6800XT "dålig" fps i Warzone?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Har dubbelkollat XMP.

Blir väl att klocka cpun då kylning inte är några problem. Jag är kanske lite generös ang bildfrekvens för AMD software säger snitt 95 fps.

Hade kortets användning legat stabilt så hade jag köpt att det är cpu-problem men nu åker det runt berg och dalbana.

I coilwhine-tråden så är det en med ryzen 5 3600 som kör samma upplösning men ligger stabilt i max boost och 98% usage på GPUn hela tiden.

Ja, det låter ju lite lustigt att han inte bottleneckar. Pratar de warzone eller multiplayer i den tråden?

Ditt snitt låter faktiskt lite lågt. Som jämförelse har jag 102 FPS i snitt enligt Radeon-mjukvaran med en 7700k i 4.6ghz, 3333mhz/c14 ram och ett ordentligt undervoltat Vega 64 i 1440p med de flesta inställningarna på max (eventuellt inte högsta SMAA).

Har du provat att lyfta kortets power limit till +50%? Vad har du för PSU?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Har nämnt att flera klagat på 5000 serien och detta är samma sak jag upplever.

Nvidia-gpu som maxat ur på usage och ett nyare kort som ligger lågt. Folk i den tråden som uppgraderat sina Cpuer utan någon förbättring och gamla kort som presterar bättre.

En tråd i mängden
https://community.amd.com/t5/graphics/rx-5700-xt-low-gpu-usag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Witcher 3 ger fps enligt vad det borde. Superposition ger resultat som är helt OK, det är Warzone som är helt uppåt väggarna. Hade ärligt talat bättre FPS med 2070 Super.

Har kört DDU flera gånger och installerat om drivrutinerna men ingenting blir bättre, det blir snarare sämre om man ska vara petnoga. Med tanke på vilken bristvara det är så vill man heller inte lämna tillbaka ett kort och hoppas på ett annat och folk med erfarenhet av problemet är extremt få då knappt några har fått kort i handen.

Blir tokig snart.

Prova kör Reset i Adrenalin och låt allt va stock - kugghjulet i högra hörnet sen Factory Reset.
Konstiga är att jag gick upp från ~90-100 fps till ca 140 med senaste driver med mitt Vega 64 (+ ny chipset till CPU) sen flöt spelet på som aldrig innan. (Adrenalin rapporterar dock avg. 102.8 fps - men det är ett flyt nu jag inte haft innan)
Låter skumt.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Tip Top:

Warzone Kräver lite mer av cpu:n en 8700k är nog lite klent skulle jag tro, tror det kan vara den du halkar efter av,

Körde själv en I7-7700K, 2060 SUPER och låg runt ~110-180 beroende på, tror inte 8700'an ska ligga efter så pass

Permalänk
Medlem

Warzone/Modern Warfare har förresten en väldigt trevlig funktion som fler spel borde ha, nämligen display CPU/GPU time i settings. Då kan du enkelt se hur lång tid de tar på sig att rendera en frame. Den med högst ms är bottlenecken.

Permalänk
Skrivet av MrNubcake:

Warzone/Modern Warfare har förresten en väldigt trevlig funktion som fler spel borde ha, nämligen display CPU/GPU time i settings. Då kan du enkelt se hur lång tid de tar på sig att rendera en frame. Den med högst ms är bottlenecken.

tack för den informationen, faktiskt aldrig reflekterat över vad det var... men har de framme ändå.

Permalänk
Medlem

Tanka GPU-Z och kör PCI-E testet för att detecta PCI-E konfigurationen.

Du får ett fönster med ett grafisk demo, låt det rulla i bakgrunden och starta spelet och se vad som händer med FPS och frekvensedr på GPU.

Ett tips är att testa Fullscreen Boarderless-windows OM spelet stödjer det, många gör det, antigen en checkbox nånstans eller där man väljer fullskärm/fönster så kan det finnas flera fullskärmsval.

För mig hade många spel i kattastrof FPS drop i äkta fullskärm men inte i fönster eller boarderless window med mitt RX5700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frenetikern:

tack för den informationen, faktiskt aldrig reflekterat över vad det var... men har de framme ändå.

Den är väldigt användbar! T.ex. kan man kolla den potentiella FPSen ifall den "överpresterande" komponenten fick maxa sin potential, genom att ta 1000/x där x är frametime i millisekunder. Men den faktiska FPSen kommer ju alltid vara 1000/y där y är frametime för den flaskhalsande komponenten med högst ms.

Dessutom om man får stuttering/frame drops lite då och då kan man kika upp snabbt i hörnet och se vilken frametime som ökade starkt, för att identifiera var problemet ligger.

Permalänk
Medlem

Gör man lite mer research för att försöka jämföra omika CPUer så hittade jag denna videon i 1080p där en 10600k presterar inom 3-5fps från en 8700. Det är samma cpu med något högre frekvens.
Här: https://youtu.be/1dHRfeXpWuU

Kollar vi sedan Sweclockers test på 5600X och kikar på 1440p här: https://www.sweclockers.com/test/30758-amd-ryzen-7-5800x-och-...

Så ser vi att 10600k:/:8700k presterar likt en 5600X i modern warfare vilket är en av de bästa gaming-cpuerna idag.

Jag förstår att det är svårt att säga det är GPU strul när man inte sitter med grejerna i händerna men när jag länkar grafer där grafikkortet inte jobbar alls och alla dessa jämförelser som visar att 8700k är en bra cpu än idag i 1440p tillsammans med berättelser som ovan med i7 7700k vega 64 har bättre fps än vad jag har så, vad finns det kvar för förklaringar?

I Sweclockers test med 10600k, 3080, 3600mhz så är snitt fps 195 och minimum 140.

Att jag ska ligga på 95 i snitt, 105 upplevd där jag tittar där mest i samma inställningar med en likvärdig CPU och GPU känns bara orimligt.

Redigerar in, här är 5800X och 6800XT. En klart bättre cpu i minimum snittet men även i den ligger 10600K nära i Sweclockers test.

Här ser vi att i tex små byggnader så har han över 195 fps och runt 12GB används på 6800XT.

https://youtu.be/J9pu1-GTkoU

I samma byggnader så har jag 105 fps och vram till 99% fullt.

Ska testa att ändra till 0.55 och se om det blir någon förbättring men personligen så känner jag mig ganska övertygad med allt jag tittar på nu. Jag får inte mer än maximalt 105-110 oavsett om jag sitter och tittar rakt ner i ett hörn i ett tomt hus oavsett grafikinställning.

Kortet jobbar inte och felet fanns även på 5000 serien.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av wessmen:

Har testat det utan framgång tyvärr.

--------

Installerade om drivrutinerna och det blev om möjligt ännu sämre.
Klockfrekvens, energiförbrukning och utnyttjande åker berg och dalbana under spelets gång.

En i andra tråden med en Ryzen 5 3600 får i snitt 150 fps med stabil kurva på max boost under hela spelets gång.

Framerate här på high-medium var 80-105 ungefär.

https://i.ibb.co/8jqd9Kj/GPU.png

Jag har haft liknande problem. Felet finns i bilden, kolla t.ex hur procent av grafikminnet som används. Av någon anledning vill Warzone pumpa in assets till grafikminnet, och med 16GB borde det inte vara ett problem men uppenbarligen fylls grafikminnet ganska fort.

Det går att ändra cappen på hur mycket grafikminne spelet ska använda via en fil som kan hittas här: C:\Users\\Documents\Call of Duty Modern Warfare\players\adv_options.ini.
Textraden du ska ha är "VideoMemoryScale" som brukar vara på 0.85. Jag ställde ner min till typ 0.55 om jag minns rätt och löste problemet direkt. Kika vad din säger där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Hej.

Har en burk bestående av 8700k, 16GB 4000mhz, SSD och ett Powercolor 6800XT. Spelar i 1440p.
Får 9900-ish poäng i Unigine Superposition och 130-140fps i tex Witcher 3 med allt maxat vilket verkar vara helt normalt. Här och under andra prestandatester så ligger kortet på sin "max boost" hela tiden utan några problem.

Mitt problem är att i Warzone så har jag samma FPS som med ett 2070 Super, dvs runt 110-120 i alla områden, oberoende utav vilka inställningar jag använder. Jag kan till och med slå på Ray Tracing utan att det händer ett skit med FPSen så rent spontant känns det inte som att det lirar 100% rätt här.

Tittar jag i AMD-programmet så ser jag att under spelandet så ligger vanliga RAM-användningen på 95% och VRAM på 99% vilket känns helt orimligt med 16GB på kortet. Boost-hastigheten hoppar också ganska mycket upp och ner, kanske från 1500-2250mhz jämfört med att ligga helt stabilt i stresstesterna.

Före installationen av kortet så körde jag såklart DDU och installerade AMDs senaste drivrutiner, men enligt tex Superposition så verkar kortet fungera precis som det ska. Detta går mig på nerverna då det nästan är en försämring jämfört mot förra grafikkortet i detta spelet.

Kollar man tex Sweclockers tester med en 10900k, vilket såklart är klockad och lite vassare generellt så ligger medelvärdet med ett 2070 Super runt 110 fps (min erfarenhet av kortet) medan detta presterar med 178 i medelvärde och ett minimum på 140. Jag kommer inte ens upp i 140 om jag glor rakt in i en vägg.

Gör en ren ominstallation av windows. Jag har alltid som vana att formatera när jag stoppar in ny hårdvara. Det funkar alltid bäst och idag tar det ju knappt en timme fören man är klar.

Testa ominstallation av windows och återkom. Ganska säker på att det kommer lösa sig då.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 Nätagg: Cooler Master v700
Processor: AMD Ryzen 5600X Moderkort: Gigabyte B550M DS3H
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Black Edition Gpu: Gigabyte GTX 1080
Ram: HyperX 16GB DDR4 3600MHz CL17
SSD: Kingston M2 512GB Skärm: Gigabyte M27Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman_91:

Var hos en kompis förra veckan som trodde att något var fel med sin dator då han hade sjuka stutters i Warzone.

Nu visa det sig att han hade för lite ram, 8gig, så antar att det berodde på det. Han har en I5 4670k och ett 1080. Processorn låg på 100% användning hela tiden och till och med menyn hade stutter. Hans grafikkort användes knappt. Nu fick jag inte upp några framerates ingame medan jag spelade, MSI afterburner ville inte lira, vilket jag tyckte var konstigt.

Får jag gissa så hade vi aldrig över 45 fps. Tyckte att spelet betedde sig väldigt konstigt i övrigt men jag antar att det är sådana problem man får när man har för lite ram.

För lite ram och för klen processor.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Är det verkligen warzone? Eller är det i multiplayer?

Warzone also known as Battle Royale antar jag.

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 8700K | MOBO : MSI Z370-A PRO
GPU : Nvidia Geforce GTX 1060 6GB |
RAM : Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2600MHz
SSD : Samsung EVO 850 500GB SSD x2
https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#/m...

Permalänk
Medlem

Många råd här om vad det kan vara och olika lösningar. Svårt att få rätt på ett sådant här problem.

Jag föreslår att du börjar om helt.

1. Nollställ din Bios och ändra bara vad som kan tänkas behövas. Minnena tex.
2. Installera om win och drivrutinerna du behöver samt spelet. INGET annat.
3. Rör inget i inställningarna, bara precis gör som ovan och prova spelet.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightwing:

Warzone also known as Battle Royale antar jag.

Vad kör du för upplösning?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@wessmen Du kan som sagt få det svart på vitt vad det är som flaskhalsar genom att kolla frametimes i spelet. Gör det och återkom med vad CPU time och GPU ligger på för ms i snitt.

Permalänk

Om det inte redan noterats kan du ändra hur många riktiga cores MW ska använda. Gå till Documents\Call of Duty Modern Warfare\players och öppna upp adv_options.ini och där ändra RendererWorkerCount till 6 för din 8700K. Ingenting kanske händer, men det är värt ett försök.

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Köp Nvidia

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

@wessmen Inte för att jag tror att detta varken har med rammängd eller cpu prestanda, du ju kolla om någon av kärnorna jobbar 100% när du testar spelet.
Gör dem inte det så kan alla droppa cpu snacket.
Jag skulle sätta mina tankar till drivrutiner eller spelet själv.
Drivrutiner har ju AMD lyckats haft lite problem med tidigare så det skulle ju inte förvåna mig om det var så denna gången också men det kan jag inte

Ändå lite sött att det finns de som tror att det skulle blir 50fps skillnad att byta från en 8600k till säg en 10600k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Warzone Kräver lite mer av cpu:n en 8700k är nog lite klent skulle jag tro, tror det kan vara den du halkar efter av,

Ja absolut.
Det är fullständigt logiskt att det är CPUns fel att han får sämre FPS med ett bättre grafikkort än sitt förra.

Att folk ska posta så dumma inlägg när de inte har koll för fem öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Ja absolut.
Det är fullständigt logiskt att det är CPUns fel att han får sämre FPS med ett bättre grafikkort än sitt förra.

Att folk ska posta så dumma inlägg när de inte har koll för fem öre.

Han kan chansa o överklocka ordentligt så den flaskhalsar mindre kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

@wessmen Inte för att jag tror att detta varken har med rammängd eller cpu prestanda, du ju kolla om någon av kärnorna jobbar 100% när du testar spelet.
Gör dem inte det så kan alla droppa cpu snacket.
Jag skulle sätta mina tankar till drivrutiner eller spelet själv.
Drivrutiner har ju AMD lyckats haft lite problem med tidigare så det skulle ju inte förvåna mig om det var så denna gången också men det kan jag inte

Ändå lite sött att det finns de som tror att det skulle blir 50fps skillnad att byta från en 8600k till säg en 10600k.

Typ så här?

Annan CPU men:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/jsgb17/5600x_is_a_beast...

Citat:

Upgraded from a 3600 to a 5600x today, paired with a 3080, and I'm pretty blown away by the performance increase in Warzone at 1440p. Went from averaging 120-140fps to 175-200fps

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

@wessmen Du kan som sagt få det svart på vitt vad det är som flaskhalsar genom att kolla frametimes i spelet. Gör det och återkom med vad CPU time och GPU ligger på för ms i snitt.

Skrivet av Triton242:

@wessmen Inte för att jag tror att detta varken har med rammängd eller cpu prestanda, du ju kolla om någon av kärnorna jobbar 100% när du testar spelet.
Gör dem inte det så kan alla droppa cpu snacket.
Jag skulle sätta mina tankar till drivrutiner eller spelet själv.
Drivrutiner har ju AMD lyckats haft lite problem med tidigare så det skulle ju inte förvåna mig om det var så denna gången också men det kan jag inte

Ändå lite sött att det finns de som tror att det skulle blir 50fps skillnad att byta från en 8600k till säg en 10600k.

Jag trodde faktiskt inte detta kunde bli sämre än vad det var, men ante mig. Jag tittade frametimes innan jag installerade om spelet och då hade jag ofta 6-7 på GPU och 7-8 på CPU, lite upp och ner. Ibland omvända roller.

Efter detta så uppdatera jag bios på moderkortet, inget resultat. Drog upplösningen från 720-1080-1440-4k - samma FPS överallt.

Nu har jag installerat om Windows helt. Installerat drivrutiner för moderkortet och till GPUn och nu börjar det som får mig att hamna någonstans mellan skratt och förtvivlan.

Helt plötsligt är min FPS helt låst till 60 i Warzone, 15-17 frametime på GPU och 5 på CPU.

Startar om och sliter ut alla skärmarna jag har så jag bara kör 1440p-skärmen, trycker bort alla spärrar i spelet som begränsar i menyn och pang säger det. Laddar in i flygplanet med runt 150 fps som åker berg och dalbana. Pendlar mellan 110-140 på marken men nu fungerar inte FreeSync oavsett vilka inställningar jag provar, screentearing överallt och en konstig "sharpness" som jag inte haft tidigare. Ser riktigt, riktigt dåligt ut. Tidigare "105" flöt på betydligt bättre då FreeSync var igång.

Kontrollerar alla inställningar om och om igen, får denna höga FPSen när jag laddar in och efter ~5 minuter så sjunker den till runt 120-130 men det ser skit ut för att skärm/gpu inte synkar längre. Helt klart betydligt mer än innan ominstallationen.

Sätter jag in skärmarna igen så är det samma resultat, låst till 60 förutom om jag alt-tabbar och har borderless i bakgrunden - då har jag 120-130 igen tills jag trycker upp spelet igen.

Har kört Cinebench 23 där jag får runt 8600 i multicore och nu väntar jag på att testa Unigine Superposition igen.

Jag vet inte längre vad jag ska göra, installera om drivrutinerna kanske och hoppas på att FreeSync fungerar igen så att det iaf blir spelbart men uppenbarligen är det inte CPUn som låser spelet till 105 fps som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Jag trodde faktiskt inte detta kunde bli sämre än vad det var, men ante mig. Jag tittade frametimes innan jag installerade om spelet och då hade jag ofta 6-7 på GPU och 7-8 på CPU, lite upp och ner. Ibland omvända roller.

Efter detta så uppdatera jag bios på moderkortet, inget resultat. Drog upplösningen från 720-1080-1440-4k - samma FPS överallt.

Nu har jag installerat om Windows helt. Installerat drivrutiner för moderkortet och till GPUn och nu börjar det som får mig att hamna någonstans mellan skratt och förtvivlan.

Helt plötsligt är min FPS helt låst till 60 i Warzone, 15-17 frametime på GPU och 5 på CPU.

Startar om och sliter ut alla skärmarna jag har så jag bara kör 1440p-skärmen, trycker bort alla spärrar i spelet som begränsar i menyn och pang säger det. Laddar in i flygplanet med runt 150 fps som åker berg och dalbana. Pendlar mellan 110-140 på marken men nu fungerar inte FreeSync oavsett vilka inställningar jag provar, screentearing överallt och en konstig "sharpness" som jag inte haft tidigare. Ser riktigt, riktigt dåligt ut. Tidigare "105" flöt på betydligt bättre då FreeSync var igång.

Kontrollerar alla inställningar om och om igen, får denna höga FPSen när jag laddar in och efter ~5 minuter så sjunker den till runt 120-130 men det ser skit ut för att skärm/gpu inte synkar längre. Helt klart betydligt mer än innan ominstallationen.

Sätter jag in skärmarna igen så är det samma resultat, låst till 60 förutom om jag alt-tabbar och har borderless i bakgrunden - då har jag 120-130 igen tills jag trycker upp spelet igen.

Har kört Cinebench 23 där jag får runt 8600 i multicore och nu väntar jag på att testa Unigine Superposition igen.

Jag vet inte längre vad jag ska göra, installera om drivrutinerna kanske och hoppas på att FreeSync fungerar igen så att det iaf blir spelbart men uppenbarligen är det inte CPUn som låser spelet till 105 fps som tidigare.

Du har väl unparkat alla core på cpun ordentlig va
Samt kör battery inställningarna på optimala?
Och kör ddu på grafikkortet.
Annars är nåt fel hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av aagii247:

Du har väl unparkat alla core på cpun ordentlig va
Samt kör battery inställningarna på optimala?
Och kör ddu på grafikkortet.
Annars är nåt fel hehe

Unparkat? Battery inställningar?

Så här ser det ut nu med en monitor. Är tvungen att trycka in den på 144hz vid varenda uppstart nu, löste FreeSync. Har framelimit på 144 i spelet men det stoppar inte det för att åka förbi i små byggnader när jag tittar in i väggen.

Som synes hoppar kortet upp och ner både i usage och klockfrekvens, CPU-belastning tuggar runt 60%. Fps hoppar ändå ganska kraftigt mellan 130-150fps när jag står och tittar rakt in i denna väggen, min amatörgissning är att det är för att kortet jobbar upp och ner varje sekund.

Som synes är frametime lägre nu än tidigare och kortet peakar uppåt 90%, jämfört med grafen på första sidan. Det är ju min teori om varför FPSen också är högre generellt. Jag har svårt att inte tänka mig att jag skulle få en jämnare och högre fps om kortet skulle vara där hela tiden. Staplarna är ju per 60 sekunder så detta sker hela tiden.

Permalänk
Inaktiv

Hur ser det ut ifall du kör på 1080p? Fortfarande samma FPS?

Edit: Och att din CPU går på 60% betyder inte att det inte är den som är problemet, så enkelt är det inte. Jag tror dock inte 8700k är problemet men jag kan testa imorgon att disabla 2 kärnor och 4 trådar på min 9900k för att se hur det inverkar på FPS ifall du vill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Unparkat? Battery inställningar?

Så här ser det ut nu med en monitor. Är tvungen att trycka in den på 144hz vid varenda uppstart nu, löste FreeSync. Har framelimit på 144 i spelet men det stoppar inte det för att åka förbi i små byggnader när jag tittar in i väggen.

Som synes hoppar kortet upp och ner både i usage och klockfrekvens, CPU-belastning tuggar runt 60%. Fps hoppar ändå ganska kraftigt mellan 130-150fps när jag står och tittar rakt in i denna väggen, min amatörgissning är att det är för att kortet jobbar upp och ner varje sekund.

https://i.ibb.co/fFhZpJx/GPUCPU.png

Som synes är frametime lägre nu än tidigare och kortet peakar uppåt 90%, jämfört med grafen på första sidan. Det är ju min teori om varför FPSen också är högre generellt. Jag har svårt att inte tänka mig att jag skulle få en jämnare och högre fps om kortet skulle vara där hela tiden. Staplarna är ju per 60 sekunder så detta sker hela tiden.

Typ du ska göra så att alla dina kärnor körs på 100%
Plus batteri inställningarna ska vara på hög prestanda eller gärna optimala prestanda så din cpu körs på 100% också.
Annars finns det risk att cpun är på sleep mode så den inte körs på 100

Permalänk
Medlem
Skrivet av aagii247:

Typ du ska göra så att alla dina kärnor körs på 100%
Plus batteri inställningarna ska vara på hög prestanda eller gärna optimala prestanda så din cpu körs på 100% också.
Annars finns det risk att cpun är på sleep mode så den inte körs på 100

Kör man hög prestanda i windows blir alla cores automatiskt unparkade, du behöver inte ladda hem någon mjukvara för att få exakt samma effekt.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Kör man hög prestanda i windows blir alla cores automatiskt unparkade, du behöver inte ladda hem någon mjukvara för att få exakt samma effekt.

Jo men man ska ändå kolla igenom regedit och cpu programmen ändå.
Då jag säger det med erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Hur ser det ut ifall du kör på 1080p? Fortfarande samma FPS?

Edit: Och att din CPU går på 60% betyder inte att det inte är den som är problemet, så enkelt är det inte. Jag tror dock inte 8700k är problemet men jag kan testa imorgon att disabla 2 kärnor och 4 trådar på min 9900k för att se hur det inverkar på FPS ifall du vill?

Gör gärna det.

Det som jag tycker talar emot att det är min CPU som problemet är följande video tex med att gäng andra jag länkat i tråden.
https://www.youtube.com/watch?v=gt1weoNBZZA&ab_channel=ARTIS

Där har vi en 5600X och ett 3080. Det spelas Warzone i 1440p, alla inställningar syns.

1. Vi ser att GPUn hela tiden ligger och tuggar på minst 95% belastning.
2. En 5600X har väldigt lik prestanda mot 10600k vilket är en 8700k med 200mhz mer per kärna. Enligt Sweclockers test här https://www.sweclockers.com/test/30758-amd-ryzen-7-5800x-och-... så presterar dessa CPUer exakt likadant i Modern Warfare
3. GPU usage har ökat från 50-75% (graf första sidan) till att peaka upp mot ~95% samtidigt som att FPSen ökat från ~105 till ~135-140 tillsammans med peakar över 150.

Varför skulle ett 6800XT pendla mellan 25-95% med en CPU som presterar likvärdigt? Jag ser att jag får fps-peaks över 150 i enstaka millisekunder, troligtvis sammanfaller dessa med peakerna på GPUn. Skulle usage ligga högre, så skulle jag få högre fps hela tiden.

Så tänker jag iaf.
Edit: Lägger till 3