RTX 3080 och sina 10GB VRAM

Permalänk
Medlem

RTX 3080 och sina 10GB VRAM

Hej!

Denna har säkert diskuterats till döds innan, men nu att 6800XT finns med 16GB VRAM, hur ser ni på faktumet att RTX 3080 har mindre (dock snabbare) VRAM?

Ett exempel på ett spel idag som kan använda mer än 8GB VRAM i 4K är Doom Eternal med "Ultra Nightmare" texturer. Med de inställningar kommer en RTX 3070 att prestera sämre än RTX 2080 Ti som har 11 GB VRAM. Här kan ni se från Hardware Unboxed att genom att sänka textures ett steg presterar 3070 och 2080 Ti lika, annars tappar 3070 en del frames.

Och 3070 är kraftfull nog för att klara av Doom Eternal annars utan problem.

Kan samma hända med 3080 inom ett år eller två? Hade varit riktigt tråkigt att ha ett så kraftfullt grafikkort och sen tvingas dra ner textures en aning även om kortet har mer än tillräckligt med hästkraft för att pusha många frames. Spelar i 1440p så VRAM användning verkar vara ish 1 GB mindre än i 4K, så frågan är om spel lyckas använda 3GB till inom 2 år eller så?

Vad tycker ni? VRAM är det enda som fortfarande gör mig nojig över att ta en 3080 över en 6800XT. Allt annat med 3080 verkar annars bättre.

Rättade några språkfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Hej!

Denna har säkert diskuterats till döds innan, men nu att 6800XT finns med 16GB VRAM, hur ser ni på faktumet att RTX 3080 har mindre (dock snabbare) VRAM?

Ett exempel på ett spel idag som kan använda mer än 8GB VRAM i 4K är Doom Eternal med "Ultra Nightmare" texturer. Med de inställningar kommer en RTX 3070 att prestera sämre än RTX 2080 Ti som har 11 GB VRAM. Här kan ni från Hardware Unboxed att genom att sänka textures ett steg då presterar 3070 och 2080 Ti lika, men annars tappar 3070 en del frames.

Och 3070 är kraftfull nog för att klara av Doom Eternal annars utan problem.

Kan samma hända med 3080 inom ett år eller två? Hade varit riktigt tråkigt att ha ett så kraftfull grafikkort och sen tvingas dra ner textures en aning även om kortet har mer än tillräckligt med hästkraft för att pusha många frames ändå. Spelar i 1440p så VRAM användning verkar vara ish 1 GB mindre än i 4K, så frågan är om spel lyckas använda 3GB till inom 2 år eller så?

Vad tycker ni? VRAM är det enda som fortfarande gör mig nojig över att ta en 3080 över en 6800XT. Allt annat med 3080 verkar annars bättre.

Hej.
Håller med dig. VRAM situationen är lite lurig. Har verkligen skannat nätet efter åsikter och tankar kring detta men ej hittat något definitivt. Det finns dom som menar att 10GB ram "blev gammalt" igår (mer eller mindre) och dom som menar att grafikkortet kommer vara slut ändå den dagen 10GB blir några egentliga problem. Sedan finns ju allt däremellan. Personligen tror jag inte det kommer bli några problem för egen del. Spelar i 1440p och kan inte se hur 10GB VRAM inte skulle räcka under dom år jag planerar att ha mitt 3080. Men säker är jag absolut inte :/

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Hej.
Håller med dig. VRAM situationen är lite lurig. Har verkligen skannat nätet efter åsikter och tankar kring detta men ej hittat något definitivt. Det finns dom som menar att 10GB ram "blev gammalt" igår (mer eller mindre) och dom som menar att grafikkortet kommer vara slut ändå den dagen 10GB blir några egentliga problem. Sedan finns ju allt däremellan. Personligen tror jag inte det kommer bli några problem för egen del. Spelar i 1440p och kan inte se hur 10GB VRAM inte skulle räcka under dom år jag planerar att ha mitt 3080. Men säker är jag absolut inte :/

GTX 1080 hade 8GB VRAM i 2016 och den har hållit sig rätt bra. 10GB är såklart bättre, men frågan är om den håller sig i 4 år minst.

Tycker definitivt INTE att "grafikkortet kommer vara slut ändå den dagen 10GB blir några egentliga problem" för ALLA spel. Alltså 3080 kan fanimej pusha 300+ FPS i vissa spel. Återigen med Doom Eternal, den kan pusha 300 FPS+ där på 1440p beroende på var man är, i alla fall alltid 200+ FPS och redan använda då säg 7GB VRAM.

Högre texturer har inte SÅ stor påverkan på själva prestandan. Kanske just Doom Eternal är undantaget, alltså ett spel med så höga frames OCH hög VRAM anvädning. Andra spel behöver inte bete sig så och kanske ja vid 10GB anvädning kommer du inte längre pusha så många frames och kommer vilja sänka bildkvaliteten en aning

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Hej!

Denna har säkert diskuterats till döds innan, men nu att 6800XT finns med 16GB VRAM, hur ser ni på faktumet att RTX 3080 har mindre (dock snabbare) VRAM?

6800XT finns väll inte mer än på papper?

Skämt och sido, jag har ett 3080, givetvis skulle jag vilja ha mer VRAM, det går inte att förneka, sitter jag och har ångest över att jag bara har 10GB VRAM? nej.

Kommer att köra 1440p minst 4-5 år till, och förhoppningsvis räcker det, annars får man väll skruva ner någon onödig inställning helt enkelt, och med nya teknologier såsom microsoft Direct Storage etc så kanske det kommer spela mindre roll om ett par år.

Vi får se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Idag finns det inte mycket som slår i gränsen. Tror jag läst om MSFS 2020 och kanske något mera? Imorgon vem vet? Men det vore ju lite att skjuta sig i foten om man utvecklar ett spel som bara någon enstaka % kan spela. I värsta fall om 10GB VRAM tar slut får man dra ner lite på texturerna helt enkelt. Kollar man på 4K tester för grafikkorten så ser man ju att 3080/3090 drar iväg ifrån 6800XT. Så tills 3080 totalt stryps av minne så finns det ingen nytta med mera utav det.

Sedan finns det ju en hel del om allokerat minne som inte är samma sak som faktiskt användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Idag finns det inte mycket som slår i gränsen. Tror jag läst om MSFS 2020 och kanske något mera? Imorgon vem vet? Men det vore ju lite att skjuta sig i foten om man utvecklar ett spel som bara någon enstaka % kan spela. I värsta fall om 10GB VRAM tar slut får man dra ner lite på texturerna helt enkelt. Kollar man på 4K tester för grafikkorten så ser man ju att 3080/3090 drar iväg ifrån 6800XT. Så tills 3080 totalt stryps av minne så finns det ingen nytta med mera utav det.

Sedan finns det ju en hel del om allokerat minne som inte är samma sak som faktiskt användning.

Detta tycker jag är bland det starkaste argumentet för att 10GB räcker. Här på Sweclockers är det lätt att bli hemmablind då det är ett entusiastforum men gemene man sitter inte på grafikkort i 10 tusen kronorsklassen med 10GB videominne och uppåt. Spelen skall anpassas för den stora massan. Det är där pengarna ligger. Därav kan man inte anpassa spel för 12 GB videominne. Visst det kommer komma spel där man kan puscha mängden vram. Spel som är dåligt optimerade eller spel som ligger i framkant tekniskt sett som vill visa på detta men dessa spel kommer ytterst få kunna puscha ändå. Inte på grund av texturer som är stora utan på grund av att spelet har någon annan ny teknik som är tung och driver utvecklingen framåt.
Personligen hoppas jag åtminstone det är så

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Nvidia ska ju släppa RTX 3080 ti med 20GB i januari, tanken var väll att lansera korten annorlunda men AMD hetsade så det blev som det blev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

6800XT finns väll inte mer än på papper?

Skämt och sido, jag har ett 3080, givetvis skulle jag vilja ha mer VRAM, det går inte att förneka, sitter jag och har ångest över att jag bara har 10GB VRAM? nej.

Kommer att köra 1440p minst 4-5 år till, och förhoppningsvis räcker det, annars får man väll skruva ner någon onödig inställning helt enkelt, och med nya teknologier såsom microsoft Direct Storage etc så kanske det kommer spela mindre roll om ett par år.

Vi får se vad som händer.

Så sjukt att just nu sitter en 6800XT i min dator och bredvid den ligger en oöppnad RTX 3080 låda 🤣🤓

Världens största i-lands problem men nu kan jag välja vilket kort som passar mig bäst i alla fall!

Skrivet av Aja82:

Detta tycker jag är bland det starkaste argumentet för att 10GB räcker. Här på Sweclockers är det lätt att bli hemmablind då det är ett entusiastforum men gemene man sitter inte på grafikkort i 10 tusen kronorsklassen med 10GB videominne och uppåt. Spelen skall anpassas för den stora massan. Det är där pengarna ligger. Därav kan man inte anpassa spel för 12 GB videominne. Visst det kommer komma spel där man kan puscha mängden vram. Spel som är dåligt optimerade eller spel som ligger i framkant tekniskt sett som vill visa på detta men dessa spel kommer ytterst få kunna puscha ändå. Inte på grund av texturer som är stora utan på grund av att spelet har någon annan ny teknik som är tung och driver utvecklingen framåt.
Personligen hoppas jag åtminstone det är så

Mycket sant. Ingen idé att göra spel som bara 0.1% har möjligheten att ta nytta av. Tyckte om att Godfall skulle tydligen använda 12 GB VRAM men efter spelet kom ut visade sig vara att den knappt använder 8 GB i 4K lol. Känns som folk med 10+ GB VRAM kommer ändå vara så få att det blir som du säger, hellre att man siktar på 8GB som är det vanligaste idag så man får ut det mesta av "vanliga" grafikkort

Skrivet av VinterX:

Nvidia ska ju släppa RTX 3080 ti med 20GB i januari, tanken var väll att lansera korten annorlunda men AMD hetsade så det blev som det blev.

Kommer säkert kosta 13000+ här i Sverige likt en 2080 Ti då redan nu kostar 3080 10000 i vissa fall. Börjar bara bli löjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Kommer säkert kosta 13000+ här i Sverige likt en 2080 Ti då redan nu kostar 3080 10000 i vissa fall. Börjar bara bli löjligt

Ja det kan man få räkna med.

Permalänk

Vram

Hei hei ja jeg kan se at i spillet Horizon Zero Dawn som jeg kjører på alt i ultra bruker ca 12-13+ GB Vram og Shadow Of The Tomb Raider bruker også over ca 12 GB i max setting 2560x1440p med skjermen samsung 32" g7 Odyssey, da med Asus rtx 3090 rog strix oc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robert miland:

Hei hei ja jeg kan se at i spillet Horizon Zero Dawn som jeg kjører på alt i ultra bruker ca 12-13+ GB Vram og Shadow Of The Tomb Raider bruker også over ca 12 GB i max setting 2560x1440p med skjermen samsung g7 Odyssey, da med Asus rtx 3090 rog strix oc.

Tänk då för mig som vill spela på min CX55, finns säkerligen ett antal spel som kommer klättra över 10GB-gränsen. Blir inget 3080 för mig inte.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robert miland:

Hei hei ja jeg kan se at i spillet Horizon Zero Dawn som jeg kjører på alt i ultra bruker ca 12-13+ GB Vram og Shadow Of The Tomb Raider bruker også over ca 12 GB i max setting 2560x1440p med skjermen samsung g7 Odyssey, da med Asus rtx 3090 rog strix oc.

Är säker på att spelet inte använder den mängden. Bara allokerar. JAg spelar samma spel på mitt 3080 ultra 1440p 144hz utan vram problem.

Exempel:

Tomb Raider:
https://www.guru3d.com/articles-pages/shadow-of-the-tomb-raid...

Horizon:
https://www.techpowerup.com/review/horizon-zero-dawn-benchmar...

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Skrivet av Aja82:

Är säker på att spelet inte använder den mängden. Bara allokerar. JAg spelar samma spel på mitt 3080 ultra 1440p 144hz utan vram problem.

Exempel:

Tomb Raider:
https://www.guru3d.com/articles-pages/shadow-of-the-tomb-raid...

Horizon:
https://www.techpowerup.com/review/horizon-zero-dawn-benchmar...

Hei jeg bruker GPU Z og der kan man se hvor mye vram som brukes over tid (sensor 2,5 sek),guru3d og techpowerup viser ikke på det meste når de er i spillene,
det er jo for lite vram bruk der eller hva?Du kan jo bare prøve å sjekke det ut med gpu z.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robert miland:

Hei jeg bruker GPU Z og der kan man se hvor mye vram som brukes over tid (sensor 2,5 sek),guru3d og techpowerup viser ikke på det meste når de er i spillene,
det er jo for lite vram bruk der eller hva?Du kan jo bare prøve å sjekke det ut med gpu z.

GPU-z visar allokerat VRAM. Inte vad spelet faktiskt kräver:

"particularly as tools like GPU-Z or MSI Afterburner will show requested memory instead of actual usage. This makes it challenging as games can request significantly more memory than is actually needed, so do bear that in mind."

https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/dominic-moas...

Finns typ inga program som rätt visar hur mycket VRAM som krävs för ett spel. Det märker man dock om man "slår i taket" så blir det enorma FPS drops/stutters.

Många/vissa spel allokerar så mycket vram dom kan oavsett om du har 4, 8, 10 eller 24GB vram

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Tror Horizon allokerar ganska mycket rent allmänt. Var en som visade det i 8K med 3090 och det låg på 18-19GB allokerat då. Tror ju knappast det behöver så mycket.

Permalänk
Skrivet av Aja82:

GPU-z visar allokerat VRAM. Inte vad spelet faktiskt kräver:

"particularly as tools like GPU-Z or MSI Afterburner will show requested memory instead of actual usage. This makes it challenging as games can request significantly more memory than is actually needed, so do bear that in mind."

https://www.kitguru.net/components/graphic-cards/dominic-moas...

Finns typ inga program som rätt visar hur mycket VRAM som krävs för ett spel. Det märker man dock om man "slår i taket" så blir det enorma FPS drops/stutters.

Många/vissa spel allokerar så mycket vram dom kan oavsett om du har 4, 8, 10 eller 24GB vram

Hei igjen da forstår jeg mye mer om vram,men jeg kan merke at spillene kjører "galttere"(mjukare) etter jeg kjøpte asus rtx 3090 rog strix oc med 24 gb vram enn Msi rtx 2080 ti lightning z med 11,3 gb vram.Vel kan være andre ting som gjør at det går raskere og mjukare i Shadow Of The Tomb Raider og Horizon Zero Dawn, for det er jo veldig krevende spill i ultra innstillinger på 2560x1440p/240 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robert miland:

Hei igjen da forstår jeg mye mer om vram,men jeg kan merke at spillene kjører "galttere"(mjukare) etter jeg kjøpte asus rtx 3090 rog strix oc med 24 gb vram enn Msi rtx 2080 ti lightning z med 11,3 gb vram.Vel kan være andre ting som gjør at det går raskere og mjukare i Shadow Of The Tomb Raider og Horizon Zero Dawn, for det er jo veldig krevende spill i ultra innstillinger på 2560x1440p/240 Hz.

Jag klarar att köra Horizon Zero Dawn på Ultra med HDR i 4k ca 80fps med ett Ryzen 2600 och en RTX3070 utan svårigheter med stutter etc.... 3070 har endast 8gb VRAM

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av robert miland:

Hei igjen da forstår jeg mye mer om vram,men jeg kan merke at spillene kjører "galttere"(mjukare) etter jeg kjøpte asus rtx 3090 rog strix oc med 24 gb vram enn Msi rtx 2080 ti lightning z med 11,3 gb vram.Vel kan være andre ting som gjør at det går raskere og mjukare i Shadow Of The Tomb Raider og Horizon Zero Dawn, for det er jo veldig krevende spill i ultra innstillinger på 2560x1440p/240 Hz.

Klart att du kommer uppleva spel som mjukare ifall du får 30% extra FPS och har en 240Hz skärm? Tror det är ju det saken beror på, inte att du behövde mer VRAM innan.

Dessutom innan RTX 3090 och RX 6800-serien var 2080 Ti det "mainstream" kortet med absolut mest VRAM (om man bortser från Radeon VII som typ ingen har). Knappast så att utvecklare skulle göra spel som nästintill ingen skulle kunna köra på högsta inställningar då, om du verkligen behövde 16+ GB VRAM.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför folk insisterar på att 10 GB kommer inte räcka i framtiden men allt annat kommer göra det? Det är väl ingen som tror på fullaste allvar att 6800XT kommer klara 4K ultra settings om 4 år? Så varför haka upp sig på att just texturer behöver klara Ultra i 4 år för att det ska bli ett bra köp samtidigt som det går bra att sänka inställningarna på allt annat?

8 GB är för lite om man vill ha ultra settings i 4K men tom 3070 klarar 99% av alla spel utan VRAM problem i 4K

Permalänk
Medlem

Man ska så klart ta allt med en nypa salt, för det är ingen som vet exakt vad som kommer hända de närmaste åren, och det är viktigt att ta med upplösning i diskussionen och hur snart man kan tänka sig uppgradera igen.

4K är en svår topic, men eftersom du kör i 1440p så blir det enligt mig mycket lättare att avgöra. Det finns inga spel idag där jag hört några problem alls med de 10GB VRAM som finns i 3080, även i upplösningar över 1440p. Det finns några (kan räknas på en hand) spel som är extrema, där det blir lite knappt med 10GB i 4K (verkar räcka just nu dock), men det är inga problem i 1440p. Om någon säger att något spel använder över 10GB VRAM (utan moddningar), så ljuger dem förmodligen, för det stämmer inte. De kollar säkert på hur mycket som allokerats.

Förutom de få extremfallen, så ligger vi fortfarande på allt från 4GB till 8GB VRAM för 99% av spelen, och det är inräknat 4K. I 1440p så är man en bit från 10GB.

Denna typen av fråga har dykt upp för alla generationer av grafikkork i stort sett, och det har alltid överskattats hur mycket mer VRAM som faktiskt används ett par år frammåt.

1080 som är 4 år gammalt nu, har inte haft några problem med VRAM fram tills kanske nu, för 8GB är lite på gränsen för 1440p, men det är som sagt 4 år gammalt.

Om du förväntar dig att ha kvar kortet i 4+ år, ja då kan det bli ett problem, men annars ser jag inte att det är ett problem.

Edit: Ska dock nämnas att om du använder ett 3080 om 4 år, så är vi helt plötsligt några generationer frammåt, och spelen kommer vara mer krävande. Förmodligen har man dragit ner inställningarna vid det laget, för att inte få en slide-show, och då också reducerat VRAM. Det brukar nästan alltid vara GPU:s prestanda som är bottleneck före VRAM.

Edit 2: Sen ännu en sak att tänka på när vi pratar ett antal år framåt i tiden, är att om spel vill använda mer högupplösta texturer etc så kommer vi förmodligen snarare gå mot strömmning av resurser från SSD eller RAM, och då blir det helt plötsligt inte lika viktigt längre.

Permalänk
Medlem

Är också supernojig över detta med mängden VRAM. Främst för att jag ska använda mitt 3080 till att spela i VR med Reverb G2.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Är också supernojig över detta med mängden VRAM. Främst för att jag ska använda mitt 3080 till att spela i VR med Reverb G2.

Samma sits för min del. Fast i ärlighetens namn så finns det nog inte en chans i hälsefyr att man kan köra med nära maxinställningar så det kanske fungerar ändå när man måste köra det mesta på low

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

jag väntar på ett 3080 och hade möjlighet att köpa ett 6800xt från en bekant till samma pris. Jag valde ändå att behålla min beställning. Hade självklart helst sett lite mer minne än 10gb då det är i lägsta laget för ett flaggskepps kort 2020 men tror inte det kommer bli något större problem.

Att förvänta sig att ett grafikkort ska kunna maxa varenda inställning om x antal år är orealistiskt och när det blir ett problem så skulle jag tro att det räcker med att dra ner lite på texturkvaliten.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Avstängd

Sluta noja, det är ett icke-problem.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Samma sits för min del. Fast i ärlighetens namn så finns det nog inte en chans i hälsefyr att man kan köra med nära maxinställningar så det kanske fungerar ändå när man måste köra det mesta på low

Det låter som att du har ett spel med särskilt höga krav (på annat än VRAM) i åtanke, men det framgår inte vilket. Vill gissa på MSFS 2020 där allt annat börjar svettas rejält innan VRAM mot förmodan skulle ta slut.

Allmänt för VR så är de flesta texturerna i dagens spel relativt lågupplösta, men detta misstänker jag kommer att ändras i mycket snabb takt nu när det släpps allt fler enheter som tack vare bättre paneler och optik låter en uppskatta högupplöst innehåll.

I övrigt går användningen av VRAM vid VR-spel att likställa med motsvarande texturupplösning/assets på vanlig skärm. Den enda skillnaden skulle kunna vara frame buffers som inte tar mer än typ 0,5 GB.

Sedan är kruxet att lista ut vad som är allokering kontra faktiskt användning. Drar du upp supersampling så kan du se siffror med råge över 10 GB i de kort som tillåter det, men det är bara att spelet roffar åt sig (i onödan).

Min oro är att dessa siffror inom en snar framtid kanske kommer stå för faktiskt användning av VRAM istället för bara allokering.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Vram användning är ju ett ganska stort okänt speciellt för VR där man gärna vill kunna supersampla också. Men finns ju många simulationer där du får samma grafik som i standard versionen och då blir det ju extra krävande i VR medan många vr lir är anpassade efter de högre kraven för 3D rendering och har enklare grafik.

3080 lär man behöva subsampla snarare fortfarande skulle jag tro men på pannkaketvn så är nog native 4K norm förhoppningsvis om man bara ska skyffla 60 fps+

2080tit klarade nästan aldrig av 4k utan rejäla mikrohack. Kanske inte är VRAM som flushas men bra suspekt beteende i en massa lir i 4K med bra fps i övrigt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Bandwidth över Kapacitet säger jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miller001:

Bandwidth över Kapacitet säger jag.

Jag har redan bestämt mig för att behålla 3080n och sälja min 6800XT meeeeen

Om båda korten presterar lika bra i de flesta spel på 1440p upplösning, vad spelar det för roll hur mycket bandwith det ena har?

Permalänk
Skrivet av vIKz3080:

Jag har redan bestämt mig för att behålla 3080n och sälja min 6800XT meeeeen

Om båda korten presterar lika bra i de flesta spel på 1440p upplösning, vad spelar det för roll hur mycket bandwith det ena har?

Det är inte alltid kapaciteten begränsar. Min teori är att bandwidth kan vara begränsande vid fler scenarion än kapaciteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Hej!

Denna har säkert diskuterats till döds innan, men nu att 6800XT finns med 16GB VRAM, hur ser ni på faktumet att RTX 3080 har mindre (dock snabbare) VRAM?

Ett exempel på ett spel idag som kan använda mer än 8GB VRAM i 4K är Doom Eternal med "Ultra Nightmare" texturer. Med de inställningar kommer en RTX 3070 att prestera sämre än RTX 2080 Ti som har 11 GB VRAM. Här kan ni se från Hardware Unboxed att genom att sänka textures ett steg presterar 3070 och 2080 Ti lika, annars tappar 3070 en del frames.

Och 3070 är kraftfull nog för att klara av Doom Eternal annars utan problem.

Kan samma hända med 3080 inom ett år eller två? Hade varit riktigt tråkigt att ha ett så kraftfullt grafikkort och sen tvingas dra ner textures en aning även om kortet har mer än tillräckligt med hästkraft för att pusha många frames. Spelar i 1440p så VRAM användning verkar vara ish 1 GB mindre än i 4K, så frågan är om spel lyckas använda 3GB till inom 2 år eller så?

Vad tycker ni? VRAM är det enda som fortfarande gör mig nojig över att ta en 3080 över en 6800XT. Allt annat med 3080 verkar annars bättre.

Planerar du att spela vanilj spel? Då bör räcka 10GB i 2-3 år, i värsta fall kan du sänka texturer från ultra till high.

Är du en av dem som använder grafik moddar? Då räcker 10GB inte, man kunde maxa 1080ti i Skyrim för vem vet hur många år sedan.

Angående BUS och VRAM. Jag vet inte varför började folk förknippa BUS och VRAM hastighet med upplösning skalning. Vad jag vet, det är tmus och rops som är ansvariga för sådant. VRAM hastighet påverkar generell prestanda, samtidigt måste man ha ett viss kapacitet på BUS för att utnyttja VRAM moduler fullständigt.

Ps: fan fattar knappt själv vad jag skrev. Med andra ord: idag fungerar 3080 bäst i 4k då dagens spel utnyttjar VRAM fullständigt, men om 2-3 år kommer framtida spel kunna ge likvärdig belastning i t.ex 1440p. Men 10GB är 10GB, om spelet konsumerar t.ex 12GB då kommer spel prestanda tankas oavsett hur stor bandwidth är.