Man ska så klart ta allt med en nypa salt, för det är ingen som vet exakt vad som kommer hända de närmaste åren, och det är viktigt att ta med upplösning i diskussionen och hur snart man kan tänka sig uppgradera igen.
4K är en svår topic, men eftersom du kör i 1440p så blir det enligt mig mycket lättare att avgöra. Det finns inga spel idag där jag hört några problem alls med de 10GB VRAM som finns i 3080, även i upplösningar över 1440p. Det finns några (kan räknas på en hand) spel som är extrema, där det blir lite knappt med 10GB i 4K (verkar räcka just nu dock), men det är inga problem i 1440p. Om någon säger att något spel använder över 10GB VRAM (utan moddningar), så ljuger dem förmodligen, för det stämmer inte. De kollar säkert på hur mycket som allokerats.
Förutom de få extremfallen, så ligger vi fortfarande på allt från 4GB till 8GB VRAM för 99% av spelen, och det är inräknat 4K. I 1440p så är man en bit från 10GB.
Denna typen av fråga har dykt upp för alla generationer av grafikkork i stort sett, och det har alltid överskattats hur mycket mer VRAM som faktiskt används ett par år frammåt.
1080 som är 4 år gammalt nu, har inte haft några problem med VRAM fram tills kanske nu, för 8GB är lite på gränsen för 1440p, men det är som sagt 4 år gammalt.
Om du förväntar dig att ha kvar kortet i 4+ år, ja då kan det bli ett problem, men annars ser jag inte att det är ett problem.
Edit: Ska dock nämnas att om du använder ett 3080 om 4 år, så är vi helt plötsligt några generationer frammåt, och spelen kommer vara mer krävande. Förmodligen har man dragit ner inställningarna vid det laget, för att inte få en slide-show, och då också reducerat VRAM. Det brukar nästan alltid vara GPU:s prestanda som är bottleneck före VRAM.
Edit 2: Sen ännu en sak att tänka på när vi pratar ett antal år framåt i tiden, är att om spel vill använda mer högupplösta texturer etc så kommer vi förmodligen snarare gå mot strömmning av resurser från SSD eller RAM, och då blir det helt plötsligt inte lika viktigt längre.