtjänst.

Bankid finns på tre sätt – bankid på fil, bankid på kort och mobilt bankid. Bankid på kort är idag normalt sett på bankkortet.

Freja eID Plus finns som app där de som använder identifikationstjänsten betalar för dig.

ID-kort med AB Svenska Pass eller Telia är något du själv betalat för att använda.

Du behöver inte ett bankkonto för att använda 1177 eller Skatteverket.

Du tvingas inte använda en viss tjänst och tjänsten kan inte jämföras med ett facebookkonto.

Edit: Du behöver en e-legitimation för att göra det elektroniskt, men det blir ju lite som att du behöver en privat försäkring för att köra bil. 1177 har inget annat inloggningssätt än e-leg numera, tidigare har de även haft lösenord och de har tre olika e-legitimation du kan använda. Skatteverket har fyra olika e-legitimation du kan använda om du behöver göra ändringar/tillägg till deklarationen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Läs om läs rätt, det är inte som att du tvingas använda en reklamtjänst.

Bankid finns på tre sätt – bankid på fil, bankid på kort och mobilt bankid. Bankid på kort är idag normalt sett på bankkortet.

Freja eID Plus finns som app där de som använder identifikationstjänsten betalar för dig.

ID-kort med AB Svenska Pass eller Telia är något du själv betalat för att använda.

Du behöver inte ett bankkonto för att använda 1177 eller Skatteverket.

Du tvingas inte använda en viss tjänst och tjänsten kan inte jämföras med ett facebookkonto.

Edit: Du behöver en e-legitimation för att göra det elektroniskt, men det blir ju lite som att du behöver en privat försäkring för att köra bil. 1177 har inget annat inloggningssätt än e-leg numera, tidigare har de även haft lösenord och de har tre olika e-legitimation du kan använda. Skatteverket har fyra olika e-legitimation du kan använda om du behöver göra ändringar/tillägg till deklarationen.

2 olika inte 4. Och nej de spelar ingen roll om de lever på reklam. Nästan värre när de har andra intäcktskällor och det är id tjänst de säljer.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Läs om läs rätt, det är inte som att du tvingas använda en reklamtjänst.

Bankid finns på tre sätt – bankid på fil, bankid på kort och mobilt bankid. Bankid på kort är idag normalt sett på bankkortet.

Freja eID Plus finns som app där de som använder identifikationstjänsten betalar för dig.

ID-kort med AB Svenska Pass eller Telia är något du själv betalat för att använda.

Du behöver inte ett bankkonto för att använda 1177 eller Skatteverket.

Du tvingas inte använda en viss tjänst och tjänsten kan inte jämföras med ett facebookkonto.

Edit: Du behöver en e-legitimation för att göra det elektroniskt, men det blir ju lite som att du behöver en privat försäkring för att köra bil. 1177 har inget annat inloggningssätt än e-leg numera, tidigare har de även haft lösenord och de har tre olika e-legitimation du kan använda. Skatteverket har fyra olika e-legitimation du kan använda om du behöver göra ändringar/tillägg till deklarationen.

Bankid på fil samt bankid på kort fungerar endast i Windows/OS X. Mobilt bankid fungerar endast i Android/iOS. Freja ID fungerar endast i Android/iOS/Huawei mobiler.

Telias lösning utfärdade inte nya legitmationer senast jag kollade för ett år sedan. Den är bara aktiv för att det var den lösningen Skatteverket använde innan senaste offentliga upphandlingen som AB Svenska Pass vann.

AB Svenska Pass är enda alternativet jag tycker är lämpligt idag. Dessvärre är det inte helt enkelt att komma igång med. För mig finns endast ett alternativ och det alternativet kan jag inte ens använda till alla myndighetssiter jag behöver tillgång till utan lik förbannat måste jag ha en separat mobil med mobilt bankid. Enligt mig fungerar inte systemet idag men jag ser att trenden går åt rätt håll iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Det är just detta jag tycker är märkligt med att vi gör oss beroende av saker som BankID. Enligt mig borde saker som att legitimera sig vara statligt och då skulle integrationen mot användare ske enbart med öppna standarder och inte proprietära appar för de två-tre största företagens Smartphone-ekosystem. BankID är en produkt från Finansiell ID-Teknik BID AB som är ett privat företag. Det är en form av korruption enligt mig.

Jag håller med och vill också bort från de stora drakarna. De håller tillbaka utvecklingen med sina inlåsnings- och övervakningsfasoner.

Pre-cis!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exige:

Det är just detta jag tycker är märkligt med att vi gör oss beroende av saker som BankID. Enligt mig borde saker som att legitimera sig vara statligt och då skulle integrationen mot användare ske enbart med öppna standarder och inte proprietära appar för de två-tre största företagens Smartphone-ekosystem. BankID är en produkt från Finansiell ID-Teknik BID AB som är ett privat företag. Det är en form av korruption enligt mig.

Jag håller med och vill också bort från de stora drakarna. De håller tillbaka utvecklingen med sina inlåsnings- och övervakningsfasoner.

Inte så, men även om det skulle vara ’statligt’ skulle det vara en upphandling och till slut stå ett eller flera företag bakom även den lösningen. Inte så stor skillnad faktiskt

Jag tycker dock inte mobilt bankid är bra nog som det är nu. Det är populärt och smidigt, visst, men det fungerar ju bara inom Sverige. Behövs något mer generellt för att få till det helt och hållet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Väldigt trevligt!
Dock ingen aning varför de använder så pass ovanlig hårdvara, och till så högt pris?

Deras mål var att alla delar skulle vara helt opensourcade vilket tvingade dom att välja dyrare och mer esoterisk hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Väldigt trevligt!
Dock ingen aning varför de använder så pass ovanlig hårdvara, och till så högt pris?

Purism vill använda så öppen hård- och mjukvara som möjligt. Jag är ingen expert men vill minnas att de flesta SoCs har sluten källkod i form av firmware på kretsen som efter boot/initiering laddas i ram. En potentiell säkerhetsrisk alltså. Själva SoCen i Librem 5 är vald för att det finns relativt gott stöd i linux kärnan. Modemet är skiljt från cpu/ram med en usb buss då modemet inte har öppen firmware. Ang priset så ska sägas att Purism utvecklar mycket mjukvara själva, vilket kostar. Sen är telefonen ovanligt uppbyggd med sina utbytbara delar etc så tillverkning och utveckling är nog dyrare än en konventionell lur.

Lite luddig förklaring, men jag tror det är ganska nära sanningen.

Mjukvaran (pureOS) är öppen och finns portad till andra enheter, t ex pinephone, så vill man pröva linux på mobilen finns det billigare alternativ.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inte så, men även om det skulle vara ’statligt’ skulle det vara en upphandling och till slut stå ett eller flera företag bakom även den lösningen. Inte så stor skillnad faktiskt

Jag tycker dock inte mobilt bankid är bra nog som det är nu. Det är populärt och smidigt, visst, men det fungerar ju bara inom Sverige. Behövs något mer generellt för att få till det helt och hållet

Gör man en upphandling kan man kravspeca opensource och/eller plattformsneutralitet. Ganska stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

2 olika inte 4. Och nej de spelar ingen roll om de lever på reklam. Nästan värre när de har andra intäcktskällor och det är id tjänst de säljer.

Fyra varav tre du kan skaffa idag när det gäller Skatteverket.

Det är nog en fördel om en e-legitimationstjänst inte lever på att sälja dina uppgifter.

Skrivet av CHolmstedt:

Bankid på fil samt bankid på kort fungerar endast i Windows/OS X. Mobilt bankid fungerar endast i Android/iOS. Freja ID fungerar endast i Android/iOS/Huawei mobiler.

Telias lösning utfärdade inte nya legitmationer senast jag kollade för ett år sedan. Den är bara aktiv för att det var den lösningen Skatteverket använde innan senaste offentliga upphandlingen som AB Svenska Pass vann.

AB Svenska Pass är enda alternativet jag tycker är lämpligt idag. Dessvärre är det inte helt enkelt att komma igång med. För mig finns endast ett alternativ och det alternativet kan jag inte ens använda till alla myndighetssiter jag behöver tillgång till utan lik förbannat måste jag ha en separat mobil med mobilt bankid. Enligt mig fungerar inte systemet idag men jag ser att trenden går åt rätt håll iaf.

Tycker Thales AB Svenska Pass är olämpligt själv. SConnect och kortläsare är inte en bra lösning.

Att ha en Windowsdator eller Windowslicens för att kunna använda bankid på fil skulle ju göra att du kan komma åt alla myndigheters webbsidor. För just mobilt BankID är även surfplatta ett alternativ.

Även BankID finns till Huawei-mobiler för övrigt.

För att få stöd för alternativa operativsystem hade bankerna behövt bygga in funktionen i deras kod/QR-dosor.

Permalänk
Medlem

Är inte detta en perfekt produkt för alla som sysslar med lite ljusskyggare verksamhet och inte vill bli avlyssnade.
De kan skriva sin helt egna programvara utan att Apple/Google finns med och sedan blir det svårt att för länsman läsa.

Priset är fullt förståligt.
Liten produktion.
Mycket egen mjukvara.
Egna lösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Är inte detta en perfekt produkt för alla som sysslar med lite ljusskyggare verksamhet och inte vill bli avlyssnade.
De kan skriva sin helt egna programvara utan att Apple/Google finns med och sedan blir det svårt att för länsman läsa.

Priset är fullt förståligt.
Liten produktion.
Mycket egen mjukvara.
Egna lösningar.

Helt rätt!

Signal är väl open source också, så ett gäng eller så kan ju lätt göra eget som helt kringgår eventuella nya regler från eu och vara helt oberoende efter några dagars jobb.

Detta visar ju bara på ett exempel varför lagar mot kryptering aldrig någonsin kommer kunna fungera ens litegrann...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Är inte detta en perfekt produkt för alla som sysslar med lite ljusskyggare verksamhet och inte vill bli avlyssnade.
De kan skriva sin helt egna programvara utan att Apple/Google finns med och sedan blir det svårt att för länsman läsa.

Att äga en mobil där man kan skriva egna program, och som är skyddad för att inte okända personer ska kunna läsa innehållet på den - har inget med att vara en ljusskygg skurk att göra.

Permalänk
Medlem

Kan man använda BankID med denna telefon`?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Att äga en mobil där man kan skriva egna program, och som är skyddad för att inte okända personer ska kunna läsa innehållet på den - har inget med att vara en ljusskygg skurk att göra.

Tyvärr tolkar du mitt inlägg felaktigt.
Vill du föra en diskussion är jag öppen för det men du måste läsa mitt inlägg igen, annars är jag rätt säker på att vi båda lägger tid på detta i onödan.

Det ena utesluter nödvändigtvis inte det andra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Fyra varav tre du kan skaffa idag när det gäller Skatteverket.

Det är nog en fördel om en e-legitimationstjänst inte lever på att sälja dina uppgifter.

Vilket är just vad dessa bolag lever på. Eller vad är derasbuisness model? Vem får de betalt av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vilket är just vad dessa bolag lever på. Eller vad är derasbuisness model? Vem får de betalt av?

Företagen som använder tjänsterna?

CGI tar t.ex. 0,29 kr per inloggning/legitimering om du har en liten tjänst och det går vidare till Finansiell ID-Teknik BID eller bankerna som finansierar som tar betalt.

Utfärdaren är den som kan hålla koll på vad du gör, inte de som levererar plattformen/appen.

Permalänk
Inaktiv

8600 kr nej tack. Typ 3000 kr hade varit mer intressant.

Permalänk
Medlem

Kul med alternativ som utmanar duopolet Android och iOS!

Men utan appstöd är det kört för mig. Tyvärr (för både Android och iOS är inga favoriter, även om OK).

Använde Windows Phone/Mobile tills att BankID och Swish slutade stödja det. Hade under flera år dock haft en iPhone också (WP som jobbtelefon, och iOS som privattelefon) för spel och andra appar. Men när BankID och Swish försvann var det dags för mig att pensionera min Windowstelefon för gott (även som andratelefon).

Idag när jag klarar mig med en enda telefon så måste den stödja alla appar för iOS eller Android. Blir tyvärr helt praktiskt omöjligt att klara vardagen och livet annars.

Tom. min huvudnyckel för bilen är en app på telefonen idag (fick inte ens med någon vanlig fjärr till bilen).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Företagen som använder tjänsterna?

CGI tar t.ex. 0,29 kr per inloggning/legitimering om du har en liten tjänst och det går vidare till Finansiell ID-Teknik BID eller bankerna som finansierar som tar betalt.

Utfärdaren är den som kan hålla koll på vad du gör, inte de som levererar plattformen/appen.

Så du menar att skatteverket gjort en online tjänst som är beroende av att de måste ge skattepengar till bankerna för att svenska folket ska kunna använda den? Istället för att införa en nationell id lösning.

Förstår inte ens varför man skulle behöva ett 'id' . Skicka ut en pinkod en gång om året och logga in med personnummer istället.

Permalänk
Skrivet av Exige:

Enligt mig borde saker som att legitimera sig vara statligt och då skulle integrationen mot användare ske enbart med öppna standarder och inte proprietära appar för de två-tre största företagens Smartphone-ekosystem.

I Sverige har det där med legitimation i alla tider till stor del varit privat. Bankerna erbjöd id-kort till sina kunder och man måste använda dessa eller ett körkort för att legitimera sig på bankkontoret. Sedan bytte passen färg från blått till rött och då kunde man även använda passen som legitimation.

Skrivet av Exige:

Jag håller med och vill också bort från de stora drakarna. De håller tillbaka utvecklingen med sina inlåsnings- och övervakningsfasoner.

I GDPR står det att man ska undvika att skicka personuppgifter till länder utanför EU. Samtidigt kräver väldigt många program att man installerar Google Play eller App Store på sin telefon och Google Play och App Store skickar personuppgifter till länder utanför EU. Är det verkligen tillåtet att kräva att man installerar ett program som skickar personuppgifter till USA bara för att man ska kunna använda ett helt annat program? Det program man vill använda har knappast någon användning av att ett annat program skickar personuppgifter till USA.

Skrivet av Petterk:

Du kan också skicka in din deklaration eller lämna i något av deras servicekontor

Jag kommer ihåg hur det var förr i tiden innan folk började deklarera elektroniskt. Då var det alltid en massa personer som stod i kö utanför skattekontoret på kvällen sista dagen man kunde deklarera. Dessvärre har detta köande upphört.

Skrivet av Petterk:

För det senare behöver du kunna ringa, smsa, installera en app på telefonen eller gå in på en hemsida.

Jamen det kräver ju att man har en telefon eller dator och det kräver säkert också en knapptelefon med stjärna och fyrkant, inte en vanlig telefon med nummerskiva som endast har siffrorna 0-9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

8600 kr nej tack. Typ 3000 kr hade varit mer intressant.

Då är du nog ute efter en PinePhone istället.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tom. min huvudnyckel för bilen är en app på telefonen idag (fick inte ens med någon vanlig fjärr till bilen).

Det låter ju faktiskt skrämmande, vad händer med bilen om 10 år när appen inte går att köra längre?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Det låter ju faktiskt skrämmande, vad händer med bilen om 10 år när appen inte går att köra längre?

Tanken är nog att man ska köpa på sig ett antal telefoner att lägga på lager som man kan byta till när den gamla går sönder eller blir stulen. Alternativt kan man köpa begagnade telefoner på Tradera och Ebay, men efter ett tag kanske de blir svårare att få tag på och dessutom kräver det att man har en kopia av APK-filen eftersom man inte kan lita på att den kommer att finnas kvar på Google Play eller App Store, eller att Google Play och App Store fortfarande klarar av så gamla telefoner som man behöver för att kunna använda appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det låter ju faktiskt skrämmande, vad händer med bilen om 10 år när appen inte går att köra längre?

De uppdaterar nog appen med åren och nya telefoner/OS antar jag. Den används även för att boka service och alla andra åtgärder/kontakter med företaget (går ej att varken ringa eller maila för att komma i kontakt eller kommunicera med de). Så appen kommer nog av nödvändighet att leva vidare länge så länge bolaget existerar.

Som backup finns dock reservkort, tex. om mobilentelefonen får slut på batteri, i form av RFID-kort som kan låsa upp och starta bilen (även om de kanske inte är direkt varken snabba eller smidiga att använda till vardags, utan endast avsedda just som ett tillfälligt reservalternativ).

Men jag gillar verkligen app/telefonlösningen. Extremt mycket smidigare än våra andra bilar som kräver att man har med sig en bilnyckel/fjärrdosa, och behöver ta upp den när man skall låsa, eller låsa upp bilen. Känns lite gammalmodigt och obekvämt med fjärr/bilnyckel när man vant sig vid att det räcker att bara ha med sig sin telefon.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Så du menar att skatteverket gjort en online tjänst som är beroende av att de måste ge skattepengar till bankerna för att svenska folket ska kunna använda den? Istället för att införa en nationell id lösning.

Förstår inte ens varför man skulle behöva ett 'id' . Skicka ut en pinkod en gång om året och logga in med personnummer istället.

Det finns en kod som skickas med den förifyllda deklarationen. Det är bara om du behöver göra ändringar du behöver e-legitimation eller lämna in blanketten/bilagor.

Loggar du in med Freja eID Plus, Telia e-legitimation eller AB Svenska Pass id-kort så går pengarna till id-portalen och någon av nämnda aktörer som inte är banker.

Skatteverket betalar nog inte mycket per legitimering och signering, att skicka ut deklarationen på papper är dyrare.

Skrivet av Kommenterande 2:

Jag kommer ihåg hur det var förr i tiden innan folk började deklarera elektroniskt. Då var det alltid en massa personer som stod i kö utanför skattekontoret på kvällen sista dagen man kunde deklarera. Dessvärre har detta köande upphört.

Jamen det kräver ju att man har en telefon eller dator och det kräver säkert också en knapptelefon med stjärna och fyrkant, inte en vanlig telefon med nummerskiva som endast har siffrorna 0-9.

Är fortfarande en del som lämnar in på kontoren, de brukar få fixa lådor de kan lämna in i.

Det kräver att man har tillgång till detta, finns fortfarande folk som går till biblioteket och surfar på lånedatorerna. Ska du göra ändringar och typ installera bankid på fil så behöver du såklart låna den av en betrodd person om du vägrar skaffa dator eller mobiltelefon

Permalänk
Medlem

Oj, ja denna hade varit intressant och relevant om den kostat 1999kr. Denna finns nog inte kvar 1 år efter lansering.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM