Permalänk

Dålig täckning fiber

Hej. Ny här🙂
Jag har nyss fått fiber.
Använder telia och har en router ifrån dom.
Har 2st äldre trådlösa extenders med wifi funktion.
Sen telia system med tv box orginal.
Nu till problemet.
Har en tv på våning 2 som är ungefär ca 5m rakt igenom taket ifrån rautern. Inkopplad via wifi.
Huset är ett 80tal trähus, signalen är superdålig ditt upp...så jag behöver någon typ av förstärkare?
Eftersom extendrarna som jag har så verkar wifisignalen gå igenom dom...kanske blir dålig signal då...nu sitter extendern direkt på fiber boxen istället för rautern...blev bättre då...men signalen dit upp är fortfarande för dålig...vad kan jag göra..vad är bäst?
Mvh micke

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att kolla efter en bra repeater. Som tur är är det ju 'black week' nu.
Jag kan rekommendera följande:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2827481

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Bäst blir det att strunta i tipset från @exydia och istället fokusera på en långsiktigt lösning.
Du kan kolla om du först och främst får bättre signal av att köpa en bättre router. Telias medföljande routrar är knappast kända för att de fungerar superbra.

Satsa annara på att dra ett ordentligt trådbundet nätverk till alla stationära enheter. För att få ett stabilt trådlös nätverk rekommenderar jag dig att kolla in accesspunkter som matas via nätverkskabel.
Jag har kör med produkter från ubiquiti och det har verkligen fungerat bra. Krävs dock att du har lite grundläggande kunskaper i nätverk då ofta krävs lite mer än att installera en "vanlig" routern.

Installera alltid (finns såklart undantag) routern direkt efter fiberuttaget och därefter kopplar du vidare ditt nätverk från portarna på routern.

Permalänk
Medlem

Jag säger som @six_dice att dra nätverkskabel till dina enheter om du absolut inte måste köra wifi?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk

Tack för svar👍🙂
Problemet är att dra kablar till allt...
Så frågan är vad som är bäst..som det är idag som jag skrev är att mina extendrar som jag har idag..är kopplade direkt på fiberboxen pga av det hackade på telia play funktionen. Men nu funkar det super...förutom wifi till våning 2. Är inte sugen på att skaffa en ny rauter tror jag... kan det vara så att dom extenderna jag har idag stör ut signalen? Även när den sitter direkt på fiberboxen?
Om jag ska byta ut dom 2 extendrarna jag har idag...vad ska jag ha då? För jag behöver även till våning 2 som sagt....hoppas på svar...mvh micke

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mikeee1973:

Tack för svar👍🙂
Problemet är att dra kablar till allt...
Så frågan är vad som är bäst..som det är idag som jag skrev är att mina extendrar som jag har idag..är kopplade direkt på fiberboxen pga av det hackade på telia play funktionen. Men nu funkar det super...förutom wifi till våning 2. Är inte sugen på att skaffa en ny rauter tror jag... kan det vara så att dom extenderna jag har idag stör ut signalen? Även när den sitter direkt på fiberboxen?
Om jag ska byta ut dom 2 extendrarna jag har idag...vad ska jag ha då? För jag behöver även till våning 2 som sagt....hoppas på svar...mvh micke

Förstår inte hur du kopplat för använder du telia play har du nog kopplat fel om de sitter i tjänstefördelaren för den tjänsten går via internet och ska i så fall sitta inkopplad på routerns lansida.
Men det bästa ärr att ta bort allt vad repeatrar och extenders heter, om du tvunget måste köra trådlöst så är accesspunkter den minst usla lösningen och kan du inte använda det så är mesh steget under det.
Använder du däremot en iptv lösning som inte går via internet (inte telia play) så är det en trådlös brygga som stödjer multicast du ska använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mikeee1973:

Hej. Ny här🙂
Jag har nyss fått fiber.
Använder telia och har en router ifrån dom.
Har 2st äldre trådlösa extenders med wifi funktion.
Sen telia system med tv box orginal.
Nu till problemet.
Har en tv på våning 2 som är ungefär ca 5m rakt igenom taket ifrån rautern. Inkopplad via wifi.
Huset är ett 80tal trähus, signalen är superdålig ditt upp...så jag behöver någon typ av förstärkare?
Eftersom extendrarna som jag har så verkar wifisignalen gå igenom dom...kanske blir dålig signal då...nu sitter extendern direkt på fiber boxen istället för rautern...blev bättre då...men signalen dit upp är fortfarande för dålig...vad kan jag göra..vad är bäst?
Mvh micke

Vad tänker du dig själv för lösning? Du vill inte köpa en ny router (vilket är rätt eftersom du även har TV från Telia så kan du skapa dig mer problem än du löser). Du vill inte dra kabel. Du verkar redan ha provat lite olika placeringar på din utrustning. Hur tänker du dig själv att det ska kunna bli bättre?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Det var faktiskt telia själva som sa att jag skulle prova och sätta den direkt i fiberboxen..för om jag satte den i routern så hackade det...när jag använde telia play.Nu funkar det klockrent👍
Ja det jag vill är att få tv på båda våningarna att gå trådlöst/wifi tv boxen har ingen wifi funktion så den måste gå med trådlöst...och tv på våning 2 på wifi.. jag kan självklart byta ut mina gamla extendrar...men vad är det då jag ska ha...vill inte att det ska kosta skjortan heller😄😄 måste jag ha 2 olila lösningar till det? Och hur kopplar jag? Kan ni ge förslag på extendrar eller dyligt? Dom som Exydia föreslog..kan dom funka? Och ska man då ha 3 st eller?mvh

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mikeee1973:

Det var faktiskt telia själva som sa att jag skulle prova och sätta den direkt i fiberboxen..för om jag satte den i routern så hackade det...när jag använde telia play.Nu funkar det klockrent👍
Ja det jag vill är att få tv på båda våningarna att gå trådlöst/wifi tv boxen har ingen wifi funktion så den måste gå med trådlöst...och tv på våning 2 på wifi.. jag kan självklart byta ut mina gamla extendrar...men vad är det då jag ska ha...vill inte att det ska kosta skjortan heller😄😄 måste jag ha 2 olila lösningar till det? Och hur kopplar jag? Kan ni ge förslag på extendrar eller dyligt? Dom som Exydia föreslog..kan dom funka? Och ska man då ha 3 st eller?mvh

Har du en box eller är det Telia play ? Kolla om du kan köra via elnätet, Homeplug kan fungera bra om HP-enheterna kan anslutas till samma fas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Det är tv box från telia..sen använder jag telia play från tv boxen. Så det funkar att köra homeplug på routern sen på tvboxen och på tv på våning 2 då eller?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mikeee1973:

Det är tv box från telia..sen använder jag telia play från tv boxen. Så det funkar att köra homeplug på routern sen på tvboxen och på tv på våning 2 då eller?

Homeplug är lite likt wifi att det är beroende på lokala förutsättningar men kan du få enheterna på samma fas brukar det fungera bra så du kan ju läsa vid elcentralen hur det är kopplat eller prova.
Jag förstår inte alls hur du kör tv för Telia play behöver ingen box.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Så jag ska ha 3st homeplug 1st på uttaget vid rautern? 2andra på tv boxen? Den 3dje på tv på våning2? Kan du ge något bra tips på märken/modell? Hur får jag dom att arbeta ihop? Står det i instruktionsboken eller? I tvboxen så kan du styra telia play. Med alla kanaler för att kolla på pogram i efterhand.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mikeee1973:

Så jag ska ha 3st homeplug 1st på uttaget vid rautern? 2andra på tv boxen? Den 3dje på tv på våning2? Kan du ge något bra tips på märken/modell? Hur får jag dom att arbeta ihop? Står det i instruktionsboken eller? I tvboxen så kan du styra telia play. Med alla kanaler för att kolla på pogram i efterhand.

ja det låter rätt, du behöver en enhet på varje ställe du skulle behövt ha ett nätverksuttag. Homeplug/powerline ersätter nätverkskabeln med elkabeln och det är det som gör att de fungerar bäst om de är anslutna till samma elektriska fas för då är det ju direkt kontakt mellan dem via elkablarna i huset, de fungerar också om de är anslutna till olika faser men det brukar då inte gå lika snabbt. det är alltså mycket likt wifi i hur beroende det är på lokala förutsättningar för att prestera bra.

Desto snabbare homeplugs man väljer desto mer avancerade (läs nyare) kretsar är det i dem och de paras ihop ungefär som man gör med wifi men detaljerna för en specifik modell får du kolla i manualen om för det är olika beroende på modell.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mikeee1973:

Det var faktiskt telia själva som sa att jag skulle prova och sätta den direkt i fiberboxen..för om jag satte den i routern så hackade det...när jag använde telia play.Nu funkar det klockrent👍
Ja det jag vill är att få tv på båda våningarna att gå trådlöst/wifi tv boxen har ingen wifi funktion så den måste gå med trådlöst...och tv på våning 2 på wifi.. jag kan självklart byta ut mina gamla extendrar...men vad är det då jag ska ha...vill inte att det ska kosta skjortan heller😄😄 måste jag ha 2 olila lösningar till det? Och hur kopplar jag? Kan ni ge förslag på extendrar eller dyligt? Dom som Exydia föreslog..kan dom funka? Och ska man då ha 3 st eller?mvh

Med tanke på att du verkar köra Telias TV extendrar som i själva verket fungerar som en WiFi-brygga speciellt till TV-boxen så skulle jag inte lite på att alla homeplugs fungerar. Köp dina homeplugs på något ställe där det är ok att lämna tillbaka även öppnade produkter och packa upp försiktigt så att du kan lämna tillbaka om det skulle visa sig inte fungera. Alla onlineköp har 14 dagars ångerrätt, men tänk på att du ofta får betala returfrakten själv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Rekommenderar starkt Ubiquitis produkter som tidigare nämnt. Du får väldigt mycket för pengarna. Gällande trådlöst nätverk skulle jag rekommendera accesspunkten Unifi AP AC Lite.

Nackdel: den behöver en nätverkskabel som behöver dras till stället den skall sitta på. Inte helt plug and PLAY - enklast så installerar du deras app i mobilen och konfigurerar ett eller flera trådlösa nätverk (SSID).

Fördel: du får en framtidssäker och prisvärd lösning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Karlsmo:

Rekommenderar starkt Ubiquitis produkter som tidigare nämnt. Du får väldigt mycket för pengarna. Gällande trådlöst nätverk skulle jag rekommendera accesspunkten Unifi AP AC Lite.

Nackdel: den behöver en nätverkskabel som behöver dras till stället den skall sitta på. Inte helt plug and PLAY - enklast så installerar du deras app i mobilen och konfigurerar ett eller flera trådlösa nätverk (SSID).

Fördel: du får en framtidssäker och prisvärd lösning.

Jag rekommenderar dig att läsa på angående Telias extenders. De fungerar som jag skrev tidigare som en trådlös brygga till TV-boxen och kräver även Telias router. Så tyvärr gör inte en Unifi AP varken till eller från i detta fallet. Det är brygga, sladd eller möjligtvis homeplug som gäller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!