Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Roliga buggar/problem på 6800 XT

Permalänk
Medlem

Roliga buggar/problem på 6800 XT

Tänkte kolla om det är någon mer en jag som fått lite småkrångel med Radeon RX 6000-kort. Det är inte speciellt illa grejer med tanke på vad internet tenderar att säga om AMD's drivrutiner, men jag tyckte att det kan vara värt att kolla runt oavsett.

Testsystem
CPU: Ryzen 7 3700X @ 4.2Ghz vid 1.25v
GPU: Powercolor Radeon RX 6800 XT
Minnen: G.skill Trident Z 4x8 3600C16 (D.O.C.P)
Lagring: Toshiba XG3 512GB NVMe
Nätdel: Corsair RM1000x

Mjukvara
Windows 10 build 20H2
Radeon Adrenalin 20.11.2

Blandade grejer som hänt är följande:

- Frekvensen på kärnan (SCLK) låser sig till 559Mhz ibland från ingenstans, oavsett inställningar i Wattman i både spel och syntetiska tester. Fixas av att starta om Radeon Software, dock inte en permanent lösning. Händer mer sällan om man ställer in en lägsta frekvens i Wattman.

- Radeon Wattman överklocknings inställningar försvinner eller ställs om till standard efter omstart av systemet. Har inte hittat en lösning till detta än, men man kan spara inställningarna man ställt in som en .xml-fil i Windows så man enkelt kan slå på dem igen. Dessa läggs automatiskt under C:\Users\(user)\AppData\Local\AMD\CN

- Radeon Wattman skapar profiler för spel när de startas som inte påverkas av globala Wattman inställningar. Löses lättast genom att ta bort dessa profiler i Wattman via Tuning -> Game Profiles och att sen gå in på de specifika till spel och radera dem.

Till er som hade tur att lyckats få tag på ett RX 6800 eller 6800 XT och har hunnit använda det, har ni haft liknande eller helt andra problem med era kort? Lägg gärna in en kommentar i så mycket detalj som möjligt så kan jag försöka återskapa dessa och se om det finns något sätt att lösa dem på. Kommer det mycket trafik till denna tråd kan jag göra ett master-dokument som sammanfattar allt så att man slipper skumma igenom tråden för att hitta något specifikt.

Trevlig helg!

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk

Hej, har testat att undervolta med manuella inställningar. Dock så har jag haft instabilitet med krasher i spel. Fortfarande osäker på vad som orsakar krascherna. Men upplever det lite störande att Wattman återställer allt till default igen efter en krasch. Förstår anledningen till varför det sker, men borde kunna va en option om man vill bibehålla värdena även efter krasch.

Edit:
Kör 5900X med ett 6800XT.

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av surfar_hy:

Hej, har testat att undervolta med manuella inställningar. Dock så har jag haft instabilitet med krasher i spel. Fortfarande osäker på vad som orsakar krascherna. Men upplever det lite störande att Wattman återställer allt till default igen efter en krasch. Förstår anledningen till varför det sker, men borde kunna va en option om man vill bibehålla värdena även efter krasch.

Edit:
Kör 5900X med ett 6800XT.

Ja Wattman verkar i övrigt vara lite sisådär vad gäller att spara och återuppta de inställningar man matat in. Har du testat att spara en profil och sen justerat utefter den eller har du gått helt på frihand?

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk

Nope, har inte kommit så långt att jag sparat en profil. Har endast provat att dra i reglagen för spänning till GPU. Har haft en del konstiga och semi-slumpmässiga krascher/svart skärm omstarter, så har mest lagt tid för att felsöka det. Lånade ut kortet till min bror som kör en lite äldre Intelrigg och där fungerar kortet utan krascher hittills...
Nästa steg är att flasha om BIOS och köra utan beta Smart Access, är osäker om det var aktiverat per default eller om man behöver "slå på " det manuellt på moderkortet?

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av surfar_hy:

Nope, har inte kommit så långt att jag sparat en profil. Har endast provat att dra i reglagen för spänning till GPU. Har haft en del konstiga och semi-slumpmässiga krascher/svart skärm omstarter, så har mest lagt tid för att felsöka det. Lånade ut kortet till min bror som kör en lite äldre Intelrigg och där fungerar kortet utan krascher hittills...
Nästa steg är att flasha om BIOS och köra utan beta Smart Access, är osäker om det var aktiverat per default eller om man behöver "slå på " det manuellt på moderkortet?

Borde vara något man slår på om jag inte minns helt fel, men kan mycket väl variera mellan moderkortstillverkare som med mycket annat. Kan göra en djupare dykning in i det när (och om) jag får hem en 5600X

Visa signatur

Yggdrasil | Intel i7 13700KF direct die | RTX 4090 iChill | Z790 MEG Ace | 2x16 6600C34 | 4TB Gen 4

TrueNAS | Ryzen 5 2600X | 5x4TB Ironwolf Pro Raid

Permalänk
Medlem

Jag märkte på mitt kort att den ligger på mellan 0-50Mhz när jag precis startat o inte har något igång. Är det normalt? Ska den verkligen klocka ner så lågt?:P

Visa signatur

PC specs: MSI Gameing Edge Wifi | AMD Ryzen 5 5600X | Powercolor 6800xt Red Devil | Corsair 850W RM series | 2xCorsair Vengeance™ DDR4 RGB 3600MHz 16GB | Toshiba SSD 2,5" 112GB | Samsung Evo 750 500gb SSD | Samsung Evo 970 500gb SSD M2 | Corsair H100i RGB platinum CPU Kylare |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Potat:

Jag märkte på mitt kort att den ligger på mellan 0-50Mhz när jag precis startat o inte har något igång. Är det normalt? Ska den verkligen klocka ner så lågt?:P

lika för mitt gamla 5700 XT.
Så svaret är nog, ja det skall det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av surfar_hy:

Nope, har inte kommit så långt att jag sparat en profil. Har endast provat att dra i reglagen för spänning till GPU. Har haft en del konstiga och semi-slumpmässiga krascher/svart skärm omstarter, så har mest lagt tid för att felsöka det. Lånade ut kortet till min bror som kör en lite äldre Intelrigg och där fungerar kortet utan krascher hittills...
Nästa steg är att flasha om BIOS och köra utan beta Smart Access, är osäker om det var aktiverat per default eller om man behöver "slå på " det manuellt på moderkortet?

Fick samma problem med mitt RVII när jag körde med för låg spänning. Testa att höja spänningen på de lägre "lägena" (minns inte vad det heter ), det hjälpte för mig.

Annars har jag inte hunnit klocka mitt 6800 alls. Tycker det fungerar utmärkt som det är. Kommer säkert testa att undervolta men kortet är redan så tyst (jämfört med RVII då).

Permalänk

Om ni har problem med att inställningarna försvinner i Wattman efter omstart: Prova att stänga av Fast Startup i Power options/kontrollpanelen. Detta fungerade med mitt V56 för nåt år sen. Inte haft problem sen dess (rx 6800 nu)

Permalänk

Upptäckte en annan bugg med Freesync / Variable refresh rate. Det blir blackouts om man kör på i mitt fall 3440x1440 över 144Hz. Går att få ordning på det genom att manuellt ändra uppdateringsspannet för VFR till 55-180Hz i mitt fall. Av någon anledning så defaultar den till 144Hz som max. Finns en redditlänk med beskrivning på hur man åtgärdar problemet.

Reddit post
https://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-Utility-CRU

Visa signatur

| R9 5900X | MSI x570 Unify | 4*8GB SR A-Data Spectrix D60G 3200c14 @3800c14 | AMD RX6800XT | Corsair HX750i |