Behöver hjälp med vilka datordelar som funkar till vad...

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med vilka datordelar som funkar till vad...

Tjena!

Jag håller på och letar efter bra datorkomponenter till en bra dator nu när det är black friday. Däremot så är jag inte så kunnig vad det gäller datorer. Har pratat lite med kompisar som är helt okej inom ämnet men vill säkerhetsställa så att allt blir rätt. Jag har tänkt mig skaffa en 3060 (när den släpps) och har hittat några datordelar som ska vara dugliga.

Funkar alla dessa tillbehör med varandra?

Samsung 970 EVO Plus series SSD 500GB M.2 (MZ-V7S500BW)

Corsair Vengeance RGB PRO 32GB (2x16GB)

Corsair RM650

AMD Ryzen 5 3600X

Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm

ASUS ROG Strix B450-E Gaming

Allt detta ligger på ca 8,000kr (utan grafikkort) Finns det bättre grejer jag kan skaffa för bättre precis? Eller ser det bra ut?

Tacksam för svar, mvh Kalle

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Viking

Det här känns definitivt som ett bättre köp:

Men behöver du inget chassi? Eller har du redan det?

Eller alternativt med en lite bättre Ryzen-CPU, den finns dock inte i lager än:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Okej, alltså ingen vattenkyld kylare? Det är de enda min polare skriker om!

Chassi skulle jag få för ett billigt pris av en polare...

Skulle du kunna förklara lite varför dem delarna du rekommenderar lär vara bättre alternativ (förutom hur mycket mer värt det är)?. Jag vill mest kunna spela bra spel på den med hög grafik och snabb hastighet!

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Viking
Skrivet av Kallissimo:

Okej, alltså ingen vattenkyld kylare? Det är de enda min polare skriker om!

Chassi skulle jag få för ett billigt pris av en polare...

Skulle du kunna förklara lite varför dem delarna du rekommenderar lär vara bättre alternativ (förutom hur mycket mer värt det är)?. Jag vill mest kunna spela bra spel på den med hög grafik och snabb hastighet!

Du kan ju välja en vattenkylare om du vill. Den här är på Sweclockers-rea: https://www.inet.se/produkt/5323285/nzxt-kraken-x63-280mm-swe...
Koppla ditt Sweclockers-konto med ett konto på Inet så kostar kylaren 999kr. Väldigt prisvärt. Men anledningen till att jag inte valde en vattenkylare är för att det inte brukar behövas om man inte ska överklocka. Och en Ryzen-processor är bara dumt att överklocka, men däremot kan Inteln gynna mycket från överklockning.

Varför jag bytte processorerna är för att båda jag valt är ganska mycket bättre i spel än en 3600X som du hade valt. Både 10600K och 5600X är hyffsat jämnbra, men 5600X tar oftast täten med några procent. Spelar du CS:GO tycker jag dock att 5600X är det självklara valet.
Sedan är 5600X mycket bättre på allt annat bortsett från spel.

Så välj 10600K om du vill överklocka eller om du vill komma undan billigare, också om du inte orkar vänta på 5600X.
Och välj 5600X om du vill ha den bästa processorn i både spel och andra arbeten.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Tack! Ska ta och kolla lite mer imorgon och använda mig av dina svar! Det kanske landar på 10600K, om den är snarlik 5600X och kostar 1000kr mindre köper jag hällre den! Det behöver inte vara en ”superdator”. Jag kommer ta en titt på vattenkylningen som man kunde få för 999kr med koden, den verkar schysst! Tack åter igen

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Du kan ju välja en vattenkylare om du vill. Den här är på Sweclockers-rea: https://www.inet.se/produkt/5323285/nzxt-kraken-x63-280mm-swe...
Koppla ditt Sweclockers-konto med ett konto på Inet så kostar kylaren 999kr. Väldigt prisvärt. Men anledningen till att jag inte valde en vattenkylare är för att det inte brukar behövas om man inte ska överklocka. Och en Ryzen-processor är bara dumt att överklocka, men däremot kan Inteln gynna mycket från överklockning.

Varför jag bytte processorerna är för att båda jag valt är ganska mycket bättre i spel än en 3600X som du hade valt. Både 10600K och 5600X är hyffsat jämnbra, men 5600X tar oftast täten med några procent. Spelar du CS:GO tycker jag dock att 5600X är det självklara valet.
Sedan är 5600X mycket bättre på allt annat bortsett från spel.

Så välj 10600K om du vill överklocka eller om du vill komma undan billigare, också om du inte orkar vänta på 5600X.
Och välj 5600X om du vill ha den bästa processorn i både spel och andra arbeten.

Jag gjorde en ny tråd nu eftersom jag hittade massa andra grejer och fick en ny idé. Skulle du kunna ta en titt på den?

Visa signatur

Kreff