Radeon RX 6800 XT från partner "lanseras" – en handfull kort till Sverige

Permalänk
Musikälskare

Är tacksam för att jag inte sålde mitt 2080 Ti och väntar på nästa generation istället, men det lär bli samma mög då också.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Någon insatt som hajjar varför det är så problematiskt att få igång produktion?

Det sägs ju i COVID-19-tråden att "Kina har gått tillbaka till vanligt liv igen" så fattar inte vad som är problemet vid deras tillverkningsanläggningar?

Det borde väl oxå vara icke-lönsamt att INTE producera något som det skriks efter?

Det är just 7 nm chipp som typ alla använder i sina stora lanseringar samtidigt det är brist på. I normala fall, vid normal åtgång kanske fabrikerna hunnit med. Nu skall alla ha vrålmånga typ på samma månad.
Amd, sony, microsoft och nvidia tillverkar troligtvis inte dem själva utan det är väl TCM eller vad de heter.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

...som inte heller går att köpa. Det börjar ju fasen börja snudda på falsk marknadsföring vid det här laget.

Sony har ju levererat över 2 miljoner ps5, den störta lanseringen de någonsin gjort. Så det är nog högre efterfrågan än dålig tillgång på just konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sugu:

ajaj. personligen väntar jag på billigare segment men usch vad tråkigt. Vad hände med det som AMDs PR person skrev om att de skulle leverera 10x gånger så många partnerkort som Nvidia har levererat totalt sedan release

Skrivet av Vardagsrum:

Jag förstår mig inte på AMD. De skriver på Twitter om att de minsann inte kommer ha en papperslansering och skryter om hur mycket bättre deras lagerhållning kommer vara vid launch jämfört med Nvidia. Tror de på fullaste allvar att ingen kommer märka att det skeppas noll kort? *visible confusion*

Skrivet av talonmas:

De var inte stora länge innan de började bete sig som svin. Makt korrumperar!

Skrivet av mrfish:

Inte skulle väl AMD ljuga om något? De sa ju att det skulle finnas kort till release och dementerade ryktet att det inte skulle finnas kort. Då måste det vara så!

Källa?

Vad jag vet så Tweetade dem om att det inte skulle bli en papperslansering. Det kan man ju diskutera men tekniskt sett finns det säkert ett part tusen kort ute i världen.

Vad jag också vet är att deras VD sagt att de siktar på att få ut så många kort som möjligt. Vilket inte säger så mycket mer än att de har haft viljan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Någon insatt som hajjar varför det är så problematiskt att få igång produktion?

Jag misstänker att TSMCs fabriker redan går i 100% så att det inte går att öka tillverkningstakten av kretsar. Det är många som använder dem som tillverkare, så AMD får inte all deras kapacitet heller utan det är fler som skall dela på den.
Det behöver nog byggas nya fabriker för att tillgången skall kunna komma ikapp efterfrågan - och nya fabriker tar ett tag att bygga, även om jag tror att de redan påbörjat utbyggnaden.

Permalänk
Viking
Skrivet av Nekrol:

Låter mer som en dålig ursäkt än något annat. Kanske dags att sluta försvara ett företag som bara vill åt din plånbok.

Varför ska man hata på ett företag? Rätt ska vara rätt.

Och varför skulle det vara en ursäkt. Läser man själv inläggen är det tydligt att det har misstolkats.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

snäppet under 3080@4k i prestanda och snäppet över över 3080 i pris + 0 tillgång i kort.

bra deal!

Notera att 3080s lanseringspris var subventionerat av NVIDIA för första batchen. För att där skulle finnas partnerkort till samma pris som referenskorten.

Tillverkarna har ju gått ut med att det inte går att producera kort till msrp om de inte skall gå med förlust eller köra med fullkomligt värdelösa kylare utan heatpipes och begränsat antal kylflänsar.
Gamersnexus har en video på det.

Permalänk
Medlem

Vårt lilla land förstår jag att varken AMD eller Nvidia prioriterar, men är det även papperslansering i de större länderna?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Källa?

Vad jag vet så Tweetade dem om att det inte skulle bli en papperslansering. Det kan man ju diskutera men tekniskt sett finns det säkert ett part tusen kort ute i världen.

Vad jag också vet är att deras VD sagt att de siktar på att få ut så många kort som möjligt. Vilket inte säger så mycket mer än att de har haft viljan.

Menar du att ha ett säljpris på papper men fakturera återförsäljare det samma eller t.o.m. högre inte är svinigt? Förklara gärna...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Är tacksam för att jag inte sålde mitt 2080 Ti och väntar på nästa generation istället, men det lär bli samma mög då också.

Är ju relativt enkelt att köpa ett 3080 om du nu skulle få lust.

Permalänk
Medlem

hahaha, passande bild. Black Friday 2020 i ett nötskal...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xpanterx:

Vårt lilla land förstår jag att varken AMD eller Nvidia prioriterar, men är det även papperslansering i de större länderna?

Ja.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hattifnatten:

Det här är så sjukt. Gäller både Nvidia och AMD.

Och sonys playstation. Och microsofts xbox.
Verkar vara en del väntan på apples nya datorer också.

Anar jag ett mönster här?
Flera stora aktörer gör samtidigt större lanseringar vilket kräver enorma mängder kretstillverkning.
Och så var det coronaläget också;).

Ja alltså inte för att man blir mer nöjd av det förstås.
Men det verkar ju onekligen vara lite chokepoint för tillverkningen den här superlanseringshösten.
Jag har viss förståelse för att det inte riktigt är som vanligt med tillgången för... typ allt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Om de tillverkade första batchen kort i Juni-Juli (enligt Scott Herkelman), har de rullat tummarna i 5 månader? Trodde de att de bara skulle sälja några tusen över hela världen? Verkar ju som en inte så bra inställning...

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför företagen inte kan vara lite transparanta med hur det egentligen ligger till. Jag som konsument hade ju inte hatat företaget för att de inte kan få tillräckligt mycket producerat.. Men jag vill inte ha det bekräftat timmar innan det släpps nya produkter.
Spelar som sagt inte roll om det är Nvidia, AMD, Intel eller någon annan för den delen.

Ärlighet varar längst!

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Hade inte trott att jag skulle kunna köpa ett nytt gfxkort från varken AMD eller Nvidia i år så var redo för Q1 men att vänta till sommaren suger lite....

Permalänk

Måste bara göra ett gnäll-inlägg. Första gången i mitt liv det är såhär kämpigt och ångestladdat att få köpa sig en ny dator.

1) Spara alla övertidspengar i ett år för att köpa ny fin dator. Drömmen är att få mer än 15fps i krävande VR-spel. AMD har lovat bättre release än nvidia, mer prestanda för pengarna osv så känns bra.
2) Planera hela sin vecka för att kunna sitta kl 15 och beställa CPU. Får ingen CPU.
3) Planera hela sin vecka för att kunna sitta kl 15 för att beställa ett 6800XT till okänt pris. Lyckades bara knipa ett non-xt istället.
4) försöker i en vecka desperat köpa/byta till sig ett 6800XT på blocket/swec/marketplace utan att lyckas.
5) planera hela sin vecka, Gå till jobbet 2 timmar tidigare osv för att kunna sitta kl 15 och beställa okänt grafikkort till okänt pris. Visar sig inte släppas alls?

Verkar bli att bygga en ny dator med både sämre grafikkort och CPU än det jag från början ville ha. Till ett högre pris än vad som informerats. När CPU:n väl dyker upp. Kan inte hjälpa att bli bitter.

Visa signatur

Largo-Sama är din vän.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Vårt lilla land förstår jag att varken AMD eller Nvidia prioriterar, men är det även papperslansering i de större länderna?

MicroCenter i USA har sagt att de inte kommer få några kort idag.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Det känns inte som att varken Nvidia eller AMD vill att man uppgraderar den här gången heller. Mitt 1070 får tuffa på ännu en generation, så får vi hoppas på 4000-serien / 7000-serien kan leverera!

Permalänk
Medlem

Inet: 9500kr för 6800 XT

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Menar du att ha ett säljpris på papper men fakturera återförsäljare det samma eller t.o.m. högre inte är svinigt? Förklara gärna...

Jag antar att du baserar detta på Inets uttalande om att COVID-19 och flygfrakt gjort att de inte kan hålla MSRP?

Det finns inte ett enda 3070/3080 att tillgå för MSRP heller så jag förstår inte varför du hatar just på AMD?

Permalänk
Medlem

Kul att AMD är tillbaka och slåss med Nvidia i det högre segmentet, men tråkigt att de inte kunde hålla det utlovade priset och volymer.
AMDs "PR" avdelning för GPUer har gjort mer skada än nytta genom åren, inte många rätt där.
Känns iallafall bra att jag inte avbokade mitt 3080 TUF som är leverarat och gissningsvis 2k billigare.

Har en extra beställning liggandes på ett 3080 TUF OC, borde man kanske avboka.

Permalänk
Medlem

Man vet inte om man ska skratta eller gråta faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Man vet inte om man ska skratta eller gråta faktiskt.

Håller med. Löjligt.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nekrol:

Köpte du för intropris? Annars så är det ju bara att boka om. Många kort har relativt kort leverans och kötid nu.

Har ett TUF (non oc) som fortfarande är bokat, men det kortet har jag egentligen gett upp hoppet om.
Har även ett MSI 3080 Ventus OC bokat. Det kortet ser ju ut att ha relativt kort leveranstid & kö, men gjorde misstaget att beställa av elgiganten..
Mailade dem tidigare i veckan & frågade ifall de hade någon mer info om leveransen av MSI kortet.
På vad som knappt kan anses vara svenska fick jag svaret att det kortet kunde inte personen i kundtjänst se i sortimentet samt att jag redan fått kortet.
Men men, man får helt enkelt lära av misstagen, aldrig mer elgiganten! 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kan AMD vilja sälja 6900 XT först? Få early adopters att köpa så att de inte köper de billigare 6800 korten?

Jag försvarar verkligen inte AMD men jag läste att de hellre säljer CPUs än GPUs eftersom det är större marginal och marknaden är större samt att de sitter i kontrakt med Sony och Microsoft om konsollerna. Eftersom allt bygger på samma 7nm från TSMC är det ju inte svårt att gissa hur de prioriterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joki:

Hur kan det finnas så få kort ute på marknaden?? Är det dålig yield på dom nya kretsarna så det blir så få kort??
Tycker det är helkonstigt

Det är säkert dålig yield. 520mm2 är enormt, och de rykten jag sett från återförsäljare utomlands är att de som fått in något har fått 10 gånger så många 6800 som 6800XT, vilket antyder att yielden är kass.

Men det är nu ännu viktigare att andra produkter - främst konsolerna - kommer primärt att säljas till jul, medan vi som vill ha ett grafikkort och köper det själva kommer att köpa det i februari om det är då det finns i lager. AMD kan ju i tysthet sänka priserna till partnerleverantörer framöver för att låta dem förbättra sin marginal när det finns chip i lager.

Skrivet av Razeezor:

Verkar som att jag kommer fortfarande sitta med 4770K och GTX 980 till nästa generation. Jag som hade tänkt bygga ny burk med 5600x och 3080/AMD 6800X. Kommer å bli en tråkig start på 2021, men jag får fortsätta å spara

Jag är möjligen en obotlig optimist, men jag tror att det kommer att gå att få tag i 5600X ganska snart. Det är ett mycket mindre chip, och det är rätt ordentligt nedkapat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Nvidia: Well, we atleast won worst relese of the year.
AMD: Hold my beer...

Man tror nvidia toppade och då kommer AMD och totalt dominerar.

Hade hoppats på denna relese och trott på alla antydningar från amd. den amd anställde som slog vad 10 dollar eller vad det va att dom minsann skulle vara mycket bättre borde söka upp honom och ge honom pengarna.
Dom har nog vetat om detta, varför inte bara säga att tyvärr kommer det bli som nvidias lansering kanske värre?
Komlett skriver att kort bör komma första HALVÅRET nästa år, kul att sitta i maj och fortfarande vänta på sitt 6800XT.
hade jag vetat detta hade jag ställt mig i kö till ett 3080 på relese dagen så kanske jag haft ett nu.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Notera att 3080s lanseringspris var subventionerat av NVIDIA för första batchen. För att där skulle finnas partnerkort till samma pris som referenskorten.

Tillverkarna har ju gått ut med att det inte går att producera kort till msrp om de inte skall gå med förlust eller köra med fullkomligt värdelösa kylare utan heatpipes och begränsat antal kylflänsar.
Gamersnexus har en video på det.

ja men ett asus tuf rx 6800 xt kostar ca 10k.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Efter hans första inlägg så började ju ryktet spridas om att AMD skulle ha en bättre lansering än NVidia.

Då var han snabb med att skriva ungefär ”Det sa jag aldrig, allt jag sa var att vi inte skulle göra en papperslansering.”
Och om man inte är helt dum så tolkar man detta som att hans tidigare inlägg hade misstolkas och att så inte var fallet.

Dessutom svarade han skämtsamt, det var ingen vidare seriös tweet.

Skrivet av Donnerstal:

Det är nog du som får googla. Frank Azors tweets misstolkades och det har han själv gått ut med.

Tycker det är ett ganska svårförsvarat beteende oavsett vilket.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮